Paljon olette maksaneet polttopuusta?
Missä hinnoissa polttopuun hinta oikeasti pyörii? Moni klapikauppias mainostaa lähes 100eur heitokuutiolta. Eikö ole vähän kallista. Itse ostin tutulta metsänomistajalta 70cm sekapuuta 60eur/pinokuutio.
Kommentit (81)
Kysyntä ja tarjonta sanelee paljon. Ihan normi hinta maaseudulla voi olla 60-90eur pinokuutio ja 40-60eur heittokuutio. Koivu kalliimpaa, sekapuu halvempaa. Riippuu tietysti vielä puun kuivuudesta, laadusta ja pituudesta mihin suuntaa hinta kallistuu. Tuon alle jos hinta painuu, niin tekijälle ei jää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Omasta metsästä traktorikäyttöisellä klapikoneelle tehden maksamme puista Valmetin + moottorisahan kuluttaman polttoaineen verran. Työlle en laske hintaa, koska mies on eläkeläinen.
Klapia kuluu reilu 30m3 vuodessa ja polttoainetta tuolle määrälle max 15 euroa.
Kolmeenkymmeneen mottiin menee jo polttoöljyä/dieseliä viidellätoista eurolla, vaikka olisi joku pikkuvalmetti 3 litraa tunnissa kulutuksella. Sahabensaa olettaen, että se klapikone myös katkoo, siis että sahalla vain katkotaan puut metsässä menee vähintään viisi litraa ja teräketjuöljy päälle. Toki polttoainekulut voi jäädä sataseen, mutta tuskinpa eläkeläisukko ja akka niin ripeästi painaa, että koneet ei enempää käy. Tietysti, jos vain katkoo puut sahalla, karsii kirveellä ja vesurilla, vetelee ilman traktoria ne pihaan ja siinä minimiajan pyörittää klapikonetta, niin voi viidelläkympilläkin päästä.
Kyllä se melkein ilmaista on. Alkusijoitus välineisiin ollut alle 1500eur. Itse olen tehnyt kesämökillä pääasiassa iltaisin töiden jälkeen omasta metsästä parin viime vuoden aikana reilu 100 pinokuutiota. Enimmäksen sahanmittaista halkoa (70cm). Työkaluina moottorisaha Husqvarna 445 ja halkomakone Timco HLS8TG. Lyhemmät (30cm) eli hella-, takka-, kiuas- ja vesipatapuut Fiskarsin kirveellä. Joten hinnaksi polttoaineineen tullut noin. 15eur/pinokuutio. Aikaa on tietysti mennyt, mutta itselleni tämä on harrastus.
Pitänee ostaa lisää metsää ja vaihtaa ikävä toimistotyö klapimyyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se melkein ilmaista on. Alkusijoitus välineisiin ollut alle 1500eur. Itse olen tehnyt kesämökillä pääasiassa iltaisin töiden jälkeen omasta metsästä parin viime vuoden aikana reilu 100 pinokuutiota. Enimmäksen sahanmittaista halkoa (70cm). Työkaluina moottorisaha Husqvarna 445 ja halkomakone Timco HLS8TG. Lyhemmät (30cm) eli hella-, takka-, kiuas- ja vesipatapuut Fiskarsin kirveellä. Joten hinnaksi polttoaineineen tullut noin. 15eur/pinokuutio. Aikaa on tietysti mennyt, mutta itselleni tämä on harrastus.
On tuossa muitakin hyviä puolia. Raskas työ palkitaan jumalaisella vartalolla.
Niin se vaan on että klapeja ei kannata ostaa, vaan ne kannattaa tehdä itse. Jos ei omista metsää tai ei ole tuttua joka myy kohtu hintaan, kannattaa hankkia ilp.
Taidan vaihtaa alaa klpikauppiaaksi jos näin hyvät tulot ja menot noin pienet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö pörssisähkö toimi, tuliko paskat housuun tulevaisuutta ajatellen?
Ainahan pörssi on halvinta sähköä koko vuoden ajalta.
No miksi kyselette klapien hintaa, yhden kuution hinnalla maksan parin kuukauden sähkölaskut , vaikka mulla on metsää en raski hakata, itkevät kuulema hiilijalanjäljestä ja jos joulukuusen kaadan olen suuri rikollinen.Mitenkä se menee on aika niittää on aika kylvää ja sitten eikö sitä satoa saa korjata kun tuo helvatan ilmasto lämpenee, mutta ei täällä, meikäläisen tiluksilla ainakaan tuhansiin vuosiin.
Kovimmilla pakkasilla kannattaa polttaa puita jos se mahdollisuus on kun kalleimmillaan oleva sähköteho ei ihan riitä.Hyvin vähän niitä polttopuita on vuosien myötä kulunut.Pörssi on halvempaa kuin mikään tarjottu kiinteä sähkön hinta.
Kuukausi sitten maksoi kolme heittokuutiota kuivaa 33 cm koivuklapia kotiin tuotuna 100 € kuutio. Normaali hinta meilläpäin.
32 cm koivua heittokuutio 60 euroa per kuutio Vantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60eur/pinokuutio ei kannata maksaa enempää.
Markkinoilla on tällä hetkellä ylitarjontaa niin kannattaa tinkiä.
Puukauppahan hyytyi loppukesällä lähes täysin,metsäkoneyrittäjien mukaan huonoin aika mitä koskaan.
Nytkö ostat syksyllä pilkottuja klapeja?
En mutta hinnat laskusuunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Kysyntä ja tarjonta sanelee paljon. Ihan normi hinta maaseudulla voi olla 60-90eur pinokuutio ja 40-60eur heittokuutio. Koivu kalliimpaa, sekapuu halvempaa. Riippuu tietysti vielä puun kuivuudesta, laadusta ja pituudesta mihin suuntaa hinta kallistuu. Tuon alle jos hinta painuu, niin tekijälle ei jää mitään.
Tappiolle menee jos heittokuution myy 40 eurolla. Kannattavampaa on myydä puu ropsina metsäfirmalle tuossa tapauksessa.
Enpä ole hintaa laskenut,. Omalla motolla puut metsästä ja klapikoneella kotona polttopuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuukausi sitten maksoi kolme heittokuutiota kuivaa 33 cm koivuklapia kotiin tuotuna 100 € kuutio. Normaali hinta meilläpäin.
Ihan normihinta missä vaan nimenomaan kotiin tuotuna.
Sen se maksaa mitä löpöä menee kun traktorin lyö käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Sahoilta kannattaa käydä hakemassa ns. pintoja.
Niin joskus 60-luvulla, nykyisin menee haketukseen, ja eivät varmasti myy.
se mitä menee moottorisahan ylläpitokuluihin..naurettavan halpaa on lämmittää puilla itsetehtynä omasta metsästä..kesäaikaan puut valmiiksi ja talvella vaan köllötellään,aina väh.3 vuoden puut valmiina..
Suomeen pitäisi saada takka-/kamiinavero. Esim 100 eur/vuosi. Onhan tuo aika epäreilua ja rasistista että toiset lämmittää ilmaiseksi.
Klapien ostamiselle olisi sosiaalinen tilaus kilpailutus palvelulle niin kuin esim. autonhuolto.