Löydät vanhempasi jäämistöstä ison kassillisen käteistä, n. 100.000e. Mitä teet?
Viet pankkkiin perikunnan tilille ja maksat kiltisti perintöverot ja jaat summan muiden perillisten kanssa.
Vai viet kassin kotiisi, et puhu kenellekään ja käytät käteiset pikkuhiljaa ihan vaan ruokakaupassa ja muualla missä käteinen nyt edes enää käy.
Kommentit (121)
Pelaan sisaruksien kanssa monopolia
Vierailija kirjoitti:
Miten mahtaa onnistua tilille tallettaminen kun kaikenmaailman rahapesulait sun muut. Mutta itse ainakin haluaisin rahat tilille, koska tuossa määrin käteistä ei pysty käyttämään oikein kunnolla. Laskuja ja lainoja ei voi maksaa käteisellä, eikä taidan autonkaan ostaminen onnistua. Pienen määrän, muutaman tonnin, voisin jättää käteisvaraa.
Hidastavan se on, mutta kun päivittäistavat, ruuan, vaatteet maksaa aina käteisellä, niin kyllä ne lopulta kuluvat.
Eka katson onko vesileima yms niissä seteleissä vai onko ne kopioitu vaan jotain näytelmää varten. Siinä tapauksessa ehdotan, että siskot saa nää rahat ja minä Espanjan asunnon. Sopimus tietty valmiina ja siskojen allekirjoitettua Espanjaan kipi kapi.
Vieläkö R-kioskissa voi maksaa laskuja 10e/lasku? Tosin R kioskit vähenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö R-kioskissa voi maksaa laskuja 10e/lasku? Tosin R kioskit vähenevät.
Loppui jo vuosi sitten
Löysin 14500 euroa kun äitini kuoli ja menin siivoamaan sen asuntoa. Vaatekaapista löysin lippaan jossa oli rahaa. Otin rahat itselleni. Äitini omaisuus meni kuitenkin veljelleni ja minulle mutta veljeni oli hulttio ja juopotteli paljon siihen aikaan joten en kertonut sille rahoista koska se olisi juonut niillä viinaa. Perinnön se joi alle vuodessa 145000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vien kotiin ja käytän elämiseen, annan lapsille käteisenä ja makselen heidän laskuja.
Niin miten maksat laskut käteisellä?
Ei tuo varmaan niitä käteisellä maksaisikaan, vaan omasta palkastaan jotka ovat tilillä. Sitten kuluttelee käteistä kaikkeen muuhun mahdolliseen.
Eri
Mä tekisin just noin: palkasta maksaisin kaikki laskut, vuokrat jne ja käteisen käyttäisin sitten kaikkeen kivaan. Välillä tallettaisin muutaman satkun tilille ja säästäisin ne pahan päivän varalle. Sitten kun käteiset loppuis, olis tilille jo kertynyt sievoinen summa.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuota edes voi tallettaa mihinkään, kun kukaan ei usko selityksiä alkuperästä?
Eiköhän usko, jos kertaluontoisesti ilmestyy rahaa tuoreesta kuolinpesästä.
Koittaisin ostaa käteisellä kultaa. Esim 100g harkko maksaa noin 12000 euroa.
Kullassa arvo säilyy kun möisin niitä pikkuhiljaa takaisin euroiksi vuosien varrella.
Soittaisin poliisille ja kertoisin vanhempani todennäköisesti olleen mukana jossain hämärähommissa. Valitettavasti ei ees yllättäisi, jos oikeesti jotain tämän tapaista tapahtuis vanhempani kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vien pankkiin ja maksan perintöverot. En pystyisi kuluttamaan 100000 € käteistä edes viidessä vuodessa. Maksan perintöverot ja saan puhdasta rahaa tilille noin 84000 €. Voin sitten sijoittaa puhtaat rahat ja saan niille 7 % tuottoa vuosittain. Viiden vuoden kuluttua minulla on 118000 € laillista rahaa.
Mulla menee jo pelkästään ruokakauppaan vuodessa 12 000 euroa. Viiden vuoden ruokaostokset = 60 tonnia. Sama raha vapautuu tililtä ja sen voi sijoittaa, tulee samalla ajallinen hajautus luonnostaan. Vähän riski kuitenkib laittaa kaikki se sun 84 donaa sijoitukseen samalla hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi kenellekään, eikä omatuntokaan soimaa, kun olen ainoa perillinen. Ihmettelisin tosin silti, miksi vanhempani olisivat jemmanneet tuollaisen määrän käteistä.
Ruokakauppaan menee alle pari tonnia vuodessa, enkä ole mikään ostoriippuvainen, joten tulisi tietysti harkintaan, josko sittenkin maksaisin verot ja sijoittaisin rahat järkevämmin.
Asun yksin (73-v eläkeläinen) ja ruokakauppaan menee noin ja 4200-4700 e vuodessa. En bruukaa pihistellä enkä tuhlailla.
Vaihtoehto kaksi. Eli rahat messiin ja suu kiinni. Näin tosin ei kohdallani tule käymään.
Asian pimittäminen olisi Jumalan tahdon vastaista, joten raha jaetaan muiden perillisten ja verottajan kanssa.
Tämä tulee esiin kun kuolen paitsi 160 ke löytyy
Jaan sisaruksen kanssa ja ollaan kumpikin hyshys. Tilille voi tallettaa satunnaisesti tietyn summan, muuten kulutukseen hiljalleen. Uusi sohva jne. äkkiä se raha on mennyt. Tai saattaisin tallettaa ulkomaiselle tilille, jonnekin mistä ei ole tarvetta kotimaan viranomaisten kysellä.
Toki tuosta on niin paljon vaivaa että voipi olla että sittenkin ilmoitan tulona/perintönä esimerkiksi puolet. Saisi siitä ihan hyvällä omallatunnolla sijoitettavaksi kuitenkin ihan kivasti. Loput vois hassata juurikin remppatarpeisiin ja vaikka uusiin huonekaluihin.
Vierailija kirjoitti:
Maksan asuntolainani viimeisen osamaksun 25 000 euroa pois, ja lahjoitan loput eläinsuojeluun :) Ettei karma iske.
Paitsi pankki kysyy rahojen alkuperään .
Normimaksut voi hoitaa sillä mitä tulee tilille. Käteistä voi käyttää ostoksiin ja niihin ei mene tilin rahat.
Rahaa vois pestäkin. Annan jollekin sukulaiselle käteistä ja se laittaa samat rahat omalta tililtään mun tilille alle lahjaverorajan.muutama satku palkkiota.
Ottaisin rahat käteisellä. 20 k vois viesä pankkiin, kun ei mene perintöveroa. Kyllä minä matkustan niin paljon, että joka matkalla saa tuhlattua monta tonnia käteistä.
Tallettaa omalle tilille talletusautomaatissa muutamia satasia silloin tällöin. Pankki tuskin kyselee perään kun ei liikaa laita kerralla. Jos kyselee niin sanoo että on itse vuosien aikana säästänyt käteistä pahan päivän varalle.