Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätyö valtion asiantuntijalaitoksessa: kokemuksia

Vierailija
15.12.2025 |

Kerron kokemuksiani siitä miksi etätyö on niin haluttua. Etätyö on suurin syy miksi olla töissä valtion noin tuhannen hengen asiantuntijalaitoksessa, joka ei ole kuitenkaan otsikoissa ollut kela. Moni meistä ei ole käynyt työpaikalla Helsingissä vuosiin. Meillä on myös aluekonttori, josta voi hakea parit kirjepostit. Olen vahvasti sitä mieltä, että tämä on paras diili, jonka voi saada. Palkka juoksee yli 5 tonnia kuussa eikä tekemisiä valvo kukaan. Laitoksen työ on hyvin verkkaista. Nukutaan aamulla klo 8-9 ja ulkoillaan ja tehdään kotitöitä kokousten aikaan. Kun ei ole roolia näissä kokouksissa voi kuunnella mitä muut puhuu. Työt lopetellaan eli kone suljetaan hyvissä ajoin ennen neljää. Useimmat tekevät näin. Täytyy toivoa, että käynnissä oleva organisaatiouudistus ei vie tätä etua. Se selviää kevään kuluessa. Ajatus esim.hyvinvointialueen töistä, joita ei ole niitäkään tarjolla, ei innosta. Siellä joutuu olemaan läsnätyössä ja ponnistelua on enemmän.

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrymme nyt joululounaalle loppupäiväksi. T. Valtion Erikoissuunnittelija

Vierailija
102/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itse valtiolla muutama vuosi sitten ja kyllä mä istuin aamusta iltaan palavereissa ja hommaa oli ihan urakalla ja liksa ei todellakaan vastannut toimenkuvaa. Vielä jos olisi pitänyt ajella ruuhkissa ytimeen etsimään parkkipaikkaa ja viel maksaakin siitä lystistä ja istua päivä jossain puhelinkopissa, niin olishan se ollut älyvapaata menoa

Vaikuttaa siltä, että laitoksissa on suuria eroja. Nyt läpivalaisemaan onko tehtävillä mitään merkitystä. Selitysten ja puolustelujen ajan pitäisi olla mennyttä ja vain kaikkein kriittisimmät tehtävät pitää säilyttää.

Anna kun arvaan, persujen puoluetuen ja oman toimeentulotuksesi maksatus ovat ne ainoat kriittiset? Muut julkiset palvelut voivat mennä. 

Onko äänestämäsi poliitikko ajamassa alkuun tätä läpivalaisua, vai keskittyykö rasseiluun ja naamanvääntelyyn?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin itse valtiolla muutama vuosi sitten ja kyllä mä istuin aamusta iltaan palavereissa ja hommaa oli ihan urakalla ja liksa ei todellakaan vastannut toimenkuvaa. Vielä jos olisi pitänyt ajella ruuhkissa ytimeen etsimään parkkipaikkaa ja viel maksaakin siitä lystistä ja istua päivä jossain puhelinkopissa, niin olishan se ollut älyvapaata menoa

Vaikuttaa siltä, että laitoksissa on suuria eroja. Nyt läpivalaisemaan onko tehtävillä mitään merkitystä. Selitysten ja puolustelujen ajan pitäisi olla mennyttä ja vain kaikkein kriittisimmät tehtävät pitää säilyttää.

Anna kun arvaan, persujen puoluetuen ja oman toimeentulotuksesi maksatus ovat ne ainoat kriittiset? Muut julkiset palvelut voivat mennä. 

Onko äänestämäsi poliitikko ajamassa alkuun tätä läpivalaisua, vai keskittyykö rasseiluu

Olen aina äänestänyt demareita. Huoleni liittyy hyvinvointivaltion säilymiseen. Voimmeko säilyttää kaikille yhtäläiset palvelut? Rahat eivät riitä siihen tällä menolla.

Vierailija
104/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella vaikeaa uskoa, että ap:n ulosannilla olisi töissä missään työpaikassa, saati viiden tonnin palkalla.

Äläs nyt, voihan se olla että persujen someosasto kuppaa veronmaksajien rahoja sen verran tehokkaasti Riikka "yhtään en oo korruptoinut" Purran ohjaamien rahojen avulla, että toi on niiden normiliksa. 

Vierailija
105/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella vaikeaa uskoa, että ap:n ulosannilla olisi töissä missään työpaikassa, saati viiden tonnin palkalla.

Äläs nyt, voihan se olla että persujen someosasto kuppaa veronmaksajien rahoja sen verran tehokkaasti Riikka "yhtään en oo korruptoinut" Purran ohjaamien rahojen avulla, että toi on niiden normiliksa. 

Joo, mä olen ollut töissä persujen puoluetoimistolla. Liksa oli noin 7000, etänä tehtiin ja tuloksia ei seurattu mitenkään. Mitään töitä ei annettu. 

Sen sijaan persujen puoluetoimiston valheidenedistämis- ja provoilusiipi vaikutti kamalan kiireiseltä, ja oli kovat paineet niillä. 

Vierailija
106/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mä olen ollut töissä persujen puoluetoimistolla. Liksa oli noin 7000, etänä tehtiin ja tuloksia ei seurattu mitenkään. Mitään töitä ei annettu. 

Sen sijaan persujen puoluetoimiston valheidenedistämis- ja provoilusiipi vaikutti kamalan kiireiseltä, ja oli kovat paineet niillä. 

Miksi kaikki asialliset ketjut pitää pilata tällä persuilupropagandalla?

Vierailija
107/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä että kuulee näitä kokemusia.Etätyötä voisi vaatia Pari pv viikossa.

Vierailija
108/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan ollut läsnätyössä valtiolla kun ei ole toimistoa.

Vierailija
109/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketjuhan siis alkoi provolla.

Vierailija
110/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketjuhan siis alkoi provolla.

Alle satkut eivät osaa erottaa provoa tai jotain muuta tuubaa todesta. Sen takia tämän maankin tilanne on tämä mikä on.

Minä olen töissä yksityisessä firmassa (Sanoma) Vauva.fi:n moderaattorina. Teen töitä etänä, silloin kun viitsin. Palkkani on 6500 euroa kuussa.

Vierailija
111/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko nyt ihan satavarma, että tänne kirjoitellaan vain täysiä tosijuttuja? Ettei vaan kukaan missään tilanteessa netissä laskettelisi luikuria?

Vierailija
112/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko nyt ihan satavarma, että tänne kirjoitellaan vain täysiä tosijuttuja? Ettei vaan kukaan missään tilanteessa netissä laskettelisi luikuria?

Eihän netissä kukaan ikinä valehtele! Kun ollaan täällä vavva.fiissä niin asiat ovat totta, kun niiden perään kirjoittaa, että tämä on totta. 

Vierailija
113/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ihme, että valtio on velkakusessa, kun ja koska "työnteko" on tuollaista vetelehtimistä veronmaksajien piikkiin.

Höpö höpö. Löysät on siivottu pois valtionhallinnosta jo ysärillä. Kasarilla oli toki meno leppoisaa, mutta kyllä silloinkin töitä tehtiin. 

Vierailija
114/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän netissä kukaan ikinä valehtele! Kun ollaan täällä vavva.fiissä niin asiat ovat totta, kun niiden perään kirjoittaa, että tämä on totta. 

Joo, ja sitten päädytään absurdeihin keskusteluihin, joissa lopputulema on se, että jengi kadehtii pari tonnia nettoavan Kelan etuuskäsittelijän työpuhelinta.

Jos yksityisellä osataan aina kaikki paremmin ja tehokkaammin, miksi niitä paukkuu jatkuvasti konkurssiin ja vinkuvat tukia ja ilmaistyöntekijöitä, minkä ehtivät ja loputkin kuppaavat valtion rahoja jonkun Pörriäiskartellin avulla? Voisiko olla, että kaikessa ihmistoiminnassa on kehitettävää? Kadehtiminen ja demonisointi ja valehtelu eivät yleensä vie pitkälle muualla kuin persujen puoluetoimistolla.

Vierailija
115/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valtiolla enkä sinänsä epäile AP:n tarinaa. THL on ihan tunnettu tuosta ja pakko sanoa, että toivottavasti juustohöylä iskee sinnekin ja lujaa. Valtiolla on myös kovapalkkaisia pestejä ja osassa ihan oikeasti riittää, että kunhan osaat puhua hyvin niin ketään ei kiinnosta mitä teet. Ongelmana on myös se, että vakituisista ei millään pääse eroon. Meillä on Pirjoja ja Erkkejä, jotka alisuoriutuvat vuodesta toiseen ja sen tietää ylin johto, mutta kun vakivirka. Sitten määräaikaiset puskee ihan oikeasti tulosta (työtä jota mitataan) uupumukseen asti ja silti voi olla kiitoksena lähtöpassit, koska ei ole varaa palkata. Ja niitä virassa olevia ei voi laittaa pois, kun on määräaikaisia. Eli näille se on varsinainen suojatyöpaikka, joka kiukuttaa itseä valtavasti. 

Työ ei tosiaankaan jakaudu tasaisesti valtiolla eikä myöskään palkat eri virastoissa. Jossain saa esihenkilö alle 5000 euroa bruttona, kun taas monessa muussa virastossa saattaa joku asiantuntija saada 6000 euroa bruttona ja osasta ei kukaan tiedä, että mitä he tekevät. Olen myös todistanut yhden tunnetuimman viraston kohdalla pahimman laatuista lusmuilua, mutta en viitsi sanoa ääneen nimeä. Toisaalta taas samassa virastossa ne kaikista pienipalkkaisimmat, mutta lähimpänä asiakasta olevat on ajettu todella ahtaalle seurannan ja tulosten suhteen. 

Vierailija
116/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin itse valtiolle kolmen yksityisen firman jälkeen ja täytyy sanoa että valtiolla työtahti on näistä ehdottomasti selvästi kovin ja teen etätyötä. Työtä on ihan järjettömästi ja vastuuta jaetaan saman verran kuin yksityisellä kolmelle eri henkilölle.

Tietenkään tämä ei tarkoita sitä että julkinen sektori olisi silti mitenkään erityisen tehokas, vaan valtiolla aika kuluu todella paljon turhaan byrokratiaan. Tähän ei kuitenkaan työntekijänä voi vaikuttaa, vaan virkamiehenä täytyy täyttää tietyt vaatimukset ettei riko lakia / joudu itse vaikeuksiin. Eli lopputulos on se, että töitä on todella paljon tehtäväksi, mutta työ on osittain sellaista mitä ei yksityisellä sektorilla edes tehtäisi.

Vierailija
117/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan siis osaa oikeasti nimetä tätä maagista laitosta?

Ei osaa, koska sitä ei ole olemassa. Kaikkea te uskottekin.

Vierailija
118/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko KEHA-keskus?

Tietääkseni siellä saa tehdä pelkkää etätyötä jos haluaa.

Vierailija
119/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä noissa mestoissa aika kuluu sisäisen ryhmäkurin vahtimiseen. Järjestelmä ei kestäisi sitä, että yksi alkaisi yhtäkkiä hulluna painaa duunia? Mutta sitä vastasn on rakennettu sisäinen jarrumekanismi. Ennemmin tai myöhemmin joka työtehtävässä pitää kääntyä kollegan tai eri osaston puoleen, joka automaattisesti hautaa paperit niin pitkäksi ajaksi, että aikataulut saadaan kohdilleen.

Vierailija
120/127 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tiedän myös yhden häntäheikki-miehen, joka oli sitä mieltä, että hänen työpaikalla ei ole tekemistä. No, pian hän oli työtön ja on ollut sitä aina välillä sen jälkeen. Eikä ollut etätöissä. Jotkut vain ovat sellaisia, etätyötä tai ei.