Miksi pitäisi muuttaa omakotitalosta pienenpään asuntoon, kun lapset muuttavat pois?
Itse ajattelin asua tässä, kunnes joudun johonkin vanhainkotiin. On yksikerroksinen talo, 5 huonetta ja keittiö. On kivaa, kun on ylimääräisiä huoneita lapsia ja lapsenlapsia varten. Samoin robotti-imuri hoitaa imuroinnin, ja robotti-ruohonleikkuri nurmikon. Lumityöt voi ostaa, tai tulevaisuudessa senkin pystyy tekemään robotti. Miksi ihmeessä muuttaisin?
Tulevaisuudesta ei tiedä, saattaa olla että lapset asuvat kotona hyvinkin pitkään, tai voi joutua itse huolehtimaan omista vanhemmistaan.
Joka tapauksessa maksaisin rivi-tai kerrostalossa jollekkin siitä, että tekee asiat puolestani. Eikä teknologian myötä ole ongelma enää, jos ei jaksa siivota tai huolehtia isosta talosta.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuoden sisällä ainakin yh-lapset tulevat takaisin kotiin pesueensa kanssa, ainakin kunnes uusi puoliso löytyy; jopa lopullisesti. Tilaa tarvitaan ja kun vanhusten hoito on mitä on, ehkä suku taas alkaa hoitaa vanhuksia ns. ruokkosopimuksella.
Olisiko kuitenkin syytinki.
Erään työkaverini sukulaistyttö sai lähes ilmaisen asunnon isosta lesken omistamasta omakotitalosta Kauniaisista, kun auttoi rouvaa pihatöissä ja kaupassakäynnissä. Sukulaiset mahtuivat silti vierailemaan hyvin ja saattoivat luottaa, että äiti pärjää.
Me muutimme lasten lähdettyä, mutta uudeksi kodiksi valikoitui samankokoinen omakotitalo. Pienempi asunto ei olisi toiminut, koska tarvitsemme kaksi työhuonetta. Työnteko olohuoneessa, keittiössä tai makuuhuoneen nurkassa ei ollut meille sopiva vaihtoehto. Kunhan eläkeikä koittaa, niin sitten voidaan arvioida asumista uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Olen 45v. kun viimeinenkin lapsi on täysi-ikäinen. En todellakaan muuta pois omakotitalosta, sittenhän vasta oma elämä ja tilaa vievät harrastukset saavat alkaa. Vihdoinkin aikaa isolle puutarhalle ja viherhuoneen teetän sisälle. Seniorikodit on siitä kaukana! :D
Näin.
Se on vaan näille neukkukuutioissa nyhjääville vätyksille aivan mahdotonta käsittää, että jotkut nauttivat pienestä puuhastelusta.
Leskeksi jäänyt tätini miettii ihan samoin. Hän oli aikeissa muuttaa kerrostalokolmioon, mutta hoksasi, mitä kaikkia ongelmia siitä olisi syntynyt autopaikasta lähtien, se kun ei enää edes pikkkaupungeissa ole itsestäänselvyys kerrostaloasukkaalle. Omakotitalossa saa istua rauhassa pihalla, kukaan ei kummastele, mutta kerrostalossa tuo olisi ylellisyyttä. Lopulta myös asumiskulut velattomassa talossa olivat laskelmien mukaan pienemmät kuin kerrostalossa, joten miksi lähteä kodista vain siksi, että siellä on tilaa?
Haluaisin muuttaa että pääsisin veloista eroon, kaksi ihmistä ei tarvitse kuutta makuuhuonetta. Mutta ei ole mahdollista muuttaa kun mitään vastaavaa ei saa tilalle. Siis hyvällä sijainnilla ja edullisilla asumiskuluilla.
Ruokko=maksetaan lapsesta elatusmaksuja
Syytinki=loppuelämän asunto, hoito ja elatus esim. sukupolvenvaihdoksessa maataloissa
Oikaiskaa jos olen bäärässä
Vierailija kirjoitti:
Muutto eläkkeelle jäämisen yhteydessä. Omakotitalo muuttuu ongelmalliseksi siinä vaiheessa, kun siinä asuja tarvitsee jatkuvaa apua sen ylläpitoon. Eläkeiän alussa vielä jaksaa itse muuttaa ja järjestää muuton.
Tätä itsekin ajattelen. Minusta on aika itsekästä asua isossa omakotitalossa, ehkä vielä varastorakennuksineen päivineen siihen saakka, kun joutuu vanhainkotiin. Siinä tilanteessa kuten tiedämme ollaan jo hyvin huonokuntoisia. Koko talo jää lasten raivattavaksi ja huoleksi ylipäätään. Näin en aio toimia.
Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen.
Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. Kotihoitaja ei kanna lämmityspuita, se ei kuulu heidän työtehtäviin. Mikä lämmitysmuoto sulla on omakotitalossa?
Vierailija kirjoitti:
Muutto eläkkeelle jäämisen yhteydessä. Omakotitalo muuttuu ongelmalliseksi siinä vaiheessa, kun siinä asuja tarvitsee jatkuvaa apua sen ylläpitoon. Eläkeiän alussa vielä jaksaa itse muuttaa ja järjestää muuton.
Eläkkeelle jäämisen yhteydessä?
Elä nyt viitsi. Oma isäni ja puolisonsa asuvat aivan hyvässä hapessa omakotitalossa, joka on kaiken lisäksi iso ja isolla, paljon hoitoa vaativalla tontilla, jossa ei robotti-ruohonleikkurit auta. Kaikki se arkinen puuhastelu on se, mikä pitää heidät virkeinä ja onnellisina. Ovat iältään 84v molemmat, eikä virta näytä vielä loppuvan.
Sun mielestä heidän olisi pitänyt jo 20 vuotta asua jossain kusisessa kerrostalorämpylässä? Ihmiset, jotka on koko ikänsä rakastaneet puuhastella puutarhatöissä, nikkaroida omassa verstaassa, tehdä niitä pieniä remontteja itse jne.?
Älä nyt viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen.
Valitettavasti Suomessa ei kukaan tule ilmaissiivoamaan eläkeläisen asuntoa.
Asunto on siivottu ilmaiseksi ainoastaan veteraaneille.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuoden sisällä ainakin yh-lapset tulevat takaisin kotiin pesueensa kanssa, ainakin kunnes uusi puoliso löytyy; jopa lopullisesti. Tilaa tarvitaan ja kun vanhusten hoito on mitä on, ehkä suku taas alkaa hoitaa vanhuksia ns. ruokkosopimuksella.
Jos tätä pelkää, niin kannattaa ehdottomasti muuttaa kerrostalokaksioon.
Omakotitalossa voi käydä niin, että yh-lapsi omine lapsineen tulee takaisin. Pian käy niin, että lapsi häipyy maailmalle, mutta lapsenlapsi tai useampi jää isovanhemman huollettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeelle jäämisen yhteydessä?
Elä nyt viitsi. Oma isäni ja puolisonsa asuvat aivan hyvässä hapessa omakotitalossa, joka on kaiken lisäksi iso ja isolla, paljon hoitoa vaativalla tontilla, jossa ei robotti-ruohonleikkurit auta. Kaikki se arkinen puuhastelu on se, mikä pitää heidät virkeinä ja onnellisina. Ovat iältään 84v molemmat, eikä virta näytä vielä loppuvan.
Sun mielestä heidän olisi pitänyt jo 20 vuotta asua jossain kusisessa kerrostalorämpylässä? Ihmiset, jotka on koko ikänsä rakastaneet puuhastella puutarhatöissä, nikkaroida omassa verstaassa, tehdä niitä pieniä remontteja itse jne.?
Älä nyt viitsi
Ja sitten kun ei enää jaksa tai tulee joku aivoinfarkti niin kodin siivous ostetaan siivousyritykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa ihmisten asua missä asuvat. Onko tarkoitus kaikkien asua betonilähiöissä neukkukuutioissa ?
Oletko koskaan tyhjentänyt omakotitaloa, jossa on asuttu 50 vuotta tai jopa enemmän. Oli hieman eri asia tyhjentää kaksiota, jossa oli enää ne tavarat mitkä oli karsittu omakotitslosta muuton yhteydessä.
Se ei minua kiinnosta mitä ihmiset kuolemani jälkeen joutuvat tekemään. Polttakoot koko talon pois jos ei kelpaa rahat 70000 euron arvoisesta keräilytavarakokoelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin muuttaa että pääsisin veloista eroon, kaksi ihmistä ei tarvitse kuutta makuuhuonetta. Mutta ei ole mahdollista muuttaa kun mitään vastaavaa ei saa tilalle. Siis hyvällä sijainnilla ja edullisilla asumiskuluilla.
No tämäpä juuri. Kerrostaloasujat kuvittelee, että omakotitalon kustannukset on ihan kamalan korkeat, mutta ei se oikeasti niin ole.
Jos omakotitalo on suht tolkullisen kokoinen, helppohoitosella tontilla, niin lopulta halvemmaksi siinä asuminen tulee, kuin kerrostalokämpässä riistovastikkeita maksaen. Ja vaikka omakotitalossa tulee remontteja jne. niin ihan yhtä lailla ne kerrostaloasujat remonttinsa maksaa. Niitä vaan ei voi itse kilpailuttaa, tehdä edes osittain tai aikatauluttaa oman talouden kestävyyden mukaan.
Ei sillä, voi olla että itsekin vielä jossain kohtaa liikahdan takaisin kerrostaloon asumaan, siinä kun on omat hyvät puolensa. Ja toisaalta sitten pelkään, etten enää ikinä sopeudu sinne.
Asuntoja on vaikea myydä, kun irtisanomissuojaa heikennetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä itsekin ajattelen. Minusta on aika itsekästä asua isossa omakotitalossa, ehkä vielä varastorakennuksineen päivineen siihen saakka, kun joutuu vanhainkotiin. Siinä tilanteessa kuten tiedämme ollaan jo hyvin huonokuntoisia. Koko talo jää lasten raivattavaksi ja huoleksi ylipäätään. Näin en aio toimia.
No tämähän riippuu täysin siitä minkä kokoinen ja millaisella tontilla ja ylipäätään missäpäin suomea kyseinen talo on. Oma taloni on 30km Helsingin keskustasta, ei ole mitään varastorakennuksia, joten tämän oikeasti raivaisi kokonaan viikossa. Ja myynnin kanssakaan ei varmasti tule ongelmia, jos hinta on oikea.
Joten vaikka tänne kuolla kupsahtaisin, ei lapsilleni olisi jäämässä mitään kamalaa taakkaa hoidettavakseen.
Kukin tekee kuten tykkää.
Tilanteessasi perkaisin irtaimiston ja katsoisin haluaako kukaan mitään. Arvokkaat myisin ja sitten koko talon. Siirtäisin rahat jälkeläisille. Mieluummin heille kuin sote-alueelle.
Minä nauttisin omakotiralostani. Työtä on, mutta sehän pitää kunnossa. Vieraille on tilaa. Kolhoosikerrostalot -ja rivarit kannattaa unohtaa.