Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

Vierailija
15.12.2025 |

Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat tarjoavat myös samoja työpaikkoja. Kymmeniä tuhansia olemattomia työpaikkoja työmarkkinatorin listoissa. MOT löysi jopa 46 olematonta työpaikkaa yhdeltä toimijalta. Näiden tietojen perusteella kootaan työllisyystilastot, eli näyttää kuin työpaikkoja olisi paljon enemmän tarjolla, kuin on. Tämä hyödyttää oikeistopuolueiden ja elinkeinoelämän  poliittisideologista propagandaa. Työttömiä syyllistetään siitä ettei avoimia työpaikkoja täytetä, haamutyöpaikkoja.

Jos kerran tarjotaan olemattomia työpaikkoja, niin pitäisikö alkaa tarjota massoittain olemattomia työhakemuksia näille toimijoille, niin paljon että oikeat työnhakijat hukkuisivat massaan. Vai onko työnhakijoiden huijaaminen sallittua, mutta olemattomien töiden tarjoajien huijaaminen ei. 

Katso MOT: Työnhaun suuri sumutus Areenasta.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina noita on ollut. Nokia oli kuuluisa siitä, että mainosti Hesarin etusivulla vain siltä varalta, että jos joku hyvä tyyppi sattuu hakemaan mutta pääasiassa kyseessä oli mainos "näin hyvin meillä menee".  OIin vuosituhannen alkupuolella kurssilla. Kaksi tyyppiä, joilla oli tietyn alan ammattipätevyys, oli hakenut sen alana paikkaa, joka oli ollut siellä auki kuukausikaupalla. Mitään vastausta ei kuulunut ja kummallekaan ei oltu vastattu, kun olivat yrittäneet soittaa kysyäkseen onko paikka vielä auki.  Paikka oli auki todella kuukausia. 

Vierailija
22/32 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomatonta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella törkeää. Moni käyttää aikaansa näihin turhiin hakuihin eikä sen vuoski työllisty eikä saa palkatulojen tuomaa turvaa elämäänsä.

Vierailija
24/32 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
25/32 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto 

Vierailija
26/32 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
27/32 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja olemattomia paikkoja on muuallakin.

Vierailija
28/32 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaako joku vakavasti otettava firma tuolta yhtään ketään? Olen itse kotimaisessa pörssiyhtiössä töissä HR puolella ja työkkäristä ei ikimaailmassa otettais yhtään ketään...

Vierailija
29/32 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaako joku vakavasti otettava firma tuolta yhtään ketään? Olen itse kotimaisessa pörssiyhtiössä töissä HR puolella ja työkkäristä ei ikimaailmassa otettais yhtään ketään...

Tyypillistä suomalaista yrityskulttuuriperceilyä että puhutaan yhtä mutta tehdään jotain ihan muuta...

Vierailija
30/32 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha hakeminen on pois ansiotuloista mikäli samalla tekee töitä. Myös maksulliset hakemusmallit on pois vaikka ruokaostoksista. Turhat haastattelut, nekin on pois. Kulkeminen maksaa, ihan vaikka julkiset liikennevälineet.

Vierailija
31/32 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä vasta asennevamma työnantajalla. Samat tyypit ne hakee eri sivustoilta töitä. Ihan sama tyyppi on siellä Duunitorilla, Linkkarissa, yrityksen omilla sivuilla, baarissa, saunaillassa, kahvilassa kuin Työmarkkinatorilla etsimässä töitä. Sitten työnantaja hehkuttaa, että maksoimme kymppitonnin työpaikkamainoksesta ja saimme näin hyvän tyypin meille töihin, vaikka sama ihminen olisi löytynyt ilmaiseksi Työmarkkinatorilta.

Vierailija
32/32 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina noita on ollut. Nokia oli kuuluisa siitä, että mainosti Hesarin etusivulla vain siltä varalta, että jos joku hyvä tyyppi sattuu hakemaan mutta pääasiassa kyseessä oli mainos "näin hyvin meillä menee".  OIin vuosituhannen alkupuolella kurssilla. Kaksi tyyppiä, joilla oli tietyn alan ammattipätevyys, oli hakenut sen alana paikkaa, joka oli ollut siellä auki kuukausikaupalla. Mitään vastausta ei kuulunut ja kummallekaan ei oltu vastattu, kun olivat yrittäneet soittaa kysyäkseen onko paikka vielä auki.  Paikka oli auki todella kuukausia. 

Sama näyttää olevan joidenkin asuntojen kohdalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme