Mitä teidän 5v pojat leikkivät?
Oma poika täyttää kohta 5v ja en löydä mistään tietoa 5v kehityksestä.
Tarkoitan mitä kuuluu leikkiä, saako leikkiä hirviö, pyssy, mörköleikkejä tai miekkailla toisten kans kepeillä.
Viime kuukausina muuttunut niin paljon. Ennen tykkäs rauhallisista leikeistä, nyt tullut noita edellä mainittuja leikkejä oikeen kunnolla. Muuttunut tosi villiksi. Ei millään usko kieltoja, kun ennen ei ole tarvinnut edes paljon kieltää.
Sanoo vaan minun täytyy saada kaikki periksi ja annan isona omille lapsille kaikki periksi. Yrittää olla ns. johtaja tyyppi kavereiden kans ja hermostuu täysin jos ei pysty pomottaan.
Nyt on istunut 5min jäähyllä moneen otteeseen, mutta nauraa välillä kun laittaa istumaan ja sen jälkeenkin.
Mikä hitto nyt on? Alkaa tuntumaan että tarvis pikaisesti kasvatusneuvoja.
Perheessä myös pikkuveli ja pikkusisko. Veljeä törkkii vähän väliä, vaikka ollaan kaikille lapsille yritetty antaa aikaa tasapuolisesti. Kokemuksia ja neuvoja??
Kommentit (11)
leikit eniten kiinnostavat. Meillä siis ei ole poikien leikkejä rajoitettu niin että eivät saisi noita leikkiä ja jopa npienempi miekkailee mielellään ja ampuu vesipyssyllään. Olemme siis sallineet myös nuo sotaisat ja pelottavat leikit mutta ohjaamme niitä oikeaan suuntaan eli niitä leikitään niin että ketään ei satuteta ja lopetetaan heti jos toinen pyytää lopettamaan. Miekat ja pyssyt ovat mukana erilaisissa rooleissa kuten poliisi tai ritari t,s. mutta avrsinaisia sotaleikkejä ja toisen tappamista niillä ei leikitä eikiä sellaista pojille opeteta. Koskaan eivät ole sanoneet että tapan jonkun tms. vaan aseet ovat osa roolia.
Riehuminen on kanssa ok niin kauan kun ei satuteta ja toimitaan pelisääntöjen mukaan. tietty määrä riehumista saa pojat purkamaan liikaa energiaansa ja tuntemaan jonkinlaista mielihyvääjota fyysinen toiminta tuotaa.
Tykkäävät myös kaikesta pelottavasta ja niin kauan kun eivät itse pelkää tai näe painajaisia saavat leikkiä voilla hirviöillä yms. Meillä 4v. tykkää Turtleseista ja prätkähiiristä yms. tosi paljon. Näistä kertovia piirrettyjä ei ole saanut vielä katsella mutta leikkiminen oman mielikuvituksen mukaan on ihan ok juttu.
Kaiken tämän vastapainona tykkäävät pojat stten myös leikkiä pikkuatoilla, legoilla, rakennus palikoilla yms. Sekä rakentaa palapelejä ja pelata lautapelejä.
Rankaisemalla ei saavuta pitemmän päälle mitään positiivista, ja se katkeroittaa pojan mielen. Anna pojan olla poika. Ja kertoa saa mitä vaan, hyvä jos on mielikuvitusta. Ja lue eri ikävaiheista!
On vielä lisäksi ylivilkas, niin on siinä ollut kestämistä nämä pari viimeistä vuotta. Tykkää leikkiä kaikkia riehumis- ja mahtailuleikkejä, yrittää olla koko ajan pomo (myös vanhempia kohtaan) yms.
Uskon ja toivon, että iän karttuessa rauhottuu edes vähän. Helpottaisi sitä pojan omaakin elämää, kun ei tarvitsisi koko ajan kuunnella kieltoja ja varoituksia. Jäähyt ei meillä ole toimineet enää aikoihin. Eikä oikein mikään muukaan viisas muiden antama neuvo.
Yrittää pomottaa myös vanhempia. Eikös noi pyssyleikit ym. ole kuitenkin kiellettyä tämän ikäiseltä. ap
Myös aikaisemmin toisi kiltti ja rauhallinen. Tuntuu että nyt ne miehiset hormonit on saanut jotenkin vallan. Hirvittävän uhmakas, kova itsenäistymisen tarve, hallitsee mielestään koko universumia ja on hyvin kaikkivoipa. Kiellot on myrkkyä ja loukkaannutaan verisesti kaikista pikkuisistakin asioista. Koen että kun esikouluikä lähenee, niin tämä on jokin itsenäistymisen kausi, napanuoran venytys ja portti isojen maailmaan. Hyvä olla johdonmukainen ja pysyä kannassaan. Kuunnella ja keskustella asioista, ja pyrkiä neuvottelemaan ja ottamaan hänen mielipiteet huomioon, kuunnella häntä.
Mielestäni riehumisleikit ovat hyväksi. Pelisäännöt sopia sellaisiksi ettei niissä satu mitään vakavaa; painia saa, keppien kanssa ei huidota ettei näkö mene. Pyssyt ovat ok, sovitaan että niillä ei leikin ulkopuolisia osoitella ja että keskustellaan mitä pyssyt oikeasti ovat ja mitä tapahtuu jos aletaan leikkimään pyssyleikkejä oikeilla pyssyillä. Klassiset tarinat on niitä joissa aseet ovat olleet leikeistä pannassa, ollaan " isona" kavereiden kanssa ilmapistoolin kera jossain. Pahaa jälkeä voi tulla. Mieheni sanoi että kun saa lapsena leikkiä pyssyleikkejä tarpeeksi, niin ei enää isona tarvitse niitä leikkiä.
Pienistä pojista miehiä
taisi olla nimi, on hyvä. Arvostettu lastenpsykiatri ei nää pyssy ja miekkaleikeissä mitään pahaa vaan poikajuttuihin kuuluvana.
no. totella tietty pitäisi sääntöjä jne, mutta pyssyleikeistä en olisi huolissani edellä joku sanoikin niistä hyviä ohjeita.
esim. Olin pojan kans kaupungilla. Katteli Stockmannin lelupuolella miekkoja ja kokeili niitä teriä, teki niin mieli koittaa onko terävä.
Katteli myös robotteja, joilla pyssyt kädessä. Sanoi jee ne ampuu, sellasen haluan. Sanoi myös että ei halua merirosvolaivoja eikä ritarilinnoja kun ne ei ole tarpeeksi pelottavia, haluaa miekan.
Sanoi että en osta, ne ei oo lasten leikkejä. Loppujen lopuksi halusi saippuakuplia, joita ostin.
Meni muutama päivä, niin kertoi että hänen kerhokaverinsa oli ollut äidin kans stockmannilla, katellut robotteja ja ostivat saippuakuplia.
Sanoin hänelle, että nytten taidat valehdella. Se olit sinä kun olit siellä äidin kans, poika totes ai niin.
Muutenkin kääntää asioita just toisinpäin ja vakuuttaa että ne on totta.
Onko normaalia tämän ikäiseltä ja kuuluuko ne asiat korjata. ap
Meillä pojat 4v8kk ja 5v10kk.
Pienempi tykkää leikkiä:
Pikkuautoilla + parkkiksella
Erilaisilla ukkeleilla (Turtles, Prätkähiiret, Puuha Pete, Postimies Pate ym.)
Muita suosikkileikkejä ja -puuhia ovat:
Piirtäminen (tykkäisi piirtää, vaikka koko päivän, jos joku antaisi)
Pikku Legoilla rakentelu
Palapelien teko
Lautapeleillä pelailu
Satukasettien kuuntelu
Isompi tykkää leikkiä:
Erilaisilla ukkeleilla (Turtles, Prätkähiiret ym.) taisteluleikkejä (mitä taas pienempi ei harrasta)
Autoradalla
Ulkona rymyämistä
Pikkuveljen kanssa painimista (mistä taas pikkuveikka ei niin paljoa välitä..)
Pojat ovat aina olleet kuin yö ja päivä, pienempi on aina ollut rauhallisempi, mutta tämä meidän Rymyaatu on sitten asia erikseen. Hän on myöskin ruvennut jankkaamaan joka ikisestä asiasta, olkoot se sitten mikä tahansa.
Eikös ne nyt kautta aikain ole pyssyillä huitoneet? Meillä on säännöt, ettei muita ammuta, mutta ns. mielikuvitushurjia saa ampua. Miksei? Kysehän on hyvän ja pahan taistelusta, ja lapsi on taistelussa se hyvä, joka ampuu pois pahiksia.
Niin ja muuten leikkii Turtleksilla, palapeleillä, ritarilinnalla + ukoilla, legoilla. Tykkää myös piirtää, mutta usein siihen hommaan ja muihinkin rauhallisiin juttuihin saa ohjata. Tuo riehuvaihe jää helposti päälle.
Tosi viikonloppuna poika pyysi mua leikkimään My Little Ponyjen kanssa, joita oli äiti ja vauva. Söpöä, nuo Ponyt on vielä mun vanhoja..
Mutta, kun meillä myös vauva ja 2v uhmakas. Niin minun aika ei kertakaikkiaan riitä niihin tarpeeksi. Jos alan pelaan esim. muistipeliä tai kimbleä, niin se keskeytyy siihen kun vauva herää tai siihen kun 2v huutaa äiti tule ja repii minua leikkii autoilla. Jos ei 2v saa tahtoaan läpi, huutaa kurkkusuorana loputtomiin. Saattaa värittää pari kuvaa kirjasta, mutta se ei kestä kauan ja tehtäväkirjoja ei osaa yksin tehdä, tekee ne miten sattuu ja liimailee tarroja niiden kansiin. Kyllä voi sanoa kun 3 pientä lasta, niin aika ei riitä kenellekään tarpeeksi ja nyt tulee paska olo, kun tämän on tajunnut.
Täytyy nyt yrittää jakaa tätä aikaa paremmin lapsille. ap
Ja mä en ole ostanut meidän pojille pyssyjä (pari vesipyssyä lukuunottamatta), mutta ne rakentaa niitä esim. dubloista ja mä en nää siinä mitään pahaa. Leikki on leikkiä ja kyllä ne sen tajuaa. Tärkein sääntö on että ketään ei saa satuttaa, muuten saavat aika vapaasti riehua ja leikkiä vaikka sotaa.
Pyssyjä en ole erikseen ostanut koska mun mielestä se on turhaa yllyttämistä " tuhmiin" leikkeihin. Ja kaikennäköiset miekat sun muut ovat vaarallisia kun huitovat niillä kuitenkin toisiaan ja vahinkoja sattuu.
Meidän pojat (7 v, 5 v ja 2 v) leikkivät useimmiten legoilla, autoilla ja hahmoilla (Turtles yms.). Lisäksi tykkäävät pelata lautapelejä ja pleikkaa (paitsi 2 v ei tietenkään pelaa vielä pleikkaa) ja piirtävät/tekevät tehtäväkirjoja. Ja tietty kun niitä on kolme niin saavat myös kovan riehunnan aikaiseksi, mutta mä yritän että ne kuluttaisivat sitä energiaa riittävästi ulkona niin ei tarvii sisällä sitten riehua niin paljon.
Älä rajoita liikaa poikasi " poikamaisuutta" sillä se mielestäni osoittaa vaan hänelle ettet hyväksy häntä sellaisena kuin hän on ja että hän olisi jotenkin tuhma kun haluaa leikkiä esim. pyssyllä. Pojat ovat kuitenkin poikia vaikka tiedänkin että tuo sanonta ärsyttää suunattomasti joitakin (varsinkin pelkkien tyttöjen äitejä ja rauhallisten/pienten poikien äitejä...).