Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljon olette maksaneet polttopuusta?

Vierailija
17.12.2025 |

Missä hinnoissa polttopuun hinta oikeasti pyörii? Moni klapikauppias mainostaa lähes 100eur heitokuutiolta. Eikö ole vähän kallista. Itse ostin tutulta metsänomistajalta 70cm sekapuuta 60eur/pinokuutio.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klapien ostamiselle olisi sosiaalinen tilaus kilpailutus palvelulle niin kuin esim. autonhuolto.

Vierailija
42/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyntä ja tarjonta sanelee paljon. Ihan normi hinta maaseudulla voi olla 60-90eur pinokuutio ja 40-60eur heittokuutio. Koivu kalliimpaa, sekapuu halvempaa. Riippuu tietysti vielä puun kuivuudesta, laadusta ja pituudesta mihin suuntaa hinta kallistuu. Tuon alle jos hinta painuu, niin tekijälle ei jää mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta metsästä traktorikäyttöisellä klapikoneelle tehden maksamme puista Valmetin + moottorisahan kuluttaman polttoaineen verran. Työlle en laske hintaa, koska mies on eläkeläinen.

Klapia kuluu reilu 30m3 vuodessa ja polttoainetta tuolle määrälle max  15 euroa.

Kolmeenkymmeneen mottiin menee jo polttoöljyä/dieseliä viidellätoista eurolla, vaikka olisi joku pikkuvalmetti 3 litraa tunnissa kulutuksella. Sahabensaa olettaen, että se klapikone myös katkoo, siis että sahalla vain katkotaan puut metsässä menee vähintään viisi litraa ja teräketjuöljy päälle. Toki polttoainekulut voi jäädä sataseen, mutta tuskinpa eläkeläisukko ja akka niin ripeästi painaa, että koneet ei enempää käy. Tietysti, jos vain katkoo puut sahalla, karsii kirveellä ja vesurilla, vetelee ilman traktoria ne pihaan ja siinä minimiajan pyörittää klapikonetta, niin voi viidelläkympilläkin päästä.

Vierailija
44/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se melkein ilmaista on. Alkusijoitus välineisiin ollut alle 1500eur. Itse olen tehnyt kesämökillä pääasiassa iltaisin töiden jälkeen omasta metsästä parin viime vuoden aikana reilu 100 pinokuutiota. Enimmäksen sahanmittaista halkoa (70cm). Työkaluina moottorisaha Husqvarna 445 ja halkomakone Timco HLS8TG. Lyhemmät (30cm) eli hella-, takka-, kiuas- ja vesipatapuut Fiskarsin kirveellä. Joten hinnaksi polttoaineineen tullut noin. 15eur/pinokuutio. Aikaa on tietysti mennyt, mutta itselleni tämä on harrastus.

Vierailija
45/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee ostaa lisää metsää ja vaihtaa ikävä toimistotyö klapimyyntiin.

Vierailija
46/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se melkein ilmaista on. Alkusijoitus välineisiin ollut alle 1500eur. Itse olen tehnyt kesämökillä pääasiassa iltaisin töiden jälkeen omasta metsästä parin viime vuoden aikana reilu 100 pinokuutiota. Enimmäksen sahanmittaista halkoa (70cm). Työkaluina moottorisaha Husqvarna 445 ja halkomakone Timco HLS8TG. Lyhemmät (30cm) eli hella-, takka-, kiuas- ja vesipatapuut Fiskarsin kirveellä. Joten hinnaksi polttoaineineen tullut noin. 15eur/pinokuutio. Aikaa on tietysti mennyt, mutta itselleni tämä on harrastus.

On tuossa muitakin hyviä puolia. Raskas työ palkitaan jumalaisella vartalolla.

Vierailija
47/47 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vaan on että klapeja ei kannata ostaa, vaan ne kannattaa tehdä itse. Jos ei omista metsää tai ei ole tuttua joka myy kohtu hintaan, kannattaa hankkia ilp.