Joulu hirvittää
Olen yksinäinen ja arkena sen asian kanssa ihan sujut. Mutta kun alkaa tämä muiden jouluihanuus niin se ahdistaa. Töissä en kehtaa sanoa edes, että olen vain yksin kotona. Kun muut miettivät mihin asentoon tortun sakarat laitetaan tänä vuonna.
Viime vuonna oli vielä koira, mutta nyt ei ole enää💔
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Kissa voisi olla sopiva lemmikki tässä tilanteessa. Ja jos Hurstin juhliin lähden niin menee junassa joulu :) Sekin on ihan hyvä vaihtoehto.
Kiitos vinkeistä.
Ole hyvä.😄
Vierailija kirjoitti:
Yksin itsekin olen jo monta joulua ollut. On ihan normaalia kokea yksinäisyyttä ja surua, jos on vasten omaa tahtoaan yksin. Mutta ainakin sitä voi vähän lievittää. Samoja jouluisia asioita voi yksinkin tehdä, mennä ihmisten joukkoon nauttimaan jouluisista asioista. Jaettu ilo on monen mielestä parempi ilo, mutta voihan sitä tuntemattomankin kanssa vaihtaa hymyt ja tervehdykset ja pari sanaa, jos ei ole läheistä ihmistä siinä vierellä. Ei se ehkä samaa vastaa, mutta on kumminkin jotain.
Miksi yksinäinen ei ole toisen yksinäisen seurassa vaikka esim juhlapyhinä. Tähän kuulostaa olevan heidän ikuinen ongelma.
Samalla linjalla meen kuin viime vuonnakin kun itsekseni joulun vietin. Karjalanpaisti uuniin klo 12 ja pari jouluaiheista leffaa pyörimään sillä välin. Pata pois uunista ja jouluruuat esille. Syön hyvin, kuuntelen rauhoittavaa joulujazzia ja jos sää suosii niin otan pienen joulukävelyn ruuan jälkeen ja käyn katselemassa paikkakunnan jouluvalot. Kävelyllä saattaa jopa törmätä töissään olevaan joulupukkiin. Kävelyn jälkeen otan kaffet ja suklaat. Loppuillan luen jotain kivaa kirjaa ja käyn joulusaunassa jos jaksan. Nukkumaan klo 22 :) Ihanan rauhallista eikä mitään hötkyilyä eikä stressiä jos joku ohjelmanumero jää välistä niin ei haittaa. Ei ole lapsia, miestä, sukulaisia eikä lemmikkiä. Joulukukat löytyvät, kenties keksin niille nimet :)
Ulkomaille en kaipaa, joulu nähty useasti myös ulkomailla. Joulu ei enää ahdista, kuten joskus nuorempana, kun luulin olevani jotenkin "huonompi". Mainokset jätän katsomatta. Ne ovat niin ylikorostetun perhe- ja ruokakeskeisiä. Mainokset eivät vastaa kenenkään joulutodellisuutta. Kun on luopunut turhasta, elämä on tasaisempaa, ei koristeita, ei hössötystä. Terv. Erakko
Vierailija kirjoitti:
Kissa voisi olla sopiva lemmikki tässä tilanteessa. Ja jos Hurstin juhliin lähden niin menee junassa joulu :) Sekin on ihan hyvä vaihtoehto.
Kiitos vinkeistä.
AI-yhteenveto
Kyllä,
Hurstin avun järjestämä jouluaaton juhla yksinäisille ja vähävaraisille järjestetään perinteisesti jouluaattona Helsingin Messukeskuksessa, tarjoten aterian ja kotiin vietäviä joulukasseja, vaikka vuosittain voi olla tarvetta lisäavulle joulukassien sisällön varmistamiseksi, kuten kävi vuonna 2023. Tapahtuma on jatkunut vuosikymmeniä Veikko Hurstin aloittamasta perinteestä ja sitä vetää nykyään Sini Hursti.
Tärkeimmät seikat:
Tapahtuma: Jouluaaton juhla yksinäisille ja vähävaraisille.
Paikka: Helsingin Messukeskus.
Järjestäjä: Hurstinapu ry (Sini Hursti).
Tarkoitus: Tarjota jouluruokailu ja kotiin vietävät joulukassit (ruokaa ja tarvikkeita) niille, jotka muuten jäisivät yksin.
Perinne: Alun perin Veikko Hurstin aloittama, jatkunut Heikki Hurstin ja nyt Sini Hurstin johdolla.
Vaikka välillä on ollut haasteita esimerkiksi ruokakassien täyttämisessä, järjestäjät pyrkivät aina varmistamaan, ettei ketään käännytetä pois, ja toiminta on tärkeä perinne suomalaisessa joulussa. :)
Minä teen joulu jutut vasta ennen aattoa. Ostan valmiina ruuat. Poika tulee jouluksi. Aattona olemme siskollani. En jaksa ottaa paineita joulun takia. Joulun odotusta kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Kirkoissa on joka päivä "ohjelmaa". Plussana saat synnit anteeksi ja iankaikkisen elämän! Ja tämä ei ole vitsi.
Vain ne, jotka uskovat Jeesuksen olevan Jumalan Poika eli uskovat, mitä hän sanoo eli noudattavat tai pyrkivät noudattamaan hänen opetuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Joulua voi tehdä ihan yhdessä askarrellen ja koristellen.
Lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minua myös joulu hirvittää. Pitäisi hankkia jouluruoat ja lahjoja lapsille ja sukulaisten lapsille. Mutta pidemmän aikaa ollut jo työttömänä enkä saa töitä. Rahat loppu ja masentaa kaikki.
Ei todellakaan pidä ostaa lahjoja (etenkään sukulaisten lapsille), jos oma rahatilanne on huono. Kai ne omat lapsesi tietää ja tajuaa tämän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin itsekin olen jo monta joulua ollut. On ihan normaalia kokea yksinäisyyttä ja surua, jos on vasten omaa tahtoaan yksin. Mutta ainakin sitä voi vähän lievittää. Samoja jouluisia asioita voi yksinkin tehdä, mennä ihmisten joukkoon nauttimaan jouluisista asioista. Jaettu ilo on monen mielestä parempi ilo, mutta voihan sitä tuntemattomankin kanssa vaihtaa hymyt ja tervehdykset ja pari sanaa, jos ei ole läheistä ihmistä siinä vierellä. Ei se ehkä samaa vastaa, mutta on kumminkin jotain.
Miksi yksinäinen ei ole toisen yksinäisen seurassa vaikka esim juhlapyhinä. Tähän kuulostaa olevan heidän ikuinen ongelma.
Asian tajuaminen ei ole ongelma muille kuin kaltaisillesi typeryksille. Pelkkä yksinäisyys ei tarkoita, että ihmisillä olisi jotain yhteistä.
Ymmärrän, että on kurjaa olla tahtomattaan yksin jouluna, mutta salaa haaveilen, että itse saisin joskus olla vain lemmikkieni seurassa joulun. Ihan kivaa sukulaistenkin kanssa on, mutta myös hirveä häslääminen, kauhea määrä ruokaa, jota kukaan ei lopulta jaksa syödä ja sitten sitä samaa vedetään monta päivää. Eikä auta, vaikka joka joulunalus hokisi, ettei tarvitse olla niin hirveää määrää yhtä lajia, kun lajeja on paljon. Itse yritän nyt tehdä vain vähän kaikkea, mutta tiedän, että silti on liikaa.
Sekin tympii, että taas tänäkin jouluna joudutaan sekä kestitsemään että kyläilemään. Joo, tiedän, voisi sanoa ei kaikkeen, muttei läheisiään halua loukata ja heille on tärkeää nähdä nimenomaan jouluna.
Mulle olisi ihan unelmajoulu olla yksin kotona lemmikkien kanssa. Laittaisin vain suosikkiruokiani, ja lemmikeille tietysti niiden mieliherkkuja, käytäisiin pitkällä kävelyllä, lukisin kirjaa tai katsoisin jotain ihanaa sarjaa, lemmikit vieressä sohvalla. Tai ehkä käperryttäisiin sänkyyn kirjan/tabletin kanssa, jotain herkkuja käden ulottuville...
Kaamosaika on mulle ollut aina itsetutkiskelun ja hiljentymisen, omien akkujen lataamisen, aikaa, ja vaikka tykkään monesta asiasta joulussa, en hirveästi innostu siitä, että joulunaikaan liittyy niin paljon odotuksia tunnelman ja etenkin sosiaalisuuden suhteen.
Yhtenä jouluna oltiin puolison kanssa aatto ja joulupäivä kahdestaan kotona, varattiin aivan järkyttävä määrä suklaata (silloin se oli vielä tolkullisen hintaista ja laatukin ok), pelattiin lautapelejä, katsottiin leffoja... Se oli kiva, rentouttava joulu.
Järjestä itsellesi jotain ohjelmaa kotona tai muualla. Katso hyvä elokuva, käy lenkillä jos kunto sallii, laita ruokaa, jne. Tarvitaanko jossain hyväntekeväisyystyössä vapaaehtoisia, sinne vaikka muutamaksi tunniksi?
Mitä pahaa siinä on ,jos pyytää toisen yksinäisen viettämään luokseen joulua?. En ymmärtä.
Ap, miksi et kutsu toista yksinäistä jouluksi kotiisi. Yksinäisiä on paljon . Hän tulisi jo aatonaattona ja Tapanin jälkeen lähtisi kotiinsa. Nyyttäriperiaatteella ei tule yhtään kalliimmaksi ,kuin yksin oleminen. On kivampi syödä , juoda kaffeet, katsella tv: tä ja käydä ulkoilemassa.
Jos se ei onnistu tänä jouluna , niin taatusti ensi jouluna, kun heti alat etsiä sen toisen yksinäisen. Ja , en tarkoita todellakaan , että pitäisi olla joku ns oikein sydänystävä. Eikö käy toinen yhtä yksinäinen.?. Eikö löydy facebookista?