**MARRASMASUT MAANANTAIHIN**
Huomenta vaan äipät ja masukit, toivottavasti navan alla kaikki hyvin.
Kannatti lauantaina napista huonosta olosta, eilinen meni jo lähes normaalissa olotilassa, saas nähdä kostautuuko sit tänään.. :)
Kauris80-saiskos vähän udella että mistäpäin olet..? Nimimerkkis tuntuu kovasti tutulta.
Nyt on kyllä vallan pää jäässä, ei millään irtoa joten jätän enemmät runoilut muitten huoleksi ja painun hymyillen taustalle seuraileen :)
-@- ja tyyppi 9+2
Kommentit (21)
Nyt vähän masentaa... Huomenna ois eka ultra ja mies ei pääsekään mukaan. Sillä joku koulutuspäivä töissä, eikä voi pois olla. Sinänsä ei väliä, kun seuraava ultra, eli np on jo seuraavalla viikolla, mutta pelottaa että jos asukilla ei kaikki olekaan hyvin niin, miten yksin jaksan sen tiedon vastaanottaa. Ois se kiva jos mies ois paikalla kun ensimmäisen kerran lapsonen ja sydänäänet nähdään ja kuullaan. No mut ei auta itku markkinoille. Yksin on mentävä ja otettava vastaan mitä tulee. Toivottavasti siellä masussa nyt kaikki ois ok.
Sanle ja DJ 11+6
Moikka! Tänään siis aamulla kävin ekassa ultrassa, ensin ultraaja (oli neuvolatäti!) meinannu löytää mitään... Säikähin jo, että mahassa ei mitään oo, mutta jostain sit tulikin kaikua!:) Tosi tosi surkee oli koko ultravekotin, näytöstä mä en ainakaan nähny mitään muuta ku sen tärkeimmän eli sydämensykkeen!:) Meen viikon pääst uusiks ultraan, se haluaa kattoo sit uudestaan. Nyt masuasukki oli 2,2cm ja la olis 25.11!! Onks kenelläkään muulla ollu vastaavaa että olis joutunu uusintaultraan? Koko vastas kyl viikkoja ja sydän löi, eli ei pitäis huolta olla.. Mutta tiedättehän te... =)
Eipäs tänne hirveenä ehdi kirjotella. Esikoinen ja työ pitää sen verran kiireisenä, että lueskella ehtii, muttei muuta sitten. Kävin itseni esittelypinoon lisäämässä.
Raskausoireista sen verran, että jos syödä unohtaa, niin kohta ei mikään maistu ja etoo, mutta kun muistaa syödä kuin hevonen niin hyvä on olo. Väsyttää, muttei enää kuitenkaan ympärivuorokautisesti. Samaa kaavaa noudattaa nämä oireet kuin ekassakin. Nyt on vain toi kohdunlaskeuma lisäriesana. Nytkin mahaa ja selkää juilii, mutta kun toi laskeuma todennäköisesti (ja toivottavasti) aiheuttaa kivun, tylsä vaiva. Toivottavasti ei pahene. Lääkärineuvolassa aijon kyllä lähetteen äitipolille vaatia, jos tilanne ei yhtään paremmaks ole muuttunut.
Neuvola mulla on ens keskiviikkona, viimein. Toivottavasti sydänäänet kuunnellaan ja kuullaan. Np-ultra on sitten ens viikon perjantaina.
Nyt esikoinen vaatii huomiota, on lopettettava tämä turinointi.
Hertta ja Aarre rv 10+3, luulisin
yks joka on raapinu ittensä taas raidalliseks täällä jälleen.
ihan hirvee kutina päällä, pahenee iltaa kohti aina. tänää piti soittaa terkkarille, mut olin vahingossa melkein tunnin suihkussa ja siinä se sit meniki se päivystystunti. pitää huomenna ottaa uusinta yritys
harjottelupaikka käynti meni HYVIN. olin varmaa alle vartin siellä ja siinä ajassa ehdittiin puhua harjottelu, kesätyö ja mahdollinen vakityö mahdollisuus :) ja tosiaa alunperin ihan vaa harjotteluun olin menossa mutta oli kiinnostunu enemmästäkin.ihan kiva jos tuo poikis ihan oikeetaki työtä. ja varsinkin kun sit saisin ton äitiysrahan varmaa hilattua ylemmäs kuin minimiin :) jei jei :)
mitäs muuta oli. ai nii. esikoisen tarhasa on vesirokkoa ja nyt näyttäis siltä että tällä kierroksella poika nappas sen. viimeks meni kaikki muut sillosesta kokoonpanosta läpi paitsi meijän kakaran. noh, hyvä jos sais sen alta pois. mutta. iso mutta. sehän on raskaana ollessa aika paha juttu jos sen saa? itte oon onnistunu tutkitusti sairastaa sen jo kolmesti enkä siis oo varma oonko vieläkään immuuni sille. eli jos nyt pojalla on se, ni täytyy varmaa käydä testaamassa oonko immuuni vai en tai jotain... tai sit lähteä karkuun jonnekki indokiinaan ja toivoa ettei vielä tarttunu.huomenna näkee miten on käyny näppylöiden onko ne tullu kunnon vesikelloiksi vai mitä lie on.
huomiseen
Täällä sataa ja on synkkää. Töihin en päässyt/joutunut vieläkään. Selän takia edelleen kotona.
Onneksi sentään riittää aina jotakin tekemistä niin aika ei tuu pitkäksi. Välillä kyllä tuntuu, että tuolla masussa sais jotain tapahtua. Tuntuu niin pitkältä odottelulta kun ei masu vielä kunnolla näy eikä muutakaan. Seuraava neuvola vasta toukokuun puolessa välissä. No, eiköhän tämä aika tästä sitten mene kuitenkin viime kädessä aika nopsaan. Joskus haikeudella muistelen.....
Dragondream+kirppu 12+5
täällä yksi pipipää. minen ymmärrä mikä hitto siinä on ettei ihminen voi elää edes yhtä kuukautta terveenä. on liikaa pyydetty. eilen nousi kuume, korkeimmillaan 37,9 ja ollut eilen ja tänäänkin näköjään tosi hutera olo ja pahoinvointi moninkertaistunu. en tiiä liittyykö yhteen mutta lisäks on koko kroppa kutissu ihan hulluna ja yöt menee paikkojen puutuillessa tai kipeytyessä. ja näin aamulla sitte lonkat särkee ku vanhalla mummolla. jippijaijee.
tänään pitäis mennä harjottelupaikkaan käymään iltapäivällä. toivottavasti saan tsempattua olemuksen pirteämmäks ja terveemmäks kuin se oikeasti on.
no joo. ei tänne toistaseks muuta kuin murinaa ja mutinaa.. taidan mennä vielä yrittää nukkua.moi.
freya ja astronautti 12+4
Viime viikolla halusin liittyä kirjoittelijoihin, mutta hetikös oli niin kiireinen loppuviikko, etten sitten ole ehtinyt koneellepäinkään... No nyt taas täällä. Viikonloppuna pidettiin koko katraan kahdeksanvuotisten lastenvaatteiden siivojaiset. kannettiin siis laatikkotolkulla käytettyä vaatetta vauvasta 140-senttiseen sisälle ja käytiin yksi kerrallaan läpi. Huonot pois ja kierrätykseen ja loput parempaan järjestykseen takaisin säilöön. melkoinen homma. Ei onneksi ollut huonon olon päivä, niin miehen suosiollisella avustuksella sujui. Eilen sitten piti alkaa tavallinen viikkosiivous kun vaaterumban jäljiltä oli koko talo pölyä pullollaan. mies oli töissä ja isot lapset ulkona. 2-vuotiaan Iiruskan kanssa siivottiin, tai oikeastaan Iiruska karjui kun ei päässyt ulos vaikka muut pääsivät ja minä yökin ja siivosin ja yökin. Hienomminkin olen joskus sunnuntaita viettänyt... mutta sisulla saatiin sekin tehtyä.
Tänään töissä vähän pahalla päällä joka onneksi on jo lientymään päin. mä inhoan aamuja kun kaikki lapset pitää saatella kouluihinsa ja päiväkotiin ja mies on jo töissä ja mulla on paha olla ja kaikki vetkuttelee ja riitelee ja pelaa tamagotsia vaikka oltais myöhässä... Olo on ihan hyvä. Täällä töissä oli pullaakin heti aamusta tarjolla niin auttaa kummasti. Mietin leipoisinko illalla ja toisin huomenna töihin jotain, ja kertoisin vauvelista. oottekste jo kertoneet koko maailmalle? Meillä lähisuku ja kaverit tietää ja omat lapset. Kauemmalle suvulle aattelin tiedottaa kun kaikkia nähdään äitienpäivän tienoilla ja täällä töissä voisin raportoida periaatteessa kunhan sais vaan sanotuks. pomo kyllä tietää jo.
Ai niin mahtaako tuolta jstain aikaisemmasta sivuhistoriasta löytyä teidän esittelyjä? Olis kiva tutustua vähän nyt kun alkaa tänne enemmälti löpistä. Täytyy tutkia. Vointeja taas kaikille tähänkin päivään. Tänään viikkoja 11+1
Täällä vointi menee edelleen samaan tahtiin kuin ennenkin, maha on ollut kipeä vieläkin sieltä lauantailta mut vuotoa ei onneksi ole tullut. Tänään soittelen neuvolaan ja yritän ajan muuttaa jo tälle viikolle kun muutoin se olisi vasta kahden viikon päästä.
Mitä kuuluu nennuskille, joko vuoto loppunut? Toivotaan että sinunkin vuotosi olisi vaaratonta ja pikkuisella kaikki hyvin.
@metisti uteli että mistä päin olen, ja oulun seudultahan minä =) En kyllä itse osaa hoksata että mistä nimimerkkini on tuttu..Mistä päin itse kirjoittelet?
Jep, nyt täytyy lähteä käymään kaupungilla asioilla!
K & Himpula rv8+3
Epäilyttävän hyvä olo..Jotenkin kumman energinen:)
Iltaisin kyllä väsyttää ja välillä aamuisin, mut tänäkin aamuna heräsin siinä 7 maissa ja tyttö vielä jäi nukkumaan! Tosi outoa:)
Aarni-Kerkko(?) kyseli esittelypinoa..nostin sen tuohon etusivulle, en tosin tiedä onko se viimeisin, mutta muita en pikasilmäyksellä löytänyt..Aika monen tiedot siellä kuitenkin on:)
Kukas se oli pitänyt suursiivousta..Meidän pitäis kans, ärsyttää ihan sikana kun joka paikassa on kaikkee rojua ja mistään ei löydä mitään..
Viiemks siivosin omat vaatteeni, sieltä löytyi pari muovipussillista vaatetta,joita en kyl oo ainakaan vuoteen pitänyt, eikä nuo päällekään mahtunut..kirpparille vaan..
Sit eilen käytiin tytön kans vähän tytsin vaatekaappia läpi..sieläkin useempi vaate meni takas säilytykseen, kun liian pieneks oli jo menny. Ja sit etsittiin vaatehuoneesta sinne tuotuja isompia vaatteita tytölle:)
Vielä ois monta kaappia siivottavana, mut pitäis nyt eka saada kämppä muuten siistiin kuntoon ku tod.näk. lauantaina vietetään sit neidin 2v. synttäreitä:) Nii ja leipomuksetkin on tekemättä..
Nyt lakkaan jaarittelemasta ja painun ruuanlaittoon..
Milenna rv 11+2
Pitkästä aikaa pinoudun tänne listoille! Jäänyt jokseenkin vähäiseksi täällä vierailu. Kiireitä nimittäin, meillä muutto edessä tuossa ensi viikon alusta, miehen töiden perässä pitää aina välillä paikkakuntaa vaihtaa :)
Tänään eka neuvola ja ei oikein tiedä mitä ajatella. Ei osaa usko että kohdussani on edes mitään elävää, pessimistiä hyvinkin, mutta kaksi keskenmenoa peräkkäin luo hieman epäilevää mieltä!!
Nooh, ei se jokatapauksessa vielä selvoä edes että onko sielä mtn, eli jännitys jatkuu aina sinne seuraavaan nvlaan kunnes kuunnellaan sydänäänet!
Tämä aamu on ollut kotona aika hirmuinen, lapset kitisssy ja itellä paha olo senkun jatkuu, mutta en valita, olen onnellinen että olen taas tässä tilassa ja toivon että kaikki menee hyvin loppuun asti ja saan elävän vauvan syliini loppusyksystä/alkutalvesta!
Lähen jatkamaan arkiaskareita ja pinoudun taas kun kerkeen!
/ catry ja ylläri rv 8+3
Pitkään aikaan en ole kerinnyt koneelle edes lukemaan teidän kuulumisia..
Miten olette kertoneet uutisesta lähipiirille? Mua jotenkin jännittää tosi kovasti se kertominen.. En ymmärrä miksi.
Lumi-83 rv 12+3
Kauris-80: hienoa että vuoto on loppunut! Kylläpä varmaan pelästytti aika lailla.
freyalle myös pikaista paranemista!
(.): Niin se tänään nytkähti rv 11 käyntiin. Hurjaa...! Odotan torstain lääkärineuvolaa kuin kuuta nousevaa. Toivottavasti sydänäänet kuuluvat. Tasan kaksi viikkoa pitäis vielä oottaa np-ultraan pääsyä, miten sitä malttaa?
Mulla ei ole ollut tuota jonkun mainitsemaa siivousintoa. Voi kun oliskin, niin sais tän kämpän vähän siistimpään kuntoon. Oon kyllä aatellut, että sitten kun tämä vauva syntyy, vois palkata siivoojan käymään vaikka kerran viikossa. Saas nähdä.
Kävin muuten kattelemassa jo noita synnytyspuolen juttuja. On jotenkin outoa, että se on taas edessä. Mulla meni esikoisen synnytys tosi hyvin, joten siinä mielessä odotan positiivisin mielin hommaa. Mulle on vaan tullut kauhea pelko, että joudun sektioon... Ihmeellistä.
No ei mennä asioiden edelle vaan pysytään raskausviikolla 11+0... :)
Tai sairas-sairas, kun tätä palstaa lukee ja omia tuntemuksia kuuntelee. ;-)
Paranemisia kaikille tasapuolisesti vaivaan katsomatta!
Soittelin neuvolaan aamulla kun mulla alkoi turvotus viikonloppuna. Turvotukseen liittyy jano, joka ei sammu juomalla. Mulla on siitä kummallinen kroppa, että halutessani voin juoda lähes määrättömästi. Tosiaan viime raskauden lopulla lääkäri totesi vuorokauden pissaseurannan tuloksena, ettei kukaan voi juoda noin paljon kun puolitoista ämpäriä tuli.. No, minä join kun olo oli niin kauhean hirveä.. Nyt sitten pelkään tämän ounastelevan raskausmyrkytystä, vaikka sen ei pitäisi tulla ennen 20-viikkoa ja on muutenkin harvinainen uudelleen synnyttäjillä. Mutta jotain häikkää on.. Neuvolan täti totesi, että turvotus ja jano on yleistä alkuraskaudesta kunhan siihen ei liity muita oireita kuten pään särkyä tai näköhäiriöitä. Pää on myös särkenyt ja mulla ei ikinä ole pääkipua yleensä. Näköhäiriöistä en tiedä kun voivat liittyä väsymykseen jne. Lisäksi luin jostain, että normaalisti turvotus pahenee iltaa kohti ja aamulla ei saisi olla turvotusta, mutta on mulla sitäkin. Sovittiin, että tulen pissatestiin ja paineitten mittaukseen keskiviikkona. Katsotaan sitten..
Vaihteleepa nuo np-ultra-ajat. Mulla on jo torstaina kun on 11+1 viikot. Sanoivat vielä erikseen, että pitää tehdä mahd. aikaisin ja olisivat jo ottaneet keskiviikkona, mutta mä en pääse silloin menemään. Mies ei ehdi kun on Amsterdamissa ti-ke ja to pitää olla skarppina töissä selvittämässä kahden päivän aikana tulleet sotkut..
Rv 10+jotain
juotavan 4 litraa vuorokaudessa, max.5 litraa. Eilen illalla meni pelkästään 1,5 litraa kun oikein yritin säädellä etten joisi enempää.
Toivottavasti vaan panikoin, mutta kun mulla on kokemusta siitä, että omasta mielestäni olen tosi hyvässä kunnossa ja sitten hoitohenkilökunta on ihan eri mieltä. Näin on käynyt muutaman kerran jo. Eli ennemminkin olen sellainen ei niin kovin pienistä valittava ja lääkäriin vasta pää kainalossa menevä. Siksi pidin niin kovasti pääni kun neuvolan täti vähän oli sitä mieltä, että katellaan nyt vähäsen vielä.
sama kuin edellä ja viikotkin täsmää ;-)
Maanantaiaamu taas... tai päivähän se jo on, mutta kun heräsin vasta puoli 11 niin ei vielä tunnu ihan päivältä. Miehellä vapaapäivä joten nukuttiin kumpikin pitkään.
Kauris-80: Ihana juttu että vuoto on lakannut! Pitelin peukkuja sulle. :)
Freya: paranemisia ja stenppiä sinne harjotteluun! :)
Aarni-Kerkko kyseli kertomisesta. Me kerrottiin lähisuvulle oikeestaan jo ihan alussa, ei vain malttanut olla kertomatta. :) Sit lähemmille ystäville on kerrottu myös, mutta sanottu kyllä ettei vielä tarvi isommin asiasta huudella. Mie aattelin että voihan siitä raskautumisesta ajoissa kertoa, niin voi sitten puhua siitäkin jos sattuu keskenmeno tulemaan. Silleen kivempi että on läheiset tilanteen tasalla. Lumi(?) vai kukas kyseli että miten on kerrottu? Me kun oltiin mun kotona käymässä, niin sitten ihan muina miehinä kyselin äitiltä, onko ne meidän vanhat vauvanvaunut vielä käyttökelposet, saisko niitä lainaan. Äiti ei ensin ihan hoksannut, kysyi vain että mitäs me niillä, mutta sitten sillä välähti, kun kattoi mun hymyä. :) Yhden kaverin kanssa jutellessa päivittelin vain että miks miehellä on mahatautia vaikka mullahan sen pahoinvoinnin pitäis olla... Kaveri siitä sitten jo tajusikin asian. Iloisia kai kaikki on olleet uutisesta.
Olikohan jotain muuta? Mää en millään malttaisi oottaa keskiviikkoon, kun silloin on eka ultra! Haluaisin niin jo nähdä sen pikkuisen. Ja koko ajan kuitenkin enemmän pelottaa, että jos siellä ei olekaan mitään tai jos on muuten käynyt jotenkin huonosti... En siis käynyt missään varhaisultrassa eikä beibi muutenkaan ole kovin paljon merkkejä antanut itsestään. No, vielä voi toivoa parasta! Tähän saakka en ole juuri edes pelännyt mitään, oon vain ajatellut että kai se sisällä on kun ei ole poiskaan tullut.
Muuten, onko joku Espoosta? Saako siellä kaksi ultraa? Täällä Jyväskylässä saa vain yhden, mutta koska asutaan kesä Espoossa niin olis kiva jos siellä pääsis vielä rakenneultraan. :)
-Ama-riia rv 10+6
Kirjoitin tietojani tuonne esittelysivustolle, kun en ole kerinnyt käymään täällä vähään aikaan.
Väsy ja paha olo vaivannut Ja kauhia vetämättömyys kaikkiin asioihin. Miski niin laiskottaakin.
Täällä oli Porilaisiakin, kiva. =) Mistäpäin olette?
Mutta mukavan sateista maanantain jatkoa!!!!!!!!!!!
puhihaa 9+2
Täällä kaikki ok. Pahin väsymys ja rintojen arkuus on poissa. Paha olo ei ole vaivannutkaan ja alkuajan jatkuva syöminenkin on vähän hilliintynyt.
Olemme kertonneet vanhemmille ja parille kaverille. Mullakin oli vähän jännittäväinen olo, kun kerroin. Itseasiassa parille laitoin vain tekstiviestit: xxx:stä tulee isoveli marraskuussa. Äidilleni kerroin, että kävin tässä eilen lääkärissä (olin ollut alkuraskauden ultrassa.) Hän tietysti järkyttyi, kun pelkäsi jotain kamalaa. Sitten näytin ultrakuvaa ja vähän aikaa kesti, ennenkuin ymmärsi että kyseessä on vauva. Mies on kertonut omalle suvulleen. Tulevalle isoveljelle emme ole kertoneet. Vaikka eilen hän sanoi, että äidillä on vauva mahassa, kun vatsa on niin iso. No onhan hän toivonut pikkusisarusta, mutta ehkä vain kuvitteli vauvan tai sitten on kuullut meidän aikuisten juttuja. Aika tarkat korvat on kyllä 5-vuotiaalla.
Huomenna on sitten eka neuvolalääkäri. Viikot on silloin 10+4, joten en tiedä kuuntelevatko sydänääniä. Kivahan se olisi, mutta saa nähdä.
Näissä sateisissa tunnelmissa kirjoittelee
Rila ja Hippu 10+3
Minäkin innostuin pitkästä aikaa kirjoittamaan.:)
ama-riia: Asustelen Espoossa ja täällä on siis mahdollisuus noihin kahteen ultraan. Niistä joutuu vaan pulittamaan tuon polimaksun.
kauris-80(muistinkos oikein..): Onneksi tuo sinun vuoto loppui. Minäkin olen täällä taustalla pidellyt peukkuja.
omaa napaa: 13 raskausviikko alkoi tänään, hurraa! Nyt on tuo riskiraja sitten saavutettu. Edelleen olo jotenkin epäilevä,että onko tuolla mahassa mitään.Kuvotus on kyllä edelleen jokapäiväistä ja voimakasta, että ehkä siellä jotain on. Väsymys on riesana ja uutuutena ovat tulleet nenäverenvuodot. Onneksi noita ei nyt niin usein ole.
Perjantaina pääsee sitten kurkkaamaan masuun,kun on np-ultra.
Hyvät voinnit kaikille!
kolmenkopla rv 12+0
Onpas kaikilla vaivoja.. Noh,en taida paljoa " huonommaksi" jäädä minäkään = /.
Lauantaina oltiin pippaloimassa,ja olishan siellä ollut paljon kivampi hypellä jos ei olis olotilat vaivannu.. Vähän väliä piti istua alas,useimmiten lattialle kun penkkejä noissa on niin vähän = (
Kolmelta sitten oli pakko lähteä kotiin,vaikka esiintyjä,jota odotin eniten,oli juuri alkanut soittaa.
Hassua,bilehileestä mammaks = ). En vaan malttais odottaa että alkais masu näkyä,niin sitten ei tarttis niin ympäripyöreitä höpistä kun joku ihmettelee mun huonompaa kuntoa..
Muutenkin on ollut aika tiukkaa joka paikassa,lauantaina meinasin taas joutua kotiin kesken työpäivän,mutta kiukulla olin loppuun asti.. Tänään jäi työt väliin,ei vaan kykene. Eilen poistuin sängystä vaan pissalle,ja pari kertaa kävin hakemassa juomista ja syömistä.Oli aivan ihmeellinen olo..
Huomenna sitten taas lääkärille,nyt työpaikkalääkäriin yksityiselle..
Meillä ei töissä tiedä kukaan tästä raskaudesta,eikä muutenkaan juuri kukaan. Isän lisäksi taitaa olla 3 ihmistä kun tietää = ).
Äitienpäivänä ajateltiin kertoa mikäli ultrasta saadaan hyviä uutisia 11.5..
Meillä oli eka neuvola viime keskiviikkona,viikot oli 10+1 ja ihan hyvin kuului sydänäänet..Loistavasti itseasiassa = ).
Tsemppiä kaikille sateessa tarpoville!
Kompura+polccaaja 10+6
Kauris: hyvä tosiaan että vuoto loppui! pelottavia tommoset :(
Freya: Kannattais tosta kutinasta mainita lääkärille.. se kun voi olla oire maksan toimintahäiriöstä..
Täällä olo kai ihan normaali :) tosin eilen taas supisteli inhottavasti ko kävin tytön kanssa kävelyllä.. ei hyvä.. mua jänskää kyllä niin kauan ennenko saan varmuuden et masussa ollaan hengissä.. plaah inhottvaa.. ens viikolla lääkäri mut en usko niihin sydän äänien kuulumiseen ko esikoisestaki kuulu vast ekan kerran joskus vkolla 14..
eikä juu täälläkä oo siivousintoa näkyny..oiski.. tai sanotaanko et se vois välillä iskeä johku muuhunki :) päätin just et alan tosissaa kerää noitten muksujen roskat niitten sängyille ni ehkä ne oppiii laittaa ne roskiin.. raivostuttavaa ko mitään ne ei saa tehtyä ilman erillistä mainnintaa..
mut nyt pullaa uuniin ko mies tulee koht kotia :)
serena ja jokunen 10+6