Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joulunjutut pitää mahduttaa pariin päivään?

Vierailija
13.12.2025 |

Kun kuuntelee ihmisten joulustressiä ja hosumista, ihmettelen aina, onko kaikki tarpeen ja miksi se kaikki pitää olla just parin päivän aikana. Itse ajattelen, ettei joka joulu tarvitse olla kaikkia mieluisia jouluruokia.

Minusta joulun aika on marraskuun lopulta loppiaiseen. Saatan tehdä torttuja vaikka joulukuun alussa ja riisipuuron loppiaisena. 24.12.-26.12. en tarvitse niitä. Ylensyömisen aattona lähinnä yököttää. Joulukortit kirjoitan usein lokakuussa valmiiksi, lahjat on pieniä ja osaksi aineettomia, ne on kaikki valmiina. Joskus olen kesälomalla hankkinut kaikki joululahjat.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa! Mutta maassa maan tavalla.

Ei maan tapa ole ollenkaan se, että kaikki tehdään parissa päivässä. Luulen, että moni aloitta esim lahjojen hankkimisen jo kesällä.

Itsekin teen "joulusiivouksen" eli perusteellisemman siivouksen jo marraskuussa (joskus se on tehtävä ja marraskuu on siihen hyvä aikaa)ja joulun alla sitten vain normaalin viikkosiivouksen. 

Meillä aikuiset lapset toivoo villasukkia ym kudottavaa ja nekin teen niin ajoissa, että ovat jo joulukuun alussa valmiita. 

Ihan joulun alle jätän vain laatikoitten ja saaristolaisleivän teon, koska haluan ne tuoreena joulupöytään. 

Eipä ole joulutressi enää iskenyt. Nuorena jätin kaikki viimetippaan ja voi kamala sitä hosumista.

Monesti oon miettinyt, että miksi sitä vaati itseltään niin paljon. Lapset oli pieniä ja olisi pitänyt viettää enemmän aikaa heidän kanssaan eikö  kuurata kaikki paikat ja muutenkin kaiken piti olla tiptop. Vähemmälläkin olisi voinut joulu tulla.

Vierailija
22/27 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietän joulua virolaisittain. (Eri aikaan kuin suomen joulu)

Virolaiset viettää joulua samaan aikaan, kuin Suomessa, mutta venäjänkieliset viettää vasta 7.1. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihan kiva seurailla jouluisuutta esimerkiksi kaupassa, mutta silti meillä ahdetaan kuusen sisäänkannosta jouluruokiin kaikki pelkästään aatolle. Siivous tietenkin edellisenä päivänä, mutta ei sekään mikään paria tuntia pidempi juttu ole.

Vierailija
24/27 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulusuklaita markkinoitiin jo elokuussa, eiköhän siinä ole jo tarpeeksi aikaa 

Vierailija
25/27 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vietän joulua joka toinen vuosi ja silloinkin vasta joulun jälkeen. 

Vierailija
26/27 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori ap, mutta vielä enemmän kammottaa tuo, että joulua miettii pitkin vuotta. 😬

Joululahjat 2-3 vkoa ennen joulua ja ne pari korttia postiin. Parin illan juttu. Sen jälkeen ei yhtään mitään ennen jouluviikkoa. Perus viikkosiivous, pari kuivakakkua valmiiksi ja piparit. Ei mitään sen kummempia koristeluja, muutama kukka ja kynttilä. Syömiset voi valmistella silloin kun on aika syödä. Ei meillä ole mitään sellaista aikataulua, ettei siinä ehtisi ihan rauhaksiin kokkailla, jouluna just on aikaa. 

Vierailija
27/27 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa! Mutta maassa maan tavalla.

Ei maan tapa ole ollenkaan se, että kaikki tehdään parissa päivässä. Luulen, että moni aloitta esim lahjojen hankkimisen jo kesällä.

Itsekin teen "joulusiivouksen" eli perusteellisemman siivouksen jo marraskuussa (joskus se on tehtävä ja marraskuu on siihen hyvä aikaa)ja joulun alla sitten vain normaalin viikkosiivouksen. 

Meillä aikuiset lapset toivoo villasukkia ym kudottavaa ja nekin teen niin ajoissa, että ovat jo joulukuun alussa valmiita. 

Ihan joulun alle jätän vain laatikoitten ja saaristolaisleivän teon, koska haluan ne tuoreena joulupöytään. 

Eipä ole joulutressi enää iskenyt. Nuorena jätin kaikki viimetippaan ja voi kamala sitä hosumista.

Monesti oon miettinyt, että miksi sitä vaati itseltään niin paljon. Lapset oli pieniä ja olisi pitänyt viet

Ihana lahja on itse neulotut sukat. :)