Joulukinkun paistaminen
Olen ostanut elämäni ensimmäisen joulukinkun ja kaipaisin apua aikataulun suunnittelussa. Kinkku on pakaste, luuton ja 5 kg. Vietämme sukujoulua ja syömme yleensä klo 17 maissa. Kinkun sulattamiseen jääkaapissa varaan 3 päivää ohjeiden mukaan. Mutta mihin aikaan otan sen huoneenlämpöön, milloin laitan uuniin ja kauanko sen jäähdytys kestää (saan sen ulos, lämpötila lienee nollan paikkeilla ennusteiden mukaan)? En ala yöllä paistamaan, kun ei ole jättikinkku ja muutenkin vain stressaisin. Mitään kuorrutetta en tee, kun kaikki eivät tykkää.
Ehtiikö siis, jos laitan vaikka aamukahdeksalta uuniin? Ja milloin se pitäisi siinä tapauksessa ottaa huoneenlämpöön? Kuinka te toimitte? Kiitos :)
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yllä ehtii hyvin, jos laitat 5 kg luuttoman kinkun uuniin klo 8.
Aikataulu (syönti klo 17):
Sulatus: 3 vrk jääkaapissa (kuten suunnittelit).
Paistopäivä: ota kinkku huoneenlämpöön n. klo 5-6 (tai vähintään 2-3 h ennen uunia).
Uuniin klo 8: 125 C (kiertoilma ~110 C).
Kesto: yleensä n. 5-7,5 h, mutta paistomittari ratkaisee.
Ota ulos, kun sisälämpö ~75 C (80 C jos haluat kypsempää).
Vetäytys: folion alla 30-60 min ennen leikkausta.
Jos valmistuu liian aikaisin: pidä foliossa pyyhkeeseen käärittynä (tai uunin jälkilämmössä) ja leikkaa lähempänä tarjoilua.
Näillä ohjeilla kinkku on vi
Niin, paitsi että nuo kaikki ajat heittävät yhteen laskettuna useita tunteja. Tervetuloa syömään klo 17, kinkku on yllättäen valmis vasta klo 20.
Näin kävi itselle yllättäen yhtenä jouluna. Onneksi ei ollut kuin oma perhe syömässä. Tuon jälkeen siirryttiin paistamaan kinkku jo 23.12.
Ennen uuniinlaittoa pidä kinkkua 2h huoneenlämmössä, sitten laita se kinkkupussiin niin, että pussin suu jää vähän auki (pussin mukana tulee säädettävä suljinnauha), pussi/kinkku uuniin pellille (tai erillisessä teräsastiassa ritilän päälle) nahkapuoli ylöspäin, uunissa lämpötila 125 astetta, 5,5h paistoaika.
Annat jäähtyä kinkun huoneenlämmössä 1h, sen jälkeen leikkaat pussin alanurkasta pienen palan jota kautta valutat ylimääräiset nesteet suoraan esim tyhjään maitopurkkiin, jonka laitat sekajätteeseen. Tämän jälkeen otat kinkun pois pussista voipaperin päälle (tiskipöydällä, laita alle muutama sanomalehti). Sen jälkeen alkaa vaikein osuus eli verkon ja nahan irroitus kinkusta (rikkomatta lihaa palasiksi). Leikkaa verkko saksilla pitkittäin auki, irrota se sormin nahasta. Kun nahkapuoli on hoidettu, käännä kinkku varovasti ylösalaisin ja irrota loppuverkko nahattomasta kohdasta varovasti ettei kinkku hajoa käsiisi.
Tämän jälkeen nostat kinkun tarjoiluvuokaan ja viet sen ulos suojaan jäähtymään folio päällä. Nollakelissä jäähtyminen leikattavaan kuntoon kestää 5h ja pikku pakkasella (-5-10) puolet vähemmän.
Jos haluat kuorruttaa kinkun, niin katso ohjeet netistä. Sitä et kysynyt, joten skippaan sen.
Näin olen tehnyt 60 vuotta ja aina tullut priimaa.
Hauskaa kinkunpaistoa.
Terveisin, Lihamestari, MSc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluatte tuottaa kipua eläville, tunteville olennoille? Toivottavasti olette steriilejä jotta tyhmyytenne ei leviä tälle planeetalle.
Sika on parasta. Toiseksi parasta on Broileri.
Olet empatiakyvytön eläintenvihaaja.
Rakastan kyllä possujen ja broilerien syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluatte tuottaa kipua eläville, tunteville olennoille? Toivottavasti olette steriilejä jotta tyhmyytenne ei leviä tälle planeetalle.
Kyllä se sika on ollut kuollut kun minä olen uuniin laittanut.
"Jalka on potka eikä kinkku".
Potka
Se on jalkaosa polven ja nilkan välillä, sisältäen luuta ja runsaasti sidekudosta, mikä tekee siitä sitkeää kypsentämättömänä"
Kinkku
Kinkku on sian takajalan lihaa (reisi, lonkka, pakara), joka on usein suolattu, savustettu tai kypsennetty kokolihatuote, jota käytetään monissa ruoissa, erityisesti jouluna. Sen määritelmä on tarkka: kinkun tulee olla tehty vain sian kinkkuosasta, johon on lisätty vettä, suolaa ja sallittuja mausteita, ja sen lihapitoisuuden on oltava vähintään 85 %.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun ohjeilla kinkusta tulee kuiva. Kinkku kannattaa otta pois kun sisälämpö on 65 astetta, jolloin se jää mehukkaaksi ja maukkaaksi
Kinkku samoin kuin kaikki sianlihat pitää olla varmasti kypsiä, trikiini ei ole vitsi ja sitä on Suomessakin. Sianliha vaatii vähintään 70 asteen sisälämpötilan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tuota jäähdytysajan pähkäilyä.
---
En minäkään. TikTokkaajat kehittää ongelmia mistä tahansa. Joulua on vietetty melko kauan ennen someakin. Mitenkähän sitä silloin kinkut paistettiin? Ihan hiton uusavuttomia ollaan nykyään.
No minä olen uusavuton kinkunpaistaja, kun en ole ennen sitä tehnyt, siksi kyselin. Mikään tiktokkaaja en ole. Kuumaa kinkkua ei kai juuri syödä, siksi kysyin jäähdytysaikaa. No kaipa se jäähtyy ulkona, mutta kiva olisi tietää kuinka nopeasti suurin piirtein, on muutakin tehtävää aattona.
ap
Miksi sitä ei voi syödä lämpimänä ? Ainakin meillä syödään ja niin teki isäkin, sinappihuntu ja uuniin sitten hetkeksi vetäytymään ja lautaselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tuota jäähdytysajan pähkäilyä.
---
En minäkään. TikTokkaajat kehittää ongelmia mistä tahansa. Joulua on vietetty melko kauan ennen someakin. Mitenkähän sitä silloin kinkut paistettiin? Ihan hiton uusavuttomia ollaan nykyään.
No minä olen uusavuton kinkunpaistaja, kun en ole ennen sitä tehnyt, siksi kyselin. Mikään tiktokkaaja en ole. Kuumaa kinkkua ei kai juuri syödä, siksi kysyin jäähdytysaikaa. No kaipa se jäähtyy ulkona, mutta kiva olisi tietää kuinka nopeasti suurin piirtein, on muutakin tehtävää aattona.
ap
En sinua tarkoita ja tunnut olevan mukava keskustelija.
Vierailija kirjoitti:
Koska haluamme syödä hyvää ruokaa. Siksi. Tuliko yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos neuvoista :) Taidan tehdä niin, että paistan kinkun aattona. Otan sen aamuyöstä huoneenlämpöön, kun kumminkin herään, ja jos en herää, ei liene katastrofi laittaa kylmänä uuniin. Kahdeksan maissa ehtii hyvin. Ja jos kinkku on parempaa seuraavana päivänä, ei se haittaa, koska syödään sitä silloinkin :)
Ap
Nestettä irtoaa enemmän ja paistoaika on pidempi jos kinkku on vielä kylmä uuniin laittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun ohjeilla kinkusta tulee kuiva. Kinkku kannattaa otta pois kun sisälämpö on 65 astetta, jolloin se jää mehukkaaksi ja maukkaaksi
Kinkku samoin kuin kaikki sianlihat pitää olla varmasti kypsiä, trikiini ei ole vitsi ja sitä on Suomessakin. Sianliha vaatii vähintään 70 asteen sisälämpötilan
Trikiiniä ei ole kotimaisessa porsaanlihassa ja jokainen ruho tarkastetaan vielä varulta.
Syö sinä sitä kuivaa känttyäsi, meillä herkutellaan murealla ja mehevällä kinkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen paistanut kymmeniä joulukinkkuja vuosien varrella ja suosittelen sinua katsomaan kinkunpaisto-ohjeita netistä. Täällä on melko sekalaisia ohjeita, kuten mistä muistakin ruoista tyyliin oletko aina tehnyt vaikkapa perunamuussin väärin.
Joo, noita ohjeita itse paistamisajasta löytyy hyvin. Mutta siitä jäähdytysajasta ei oikein sanota mitään. Kun en osaa sitä itse arvioida niin se on se mistä kaipaisin vinkkejä. Mutta onpa nuo ns. asiantuntijaohjeetkin ristiriitaisia. Kinkku kannattaisi laittaa kypsänä tunniksi folioon ja äkillisiä lämpötilan vaihteluita pitäisi välttää, mutta toisaalta ei saisi turvallisuuden takia jäähdyttää huoneenlämmössä ja pitäisi jäähdyttää mahdollisimman nopeasti... Eli laidasta laitaan.
Ap
Lämpötilan vaihteluiden välttäminen tarkoittanee, ettet ota vieraiden tullessa koko kinkkua pöytään, vaan tarjolle aina sem mikä varmasti syödään. Lisää on helppo leikata.
Vierailija kirjoitti:
Ennen uuniinlaittoa pidä kinkkua 2h huoneenlämmössä, sitten laita se kinkkupussiin niin, että pussin suu jää vähän auki (pussin mukana tulee säädettävä suljinnauha), pussi/kinkku uuniin pellille (tai erillisessä teräsastiassa ritilän päälle) nahkapuoli ylöspäin, uunissa lämpötila 125 astetta, 5,5h paistoaika.
Annat jäähtyä kinkun huoneenlämmössä 1h, sen jälkeen leikkaat pussin alanurkasta pienen palan jota kautta valutat ylimääräiset nesteet suoraan esim tyhjään maitopurkkiin, jonka laitat sekajätteeseen. Tämän jälkeen otat kinkun pois pussista voipaperin päälle (tiskipöydällä, laita alle muutama sanomalehti). Sen jälkeen alkaa vaikein osuus eli verkon ja nahan irroitus kinkusta (rikkomatta lihaa palasiksi). Leikkaa verkko saksilla pitkittäin auki, irrota se sormin nahasta. Kun nahkapuoli on hoidettu, käännä kinkku varovasti ylösalaisin ja irrota loppuverkko nahattomasta kohdasta varovasti ettei kinkku hajoa käsiisi.
Kiitos seikkaperäisistä ohjeista! Täytyykin varata aikaa verkon leikkaamiseen ym., en ollut tätäkään niin ajatellut. Varmaan ehtii sitten juuri jäähtyä ajattelemallani aikataululla ja ilmeisesti sitten monet pitävät lämpimästäkin kinkusta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan tavallinen sähköuuni. Noita ohjeita paistolämpötilasta ja -ajasta on ihan mukavasti. Itse ajattelin pyrkiä siihen matalampaan, n. 75 astetta, kinkun lämpöön. Enemmän mietin sitä aikaa mitä tarvitsee raa'an kinkun huoneen lämpötilassa oloon ennen uuniin laittoa, kun jossain sanottiin, ettei saa missään nimessä olla jääkaappikylmä uuniin laitettaessa. Mutta ei kai koko yötä voi pöydällä odottaa? No, käyn kyllä kesken yön vessassa, ehkä otan kinkun silloin huoneenlämpöön jääkaapista.
Ja sitä jäähdytysaikaa myös mietin, ettei tarvitse nostaa pöytään höyryävää kinkkua...
Ap
Tuota lämpimään ottamista tesrattiin kerran ammattikokeilla. Kukaan ei erottanut oliko kinkku otettu huoneenlämpöön vai laitettiinko se suoraan jääkaapista. Ainoa ero oli siinä, että huoneenlämpöön otetuissa oli isompi bakteeripitoisuus. Voit it
Kinkun sisälämpötila pitää olla 10 astetta kun sen laittaa uuniin.Kuinka suolattu kinkku muka kerää bakteereja ja mitäs sitten jos kerääkin se paistetaan kypsäksi ja sieltä ne bakteerit häipyy.
Minä paistan ekan tunnin 130 asteessa ja sitten lasken 90 asteeseen puolitoista tuntia per kilo sen jälkeen eli 5 kilon kinkku 7.5 tuntia uunissa suunnilleen yhteensä. Olen paistanut varmaan 20 kinkkua elämäni aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sulatat kinkun hyvin jääkaapissa niin huoneenlämmössä 5 h hyvä. Uuniin ja uunissa se on tuohon lämpötilaasi n 5-6 h. Itse paistan kinkun mureaksi 92 asteeseen. Nostat kinkun uunista ja jäähdytys n 2 h. Sitten voi ottaa pois kinkkupussin, kamaran ja enimmät rasvat, kuirruttaa kinkun ja laittaa kuumaan uuniin vielä n 15 minuutiksi. Sitten valmis. Riittää siis, että aamulla laitat uuniin.
92 asteinen kinkku ei kyllä ole murea, vasn rutikuiva.
Se on juuri sellainen nyhkökinkku, jonka haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä paistan kinkun aina aatonaattona. Otan huoneenlämpöön n4 tuntia aiemmin. Kinkku on pienempi kuin sinun. Siihen voi laittaa mittarin jotta näet milloin laittaa uuniin.
Tätä äitini ehdotti, että paistaisin aatonaattona. Onko se sitten yhtä hyvää vielä seuraavana päivänä ja vielä joulupäivänä? Tämä kyllä hyvin ratkaisisi jäähdytysongelman, kun ehtisi varmasti jäähtyä. Ap
Minä paistan kinkun aina aatonaattona.
Miksi ei syötäisi lämmintä kinkkua? Minusta kinkku on parasta juuri uunista otettuna, niin että on hetken aikaa uunin jälkeen vetäytynyt ja kypsynyt. Kinkku tosiaan kypsyy vielä uunin jälkeenkin eli jos haluaa ihanan mehevän kinkun, kannattaa se ottaa uunista silloin, kun lämpötila on vähän reilu 70. En ole ikinä ymmärtänyt noita muka mureita ylikypsiä kinkkuja, kuivia ne on eikä mureita. Ja syön kinkun aina lämpimänä, mikron kautta sitten kun on ollut jääkaapissa.