Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etävanhempi muuttaa 50km päähän, järjestyykö koulukuljetus?

Vierailija
14.12.2025 |

Viikko/viikko systeemi ja etä on muuttamassa 50km päähän koulusta, hakeeko koulutaksi?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te puratte vuoroviikkosysteemin, tai etävanhempi hoitaa lapsensa koulukuljetuksen. Sadan kilometrin koulumatka joka päivä on lapselle liikaa.

Mikäs järki siihen olisi suostua? Pelkkää ongelmaa, mutta ei hyötyä.

Muutatte systeemin.  Lapset toisen luona viikot, toisen viikonloput.  Lasten matkustaminen inhimillisemmäksi.

Vierailija
42/54 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bhuasahhh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex teki tuon ihan tietoisesti. Näin hänen ei tarvitse pitää lasta luonaan viikolla ja on silti hyvä vanhempi muiden silmissä. 

Lapsi voi olla koko kesän ja kaikki koulun lomat erän luona. 

Vierailija
44/54 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se etävanhempi muuttaa toiselle paikkakunnalle?

Varmaankin työn perässä.

Niin, onhan se rankempaa vanhemmalle, että on pitkät työmatkat, mutta lapsi jaksaa reissata pitkän matkan kouluun.

Vierailija
45/54 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin hänen pitää myös virallisesti asua siellä joko oikeuden päätöksellä tai lastenvalvojan vahvistamalla sopimuksella.

Vierailija
46/54 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tosiaankin toisella vanhemmalla viikonloppuja ja pitempiä lomajaksoja.  Viikko viikko ei ole mitenkään lapsiystävällistä.

Vierailija
47/54 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kotiopetukseen niin koulujutut kulkee ja etenee siellä missä hän on. Vaatii tietty vanhemmilta (tai joltakulta muulta jonka lapsensa opetuksesta vanhemmat ovat valinneet huolehtimaan) panostusta.

Vierailija
48/54 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies jätti mut toisen naisen takia ja häipyi 200 km päähän asumaan.

Mun vastuulle sitten jäikin yhtäkkiä lapset ja taloudenhoito. Onneks lapset olivat jo silloin teinejä.

Vierailija
49/54 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies jätti mut toisen naisen takia ja häipyi 200 km päähän asumaan.

Mun vastuulle sitten jäikin yhtäkkiä lapset ja taloudenhoito. Onneks lapset olivat jo silloin teinejä.

Siis piti sanomani, että mitään viikko-viikkoja ei tod ollut. Lapset näki isäänsä pari kertaa vuodessa. Hän oli niin uuden naisensa lumoissa, että koko ydinperhe unohtui. 

Vierailija
50/54 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulukyyti järjestetään lapsen vakituiseen osoitteeseen ja koulua käydään siinä kotikunnassa, missä vakituinen osoite on. Mistään toiselta puolelta Suomea ei kyytejä järjestellä, vaan vanhemmat hoitavat koulukuljetuksen silloin itse.

Eli vakituinen osoite kannattaa olle se kauempana oleva. Läheltä voi sitten ajellä pyörällä tai kävellä.

Toiseen kuntaan ei helposti saa opiskeluoikeutta. Lapsen koulu on tietysti se lähikoulu, missä vakituinen osoite on. 

Ei ole mikään pakko lähikoulusta tai omasta kunnasta koulupaikkaa valita. Miten niin ei saa helposti paikkaa? 

tuo nyt ole edes pitkä matka, jos puhutaan ihmisten ilmoilla olevista kunnista/kaupungeista, joista koulu valita. Tuo on siis sama kuin Itäinen Helsinki-Espoon perät. Jos lapsi nyt ihan ekaluokkalainen ole, puolesta välistä koulu ja homma on hoidossa. 

Vierailija
51/54 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulukyyti järjestetään lapsen vakituiseen osoitteeseen ja koulua käydään siinä kotikunnassa, missä vakituinen osoite on. Mistään toiselta puolelta Suomea ei kyytejä järjestellä, vaan vanhemmat hoitavat koulukuljetuksen silloin itse.

Eli vakituinen osoite kannattaa olle se kauempana oleva. Läheltä voi sitten ajellä pyörällä tai kävellä.

Päästit aivopierun. Kun vakituinen osoite, muuttuu, muuttuu myös lapsen lähikoulu.

Miksi lähikpulu pitäisi valita? 

Vierailija
52/54 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päästit aivopierun. Kun vakituinen osoite, muuttuu, muuttuu myös lapsen lähikoulu.

No kun ihmiset eivät tajua että heidän ei ole mikään pakko ottaa vastaan sitä tarjottua koulupaikkaa. Tietenkin se vaikuttaa missä asuvat ja minkä ikäinen lapsi on, mutta tuo ei ole mikään ongelma, jos haluaa saada toimimaan. 

Vierailija
53/54 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä oli kai kyse koulukyydistä. Koulukyydin saa vain tietyin edellytyksin lähikouluun. Jos valitsee jonkun toisen koulun, kyydit on järjestettävä itse. 

Vierailija
54/54 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä oli kai kyse koulukyydistä. Koulukyydin saa vain tietyin edellytyksin lähikouluun. Jos valitsee jonkun toisen koulun, kyydit on järjestettävä itse. 

Niin niin, mä ajattelin että tässä oli ihan oikeakin pohdinta, mutta tottatosiaan kyydistä oli vain kyse. Jos valitaee koulunsa eri kunnasta, maksaa kulkemisen itse, oman kunnan sisällä kyyti järjestyy tarvittaessa muuallekin kuin lähikouluun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi