IS: Työttömille tulee uusi Kela-tuki toukokuussa
Toukokuusta lähtien Kela alkaa maksaa työttömille yleistukea.
Kyseessä on uusi tuki, joka korvaa Kelan nykyiset työttömyystuet eli työmarkkinatuen ja peruspäivärahan.
Tuki on tarveharkintainen eli se edellyttää taloudellisen tuen tarvetta. Tulot pienentävät tuen määrää.
Myös esimerkiksi pääomatulot, omaishoidon tuki, osittainen varhennettu vanhuuseläke, perhehoitajan palkkiot ja tekijänoikeuskorvaukset voivat pienentää yleistukea. Jos muita kuin palkkatuloja saa yli 311 euroa kuukaudessa, niistä puolet vähennetään yleistuesta.
Jos yleistuen saaja asuu vanhempiensa kanssa, vanhempien tulot voivat vaikuttaa yleistuen määrään.
Ihan fiksulle kuulostaa
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustuu tuen 20% verot, rangaistaan kun joutuu tukea hakemaan. Aina on yhteiskunnassa ollut vapaamatkustajia, suurin osa haluaa tienata rahansa itse eikä hakea nöyryyttävää yhteiskunnan tukea.
Siksi pitää verottaa, kun niin moni muukin haluaa tukia, ymmärräthän sen toki eikö vaan.
Sinun kaltainen perskokkare ei ymmärrä.
Holtittomasti lisääntymistä ja tuhlaamista (ettei mitään jää säästöön) palkitaan tuilla!
Vierailija kirjoitti:
Mietippä työtön kun jompi kumpi vanhempasi kuolee ja saat perinnöksi vanhan talon jota vaikea myydä.. ei tipu tukea enää
Tai vajaatyökykyinen joka ei millään lääkärinlausunnoilla pääse eläkkeelle.. masentunut vielä ennestään kun toinen vanhempi kuoli ja jäi pläntti maata perinnöksi =ei tukia
Siihenkin pitää varautua, että talosta eroon pääsemiseksi pitää maksaa. Kyllä niistä eroon pääsee.
Luulenpa, että kuntakohtainen sosiaalituki yleistyy. Eihän ketään voi jättää ilman tukea, jos on esimerkiksi pala maata, joka ei myy.
Vierailija kirjoitti: Siihenkin pitää varautua, että talosta eroon pääsemiseksi pitää maksaa. Kyllä niistä eroon pääsee.
Millä sellainen henkilö maksaa, joka joutuu tukea hakemaan?
Ihmetyttää kuinka tietämättömiä ihmiset ovat tämän asian suhteen. Selkeästi näkyy kun muutama "aktiivi" jakaa kauhukuvia, jotka eivät perustu oikeastaan mihinkään ja muut ovat ihan kauhuissaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää kuinka tietämättömiä ihmiset ovat tämän asian suhteen. Selkeästi näkyy kun muutama "aktiivi" jakaa kauhukuvia, jotka eivät perustu oikeastaan mihinkään ja muut ovat ihan kauhuissaan.
Jos et pysty argumentoimaan niihin takaisin, niin silloinhan sinä se tietämätön olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen uusi isku vyön alle jo muutenkin lyötyjä vastaan. Julma psykopaattihallitus lyö lyötyjä jo maassa makaavia vielä lisää!
Suomihan joutui sosiaalisen oikeudenmukaisuuden tarkkailuluokalle, tuleeko se nyt koeponnistetuksi että merkitseekö se mitään...
Kerropa kuinka tämä uudistus sinuun vaikuttaa? Ihan vaan jotta varmistetaan että ymmärrät tämän, sillä vaikutus todella harvaan ihmiseen todellisuudessa.
Niinkö? Siinä vaiheessa kun yleistuki on viety kokonaan läpi, otetaan koko talouden varat ja tulot huomioon ja ne vaikuttavat yleistukeen. Työtön ei saa mitään korvausta, jos puoliso on töissä tai heillä on omistusasunto.
Aikanaan, kun olin työtön kahden raskauden välissä en saanut työttömyyskorvausta, koska puolison tulot. Sittemmin EU puuttui tähän asiaan ja määräsi, että työttömyyskorvauksen pitää olla henkilökohtainen. Nytkö mennään takaisin siihen vanhaan? Eikö se sitten enää ole väärin? Jotenkin ymmärtäisin, jos meillä olisi mahdollista valita perheverotus, mutta meitä kuitenkin verotetaan yksilöinä ja tukia annostellaan perheyksikkönä.
Vierailija kirjoitti:
Mietippä työtön kun jompi kumpi vanhempasi kuolee ja saat perinnöksi vanhan talon jota vaikea myydä.. ei tipu tukea enää
Tai vajaatyökykyinen joka ei millään lääkärinlausunnoilla pääse eläkkeelle.. masentunut vielä ennestään kun toinen vanhempi kuoli ja jäi pläntti maata perinnöksi =ei tukia
Voi myydä perinnön tai jos se on arvoton, niin luopua perinnöstä. Minusta tämä on täysin oikeudenmukaista. Jos on omaisuutta, niin sillä eletään, jos kerran on työhaluton,
Vierailija kirjoitti:
Täällä kerrotaan puolitotuuksia tai jos joku muuttuisikin näin vaikkei muutu niin se se vaikuttaisi näin. Eihän täällä muuten synny keskustelua jos ei saada aikaan härdeliä.
Nämä kaikki kiristykset kyllä vaikuttaa yhteiskuntarauhaan, kyllä löytyi uuteen hävittäjään rahaa miljardeja, mutta vähävaraisten asemaa heikennetään, nä ä tuet on loppupeleissä pieni kulu valtion kassaan.
Vierailija kirjoitti: Luulenpa, että kuntakohtainen sosiaalituki yleistyy. Eihän ketään voi jättää ilman tukea, jos on esimerkiksi pala maata, joka ei myy.
Jollei saa myyt6ä, niin antaa ilmaiseksi, ja jälleen saa käydä hakemassa tukialmunsa. Minulle voi vaikka lahjoittaa, minä osaan muuttaa kaiken rahaksi.
Vierailija kirjoitti:
"Säästöt ja omaisuus ei vaikuta, ainoastaan tulot. Lukutaito jäänyt hankkimatta?"
Miten tämä eroaa entisestä? Ihan koko ajan on minulla ainakin muut tulot vaikuttaneet tukiin, kuten kirjoitin kommenttiin 22.
Yli 55-vuotiailla ei ollut aikaisemmin tarveharkintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Luulenpa, että kuntakohtainen sosiaalituki yleistyy. Eihän ketään voi jättää ilman tukea, jos on esimerkiksi pala maata, joka ei myy.
Jollei saa myyt6ä, niin antaa ilmaiseksi, ja jälleen saa käydä hakemassa tukialmunsa. Minulle voi vaikka lahjoittaa, minä osaan muuttaa kaiken rahaksi.
Kiitos Riikka, että selitit mitä se tarkoittaa. Köyhiltä ja pienituloisilta ilmaiseksi kaikki omaisuus pois.
Ihmiset ajetaan pakolla halpatyövoimaksi ja sairaanakin töihin jos haluaa säilyttää omaisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Riikka, että selitit mitä se tarkoittaa. Köyhiltä ja pienituloisilta ilmaiseksi kaikki omaisuus pois.
Jos on omaisuutta, niin on jotain, millä elättää itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki kiristykset kyllä vaikuttaa yhteiskuntarauhaan, kyllä löytyi uuteen hävittäjään rahaa miljardeja, mutta vähävaraisten asemaa heikennetään, nä ä tuet on loppupeleissä pieni kulu valtion kassaan.
Jos tulisi sota, niin työttömistäkin olisi jotain hyötyä.
Silloin juuri heistä ei ole hyötyä, miksi puolustaa maata jolta ei saa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et pysty argumentoimaan niihin takaisin, niin silloinhan sinä se tietämätön olet.
https://www.kela.fi/ajankohtaista/hallitus-suunnittelee-yleistukea-mita…
Ota vaikka siitä faktat haltuun. Kenenkään ei tartte argumentoida mitään, kun jokainen voi tuosta lukea, mitä on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on omaisuutta, niin on jotain, millä elättää itsensä.
Kiitos Riikka, että selitit mitä se tarkoittaa: Köyhiltä ja pienituloisilta ilmaiseksi kaikki omaisuus pois rikkaiden taskuun