verenpaine
Hei kaikki, olen jo jonkin verran ikää omaava äiti, ja huomasin perjantaina olevani raskaana. Ennestään on neljä vuotias tyttö. Asumme pk-seudulla. Onko kenelläkään kokemusta/tietoa verenpaineesta ja lääkityksestä heti alkuraskaudesta lähtien. Juuri soitin terveyskeskukseen ja sain ajan vasta toukokuun 10. pv. Tuli vähän ontto olo, sieltä vain sanottiin että kaikkia verenpainelääkkeitä voi käyttää raskauden aikana. Onko asia todellakin näin? Uskallanko syödä näitä nyt olemassa olevia lääkeitä vai hakeudunko jonnekin yksityiselle lääkärille?
Kommentit (4)
Itselläni verenpainelääke vaihdettiin myös tuohon Albetoliin jo siinä vaiheessa, kun raskautta alettiin yrittää. Sitä ennen käytössä oli Norvasc.
Kannattaa ottaa yhteyttä omaan lääkäriisi tai gynekologiin, he kyllä tietävät asiasta. Itselleni sekä lääkäri että gynekologi suosittelivat tuota Albetolia.
Olen syönyt verenpainelääkkeitä säännöllisesti. Raskauksia kun alettu yrittämään, niin jo siinä vaiheessa lääkäri on vaihtanut lääkkeet albetoliin. Minulle sanottiin, että se on " vanhanaikainen" lääke paineisiin, mutta melkeinpä ainut, jota voi käyttää raskauden aikana turvallisesti. Soita vaikka neuvolaan ja kerro lääkityksestäsi siellä. Onnellista odotusta!!!
On tämä kummalista. Omaan neuvolaan en pääse, siellä vaan nauhat pyörii. Yksityiselle sain ajan huomiseksi. Mutta kai tässä vielä alan soittorumban että pääsisin tänään lääkäriin. On mennyt onnettomaksi nykypäiivän julkinen terveydenhuolto. Toivotaan että kaikki menee hyvin vaikka tässä on joitakin päiviä syöty lääkkeitä. Kiitos vinkeistä, luulenpa että kun pääsen lääkäriin niin pyydän tuota Albetolia.
Minulla ainakin vaihdettiin lääkitys. Käytin ennen Cozaaria ja siitä siirryttiin Albetoliin raskauden ajaksi. Minulle ainakin sanottiin, ettei Cozaar olisi sopinut raskauden aikana.
Katso lääkkeesi tiedot www.tohtori.fi/laakeopas
Toki kaikki lääkkeenvaihdot pitää aina tehdä lääkärin valvonnassa.
Marjo