Kelan toimeentulotuki asumismenot
Olen kuntoutusrahalla oleva yh. Marras- ja joulukuussa Kela hyväksyi vuokran kokonaisuudessaan vaikka se ylittää kuntakohtaisen rajan 70 eurolla. Vuoden maksoin sitä omasta perusostani ( kaksio ok seutu lähiössä). Asumme tässä lapsen koulun takia hänellä on autismin tutkimukset tulossa keväällä.
Nyt Kela ei hyväksynyt tammikuussa samaa vuokraa samoilla perusteilla kuin marras- joulukuussa. Lisäksi vuokrani laskee 1.3 hyväksytyn rajan alle eli vain tammi- helmikuussa se enää ylittyy. Laitoin liitteet uudesta vuokrasta Kelaan. Päätöksessä luki etten ole esittänyt perusteluja koko vuokran huomioimiseen. Miksi se huomioitiin marras- joulukuussa?
Päätösessä luki myös että minun tulee etsiä halvempi asunto. Jos nyt irtisanoisin asuntoni joutuisin maksamaan tammikuun ja voisin muuttaa helmikuussa, muuttokulut olisivat n 700 e kuten viimeksi otin pikavippiä ( minulla ei ole ajokorttia tai autoa eikä meillä ole ketään kuka auttaa muutoissa).
Eihän olisi edes järkeä vain helmikuun takia makssa muutosta halvempaan asuntoon. Tiesin jo marraskuussa että vuokra laskee 1.3.mutta silloin tuetoa ei ollut vielä kirjallisena.
Tämä oli tass kiva joululahja meille. Sain diakoniasta ruokalahjakortin, se summa menee ensi kuussa sitten taas enemmän vuokraan. Joulumieli vaihtui taas huoleen.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita uusi ja selkeämpi perustelu Kelaan. Pyydä vaikka chatgpt:ltä apua sen muotoiluun. Itse ainakin jouduin kahlaamaan tämän sun aloituksen läpi muutamaan kertaan ennenkuin sain selvää mistä on kyse..
Jos pitää etsiä halvempi se etsitään, se että lapsi on joskus menossa autismi testeihin ei estä muuttamista halvempaan, eri asia on invalidi jolla on asunto laitettu niin että pystyy pyörätuolilla liikkumaan ja tekemään ruokaa jne. Autismi ei ole este muutolle
Lähinnä se on lapsen etu kun koulu ja alue on tuttuja. Alueella ei ole halvempia kaksioita yksiöön emme mahdu.
Lapsi voi hyvin muuttaa vaikka koulua, sinä se vastaan pistät ja perustelet autismilla, mikä autismi "puhkeaa" siinä vaiheessa kun pitää muuttaa ? Kyllä minun lapsella alkoi näkymään jo vuoden iässä. Mutta maksettiin itse omat asumit ja vaihtoi koulua kolmeen kertaan !!!!
Kerro nyt onko sairautesi tyhmyys ? Vuokra tuskin laskee yhtään mihinkään, joka vuosi nousee suurimmalla osalla. Haet sen halvemman asunnon ja sillä selvä, ihan sama vaikka se ylikallis olisi yksiö, ei ole neliöillä vaan hinnalla.
Ei äidin ja 13-vuotiaan käytöshäiriöisen pojan voi olettaa asuvan yksiössä, jotain järkeä nyt tähän. Sen sijaan hiukan ihmettelen, että kaikki isovanhemmat ovat kuolleet eikä muuta turvaverkkoja ole mutta ilmeisesti perintöä ei jäänyt lainkaan. Ap:lle on käynyt tosi huono tuuri monessa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehotus halvemman asunnon etsimisestä on taatusti jo ollut aiemmissa päätöksissä? Ties miten monessa.
Olen maksanut sen 70 e kk omasta perusosastani viime maaliskuusta lähtien kun vuokra nousi sen 70 e kk. Muutimme tähän vuosi sitten marraskuussa 24 jolloin vuokra oli rajojen mukainen. Nyt syksyllä taas kuulin että ara on puuttunut vuokran määrittelyyn ja edellinen nousu oli laiton, monimutkainen juttu. Syksyllä jäin sairaslomalle eikä ollut voimia etsiä uutta asuntoa ja järjestää taas muuttoa yksin.
Ara on ollu Varke viime keväästä, ei kannata uskoa kaikkea huhupuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt onko sairautesi tyhmyys ? Vuokra tuskin laskee yhtään mihinkään, joka vuosi nousee suurimmalla osalla. Haet sen halvemman asunnon ja sillä selvä, ihan sama vaikka se ylikallis olisi yksiö, ei ole neliöillä vaan hinnalla.
Ei äidin ja 13-vuotiaan käytöshäiriöisen pojan voi olettaa asuvan yksiössä, jotain järkeä nyt tähän. Sen sijaan hiukan ihmettelen, että kaikki isovanhemmat ovat kuolleet eikä muuta turvaverkkoja ole mutta ilmeisesti perintöä ei jäänyt lainkaan. Ap:lle on käynyt tosi huono tuuri monessa asiassa.
Ex miehen vanhempien perintö meni ex miehelle ja omalta äidiltäni jäi vain velkaa. Mieheb puolen suku eivät pidä lapseen yhteyttä ja oma suku molempien vanhempien puolelta ovat joko kuolleet, alkoholisteja/ narkkeja ja muutamaa nornaalia ei mainosta yhteydenpito. Oma masennus vaikuttaa myös asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehotus halvemman asunnon etsimisestä on taatusti jo ollut aiemmissa päätöksissä? Ties miten monessa.
Olen maksanut sen 70 e kk omasta perusosastani viime maaliskuusta lähtien kun vuokra nousi sen 70 e kk. Muutimme tähän vuosi sitten marraskuussa 24 jolloin vuokra oli rajojen mukainen. Nyt syksyllä taas kuulin että ara on puuttunut vuokran määrittelyyn ja edellinen nousu oli laiton, monimutkainen juttu. Syksyllä jäin sairaslomalle eikä ollut voimia etsiä uutta asuntoa ja järjestää taas muuttoa yksin.
Ara on ollu Varke viime keväästä, ei kannata uskoa kaikkea huhupuhetta.
Ihan itse olin yhteydessä virkailijaan joka valvoo arakohteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmettelen kans, että miten se muka nyt vasta on voinut tulla. Nää asiathan oli ajankohtaisia reilu vuosi sitten, ei enää.
Muutimme tähän vuosi sitten marraskuussa jolloin vuokra oli rajojen sisällä. Nousi maaliskuussa tänä vuonna sen 70 e kk. Siitä asti marraskuuhun maksoin sen 70 e kk omasta perusosastani.
Mikä se Kelan perustelu oli maksaa marras- ja joulukuu se vuokra kokonaan. Voi valittaa ja vedota siihen.
Olen itse petipotilas, enkä pysty muuttamaan, kun en saa siivousapua mistään. Mutta siltikin joudun itse maksamaan lähes satkun itse.
Voit palkata siivoojan. Ei tarvitse olla mikään ammattisiivooja, joku nuori, opiskelija tms. varmasti tulee rahaa vastaan siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita uusi ja selkeämpi perustelu Kelaan. Pyydä vaikka chatgpt:ltä apua sen muotoiluun. Itse ainakin jouduin kahlaamaan tämän sun aloituksen läpi muutamaan kertaan ennenkuin sain selvää mistä on kyse..
Jos pitää etsiä halvempi se etsitään, se että lapsi on joskus menossa autismi testeihin ei estä muuttamista halvempaan, eri asia on invalidi jolla on asunto laitettu niin että pystyy pyörätuolilla liikkumaan ja tekemään ruokaa jne. Autismi ei ole este muutolle
Lähinnä se on lapsen etu kun koulu ja alue on tuttuja. Alueella ei ole halvempia kaksioita yksiöön emme mahdu.
Lapsi voi hyvin muuttaa vaikka koulua, sinä se vastaan pistät ja perustelet autismilla, mikä autismi "puhkeaa" siinä vaiheessa kun
Näkyi se meilläkin mutta minua ei uskottu neuvolassa vasta koulussa opettaja uskoi. En jaksa nyt muuttaa taas kun juuri vuosi sitten muutettiin ja sitä ennen 1,5 v asuttiin ennen muuttoa. Vuokra laskee 1.3 reilusti alle rajan joten miksi minun pitäisi nyt muuttaa?
Jos en saa Kelan etuuksia miten eläisimme lun mainitsit että olet itse maksanut vuokranne? Työssköynti on onnistunut joten lapsesi tilanne ei ollut kovin paha selvisi itsekseen kouluun jne?
Eikö Kela maksa sinulle asumismenot kuten vuokra ja sähkö kuntakohtaisen määrän mukaan eli kaksi henkilöä ja erikseen kotivakuutus ja vesimaksu 26,40 e henkilö/kk? Loput maksat itse ja saat jäädä asuntoosi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Kela lähettänyt kirjeen, että etsi halvempi asunto?
Tai mene töihin ja asu missä huvittaa ei kuulu kelalle.
Kelassa on laskijoita jotka laskevat väärin joko tahallaan kateudesta tai ilkeydestä tai sitten osaamattomuuttaan. Osaavat ja työmoraaliltaan kunnollisia on myös, rulettia kuka sattuu laskemaan. Palvelun laatu ei ole tasalaatuista siinä putiikissa.
Laittaako tää sama kusipää näitä tuki ITKUJA tänne päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Kelassa on laskijoita jotka laskevat väärin joko tahallaan kateudesta tai ilkeydestä tai sitten osaamattomuuttaan. Osaavat ja työmoraaliltaan kunnollisia on myös, rulettia kuka sattuu laskemaan. Palvelun laatu ei ole tasalaatuista siinä putiikissa.
Niin on vittumaisimmat tapatyöttömät on johto käskenyt laittaa tiukille.
Vierailija kirjoitti:
Sinä kusipää ainakin kommentoit ilkeästi jokaiseen. Oikein paskaa joulua sulle.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on vittumaisimmat tapatyöttömät on johto käskenyt laittaa tiukille.
Joo nämä tuet ovat niin hyvät ettei kiinnosta työnteko. Ja tämä oli sitten sarkasmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap
Onko kusipäällä kelan tuki hilut loppu. kuole vaikka nälkää kusipää ei kiinosta.
Onneksi teikäläisten tukia leikataan ensivuonna lisää.
En osaa muuta kommentoida kuin että et todellakaan mieti muuttamista, jos maaliskuussa vuokra laskee normin mukaiseksi. Toivottavasti pärjäätte nämä pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Kela lähettänyt kirjeen, että etsi halvempi asunto?
Tai mene töihin ja asu missä huvittaa ei kuulu kelalle.
Oho tuo oli tuntematon vaihtoehto kusipää loisille.
Vierailija kirjoitti:
En osaa muuta kommentoida kuin että et todellakaan mieti muuttamista, jos maaliskuussa vuokra laskee normin mukaiseksi. Toivottavasti pärjäätte nämä pari kuukautta.
Mites töihin meno????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap
Onko kusipäällä kelan tuki hilut loppu. kuole vaikka nälkää kusipää ei kiinosta.
Onneksi teikäläisten tukia leikataan ensivuonna lisää.
Alluko se siellä kommentoi tuttuun laadukkaaseen tyyliinsä?
Kerro nyt onko sairautesi tyhmyys ? Vuokra tuskin laskee yhtään mihinkään, joka vuosi nousee suurimmalla osalla. Haet sen halvemman asunnon ja sillä selvä, ihan sama vaikka se ylikallis olisi yksiö, ei ole neliöillä vaan hinnalla