Etävanhempi muuttaa 50km päähän, järjestyykö koulukuljetus?
Viikko/viikko systeemi ja etä on muuttamassa 50km päähän koulusta, hakeeko koulutaksi?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei järjesty. Etävanhempi kyyditsee itse lapsensa joka aamu 50 km päähän kouluun ja hakee iltapäivällä takaisin. Vai pitääkö lapsen käydä vuoroviikoin eri koulua?
Kukapa kieltää lasta käyttämästä bussia? Yllätys yllätys, harvaan asutullakin alueella ne kulkevat ainakin koulupäivisin.
Kukapa käski syntyä tuollaiselle vanhemmalle? Koulupäivä pitenee siinä melkoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te puratte vuoroviikkosysteemin, tai etävanhempi hoitaa lapsensa koulukuljetuksen. Sadan kilometrin koulumatka joka päivä on lapselle liikaa.
Moni lapsi joutuu tuohon systeemiin ydinperheessäkin, kiitos koulujen keskittämisen. Et taida olla kartalla pks ulkopuolisen Suomen koulutilanteesta ollenkaan. Tuota tapahtuu monissa kaupungeissakin.
En olekaan, koska asun Helsingin keskustassa, ja silloin kun me erosimme, ei ollut vuoroviikkosysteemiä. Lapset jäivät automaattisesti minulle ja tapasivat isäänsä viikonloppuisin. Eroisä hankki asunnon viereisestä talosta. Lapset kärsivät erosta joka tapauksessa, ja nykykuviossa lapset pakotetaan vaihtamaan kotia joka toinen viikko, ap:n tapauksessa vielä 50 km päähän jolloin kaverit ja harrastukset jäävät. Suostuisitko itse siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei järjesty. Etävanhempi kyyditsee itse lapsensa joka aamu 50 km päähän kouluun ja hakee iltapäivällä takaisin. Vai pitääkö lapsen käydä vuoroviikoin eri koulua?
Kukapa kieltää lasta käyttämästä bussia? Yllätys yllätys, harvaan asutullakin alueella ne kulkevat ainakin koulupäivisin.
Kukapa käski syntyä tuollaiselle vanhemmalle? Koulupäivä pitenee siinä melkoisesti.
Ja se on sitten ok, että ydinperheen lapsi saa istua bussissa sen 50 km, kun lähikoulu suljettiin, mutta ei vaan sinun lapsesi, voi hyvänen aika sentään. Itselläni oli 70-luvulla luokkakavereita, joilla bussimatka kesti tunnin, mutta ei he kärsineet siitä yhtään. Olivat sen verran nokkelia teinejä, että tekivät läksynsä jo bussissa, joten kotona illalla pystyi tekemään muita mieleisiä juttuja. Minä puolestani säälin sinun vanhempiasi, kun ovat saaneet aikaiseksi noin puolipäisen ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulukyyti järjestetään lapsen vakituiseen osoitteeseen ja koulua käydään siinä kotikunnassa, missä vakituinen osoite on. Mistään toiselta puolelta Suomea ei kyytejä järjestellä, vaan vanhemmat hoitavat koulukuljetuksen silloin itse.
Eli vakituinen osoite kannattaa olle se kauempana oleva. Läheltä voi sitten ajellä pyörällä tai kävellä.
Ei onnistu koska lährmpänä on takuulla myös koulu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te puratte vuoroviikkosysteemin, tai etävanhempi hoitaa lapsensa koulukuljetuksen. Sadan kilometrin koulumatka joka päivä on lapselle liikaa.
Moni lapsi joutuu tuohon systeemiin ydinperheessäkin, kiitos koulujen keskittämisen. Et taida olla kartalla pks ulkopuolisen Suomen koulutilanteesta ollenkaan. Tuota tapahtuu monissa kaupungeissakin.
En olekaan, koska asun Helsingin keskustassa, ja silloin kun me erosimme, ei ollut vuoroviikkosysteemiä. Lapset jäivät automaattisesti minulle ja tapasivat isäänsä viikonloppuisin. Eroisä hankki asunnon viereisestä talosta. Lapset kärsivät erosta joka tapauksessa, ja nykykuviossa lapset pakotetaan vaihtamaan kotia joka toinen viikko, ap:n tapauksessa vielä 50 km päähän jolloin kaverit ja harrastukset jäävät. Suostuisitko itse siihen?
Eihän tuo 50 km ole mikään erityisen pitkä matka, varsinkin jos julkiset toimivat. Helsingin seutuvilla tuo on jopa erittäin lyhyt päivittäiseksi työmatkaksikaan ja jos lapsi pääsee kulkemaan matkan ilman vaihtoja, ei se ole edes hankalaa. Vai onko sinun ajatuksesi se, että lapsi ei saa itsenäistyä ja kulkea edes koulumatkojaan omatoimisesti, vaan pitää olla aina vanhempien kytättävissä?
Ex teki tuon ihan tietoisesti. Näin hänen ei tarvitse pitää lasta luonaan viikolla ja on silti hyvä vanhempi muiden silmissä.
Ei. Etä hoitaa kyydin itse tai lapsi muuttaa pysyvästi lähivanhemman luokse.
Koulutaksi hakee lapsen vain yhdestä osoitteesta lähikouluunsa. Jos lapsi nyt kulkee bussilla kouluun, niin se toinen vanhempi, joka asuu 50 km päässä järjestää ja maksaa kuljetuksen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulukyyti järjestetään lapsen vakituiseen osoitteeseen ja koulua käydään siinä kotikunnassa, missä vakituinen osoite on. Mistään toiselta puolelta Suomea ei kyytejä järjestellä, vaan vanhemmat hoitavat koulukuljetuksen silloin itse.
Eli vakituinen osoite kannattaa olle se kauempana oleva. Läheltä voi sitten ajellä pyörällä tai kävellä.
Päästit aivopierun. Kun vakituinen osoite, muuttuu, muuttuu myös lapsen lähikoulu.