Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viiden vaatteen vuosi - miten voi onnistua?

Vierailija
17.12.2025 |

Täytyy olla työssä, jossa on joku univormu. Valmiina iso garderoobi. Tai ei mitään tapahtumia, juhlia eikä menoja. 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo kahteen vuoteen ostanut vaatteita. En edes sukkia, alushousuja tai rintsikoita. Ja menee varmasti vielä ensi vuosikin näin. 

Yhdet kengät ostin viime helmikuussa. 

Vierailija
22/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti, varsinkin kun on jo kaappi täynnä vaatteita. Ja haasteessahan oli rajattu pois sukat, alus- ja urheiluvaatteet ja kierrätysvaatteet. Mutta ei niissäkään kannata mennä överiksi. Itsellä lähti käytettyjen vaatteiden shoppailu viime vuonna ihan lapasesta. Uusia vaatteita ostin ehkä tuon viisi, mutta käytettyjä yli 60. Laadukasta ja käyttöön tuli kaikki, mutta tänä vuonna en todellakaan tarvi mitään käytettynä tai uutena, ellei joku nykyinen hajoa. Tuskin ensi vuonnakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tainnut viimeisen vuoden aikana ostaa itselle yhdet housut.

Yhden housun 

Vierailija
24/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime vuonna Amerikassa ja olimme ke-su miesystävän työkaverilla.

Heillä oli 10 v hääpäiväjuhlat lauantaina ja tein juhlissa ison palveluksen ja muutenkin autoin.

Heillä on ympäri Amerikkaa taloja / asuntoja ja kertoivat myyvät tämän. Oli jo pakannut ison laatikollisen vaatteita kierrätykseen ja halusi tarjota niitä minulle kiitokseksi.

Otin niitä ison matkalaukullisen.

Kotona tutkailin merkkejä, kaikki olivat arvokkaita, useat useita satasia, siis mekko yli 900 taalaa jne.

En todellakaan osta yhtään vaatetta tänäkään vuonna.

Työkaverin tytön ystävä on kierrätyskeskuksessa töissä. Häneltä saa materiaalia aina, kun tarvitsee ja mielellään antavat, kun tietää tulee käyttöön.

Tutun ystävä myy neuleita ja hän haluaa 500 kpl sellaisia lankatähtiä ensi lokakuuksi.

Ollaan treffattu ja ollaan yhtä mieltä minkälainen sen pitää olla

Minulla on puuvillalankaa pohjaan. Niitä teen helposti 5 jopa 10 päivässä.

Nämä tähdet vaihdan sitten neuleisiin. Voisin ottaa sieltä vaikka 20 erilaista.

Vierailija
25/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai saa ostaa vaan 5 vaatetta? Helppo, en osta aina edes viittä. Viime vuonna ostin kengät ja parit merinovillavillasukat sekä rintaliivit ( lasketaanko edes mukaan). Ai niin ja farkut ostin myös eli ehkä sitten juuri 5.

Vierailija
26/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaate kerran viidessä vuodessa on varmaan itselleni sopiva tahti lopun elämääni. Ellei jotain isompaa tapahdu ja joutuisin hankkimaan koko vaatekaapin uusiksi.

Vierailija
27/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toissa vuonna kirjasin kaikki muistiin mitä ostin pukeutumiseen liittyen. Kirpparit, suutarit, sukat, alusvaatteet, kengät, varsinaiset vaateostokset. Kirjasin myös eurot. Tuohon 5 vaatteet haasteeseen kirjataan ei kirjata käytettynä ostettuja eikä sukkia eikä alusvaatteita. En päässyt ihan viiteen mutta alle 10 kuitenkin. Ostin yhdet kengät, iltapuvun, anorakin, farkut ja jotain muuta mitä en nyt muista. Lisäksi maltillisesti sukkia, alusvaatteita ja kirppariltakin pari ostosta. 
Olen nainen, työelämässä, ei mitään virka-asua eli omissa vaatteissa mennään. 
Rahaa kului hiukan yli 100 e kuussa. 

Vierailija
28/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain pari urheilupaitaa kulahtaneiden tilalle. Kaikkea muuta löytyy.

Vierailija
29/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan ei lasketa mukaan alusvaatteita, sukkia tai kirppisostoja.  

Missä tämmönen sääntö on? Aloituksesta se ei ilmene. 

Vierailija
30/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan ei lasketa mukaan alusvaatteita, sukkia tai kirppisostoja.  .

No niin tämä on ongelma. Uusia vaatteita en oo ostanut vuosiin, muuta kuin alusvaatteet ja sukat. Mutta kirppis- ja Vinted -roinaa sit sitä enemmän, ihan liikaa. Ei sekään ekologista ole

31/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi haaste olis 1 vaate 5 vuoteen. Siinä joutuisin minäkin jo yrittämään.

Vierailija
32/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin ihan oman haasteeni joulukuun alussa niin, että max 5 vaatetta vuodessa, oli uusia tai kierrätettyjä. Sukkia ja alusvaatteita en laske mukaan.

Minusta jatkuva kirppisshoppailu ei ole mitään ekologista. Ei varsinkaan, jos autolla kierretään pitkin kirppiksiä.

Nyt olen ostanut 2 paitaa. Menen ensi kuussa leikkaukseen ja halusin helposti puettavia paitoja sen jälkeen pidettäväksi.

Vaatteitahan voi myös lainata tai vuokrata.

Vierailija
33/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kaapit täynnä kledjuja niin onnistuu helposti.

Vierailija
34/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae netistä esim 5 vaatetta vuodessa hakusanoilla.

Vierailija
35/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae netistä esim 5 vaatetta vuodessa hakusanoilla.

Niin, ihan turhaa se olis ollut avata heti aloituksessa. 

Vierailija
36/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu jos olet jo aiemmin ostanut laadukkaita ja ajattomia vaatteita ja tiedät mikä on tyylisi, pysynyt samassa vaatekoossa ja et myöskään vaihda työtäsi sellaiseen,  joka vaatii erilaisiin edustustilaisuuksiin osallistumista (tarkoitan että välillä edustat messuilla, toisinaan isännöit iltatilaisuutta juhlapukuvaatimuksella tai vaikka iltapäivän tilaisuutta).

Mä en ole ikinä oppinut mitkä vaatteet sopivat mulle, lempiväri vaihtuu muutaman vuoden välein, vaatekokokin heitellyt kahden koon välillä, pluskokoisena ei edes löydä laadukkaita vaatteita (koot loppuu järjestään 42-44 ja itse oon 44-46 väliä seilannut). Kaiken huippu oli uusi työ, jonka johdosta jouduin nopeasti hankkimaan paljon uusia vaatteita, toki nyt kun kaikkeen on vaatteet, ei tarvitse heti ostaa lisää.

Ihailen suuresti näitä kolmekymppisiä, joilla on selkeä oma tyyli ja tuo viiden vaatteen haaste ei tuo mitään ongelmia kun vaatekaappi on jo täynnä sopivia tyylikkäitä vaatteita. Omani on täynnä virheostoksia, vaikka kuinka olen sovittanut ja ostovaiheessa ollut sitä mieltä että tämä on hyvä ja sopiva. 

Vierailija
37/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviin pelkästään tähän hätään viidet uudet pikkuhousut, joten se siitä. Mutta tosissaan siis, oon varmastikin vahingossa elänyt noin vuoden jos toisenkin. Nyt sitten on huutava pula kaikesta alusvaatteita myöten. N33

Vierailija
38/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon tainnut viimeisen vuoden aikana ostaa itselle yhdet housut.

Yhden housun 

Housut lasketaan monikoksi lahkeiden määrän mukaan. Jos kyseessä ei ole lonkasta amputoitu shoppailija, se on housut. Mutta emme toki tiedä!

Vierailija
39/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea käsittää, kenelle tämä voi olla jotenkin hirveän vaikea asia. Tuossakin vieläpä "käytettyjen vaatteiden ostoa ei lasketa". Häh? 

Elin vuosikausia ostamalla aina vain käytettyä, pl. alusvaatteet ja sukat. Nykyään ostan välillä uuttakin, erityisesti kengät uusina ja jotkin satunnaiset vaatteet, mutta niiden pitää olla hyvälaatuisia. Nämä sitten maksavat sen verran, että uusia tulee hankittua ehkä 2 kpl vuodessa. Esim. yhdet kengät ja yksi takki/hame/housut/pusero per vuosi. Onhan minulla vaatteita ennestäänkin kaapissa.

Vierailija
40/40 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion ostaa 0 vaatetta mukaan lukien alusvaatteet, sukat ja kengät. En myöskään käytettyjä aio ostaa. Kaapit pursuaa kaikkea joka lähtöön, järkevää käyttää nyt mitä on. Jännä nähdä tuleeko jotain tarpeita, en usko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän