Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kelan toimeentulotuki asumismenot

Vierailija
18.12.2025 |

Olen kuntoutusrahalla oleva yh. Marras- ja joulukuussa Kela hyväksyi vuokran kokonaisuudessaan vaikka se ylittää kuntakohtaisen rajan 70 eurolla. Vuoden maksoin sitä omasta perusostani ( kaksio ok seutu lähiössä). Asumme tässä lapsen koulun takia hänellä on autismin tutkimukset tulossa keväällä.

Nyt Kela ei hyväksynyt tammikuussa samaa vuokraa samoilla perusteilla kuin marras- joulukuussa. Lisäksi vuokrani laskee 1.3 hyväksytyn rajan alle eli vain tammi- helmikuussa se enää ylittyy. Laitoin liitteet uudesta vuokrasta Kelaan. Päätöksessä luki etten ole esittänyt perusteluja koko vuokran huomioimiseen. Miksi se huomioitiin marras- joulukuussa?

Päätösessä luki myös että minun tulee etsiä halvempi asunto. Jos nyt irtisanoisin asuntoni joutuisin maksamaan tammikuun ja voisin muuttaa helmikuussa, muuttokulut olisivat n 700 e kuten viimeksi otin pikavippiä ( minulla ei ole ajokorttia tai autoa eikä meillä ole ketään kuka auttaa muutoissa). 

Eihän olisi edes järkeä vain helmikuun takia makssa muutosta halvempaan asuntoon. Tiesin jo marraskuussa että vuokra laskee 1.3.mutta silloin tuetoa ei ollut vielä kirjallisena. 

Tämä oli tass kiva joululahja meille. Sain diakoniasta ruokalahjakortin, se summa menee ensi kuussa sitten taas enemmän vuokraan.  Joulumieli vaihtui taas huoleen. 

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on lapsen isä?

Luultavimmin työmatkalla tai työpaikallaan. Lähestymiskielto meihin väkivallan takia joka kohdistui myös lapseen.

T: ap

Olisit miettinyt millaisen miehen kanssa lapsen teit.

Eikö persulle opetettu linnassa, että huolehdi omista asioistasi?

Vierailija
22/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on lapsen isä?

Luultavimmin työmatkalla tai työpaikallaan. Lähestymiskielto meihin väkivallan takia joka kohdistui myös lapseen.

Lapsia rakastava  suomalainen DI vaikutti luotettavalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen voi antaa adoptioon. 

Vierailija
24/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on lapsen isä?

Kukaan meistä ei koskaan tee virheitä ja jos tekee, niin niistä pitää kärsiä loppu elämä. Kyllä, puolison valinnassa on oltava tarkkana, mutta ei siitä motkottaminen auta ap:ta nyt yhtään.

- ei ap

Vierailija
25/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13 v autistinen poika raivokohtauksineen ei helposti sopeudu uuteen perheeseen. 

Vierailija
26/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta myönnän että olen usein miettinyt samaa. Olen lapsessa kiinni 24/7. 

Vierailija
27/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 3kk pitäisi olla aikaa etsiä halvempaa, ja "kohtuullistamisesta" pitäisi tulla päätös ja sitä ennen Kelan pitäisi kuulla asiakasta.  Että ei tämä ihan sääntöjen mukaan mennyt, jos kohtuullistivat noin vaan ilmoittamatta.

Ja koska vuokrasi alenee normiin, niin  ei luulisi Kelalla olevan napisemista. 

Laita oikaisupyyntö, ja siihen nämä perusteeksi.

Jos eivät oikaise, niin sitten haet harkinnanvaraista tammi-helmikuulle.

Vierailija
28/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehotus halvemman asunnon etsimisestä on taatusti jo ollut aiemmissa päätöksissä? Ties miten monessa. 

ihmettelen kans, että miten se muka nyt vasta on voinut tulla. Nää asiathan oli ajankohtaisia reilu vuosi sitten, ei enää.

Muutimme tähän vuosi sitten marraskuussa jolloin vuokra oli rajojen sisällä. Nousi maaliskuussa tänä vuonna sen 70 e kk. Siitä asti marraskuuhun maksoin sen 70 e kk omasta perusosastani.

Mikä se Kelan perustelu oli maksaa marras- ja joulukuu se vuokra kokonaan. Voi valittaa ja vedota siihen.

Olen itse petipotilas, enkä pysty muuttamaan, kun en saa siivousapua mistään.  Mutta siltikin joudun itse maksamaan lähes satkun itse.

Vierailija
29/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on lapsen isä?

naiset tykkää jännistä miehistä, ei siitä voi niitä syyttää. Miesten vika että ovat jänniä ja houkuttelee naisia.

Vierailija
30/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehotus halvemman asunnon etsimisestä on taatusti jo ollut aiemmissa päätöksissä? Ties miten monessa. 

Olen maksanut sen 70 e kk omasta perusosastani viime maaliskuusta lähtien kun vuokra nousi sen 70 e kk. Muutimme tähän vuosi sitten marraskuussa 24 jolloin vuokra oli rajojen mukainen. Nyt syksyllä taas kuulin että ara on puuttunut vuokran määrittelyyn ja edellinen nousu oli laiton, monimutkainen juttu. Syksyllä jäin sairaslomalle eikä ollut voimia etsiä uutta asuntoa ja järjestää taas muuttoa yksin. 

Jos vuokrankorotus maaliskuussa oli laiton niin saatko liikaa maksamasi rahat takaisin? Ja miksi vuokraa lasketaan vasta maaliskuussa, miksei saman tien kun virhe on huomattu?

Jos tulee hyvityksiä, niin varmaan Kela laskee ne tuloksi, ja vähentää TT-tuesta. 

Vierailija
31/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea ei voi saada takautuvasti, koska se on viimesijainen tuki.

Vierailija
32/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se 3kk pitäisi olla aikaa etsiä halvempaa, ja "kohtuullistamisesta" pitäisi tulla päätös ja sitä ennen Kelan pitäisi kuulla asiakasta.  Että ei tämä ihan sääntöjen mukaan mennyt, jos kohtuullistivat noin vaan ilmoittamatta.

Ja koska vuokrasi alenee normiin, niin  ei luulisi Kelalla olevan napisemista. 

Laita oikaisupyyntö, ja siihen nämä perusteeksi.

Jos eivät oikaise, niin sitten haet harkinnanvaraista tammi-helmikuulle.

Minulla on jo kontakti sosiaalityöhön lapsen ongelmien ja ex miehen väkivallan takia ja todella ihana sos tt joka aina kuuntelee ja tukee. Mutta eivät maksa asumismenojen ylitysten vuoksi harkinnanvaraista tukea täällä meillä siihen ei voi sos tt vaikuttaa. Ylemmän tason päätös 

Kelan päätös oli märkä rätti naamalle kun olin iloinen että vuokra laskee normien alle reilusti. Luulin olevan itsestään selvää että se hyväksytään kokonaan tamki- helmikuussa. Päätösessä luki etten ple esittänyt perusteita asua kalliimmassa asunnossa ja pitää etsiä halvempaa vaikka vuokra laskee 1.3. 

Vierailija
33/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuista mitään mutta onko siis ongelmana se että pitäisi maksaa tammi-helmikuussa 70e vai koko vuokra?

Vierailija
34/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihmettelen kans, että miten se muka nyt vasta on voinut tulla. Nää asiathan oli ajankohtaisia reilu vuosi sitten, ei enää.

Muutimme tähän vuosi sitten marraskuussa jolloin vuokra oli rajojen sisällä. Nousi maaliskuussa tänä vuonna sen 70 e kk. Siitä asti marraskuuhun maksoin sen 70 e kk omasta perusosastani.

Mikä se Kelan perustelu oli maksaa marras- ja joulukuu se vuokra kokonaan. Voi valittaa ja vedota siihen.

Olen itse petipotilas, enkä pysty muuttamaan, kun en saa siivousapua mistään.  Mutta siltikin joudun itse maksamaan lähes satkun itse.

Katsoin päätöksestä, perustelua ei ollut sille että hyväksyttiin kokonaan. Asiaa ei mainittu lainkaan päätösessä.

Tsemppiä sinulle, iso summa on sinulla maksettavana yksin. Jos tuntisin sinut voisin tulla auttamaan muutossa ja siivouksessa. Meidän köyhien pitäisi verkostoitua. 

Vierailija
35/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on ollut väkivaltainen lasta kohtaan niin elatusmaksua voisi hyvin korottaa pysyvästi 100 euroa kuukaudessa.

Vierailija
36/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasu. Ei muutkaan sopeudu uuteen "perheeseen". 

Vierailija
37/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No otat ne päätökset käteen ja luet mitä niissä sanotaan. Jos et kirjallista viestintää ymmärrä, soita sinne.

Vierailija
38/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti Kela katsoo tässä että marras-joulukuussa on maksettu liikaa, ja perii ne 2 x 70€ takaisin, jos ylitystä ei ole aiemminkaan hyväksytty. 

Ja jos saat hyvitystä tuosta "laittomasta vuokrankorotuksesta" niin sehän on tietysti tuloa.

Tai käytettävissä olevia varoja. Lähteestä riippumatta!

Kelan kanssa kannattaa aina varautua pahimpaan. Murphyn laki.

Vierailija
39/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuista mitään mutta onko siis ongelmana se että pitäisi maksaa tammi-helmikuussa 70e vai koko vuokra?

Se ylitys hyväksyttyjen asumismenojen jälkeen eli 70 e kk. Sen maksoin maaliskuusta alkaen joka kk toimentulotuen perusosastani marraskuun asti. Perusosa on tarkoitettu ruokaan, hygieniaan, vaatteisiin, harrastuksiin, laskuihin ( puhelin, netti) ja,bussilippuun.

Vierailija
40/108 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattais nyt miettiä, meinaan onko jopa väärin perustein hyväksytty se 70e viimeksi.

varotan vain, että sulta voidaan periä näitä Kelan itse " liikamaksamia" vuokria takaisin ja varsinkin nyt kun saat sieltä vuokranantajan puolelta jossain vaiheessa hyvitystä, niin sekin voidaan katsoa tuloksi.

Eikä täällä ainakaan hyvinvointialueen määräyksestä saa antaa näissä vuokratilanteissa rahallista apua.

Unohda ne joululahjat ja vedä tiukkaa linjaa, Kelan kanssa ei ole pelleilemistä, se rikkoo myös surutta lakia.