Vältyin suurilta perintöveroilta
Isäni sairastui ja tiesi, ettei aikaa ole enää montaa vuotta. Hän nosti tililtään useassa erässä yhteensä 120 000 euroa käteistä ja laittoi rahat kassakaappiin, minkä toi minulle. Asunnosta, jonka arvo oli n. 50 000 euroa maksoin toki verot, mutta helpotti kyllä huomattavasti kun pankkitilillä oli enää n. 15 000 euroa, mistä maksettiin hautajais- ym. kulut pois ja vasta lopusta perintöverot. Minusta isäni teki fiksusti ja kun tuosta hänen säästämästä summasta on maksettu jo moneen kertaan verot elämän aikana, en näe siinä mitään pahaa, että en joudu maksamaan siitä taas veroa.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä satatonnia voi helposti käyttää. Esimerkiksi avaa tilin, tallettaa sinne 3000 euroa talletusautomaatilla, maksaa sillä 3000 eurolla laskuja etukäteen kuten vuokran vaikka 5 kuukaudelta. Sitten lopettaa tilin. Ruokaa voi ostaa käteisellä, vaatteita, ja monenlaista. Mulla ollut käteistä paljon 15 vuotta. Rahaa voi tallettaa sukulaisen tilille ja maksaa etukäteen laskuja vaikka parin vuoden vuokrat kerralla niin minä olen tehnyt.
Nykyään onnistuu tallettamaan tonnin kuukaudessa. Sukulaisiin ei nyt niin kannata luottaa, voi rahat mennä parempiin "suihin"
"...verottaja kuitenkin haluaa tietää omaisuutesi, koska olet suomen kansalainen."
Yleinen verovelvollisuus Suomessa päättyy kolmen vuoden kuluttua ulkomaille muutosta. Tai aikaisemminkin, jos olosuhteet osoittavat, että olennaiset siteet Suomeen ovat katkenneet.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on veropetos ja siitä saattaa tulla kyselyä. Suomessa vielä veropetos on ainoa rikos, mistä tulee ihan kohtuulliset tuomiot.
pätee kaikkiin muihinkin sellaisiin rikoksiin, joiden valtiovalta katsoo erityisesti loukkaavan auktoriteettiaan - kansalaisten keskinäisten oikeuksien suojaamisella ei sen sijaan ole aikoihin ollut paljoakaan väliä
Vierailija kirjoitti:
Olet siis pimittänyt pääpotin verottajalta. Verottajaa taas luulet niin tyhmäksi, ettei se syynää, onko isäsi tilillä ollut kuolemaa edeltäviä käteisnostoja.
Jos nostot eivät ole tapahtuneet lyhyessä ajassa ennen kuolemaa, nostotapahtumien syynääminen ei riitä näytöksi siitä, että rahat olisivat olleet jäljellä vielä kuolinpäivänä.
Eri
120 000€:sta perintöveroa menee lähiomaiselta 11 300€. Hirveä vaiva käyttää 120 000€ käteisenä pienen säästön vuoksi. Todennäköisesti ap käytttäå rahat kuitenkin johonkin turhuuteen. Itselläni (kuuluin 2. veroluokkaan) meni veroa enemmän kuin ap:n perintöosuus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis pimittänyt pääpotin verottajalta. Verottajaa taas luulet niin tyhmäksi, ettei se syynää, onko isäsi tilillä ollut kuolemaa edeltäviä käteisnostoja.
Jos nostot eivät ole tapahtuneet lyhyessä ajassa ennen kuolemaa, nostotapahtumien syynääminen ei riitä näytöksi siitä, että rahat olisivat olleet jäljellä vielä kuolinpäivänä.
Eri
Jos yksineläjänä nostat esimerkiksi 500€/kk, mutta maksat selvässti ruoka- yms ostokset kortilla, aivan varmasti verottaja kiinnostuu. Sen sijaan, jos elät vähällä itse ja käytät 650€:n nostosta ostoksiin 150/kk, ei välttämättä kiinnitä verottaja huomiota vaan ajattelevat, ettå käytät tuon 650€ ostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Jos yksineläjänä nostat esimerkiksi 500€/kk, mutta maksat selvässti ruoka- yms ostokset kortilla, aivan varmasti verottaja kiinnostuu. Sen sijaan, jos elät vähällä itse ja käytät 650€:n nostosta ostoksiin 150/kk, ei välttämättä kiinnitä verottaja huomiota vaan ajattelevat, ettå käytät tuon 650€ ostoksiin.
Jos laskujen ja kortilla maksettujen välttämättömyyshyödykkeiden jälkeen jää ylimääräistä käyttövaraa 500 euroa kuukaudessa, se on vielä sen verran pieni summa, että sen saa täysin laillisin keinoin sileäksi helposti ilman että siitä olisi tilivelvollinen kenellekään. Eli kukaan ulkopuolinen ei pysty päättelemään, onko tällainen määrä käteistä kuukaudessä kulutettu vai mahdollisesti säästetty.
Vierailija kirjoitti:
Ei järkevää. Itse maksaisin verot ja osakkeet tuottaa hyvin. Sain 42500 euroa. Maksoin perintövero. Laitoin heinäkuussa 18 000 osakkeisiin. Nyt arvo 23600 euroa.
pimeä raha on niin hankala ja kärsii arvonpudotuksen.
Ymmärräthän, että et saa 23600€ jos myyt vaan voitoista lähtee 1/3 pois veroina?
Missä maassa ajattelit ostaa käteisellä asunnon, ettei aleta epäillä rahojen alkuperää? Nykyään pankit ilmoittavat maasta toiseen, jos on epäilyttävää rahankäyttöä.