Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko koskaan käyneet vanhainkodissa?

Vierailija
30.06.2023 |

Minä olen käynyt katsomassa mummoniani. Jo ovelta eteen nousi niin paha haju, ettei tehnyt mieli astua pidemmälle. Menin kuitenkin.

Mistä tuo paha haju tulee? Eikö vanhuksia pestä ja heidän vaippojaan vaihdeta?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ja ei.

Vierailija
2/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman viikon työharjoittelu v. 1996

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 15 vuotta olen käynyt sellaisessa töissä. Tai palvelutaloksi sitä nykyisin kutsutaan, mutta vanhuksia siellä asustelee kuitenkin. 

Vierailija
4/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aikaa vaihtaa vaippoja, pestä vanhuksia eikä vaihtaa niiden vaatteita tai lakanoita. Kiitos nykysuomi.

Vierailija
5/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran.

Vierailija
6/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksissa on luonnostaan tietynlainen "vanhan ihmisen haju". Lisäksi toki palvelutaloissa on niin kiire, että roskikset saattavat jäädä tyhjentämättä ja vanhuksia ei ehditä pestä kovin usein. 

Vierailija
7/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa vanhainkodissa kävin monta kertaa 80-luvulla. Hyvin siistiä, ei hajuja, ruoka oli hyvää, kerran kuussa oli tanssit ja muulloin kerran vkossa mm. lauluiltoja, järjestettyä muuta ohjelmaa. Ainoa ikävä asia oli se, että huoneet olivat isoja, esim. neljä miestä samassa huoneessa eli tilaa ei oikein jäänyt oleskella.

Vanhustentalo - no, käynyt muutaman kerran. Ruoka aika näljäistä, jotain hässäkkää jatkuvasti, hajuja jne.

Palvelutalo - haisee, vanhuksen rahat menevät,  vaatteet ja henk. koht. tavarat varastetaan tai hukataan. Ei riittävästi vaippoja jne.

Kroonikko-osastot - älä mene, jos haluat pitää mielikuvasti mukavista ihmisistä! Olin jokusen vuoden töissä ja karmeaa oli sekä asiakkailla että työntekijöillä.

Muuten olen sitä mieltä, että vanhainkodit takaisin!  Järjestelmä toimi ongelmitta, nyt tilaakin olisi taatusti tarjolla jne. Miksi kaataa hyvä systeemi (kuten mm. tehtiin kunnanlääkäri- ja omalääkäritehtävissä)?! Voin vastata: RAHA! Ylläpitäjät haluavat VOITTOA ja se revitään vanhusten eläkkeistä ja jos ei riitä, omaisilta.

Vierailija
8/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksissa on luonnostaan tietynlainen "vanhan ihmisen haju". Lisäksi toki palvelutaloissa on niin kiire, että roskikset saattavat jäädä tyhjentämättä ja vanhuksia ei ehditä pestä kovin usein. 

Ei ole. Tosiasiassa hyvä tuoksu.

Hoitokodeissa puhtaanapito sakkaa.

Vierailija
9/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä vanhusten tehostetun palveluasumisen yksikössä. Mutta vaihdan työpaikkaa heti kun työsopimukseni päättyy ja säästän asp-tilille. Nämä ovat syyni olla siellä töissä.

Vierailija
10/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää omaiset pesemään omanne!

Vierailija
11/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa vanhainkodissa kävin monta kertaa 80-luvulla. Hyvin siistiä, ei hajuja, ruoka oli hyvää, kerran kuussa oli tanssit ja muulloin kerran vkossa mm. lauluiltoja, järjestettyä muuta ohjelmaa. Ainoa ikävä asia oli se, että huoneet olivat isoja, esim. neljä miestä samassa huoneessa eli tilaa ei oikein jäänyt oleskella.

Vanhustentalo - no, käynyt muutaman kerran. Ruoka aika näljäistä, jotain hässäkkää jatkuvasti, hajuja jne.

Palvelutalo - haisee, vanhuksen rahat menevät,  vaatteet ja henk. koht. tavarat varastetaan tai hukataan. Ei riittävästi vaippoja jne.

Kroonikko-osastot - älä mene, jos haluat pitää mielikuvasti mukavista ihmisistä! Olin jokusen vuoden töissä ja karmeaa oli sekä asiakkailla että työntekijöillä.

Muuten olen sitä mieltä, että vanhainkodit takaisin!  Järjestelmä toimi ongelmitta, nyt tilaakin olisi taatusti tarjolla jne. Miksi kaataa hyvä systeemi (kuten mm. tehtiin kunnanlääkäri- ja omalääkäritehtävissä)?! Voin vastata: RAHA! Ylläpitäjät haluavat VOITTOA ja se revitään vanhusten eläkkeistä ja jos ei riitä, omaisilta.

80 luvulla mentiin vanhainkotiin vielä hyväkuntoisena. Ne kävi teatterireissuilla, tansseissa ja harrasti vaikka mitä. Nykyään laitoshoitoon mennään vain kuolemaan.

Vierailija
12/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää omaiset pesemään omanne!

Voitaisiinkin, mutta kun pitää mennä töihin ja maksaa asuntolaina.

Vierailija
13/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt. Suvuissa lähdetään saappaat jalassa ja toivottavasti perinne jatkuu.

Vierailija
14/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä. Ja joo, tiedän tuon ominaishajun. Joskus luin jostain, että joku lapsi olisi sanonut että vanhainkodin käytävillä haisee päivälliseltä, ja nurkissa kuolemalta. Noinhan se on. Ne hajut sekoittuu pesuaineiden ja vaippojen hajuun, niin se on sekoitus mikä on se ominaishaju. Itse miellän tuon kuoleman hajun sellaiseksi vanhojen ihmisten elimistön hajuksi. En tiedä johtuuko hormonaalisista muutoksista, vai mistä, mutta munkin nenään vanhusten haju on jotenkin erilainen. Myös niiden kotona asuvien luona on sellainen tietty mummolan haju.

Vierailija
15/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei ole " vanhainkoteja". On vain palvelutaloja, tehostetun hoidon paikkoja, pitkä- aikaisosastoja, sekä lyhytaikaispaikkoja. Ei ihme, että alalla on puute hoitajista, kun omaisten asenne on, mitä on. Itse arvostan hoitajia todella paljon, he tekevät tärkeää työtä. Katsotaan, että mikä on teidän asenteentenne sitten, kun itse joudutte hoidettaviksi. Vanhuus tulee teillekin.

Vierailija
16/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä ajasta puhut.Nykyäänhän niitä ei ole vain palveluyksiköitä joissa vedetään ihmisen rahat tappiin ja ei palvelu kuitenkaan pelaa.Varmaan kura housuissa haisee jos kerran viikossa ne sieltä tyhjennetään mutta sinähän voit siihen vaikuttaa joko huolehtien itse hänestä tai huomauttamalla hoitajille ja käyden useammin.Muista että se on itselläsi vielä edessä jos et kuole saappaat jalassa.

Vierailija
17/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhainkodit on lopetettu jo aikoja sitten, joten ei voi enää käydä.

Vierailija
18/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 1990-luvulla töissä vanhainkodissa en tosin hoitotyössä vaan toimistohommissa, mutta vanhainkodin asukkaita tapasin päivittäin. Itse asiassa oli hauska paikka olla töissä, sattui ja tapahtui kaikkea jokseenkin vielä varsin viriilien asukkaiden toimesta. Ukot kävivät pirssillä Alkossakin ostoksilla ja ottivat vähän napanteria silloin tällöin eikä sitä kukaan kieltänytkään. Siihen aikaan vanhainkodin asukkaat olivat paljon hyväkuntoisempia kuin nykyään hoivakoteihin pääsevät vanhukset eivätkä hoitajatkaan olleet niin työn uuvuttamia kuin nykyään.

Vierailija
19/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini äidin ehdin nähdä, kyseessä oli aito vaivaistalo.  Äitini äiti halvaantui yllättävän nuorena. Isäni äiti kammosi vaivaistaloon joutumista, mutta nykyaika ehti tulla  ja loppuvaihe oli tavanomainen.

Vierailija
20/20 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt, sillä vanhainkoteja ei ole ollut olemassa enää pitkään aikaan. On vain palvelutaloja, vai mikä nimitys niillä lieneekin. Käytännössä kuitenkin sama asia.

Haju tulee ihmisten eritteistä, sillä ei niitä saa siellä kovin tarkkaan siivotuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi