Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mentiinkö ennen oikeasti pankkiin maksamaan laskuja tiskille?

Vierailija
16.12.2025 |

Se pankki tyyppihän näkee kuka sua laskuttaa.

Kommentit (192)

Vierailija
61/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kalkkeutuneimmat mummot ja vaarit yrittävät vielä vuonna 2025 maksaa käteisellä rahalla 😂🤦

Sitä käyttävät myös mm. työelämässä olevat akavalaiset ihmiset. On kuulemma myös pop monessa Euroopan sivistysmaassa. Eikö sinunkin olisi mukava olla sivistyneempi kuin mitä olet nyt?

Vierailija
62/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla kyllä vielä mentiin. Ei ollut pankkikortteja eikä pankkiautomaattejakaan. Perjantaisin oli työpäivän jälkeen vielä hemmetinmoinen kiire ehtiä pankkikonttoriin nostamaan rahaa omalta tililtä.

Minä sain ensimmäisen pankkikorttini 1983. Kuvauksesi kyllä sopii 1970-luvulle. Tosin silloinkin käytettiin yleisesti shekkejä eikä tarvinnut joka paikkaan käteistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljä vuotta sitten hoitelin perikunnan asioita ja laskut piti viedä pankkiin jossa virkailija maksoi ne perikunnan tililtä. Ei auttanut mitkään valtakirjat jotta olisi saanut itse hoitaa ennen perunkirjoitusta.

Korjaan sen verran että oikea termi kait on että kuolinpesän asioita.

Vierailija
64/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla kyllä vielä mentiin. Ei ollut pankkikortteja eikä pankkiautomaattejakaan. Perjantaisin oli työpäivän jälkeen vielä hemmetinmoinen kiire ehtiä pankkikonttoriin nostamaan rahaa omalta tililtä.

Piti siinä äkisti katsella saldoa ja nostaa setelirahaa pankkikonttorista viikonloppua varten. Jos rahantarvearvio menikin pieleen ja rahan tarve oli suurempi niin sitten etsittiin kaveri, jolta rahaa lainattiin pikaiseen tarpeeseen. Kaikki tämä paperirahana ja kolikoina.

Meillä eräässä valtion virastossa oli 80-luvulla liukuvan työajan lisäksi kerran kuussa vartin pankkivapaa. Tämä siksi, että liikepankit sulkivat ovensa aiemmin kuin meidän virallinen työaika loppui, vain Postipankki oli puoli tuntia työajan loppumista pitempään auki.

Vierailija
65/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennen mitään laskuja ollutkaan, ne on vasta 2000-luvun keksintöjä.

Vierailija
66/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain Säästöpankin Millikerho-kortin, säästöpossun ja oman pankkikirjan -87. Rahat possusta käytiin viemässä kylän pankkiin tiskille ja täti siellä laski ne. Summa merkittiin pankkikirjaan. Samoin kun tarvi rahaa, sitä nostettiin pankista. Kylän pankki oli auki ilman ajanvarausta joka arkipäivä.

Vierailija
67/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi aikoja

Vierailija
68/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan muista shekkejä?

Olivat Suomessa niin marginaaliväline, että koko nuoren aikuisuuteni aikana taisin tasan yhdesti saada maksun yrityksellenikin shekkinä. Poikkeus: lahjarahoja annettiin usein kai shekkeinä, tätä en saa mieleeni, oliko ne siirtomerkinnällisiä kuten shekit yleensä. Pankista ne kuitenkin käytiin lunastamassa.

Vierailija
69/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljä vuotta sitten hoitelin perikunnan asioita ja laskut piti viedä pankkiin jossa virkailija maksoi ne perikunnan tililtä. Ei auttanut mitkään valtakirjat jotta olisi saanut itse hoitaa ennen perunkirjoitusta.

Nordeassa vainajan skannatut laskut sai lähettää helposti netin kautta maksettavaksi. Ei tarvinnut käydä kertaakaan pankin tiskillä maksamassa.

Vierailija
70/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan, mulla oli shekkivihko, olin aika polleena, se oli muka niin hienoa;) Tais olla kasarin alkupuolella.

Jenkithän käyttää vieläkin, ovat vähän ajasta jäljessä!

Irtokarkeista: kuka muistaa  YHDEN pennin nallekarkit? Koulumatkalla (kansakoulussa olin v. 1965 jälkeen) oli kiva löytää penni tai viispenninen, heti kotimatkalla piti heti poiketa kauppaan tuhlaamaan. Kotona ei paljon karkkia saanut kuin joskus ja jouluna.

Vierailija
71/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, tilipäivänä laskunivaskan kanssa pankkiin jossa pankkivirkailija maksoi ne. Samalla nostettiin rahaa.

Niin ja odotellessa tiskillä oli myös tuhkakupit tupakoitsijoille, kuten myös pikkupöydällä jos istuskellen vuoroasi odotit.

Automaattien tullessa pankkivirkailijoiden tehtävänä oli ohjata asiakkaat käyttämään niitä ja mitäpäs siitä kaikesta sitten seurasikaan. 

Vierailija
72/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarin alussa käytin säännöllisesti. Automaattikortin otin v 1984 ja pankkikortin vasta ysärin alkuvuosina.

Vierailija
73/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sitä joskus käyty myös merkkauttamassa tulot pankkikirjalle?

Käytiin tallettamassa rahaa ja ne merkittiin pankkikirjaan. Minulla on tallella SYP:n pankkikirja 70-80 -luvulta.

Vierailija
74/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan mainoksen, jossa pankkivirkailijalla oli kuusi kättä. Niin kiirettä pitää... Joo, tiskillä käytiin maksamassa laskut. 

No, konttoreita on vähennetty. Niin myös virkailijoiden määrä kun laskut maksetaan itse verkossa. Myös laina-asiat sujuvat. Niin ne ajat muuttuvat. 

Vierailija
75/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olivat Suomessa niin marginaaliväline, että koko nuoren aikuisuuteni aikana taisin tasan yhdesti saada maksun yrityksellenikin shekkinä. Poikkeus: lahjarahoja annettiin usein kai shekkeinä, tätä en saa mieleeni, oliko ne siirtomerkinnällisiä kuten shekit yleensä. Pankista ne kuitenkin käytiin lunastamassa.

Kyllä minun vanhempani maksoivat jatkuvasti kaupoissa shekeillä 1970-luvulla. Se oli ihan tavallista ennen pankkikorttien tuloa.

Vierailija
76/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mentiin.

Ja kyllähän se pankki ne laskuttajat tietää nykyäänkin, ap.

Vierailija
77/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan leikisti. Oikeasti ennen ei maksettu laskuja ollenkaan.

Vierailija
78/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä shekilla maksettiin 70 luvulla ja muistaakseni pitkälti 80 luvulle.

Vierailija
79/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuorena ollut siellä pankin tiskin takana ottamassa vastaan maksuja ja merkitsemässä pankkikirjaan otot ja panot. Jokaisesta tilistä oli erillinen tilikortti pankissa, johon myös merkittiin samat tiedot kuin pankkikirjaankin. Tuntemattomilta asiakkailta kysyttiin henkkarit tai ajokortti, joka siihen aikaan kelpasi henkkariksi. Voi hyvänen aika, millaisen metelin jotkut ns. paikkakunnan paremmat ihmiset nostivat, jos uusi virkailija ei heitä tuntenut, vaan pyysi todistamaan henkilöllisyytensä. Eivät mokomat ymmärtäneet, että kyse oli asiakkaan tilien suojelemisesta. 

Vierailija
80/192 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo marginaalisuus riippuu ihan siitä, minkä ikäinen olet. Ne olivat hyvin yleisesti käytössä 70- ja 80-luvuilla ja 90-luvullakin niitä käytettiin vielä jonkin verran.