Etätyö valtion asiantuntijalaitoksessa: kokemuksia
Kerron kokemuksiani siitä miksi etätyö on niin haluttua. Etätyö on suurin syy miksi olla töissä valtion noin tuhannen hengen asiantuntijalaitoksessa, joka ei ole kuitenkaan otsikoissa ollut kela. Moni meistä ei ole käynyt työpaikalla Helsingissä vuosiin. Meillä on myös aluekonttori, josta voi hakea parit kirjepostit. Olen vahvasti sitä mieltä, että tämä on paras diili, jonka voi saada. Palkka juoksee yli 5 tonnia kuussa eikä tekemisiä valvo kukaan. Laitoksen työ on hyvin verkkaista. Nukutaan aamulla klo 8-9 ja ulkoillaan ja tehdään kotitöitä kokousten aikaan. Kun ei ole roolia näissä kokouksissa voi kuunnella mitä muut puhuu. Työt lopetellaan eli kone suljetaan hyvissä ajoin ennen neljää. Useimmat tekevät näin. Täytyy toivoa, että käynnissä oleva organisaatiouudistus ei vie tätä etua. Se selviää kevään kuluessa. Ajatus esim.hyvinvointialueen töistä, joita ei ole niitäkään tarjolla, ei innosta. Siellä joutuu olemaan läsnätyössä ja ponnistelua on enemmän.
Kommentit (127)
Kela tuntuu pyhimmältä suojatyöpaikalta, mutta mites olisi Yle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ihan kuin Neukkulassa: työntekijät ovat tekevinään töitä ja valtio on maksavinaan siitä palkkaa...
Valtio maksaa kyllä oikeasti palkkaa.Olen hakenut valtion mukatöihin mutta sinne ei enää pääse.Suojatyö on historiaa tulevaisuudessa ?
Mainitsepa pari mukatyötä, joihin olet lähiaikoina hakenut? Pääseekö niihin ihan aikuisten oikeasti, jos ei osaa edes oikeinkirjoitussääntöjä, vai siihenkö juuri urasi karahti?
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikeaa uskoa, että ap:n ulosannilla olisi töissä missään työpaikassa, saati viiden tonnin palkalla.
Voi kuule, työkseni neuvoin näitä julkisen puolen asiantuntijoita ja ap taitaa olla sieltä fiksummasta päästä.
Ei sen puoleen, kyllä sieltä myös todella päteviäkin löytyy, mutta harvemmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä instituutio kyseessä ?
Persujen puoluetoimisto
Eihän tämä ole kela vaan sen sisarlaitos.meno on tedetty jo vuosikymmenien ajan 🤣
Mikä laitos? Millaisen menon olet siis tedenyt jo vuosikymmenien ajan? Aika teknisesti edistynyt pulju ilmeisesti, jos täyttä etää on tehty jo vuosikymmeniä.
Tuusataan selvitystä ja raportin tynkää kotosalla.Ei tarvittu tekniikkaa ennen koronaakaan.Mutta vaikka ollaan toimistolla lekottelu kiikkustuolissa tai säkkituolissa on maittanut😅En ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Varma tieto?
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän tän paikan! Valtiontalouden tarkastusvirasto!
Ei taatusti ole. Väärin meni. Siellä on pätevää väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Kelan pyhiä ominaisuuksia työpaikkana on jo käsitelty hyvin pitkällisesti toisessa ketjussa. Harhaiseksi tuubaksi osoittautui nämä suojatyötiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikeaa uskoa, että ap:n ulosannilla olisi töissä missään työpaikassa, saati viiden tonnin palkalla.
Voi kuule, työkseni neuvoin näitä julkisen puolen asiantuntijoita ja ap taitaa olla sieltä fiksummasta päästä.
Allekirjoitan edellisen.
Olin työurani alkupuolella valtiolla töissä, mutta en jaksanut sitä laiskottelua, vaikka palkka kieltämättä oli jo silloinkin kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varma tieto?
En usko ylen olevan suojatyöpaikka. Ne on nämä sosiaali ja hyvinvointilaitokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja työnkuvasi on siis mikä? Ja jos ne eivät tee mitään, miksi ihmeessä ne tarvitsevat neuvojasi sen ei-minkään tekemiseen?
Voi kuule, minäkin olen aina tällä palstalla käydessäni vaikka Kiinan keisari.
Ap kertoo lähinnä omasta työmoraalistaan. Toisekseen useimmilla työnantajilla on käytössä liukuva työaika. Jo aloitat työt klo 7, niin lopettaminen ennen neljää on ymmärrettävää.
Omaa työnantajaa kiinnostaa onneksi lähinnä se mitä saat aikaiseksi, ei se missä ja milloin sen teet.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan siis osaa oikeasti nimetä tätä maagista laitosta?
No mut hei, ei voi olla kuin trafi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan pyhiä ominaisuuksia työpaikkana on jo käsitelty hyvin pitkällisesti toisessa ketjussa. Harhaiseksi tuubaksi osoittautui nämä suojatyötiedot.
Kuulostaa entiseltä kesätyöpaikaltani. En tehnyt kesän aikana mitään. Oli todella lokoisaa ja hyvä työpaikkaruokala. Sain hyvän työtodistuksen ja olen nyt hyvinvointialueen töissä valmistuttuani. Olisi ammatillinen suisidi jäädä hillumaan valtion laitokseen näin nuorena.
Kaikkien muiden työpaikka on perinteisesti aina suhteilla saatu ja suojatyöpaikka. Itse sen sijaan tehdään omilla ansioilla saatua supertärkeää duunia.
Ei ihme, että talous mataa tällaisilla yhteistyö- ja ymmärrystaidoilla.
Eduskunta? Siellähän Keskisarjankin mukaan touhu on lähinnä leppostelua ja lekottelua.
Mä tiedän tän paikan! Valtiontalouden tarkastusvirasto!