Ootko koskaan miettinyt joulun viettämistä myöhässä jos jouluksi ei tule lunta?
Tai ehkä jopa viettänyt vasta sitten kun lunta tullut? Esim lähempänä uutta vuotta. Joulu ei ole joulu ilman lunta ja mieluummin sitä viettäisi lumen ollessa maassa. Ihmiset vain tuntuvat ajattelevan että se on pakko viettää silloin kun kalenterissa merkitty. Onhan joululevyjäkin eli ei tarvi pelkästään radiosta kuunnella joululauluja.
Kommentit (40)
Jatkuva vesisade ei kohota juhlamieltä jouluna vaikka olisi vappu pääsiäinen juhannus puhumattakaan joulusta
Vietin joulua viime viikolla, kun aikuinen poikani vieraili luonani täällä keskisessä Suomessa. Mukavaa oli ja ihanan lumista, oikea joulun tunnelma! - Tällä hetkellä lumet sulavat kovaa vauhtia, sataa vettä, mutta ei haittaa, minulla oli jo jouluni!
Ennen sanottiin ja ennustettiin että jos tule jouluksi lunta tulee sadekesä mutta jos jouluksi ei saada lunta tulee poutakesä.
Ap ulkonako sinä sen joulun vietät?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pelastuisi vielä joulu ja tulisi edes ohut lumipeite ensi viikon alussa. Hölmöltä tuntui kymmenisen vuotta sitten viettää joulua kun nurmikko vihersi. Näytti ihan ankealta ja olisi halunnut vetää verhot ikkunaan mutta joka huoneessa ei ole kunnollisia. Sitten kun vielä kuuli radiosta Kun maas on hanki... niin lisäsi ankeutta ennestään. Pitäisi muuttaa Lappiin tai viettää joulu siellä.
No muuta, ite tykkään, ettei ole lunta. Vielä ku pysyis plussan puolella niin hyvä. Kivempi lenkkeillä ja näin.
Ihminen, joka keksii syyn valittaa joulusäästä varmasti keksii paljon muutakin valittamista. Ei kannata viettää joulua ollenkaan, koska kukaan ei jaksa katsella sään vuoksi murjottavaa tyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Siirretään Joulu lokakuulle, niin on valoisampaa viettää sitä.
Siirretään vaikka heti juhannuksen jälkeen
Meillä vietetään joulua loppiaiseen saakka oli lunta tai ei.
On tullut vietettyä useastikin, mutta ei nyt sentään lumen takia, vaan sukuloinnin, pakkopullaa käydä.
Vi har inte snö om jularna så tack för idén. I fortsättningen kan vi fira julen i Finland under Valborg eller midsommaren, om man råkar vara där. Är inte snö på Valborg standard?
Sataa lunta ja ennustettu noin 0,5 cm kertymäksi ja menee vielä pakkasen puolella. Mahdollisuuksien rajoissa edes jotenkuten valkea joulu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vietetään joulua loppiaiseen saakka oli lunta tai ei.
Joulu loppuu viimeistään nyrkkeikypäivään. Mielestäni sekään ei ole enää joulua.
Parasta joulussa on sen odotus ja valmistelu. Minulle joulu huipentuu jo aattoon, eikä joulupäivänä enää tunnu miltään, vaan alan jo suunnata katsetta ja odotusta uuteen vuoteen. Mutta ehkä tänä vuonna koitan edes sitä ekaa joulupäivää joulutunnelmissa viettää, koska maailmallakin vasta jouluaamuna monet viettää joulua ja availee lahjojaan. Itse ajattelin, että voisin ehkä jouluaamun kirkkoon tänä vuonna mennä. Viimeksi olen lapsena käynyt sellaisessa.
Ja jos lunta tulee vasta joulun mentyä, niin joulutunnelma voi hyvinkin uudelleen nostaa päätään. Ei se silti ihan samalta tuntuisi kuin varsinaisena jouluna. Joulu on enemmän sidoksissa päivään kuin keliin.
Kyllä joulu on joulu ilman luntakin. Kerran olen viettänyt joulua tapaninpäivänä, koska olin jouluaattona matkoilla, mutta pelkästään sään takia en lähtisi joulun juhlimista siirtämään. Eihän sitä tiedä tulisiko koko talvena lunta ylipäätään ollenkaan. Tai olisi koko joulukuun vanlkoinen maa, mutta just jouluaattoa edeltävänä yönä olisikin kaikki lumi sulanut.
26.12 kun aloittaa joulun vieton niin kaikki on halvempaa.
Kinkku? -60%
Joulukuusi? -vie pois.
Samoin lahjatkin on paljon halvempia.
Koska ei tule suorana Joulupukin kuumaalinjaa ym. joulun juttuja, ei tuntuisi samalta viettää joulua etukäteen tai jälkikäteen pelkän lumen takia. Muutenkin olisi aika yksin sen viettämisensä kanssa, jos viettäisi sitä muuna ajankohtana, koska enemmistö viettää sitä totuttuun tapaan.
Jyväskylässä sataa lunta nyt ja pikkupakkanen!
En vaan juhannuksen viettämistä ilman lunta, terveisin täältä lapista, lunta tällä hetkellä noin 60cm.
Ei joulunvietto ole lumesta tai sen puutteesta kiinni. Joulua on ihana viettää keskellä vuoden pimeintä aikaa.