Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vältyin suurilta perintöveroilta

Vierailija
18.12.2025 |

Isäni sairastui ja tiesi, ettei aikaa ole enää montaa vuotta. Hän nosti tililtään useassa erässä yhteensä 120 000 euroa käteistä ja laittoi rahat kassakaappiin, minkä toi minulle. Asunnosta, jonka arvo oli n. 50 000 euroa maksoin toki verot, mutta helpotti kyllä huomattavasti kun pankkitilillä oli enää n. 15 000 euroa, mistä maksettiin hautajais- ym. kulut pois ja vasta lopusta perintöverot. Minusta isäni teki fiksusti ja kun tuosta hänen säästämästä summasta on maksettu jo moneen kertaan verot elämän aikana, en näe siinä mitään pahaa, että en joudu maksamaan siitä taas veroa.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei järkevää. Itse maksaisin verot ja osakkeet tuottaa hyvin. Sain 42500 euroa. Maksoin perintövero. Laitoin heinäkuussa 18 000 osakkeisiin. Nyt arvo 23600 euroa. 
pimeä raha on niin hankala ja kärsii arvonpudotuksen. 

Vierailija
62/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten joko kuluttamaan pienissä erissä käteisenä tai sitten selittelemään pankissa mistä sait käteistä rahaa näin paljon. Siinä kiinnostuu niin verottaja ja kuin poliisikin jos tyhjätaskulla onkin yhtäkkiä pätäkkää. 

Rikkaalla miehellä tuo olisi ihan normaalia taskuista pölisevää massia.

Jos käyttää,käteisenä rahat, niiin kukaan ei voi kysellä mitään.

Laittaa pankkiin sen verran, mitä voi selittää vaikka myyneensä antiikkisia huonekalujaan. Kukaanhan ei tiedä, onko sulla niitä ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä suuri perintövero? Tuosta menee perintöveroa alle 20 000 euroa. 

20 tonttua ei ole iso maksu mielestäsi, koska ?

No se että rahaa hilloaa patjan alla, häviää inflaationa ja menetettyinä tuottoina moninkertaisesti tuon veron verran. TUon perintöveron verran tuottoina saa takaisin parissa vuodessa. 

Vierailija
64/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukia saavalle rahan piilottelu  ja käteisellä maksaminen on ainoa mahdollisuus jos haluaa että rahoista on jotain hyötyä itselle. 

Vierailija
65/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukia saavalle rahan piilottelu  ja käteisellä maksaminen on ainoa mahdollisuus jos haluaa että rahoista on jotain hyötyä itselle. 

Mihin ihmeessä sinä tukia tarvitset, jos tilille napsahtaa 150000 euroa perintöverojen jälkeen? Eikö ole mitään rajaa ahneudelle?

Vierailija
66/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain jo isältäni 10 vuotta sitten paljon käteistä. Sain myös kesämökin, siitä maksettiin verot ei se ollut arvokas mökki mutta remontoin sitä 80000 eurolla jonka isä maksoi jotta mökki pysyy suvussa vielä.

Vierailija
67/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sen satatonnia voi käyttää, herättämättä epäilyksiä?

Ostaa koko summalla S-lahjakortteja.

Vierailija
68/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee vaikka helsinkiin

Vierailija
69/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä onkin syy, miksi suurin osa suomalaisista on köyhiä ja saamattomia. Kaikki raha pitää käyttää. Ei olla kuultu sijoittamisesta tai yrittämisestä. Tuolla alkupääomalla kestää montakin konkurssia ennen kuin iskee kultasuoneen. 

Vierailija
70/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on että verottajan ohi saatua käteistä voi vain kuluttaa mutta ei sijoittaa. Kuluksi siis pitää laskea menetetty sijoitustuotto. Se on äkkiä kyllä isompi kuin säästetty perintövero.

No tavallaan. Laskin että JOS tuota summaa käyttäisin pikkuhiljaa perheen juokseviin menoihin esim 600€ kuussa niin se riittäisi liki 14 vuotta JA samanaikaisesti laittaisin sen 600 euroa sijoituksiin, koska ne jäisivät omasta kulutuksesta pois. Niin mitä minä tässä häviäisin?

Vierailija
71/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä onkin syy, miksi suurin osa suomalaisista on köyhiä ja saamattomia. Kaikki raha pitää käyttää. Ei olla kuultu sijoittamisesta tai yrittämisestä. Tuolla alkupääomalla kestää montakin konkurssia ennen kuin iskee kultasuoneen. 

Kaikkia kytätään, tilisiirtoja ja käteistä ei saa olla. Selityksiä pitää antaa pankille muutaman kympin siirroista, muutenhan jos tuosta perintöasiasta jää kiinni niin sehän on törkeä veropetos. Verottaja kun ei päässyt tilejä kyttäämään kun gdpr laki tuli eu:lta niin piti lopettaa 2018, mutta otsikoissa on uudet jutut että kohta taas pääsee.

Vierailija
72/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan perukirjassa olisi pitänyt ilmoittaa kassakaapissa olevat käteisvarat.

Vierailija
73/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se että rahaa hilloaa patjan alla, häviää inflaationa ja menetettyinä tuottoina moninkertaisesti tuon veron verran. TUon perintöveron verran tuottoina saa takaisin parissa vuodessa. 

Jossain vaiheessa sijoitin rahastoihin. Eivät ne tuottaneet juuri mitään, ja siitä vähästäkin meni kolmannes veroa. 

Kerran ostin pojalleni osakkeita. Tai hän sai itse valita, ja valitsi osakerahastot. Ei niistäkään tullut tuottoa. Poika myi osuudet pikkuhiljaa pois.

En tajua, miksi palstoilla aina kehuskellaan hyvillä arvonnousuilla.

Itse olen jo niin vanhakin, ettei minun kannata sijoittaa 10-20 vuoden tähtäimellä.

Vierailija
74/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et edes voi ostaa autoja ja asuntoja käteisellä.  Et todellakaan. Ainostaan niinkuin täällä on mainittukin vain pieniä ostoksia .ruoka, vaatteet, et edes voi matkoja ostaa käteisellä . 

Olen tänä vuonna ostanut käteisellä kalliit silmälasit, maksanut yksityisellä lääkäriasemalla useita satoja, apteekissa lääkkeet joka kolmas kuukausi, kalliin toppatakin ja talvikengät sekä tankannut auton useita kertoja tavallisten markettiostosten lisäksi. Uskon että rengashotellikin olisi ottanut käteistä mutta siellä maksoin kortilla. Ja ihan omia rahojani käytin, ei mitään perintöä.

-eri

Vierailija
75/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä ryhtyisi käteistä piilottamaan. Maksan perintöverot ja silti jään hyvin plussalle. Kaikki plussa on kotiinpäin.

Vierailija
76/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs, jos muuttaa ulkomaille. Maahan, missä käteinen on vielä kuningas. Ottaa cashit mukaan ja hankkii esim. kiinteistön.  Muutaman vuoden päästä myy kiinteistön, ja avot! Rahat on pesty. Voit sijoittaa ne arvopaperipörssiin tai siirtää omalle ulkomaiselle pankkitilillesi. Sieltä käyttelet, jos et halua S-Pankkiin siirtää.

Eikös omalta tililtä voi huoletta siirtää rahaa omalle tililleen? Itse myin taloni ulkomaassa, ja siirsin talorahat Ässään normaalisti. Ei niistä mitään kyselty.

Toisen kerran rahat siirtyivät ostajan tililtä Ässä-tilille. Ei niistäkään kyselty. Summa oli kaikkiaan vajaa 200000€.

Vierailija
77/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa sijoitin rahastoihin. Eivät ne tuottaneet juuri mitään, ja siitä vähästäkin meni kolmannes veroa. 

Kerran ostin pojalleni osakkeita. Tai hän sai itse valita, ja valitsi osakerahastot. Ei niistäkään tullut tuottoa. Poika myi osuudet pikkuhiljaa pois.

En tajua, miksi palstoilla aina kehuskellaan hyvillä arvonnousuilla.

Itse olen jo niin vanhak

Sijoittamisesta pitää tietää, jos ei tiedä niin indexsi rahastot ovat sitä varten, jos sijoitat muutaman tonnin ja arvioitu sijoitus voisi olla esim. 2-10% välillä riippuen rahastosta niin osaa laskea mitä se voisi olla. Muutenkin on vuosien hommaa. Varmoja suomi osakkeita fortum, nordea, sampo, riippuu mitä hakee, maltillista osinkoa tai jotain muuta.

Kyllä itse nämä pätäkät olisin laittanut hajautettuna indexseihin ja suoriin osakkeisiin.

Vierailija
78/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuhiljaa. Ruokaa, röökiä, viinaa, ulkoruokailua. Uusi luuri (jos lapsia niin niillekin), läppäri, auto, ulkomaanmatka. Onhan näitä.

Kaikki käteisellä, autoakaan ei enää tarvi ilmoittaa verottajalle.

Juuri näin ja sitten kun sen auton myy niin rahat tilille. Kädessä kuitti myynnistä, joten nyt raha on "laillista."

Vierailija
79/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs, jos muuttaa ulkomaille. Maahan, missä käteinen on vielä kuningas. Ottaa cashit mukaan ja hankkii esim. kiinteistön.  Muutaman vuoden päästä myy kiinteistön, ja avot! Rahat on pesty. Voit sijoittaa ne arvopaperipörssiin tai siirtää omalle ulkomaiselle pankkitilillesi. Sieltä käyttelet, jos et halua S-Pankkiin siirtää.

Eikös omalta tililtä voi huoletta siirtää rahaa omalle tililleen? Itse myin taloni ulkomaassa, ja siirsin talorahat Ässään normaalisti. Ei niistä mitään kyselty.

Toisen kerran rahat siirtyivät ostajan tililtä Ässä-tilille. Ei niistäkään kyselty. Summa oli kaikkiaan vajaa 200000€.

Pankki ne siirtää ne rahat viitteen kera manuaalisesti, siksi niistä ei kysellä, koska ns. luotettava taho. Kunhan ei vain tullissa jää kiinni niin onnistuuhan se, toki jälkiselvityksiä voi tulla kun verottaja kuitenkin haluaa tietää omaisuutesi, koska olet suomen kansalainen.

Vierailija
80/89 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä satatonnia voi helposti käyttää. Esimerkiksi avaa tilin, tallettaa sinne 3000 euroa talletusautomaatilla, maksaa sillä 3000 eurolla laskuja etukäteen kuten vuokran vaikka 5 kuukaudelta. Sitten lopettaa tilin. Ruokaa voi ostaa käteisellä, vaatteita, ja monenlaista. Mulla ollut käteistä paljon 15 vuotta. Rahaa voi tallettaa sukulaisen tilille ja maksaa etukäteen laskuja vaikka parin vuoden vuokrat kerralla niin minä olen tehnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme