Pienten lasten äitinä tämä joulun alusaika on ihan h'lvetistä!
Ei, en ole äiti, joka nillittää turhista pikkuasioista, väärässä asennossa olevista maton hapsuista tai muusta. Tämä joulua edeltävä aika on näin äidin näkökulmasta ihan h'elvetistä:
-Joka paikassa on sairaana porukkaa liikenteessä. Harva se päivä lasten päiväkodista tulee viestiä, että nyt on liikkeellä oksennustautia/kuumetta jne. Mies muistaa joka toinen päivä hokea, että tuntee olevansa tulossa kipeäksi. Töissä sijaistat sairaita kollegoita oman työsi ohessa, jännität pitääkö lähteä hakemaan sairastunutta lasta päiväkodista ja pahimmillaan sairastut itse juuri ennen joulua/jouluksi.
-Kaikki odottavat äidiltä reaktiota johonkin. Päivähoidosta kysellään äidiltä, ollaanko tulossa joulutapahtumaan (mitä väliä ollaanko, jos ei ole ennakkoon ilmoittautumista). Töissä asiakkaat ovat vaativia ja kollegat stressaantuneita (joulua edeltävä aika on vuoden kiireisintä aikaa töissä). Joku kyselee joululahjatoiveiden perään ja samalla huolehdit, että muiden lahjat on hankittu jouluksi. Eläkkeellä olevat isovanhemmat kyselevät joulusta, vaikka et edes ehdi miettiä huomisen lounasta pidemmälle.
-Lapset jännittävät lähestyvää joulua ja ovat kiukkuisia jännityksen vuoksi. Siinä sitten kiireisenä ja stressaantuneena saat kestää lasten ylimääräiset kiukut. Meillä aiempina vuosina jouluaatot ovat olleet ihan hirveitä, kun lapset ovat kiukunneet kahta kauheammin ennen lahjojen saamista ja rauhoittuvat vasta joulupäivänä. Isähän ei tietenkään kelpaa lohduttajaksi, vaan lapset liimaantuvat äitiin vielä tavallista tiukemmin. Ja kaiken tämän ohessa normaali arki pyörii: ruokaa on pakko saada pöytään, kotia on siivottava joskus ja pyykit pestävä.
-Joulun laittamista pidetään edelleen naisen tehtävänä, varsinkin perheen ulkopuolisten silmissä. Se ei ole iso homma, jos mies paistaa kinkun, jos nainen on se, joka hankkii kinkun ja kaikki muut jouluruoat. Vaikka menisi valmiilla laatikoilla ja muilla, niin silti joulussa on laittaminen. Oman osansa luovat sukulaiset, jotka vaativat näkemistä jouluna ja ajattelevat, että on pikkujuttu tulla meille aatoksi tai käskeä meitä matkustamaan heille jouluksi. Ei käsitetä, että olen vielä aattonakin töissä ja kuvitellaan, että meille voi tulla valmiiseen joulupöytään.
Haluaisin vain olla rauhassa oman perheen kesken kotona ilman mitään ylimääräistä painolastia. Syödä perinteiset jouluruoat valmisruokina, käydä joulukirkossa ja haudalla ja nauttia illan hiljaisuudesta lasten mentyä nukkumaan.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Meillä/minulla tällainen joulu:
-Delegoidaan ostokset ja ruokavastuut aikuisten kesken ajoissa. Mies hankkii kinkun, kalat, juomat ja vastaa niiden valmistuksesta/tarjoilusta. Minä teen laatikot etukäteen pakkaseen ja aattona salaatit ja luonnollisesti hankin niihin ainekset. Piparit ja tortut tehdään yhdessä lasten kanssa ennen joulua, torttuja satsi pakkaseen.
-Hoidetaan siivousta pitkin joulukuuta. Miehellä kohteet x ja y ja minulla esimerkiksi kaappien siivous ja listojen puhdistus.
-Lahjakielto aikuisilla. Lasten lahjoista sovitaan sukulaisten kesken.
-Ei lähdetä sukuloimaan. Liian pitkä matka, tulkoot meille jos mielivät. Lähemmällä asuvat saavat tulla käymään jos tahtovat.
-Joulupäivän vain elbataan ja ainoastaan käydään metsäkävelyllä. Syödään jouluruokia ja katsellaan jouluohjelmia. Ehkä rötvätään vielä tapaninpäiväkin, usein haluan jo käydä treenillä yms.
Oikein rento ja rau
Kuulostaa hyvältä, MUTTA pisti silmään tuo "elbata" termi. Mä en ole sitä koskaan kuullut kuin veljeni kavereineen käyttävän joskus ysärillä. :D
Oletko kotoisin radanvarsikaupungista etelä- suomesta? :D
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Ap, tässä ketjussa on hyviä ideoita, joita kannattaisi miettiä.
- Tilaa kaikki valmiit jouluruuat kotiin kuljetuksella tai jos paikkakunnalla ei ole sellaista, valmiiksi kerättynä ja mies saa sitten noutaa ne.
- Sukulaisille / Isovanhemmille kerrot, että tänä jouluna olette perheen kesken, koska olet töissä. Joulupäivänä / tapaninpäivänä voitte sitten mennä heille kahville. Huom! Kun teille ei tule vieraita, ei tarvitse tehdä joulusiivousta. ;)
- Aaton lasten kiukkua helpottaa huomattavasti, mikäli lahjat annetaan jo päivällä. Meillä monena vuonna lahjat jaettiin jo puolen päivän aikaan. Kaikilla oli paljon mukavempaa.
Muistan itse todella hyvin nuo joulut, kun lapset olivat pieniä. Stressi oli valtava! Nykyään lapset ovat teinejä ja joulut ovat todella helppoja ja kivoja, kun kaikki tekevät yhdessä. Tietenkin edelleen äiti on se kaikesta päävastuussa ja aatto on melkoista touhuamista. Nykyään kuitenkin lasten kasvettua vietän sen sellaisessa mukavassa pienessä viinipöhnässä. Tällöin kaikilla on mukavaa, kun äiti pysyy rentona. :)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ollut pienten lasten äiti mutta en tunnista itseäni tuosta panikoijan roolista.
No kivat sulle. Itse muistan hyvin Ap:n kuvaamat joulut pari vuosikymmentä sitten.
Joulunajasta tehdään helposti sirkus. Vaatii päättäväisyyttä olla lähtemättä siihen mukaan. Kannattaa karsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ollut pienten lasten äiti mutta en tunnista itseäni tuosta panikoijan roolista.
No kivat sulle. Itse muistan hyvin Ap:n kuvaamat joulut pari vuosikymmentä sitten.
Nimenomaan, pari vuosikymmentä. Ei kuulosta nykypäivältä ollenkaan.
Tee semmoinen joulu kuin haluat. Ei ole pakko raataa. Jos ukko haluaa esim. jonkun joulukakun pöytään, niin leipokoon itse tai ostakoon leipomosta.
Muistan lapsuudesta kuinka äiti stressasi ja laittoi joulun koko perheelle, vaikka joutui jotkut joulut olemaan töissä. Isäni ei laittanut tikkua ristiin, vaikka oli itse vapailla joulut. Jopa joulukuusen meille haki eno metsästä. Jo teininä ajattelin, että koko touhussa ei ole mitään järkeä enkä halua joutua asemaan, jossa naisena minulta odotetaan huushollausta, laatikoiden tekoa, leipomista jne. Ei kiitos. Jos joulua laitan, niin kaikki ostan valmiina. En tee edes perinteistä joulusiivousta, koska en ymmärrä mikä pointti siinä on, jos on perussiisti koti.
Eli se on myös itsestä kiinni minkä roolin ottaa. Itse en ole suostunut ns. perinteisen naisen rooliin, koska se ei tunnu omalta jutulta eikä mielekkäältä.
Vierailija kirjoitti:
Opettelet sanomaan kohteliaasti mutta napakasti ei kaikkeen mitä et ehdi ja jaksa. Kotona voi aivan hyvin järjestää haluamasi valmisjoulun ja vain omalle perheelle. Vaihdevuosissa on se hyvä puoli, että pääsee toisten miellyttämisestä, se loppuu aikanaan. Mä höyrysin noin 25 v sitten, jo silloin ihantä turhaan. Toivottavasti opit nopeammin.
Kiinnostavaa tuo miellyttämisen päättyminen vaihdevuosiin. Miten se siis tarkemlin tapahtuu? Ei vain enää jaksa välittää?
T. Nuorempi
Joulu on yhtä hurlumheitä. Ikinä kerinnyt esim. mihinkään joulukirkkoon. Yhtä kattausten valmistelua ja pois korjausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettelet sanomaan kohteliaasti mutta napakasti ei kaikkeen mitä et ehdi ja jaksa. Kotona voi aivan hyvin järjestää haluamasi valmisjoulun ja vain omalle perheelle. Vaihdevuosissa on se hyvä puoli, että pääsee toisten miellyttämisestä, se loppuu aikanaan. Mä höyrysin noin 25 v sitten, jo silloin ihantä turhaan. Toivottavasti opit nopeammin.
Kiinnostavaa tuo miellyttämisen päättyminen vaihdevuosiin. Miten se siis tarkemlin tapahtuu? Ei vain enää jaksa välittää?
T. Nuorempi
Mummelit eivät vain ihmisenä ole enää yhtä tyhmiä kuin nuoremmat, toki tyhmiä edelleen.
Vapaa maailma! Mitäs jos aloitatte uuden perinteen ja lahjat lapsosille ovat odottamassa jo aattoaamuna. Loppuu se vikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Nuorempi
Estrogeeni tekee iihmisestä sopeutuvan, sopuisan ja ihan loppumattomiin venyvän. Sen vähetessä on paljon helpompaa olla itsekäs ja laiska (tai kuten mies, ihan kaikella rakkaudella miehiä kohtaan). Ei tee mieli häärätä, sukulaisten odotukset ovat ihan yhdentekeviä, sukat saavat olla lattialla, ruoka mitä mieli tekee ja voi kevyin mielin keskittyä itsensä viihdyttämiseen. Tämä on oikeasti tosi vapauttavaa. Täällä maataan sohvalla vierekkäin, ei mitään joulustressejä. Mä kyllä himmailin jo lapsiperhevuosina.
Vierailija kirjoitti:
Omassa lapsuudessani joulunaika oli ihanaa rauhan aikaa. Kuusi, joulupukki jolla oli kuin isän talvitakki väärinpäin läännettynä päällä. Lahjat. Joululaulut ja jouluohjelmat. Pelaaminen perheen kesken pelejä. Hyvää jouluruokaa ja yölläkin sai syödä ja valvoa kuinka pitkään halusi.
Oltiin yhdessä, eikä kiirettä.
Näin oli lapsiidessani ja näin edelleen.
AP:n olisi hyvä oppia delegoimaan ja tosiaan tekemään monia asioita ennakkoon.
Miksi te kerrotte kaikille somessa, mitä kaikkea uhrautuvaista jouluna teette ja miten kamalaa on, kun perheessä on lapsia? Minä en kerro omasta joulustani, kukaan ei tiedä, mitä meillä syödään jouluna, kuka pakkasi lahjat jne.
Olen täysin kyllästynyt näihin naisten valituksiin, joissa he ovat ainoita, jotka vaativat joululta täysin mahdottomia, kaikille muille joulu tulee vähemmällä.
Älä tee, jos et halua. Jos ei lahjoja ole pakattu, niin lykkää ne lahjakasseihin. Kaupasta saa eineksiä, ruokaa ei ole pakko laittaa. Kukaan ei oikeastaan halua nähdä sinua jouluna, on vain tapana kysellä, että tuletteko käymään ja samalla toivotaan, että ette tule.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua estää toteuttamasta tuota haluamasi kaltaista joulua? Tee juuri semmoinen joulu kuin haluat. Lapsetkin rauhoittuu, jos äiti ei käy niin kierroksilla.
Lapset peilaavat aikuisen käytöstä joten peilin eteen äityli. Ja miksei lapset saa joulusta mennä "sekaisin"??? Sehän on heidän tapansa elää .jännitystä.
Vierailija kirjoitti:
Omassa lapsuudessani joulunaika oli ihanaa rauhan aikaa. Kuusi, joulupukki jolla oli kuin isän talvitakki väärinpäin läännettynä päällä. Lahjat. Joululaulut ja jouluohjelmat. Pelaaminen perheen kesken pelejä. Hyvää jouluruokaa ja yölläkin sai syödä ja valvoa kuinka pitkään halusi.
Oltiin yhdessä, eikä kiirettä.
Kuka teillä teki ruuat ja hankki lahjat?
Vierailija kirjoitti:
Miksi te kerrotte kaikille somessa, mitä kaikkea uhrautuvaista jouluna teette ja miten kamalaa on, kun perheessä on lapsia? Minä en kerro omasta joulustani, kukaan ei tiedä, mitä meillä syödään jouluna, kuka pakkasi lahjat jne.
Olen täysin kyllästynyt näihin naisten valituksiin, joissa he ovat ainoita, jotka vaativat joululta täysin mahdottomia, kaikille muille joulu tulee vähemmällä.
Älä tee, jos et halua. Jos ei lahjoja ole pakattu, niin lykkää ne lahjakasseihin. Kaupasta saa eineksiä, ruokaa ei ole pakko laittaa. Kukaan ei oikeastaan halua nähdä sinua jouluna, on vain tapana kysellä, että tuletteko käymään ja samalla toivotaan, että ette tule.
Kukaan ei oikeastaan halua nähdä sinua jouluna, on vain tapana kysellä, että tuletteko käymään ja samalla toivotaan, että ette tule.
Tämä se on
Hirvee sepustus ihan perusasioista pikkulapsiperheen elämässä.
Ota nyt rennosti ap. Elämää tää vaan on. Lapset on normaaleja. Älä tee heistä samanlaisia hermoheikkoja ja normijutuista vikisiijöitä.