Ateistin joulun vietto?
Miten ateistit viettävät joulua? Siis jotka eivät halua omia kristittyjen tai pakanauskontojen kulttuuria, vaan viettävät ateistikulttuurin mukaista joulua.
Kommentit (118)
"Miksi pakanauskontojen juhlia saisi omia sen enempää kuin muidenkaan?? Ja olisihan se outoa jos ateisti noudattaisi toisen uskonnon tapoja ylipäätään. "
Ensinnäkin: se ei ole omimista, kun on itse syntynyt tähän kulttuuriin. Toisekseen, miksi ei saisi? Minusta on vain kiva, jos voin tarjota joulukinkkua mam u-ystävälle ja antaa lahjan. Molemmille tulee siitä hyvä mieli, vaikka toinen ei ole ennen viettänyt joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateistikulttuuria ei ole. Jokainen ateisti voi juhlia mitä tahansa, miten tahansa ja milloin tahansa.
Mutta eipä omita kuitenkaan muiden kulttuuria ja juhlallisuuksia.
Miten se on omimista, jos on itse syntynyt tähän kulttuuriin? Jo lapsena oli jeesus aika kaukana siitä touhusta. Toki kirkkoon pakotettiin, mutta joulupukki oli juhlan päätähti ja lahjat sekä sukulointi keskiössä.
Sepä se; me ei omita kulttuuria vaan muutetaan sitä omalta osaltamme. Muutamme jättämällä jeesustelut ja hihhuloinnit pois.
Minä vietän joulua niin, että siihen kuuluu elämäni aikana törmäämistäni jouluperinteistä ne, joista satun itse pitämään, ja ne, joita olen omasta lapsuudenperheestäni omaksunut.
Joulukuusi kuuluu jouluuni vahvasti, joulupukki siihen taas ei ole ikinä kuulunut millään lailla (eikä Jeesus). Tontut kuuluu. Paljon lahjoja lapsille kuuluu. Meidän perheelle perinteiset jouluruoat, mm. lasagne kuuluu. Vanhanaikaiset joulukarkit kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainutkertainen kurkistus ateistin jouluun: syödään yhdessä jouluruokaa, koristelen kuusen, käydään haudoilla, jaetaan lahjat, pelataan lautapelejä ja katsotaan leffoja.
Ei kai joulukuusi liity ateismiin? Eikös se ole kristillinen/pakanallinen perinne. Vainajienkin muodostaminen on vähän niin ja näin.
Miksi sen pitäisi liittyä siihen ettei usko jumalaan? Vainajien muistaminen taas on yleisinhimillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainutkertainen kurkistus ateistin jouluun: syödään yhdessä jouluruokaa, koristelen kuusen, käydään haudoilla, jaetaan lahjat, pelataan lautapelejä ja katsotaan leffoja.
Ei kai joulukuusi liity ateismiin? Eikös se ole kristillinen/pakanallinen perinne. Vainajienkin muodostaminen on vähän niin ja näin.
Olen syntynyt perheeseen, jossa vietetään kristillispakanallista joulua, kuten suurin osa ikäisistäni suomalaisista. Tykkään näistä perinteistä poislukien joulukirkko. Vainajiahan emme missään nimessä aio muodostaa, mutta haudoilla käyminen ja poismenneiden muistelu lienee ominaista ihmisille uskontoon katsomatta.
Miksi tämä asia on sinulle niin vaikea hyväksyä?
Ateismi on jumaluskon puutetta. Ei ole olemassa mitään yhtenäistä jumaluskonpuutekulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt perheeseen, jossa vietetään kristillispakanallista joulua, kuten suurin osa ikäisistäni suomalaisista. Tykkään näistä perinteistä poislukien joulukirkko. Vainajiahan emme missään nimessä aio muodostaa, mutta haudoilla käyminen ja poismenneiden muistelu lienee ominaista ihmisille uskontoon katsomatta.
Uskis katsos haluaisi omia joulun ja kieltää sen vieton muilta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietän ihan suomalaisten perinteiden mukaan mutta jätän virsienveisuun ja jeesustelut pois.
Suomalaisten perinteiden? Kuten?
Mietipä sitä. Saat toki ihan itsenäsi saivarrella mitä se tarkoittaa.
Ei tule mieleen kuin jotkut pakanalliset menot ruotsin vallan aikaa edeltävältä ajalta tosin nekin on uskonnollisia, joten eivät sovellu ateisteille.
Kuka sinä olet sanomaan mikä kenellekin sopii? Vapaa maa, jokainen saa ihan itse valita mitä harrastaa.
Nykyään katsotaan pahalla jos noudattaa muiden kulttuurien tapoja. Esimerkiksi tällä palstalla on usein taitettu peistä siitä että saako kristittyä joulua viettää joulukuussa, tai edes kutsua "jouluksi", koska alunperin keskitalvella on ollut pakanauskontojen juhlia ja nimikin tuli jostain pakanajuhlasta.
Vierailija kirjoitti:
Ateismi on jumaluskon puutetta. Ei ole olemassa mitään yhtenäistä jumaluskonpuutekulttuuria.
Niin? Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on täysin pakanallinen, joten ei muuta kuin joulua juhlimaan, ateisti.
Kun Jeesus syntyi 2000 vuotta sitten, joulua ei edes tunnettu siihen maailman aikaan. Ei edes ne pakanat tunteneet moista juhlaa. Se on täysin kirkon oma väite, että Jeesus olisi syntynyt semmoisen juhlan aikaan, jota ei ollut edes olemassa silloin, kun Jeesus syntyi. Joulu keksittiin vasta muutamaa sata vuotta myöhemmin Jeesuksen syntymästä, jolloin kirkko asetti sen Jeesuksen syntymäajankohdaksi.
Raamatussa ei lue joulusta sen takia mitään, ettei sellaista ole olemassakaan ollut silloin, kun Jeesus tuli maailmaan. Jouluevankeliumi on täyttä postaskaa, mutta Raamatun evankeliumi on kyllä totta.
Jeesus sai alkunsa gregoriaanisen kalenterin mukaan joulukuun paikkeilla, hanukan aikoihin (hanukka on parhaillaan menossa ja loppuu juuri ennen joulua), ja syntyi lehtimajanjuhlan aikaan syys-lokakuun vaihteessa.
Miksi pakanauskontojen juhlia saisi omia sen enempää kuin muidenkaan?? Ja olisihan se outoa jos ateisti noudattaisi toisen uskonnon tapoja ylipäätään.
Ei, se ei ole outoa, jos ateisti noudattaa oman kulttuuripiirinsä tapoja.
Istumalla Thaimaassa bj-baareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen joulu. Paljon perinteisiä ruokia. Koristelut, joista varsinkin kuusi ja valot tärkeitä. Joulupukin käynti ja lahjoja lapsille. Kirkossa tai hautuumaalla käynti jos aikatauluihin mahtuu, riippuu pukista ja kyläilevien sukulaisten aikatauluista. Sauna mahdollisuuksien mukaan. Illalla herkuttelua ja raskasta joulua -ohjelman katsomista.
Käyt kirkossa vaikka olet ateisti?
Juu. Tahallani vien istumapaikan yhdeltä uskovaiselta.
Ei vaan. Se on perinne. Eipä ole vielä mikään taivaalta syöksyvä lieska minua kärventänytkään vaikka olen lompsinut kirkkoon muun väen seassa muina ateisteina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mitä sitten?
Joten on ihan lapsellista kysellä, millainen on ateistikulttuurin joulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska ne eivät ole alumperin ateistisia perinteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietän ihan suomalaisten perinteiden mukaan mutta jätän virsienveisuun ja jeesustelut pois.
Ei tule mieleen kuin jotkut pakanalliset menot ruotsin vallan aikaa edeltävältä ajalta tosin nekin on uskonnollisia, joten eivät sovellu ateisteille.
Kuka sinä olet sanomaan mikä kenellekin sopii? Vapaa maa, jokainen saa ihan itse valita mitä harrastaa.
Nykyään katsotaan pahalla jos noudattaa muiden kulttuurien tapoja. Esimerkiksi tällä palstalla on usein taitettu peistä siitä että saako
Eli haluat vain uhriutua ja kieltää muilta heidän omat kulttuuriperinteensä. Semmoinen joulumieli sinulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska ne eivät ole alumperin ateistisia perinte
Ei ole sinun oikeutesi määräillä, mitä perinteitä ateistit harjoittavat, joten parempi yrittää elää asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska ne eivät ole alumperin ateistisia perinte
Mitä sitten? Ei ole olemassa mitään jumaluskon puutteeseen liittyviä perinteitä, joten jokainen noudattakoot ihan oman tai toisten kulttuurien perinteitä parhaaksi katsomiltaan osin.
Lapsuudenperheessä (oon syntynyt 60-luvulla) syötiin jouluruoat, oli kuusi ja pukki kävi maltillisine lahjoineen. Äiti oli usein töissä jouluna.
Nuorena aikuisena aikalailla samat, ilman pukkia. (Lapset ei ole ikinä kuuluneet mun joulunviettoon). Myöhempinä vuosina varsinkin panostettu ruokaan, oli kiva tarjota vanhemmille ja famolle vähän erikoisempaa kuin tavallista jouluruokaa, nyt heitä ei enää ole joten puolison kanssa meillä on oikeastaan ihan tavalliset päivät. Ehkä vähän enemmän herkkuja, mutta muuten samoin kuin normi viikonloppu, käydään baarissa ja saunotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään katsotaan pahalla jos noudattaa muiden kulttuurien tapoja. Esimerkiksi tällä pa
Eli haluat vain uhriutua ja kieltää muilta heidän omat kulttuuriperinteensä. Semmoinen joulumieli sinulla!
Ei kieltää, vaan juurikin kannustaa viettämään OMIA perinteitä. Eikä omia muiden perinteitä.