Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariskunnalle yhteinen tili vai tilit erikseen?Kumpi järkevämpi?

Vierailija
22.04.2007 |

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli omat tilit jonne palkat tulevat, ja yhteinen tili jonne kummatkin siirtävät kuukausittain rahaa ja josta maksetaan yhteiset laskut, ruuat, lainan lyhennyket jne.

Vierailija
2/11 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötilille kummatkin siirtävät rahaa. Sieltä maksetaan vuokra ja muut suuren laskut, ja samalla kerrytetään säästöä " pahan päivän varalle" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötili on asia erikseen eli sehän on hyvä juttu pitää käyttötilistä erillään.

Mutta millä ihmeen perusteella pitäisi olla omat tilit? Olen asiaa pohtinut, mutta en ole keksinyt järkevää syytä...

Jos elää samassa taloudessa ja pyörittää yhteistä perhettä, lienee ihan käytännöllistä olla yhteinen tilikin. Itse en ainakaan lähtisi siirtelemään rahoja edestakaisin - ja käyttäisi mahdollisesti useita eri kortteja ym ym. Tunnuslukuja ja numerosarjoja kun on muutenkin jo ihan tarpeeksi muistettavana.

Mutta jokainen tavallaan :D

Vierailija
4/11 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni sain mummoltaan perinnöksi useita kymppitonneja, olivat säästötilillä, jonne myös miehellä oli käyttöoikeus. Rahat oli tarkoitettu pesämunaksi esim. asunnonostoa varten.

Kas kummaa, kun tuli ero niin paljastui että mies oli pikkuhiljaa käyttänyt koko perinnön omiin juttuihinsa. Ei ollut avoehtoa joten rahoja ei ystäväni ikinä saanut takaisin. Ja mies on kaikin puolin kunnollinen, ei todellakaan mikään rikollinen tms. Oli katkera yllätys ystävälleni kun huomasi että oma mummo olikin tahtomattaan rahoittanut ex-miestä...

Ihan tästä syystä, minulla on omat tilini, omat rahastoni ja avioehto.

Yhteiset menot maksetaan vuorotellen esim. toinen maksaa sähkölaskun ja vastikkeen, toinen ostaa ruokaa ja vaatteet. Lainat maksetaan yhteisesti ettei omaisuutta kertyisi vain toiselle. Se, että on yhteinen perhe ei tarkoita sitä, että pitäisi olla raha-asioissa sinisilmäinen.

Vierailija
5/11 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eri tilit, kun on niin erilaiset rahankäyttötavat. Mies on tuhlari, minä taas ymmärrän raha-asioitten päälle.

Vierailija
6/11 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili vois olla kätevä, mutta me ollaan kumpikin niin fiksaannuttu omiin pankkeihimme, että kumpikaan ei suostu edes keskustelemaan asioimisesta jossain muussa pankissa kuin omassaan=))

Vierailija
7/11 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmilla omat tilit ja laskut maksaa se, jolla sillä hetkellä on enemmän rahaa. Joka kk molemmat siirtää rahaa lapsen nimissä olevalle tilille, josta sitten myöhemmin hankitaan lapselle mitä nyt tarvitseekaan. Ja nykyään solo-tunnukset ovat niin helpot, ei ole rahankaan siirtäminen toisen tilille mitenkään vaikeaa..

Vierailija
8/11 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiselle tilille molemmilta sovittu summa kuukaudessa ja sieltä kaikki yhteiset menot+hankinnat. Omilta tileiltä omat kulut.

Vierailija
9/11 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän myös miehen tiliä, eli tunnukset on molempien tiedossa.

Vierailija
10/11 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies siis käy töissä ja minä kotiäitinä. Voin tarvittaessa maksaa laskuja miehen tililtä tai ottaa sieltä omalle rahaa. Yleensä pistetään kuitenkin isompi könttäsumma mun tilille, josta hoidan ruokamenot yms.

Vierailija
11/11 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat omat käyttö- ja säästötilit molemmilla. Yhteinen talous ei todellakaan tarkoita yhteisiä rahoja. Miksi antaa kovalla työllä hankitut rahat vaimon käyttöön? Eipähän tarvi perustella ja anella moottoripyörien hankkimista yms. pakollista harrastusvälineistöä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme