Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joulunjutut pitää mahduttaa pariin päivään?

Vierailija
13.12.2025 |

Kun kuuntelee ihmisten joulustressiä ja hosumista, ihmettelen aina, onko kaikki tarpeen ja miksi se kaikki pitää olla just parin päivän aikana. Itse ajattelen, ettei joka joulu tarvitse olla kaikkia mieluisia jouluruokia.

Minusta joulun aika on marraskuun lopulta loppiaiseen. Saatan tehdä torttuja vaikka joulukuun alussa ja riisipuuron loppiaisena. 24.12.-26.12. en tarvitse niitä. Ylensyömisen aattona lähinnä yököttää. Joulukortit kirjoitan usein lokakuussa valmiiksi, lahjat on pieniä ja osaksi aineettomia, ne on kaikki valmiina. Joskus olen kesälomalla hankkinut kaikki joululahjat.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa! Mutta maassa maan tavalla.

Vierailija
2/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoissa kun puuhaa näitä, ei ole kauppojen jouluruuhkassa eikä ärsyttävät joulumainokset hypi silmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä heitä jotka jättää kaiken viimetippaan. Minä laitan jouluvalot jo heti kun alkaa pimeä aika, joskus lokakuussa. Joulukuusen laitan joulukuun alussa mutta koristelemme sen jouluaattona. 

Lahjoja ostelen pitkin syksyä. Kinkun ostan kun löydän halvalla. Toki kalat ostan vasta juuri ennen joulua. Mitään en jätä viimetippaan. Kuusen raivaan pois loppiaisen jälkeen.

Vierailija
4/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas vietän joulua vasta joulun jälkeen. Halvempaa ja rennompaa. Sitä ei vaan ehdi aiemmin,

Vierailija
5/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän joulua virolaisittain. (Eri aikaan kuin suomen joulu)

Vierailija
6/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas vietän joulua vasta joulun jälkeen. Halvempaa ja rennompaa. Sitä ei vaan ehdi aiemmin,

Moni tuotteita saa halvemmallakin joulun jälkeen.

Vierailija
7/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu kestää 12 päivää. Joulu loppuu vasta loppiaisena. Kerkeäähän tuossa syödä ja juhlia.

Vierailija
8/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat on valmiina ennen joulukuuta. Kaikkeen muuhun menee niin vähän aikaa että ens vkl alan vasta tehdä. Ruokalista kirjoitettiin perheen kesken tänään, aikaa meni 5min. Siivouksesta luistetaan, ehtii myöhemminkin.

No, olen yli 50v, kokemus tuo varmuutta jouluvalmisteluihinkin.

Vierailija
9/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariin päivään!?!???? Meillä alkanut jo joulukuun alusta joulunvietto ja lomailu.

Vierailija
10/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena joulu loppui siihen kun oli avannut kaikki lahjat. Hetken oli kivaa ja sitten tuli jotenkin tyhjä olo kun ei ollut enää mitä odottaa.

Vierailija
11/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ona valin miten joulun viettää, anna mennä kuten haluat.

Vierailija
12/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariin päivään!?!???? Meillä alkanut jo joulukuun alusta joulunvietto ja lomailu.

No monelle joulu on 24.12.-26.12.

Vierailija
13/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen joulun vietto? Erosin kirkosta, en vietä uskonnollisia juhlia. Joulu on ollut mulle aina päivä siinä missä muutkin.

Vierailija
14/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen joulun vietto? Erosin kirkosta, en vietä uskonnollisia juhlia. Joulu on ollut mulle aina päivä siinä missä muutkin.

Minulle se on keskitalven juhla ilman uskontoa. En kuulu kirkkoon.

Vierailija
15/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin tavallaan. Monissa työpaikoissa vaaditaan joku töihin pyhinäkin, joten on hyvä että löytyy niitäkin jotka eivät pyhiä vietä ja pääsevät töihin.

Vierailija
16/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänpäivän jälkeen alkaa ja tammikuun loppuun kestää meillä joulu. Turha sitä on ängetä pariin päivään. 

Vierailija
17/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon kaikille oman näköistä loppu vuoden aikaa. Mielihyvä, on meillä ollut se tärkein. On ollut todella vaikeita joulun aikoja, eri syistä, ja todella upeita, eri syistä.

Ei pidä lokeroida itseään, eikä muita.

Elämä yllättää, miten milloinkin.Elämän tilanteet muuttuu, ihmiset muuttuu.

Emme ole uskonnollisia,meille iloa tuottaa ruokailu, juuri kaikkien omilla herkuilla. Seurustelua siinä samalla, kun nautiskellaan ruoasta. Sauna, kynttilät, tunnelmavalot, eläimet.

Aina ei ole ollut näin simppeliä, ehei todellakaan.

Väki vähenee ympäriltä, joskus tulen yksin istumaan ruokieni kanssa ja tunnelmoin, jos pää vain pelaa.

Kaikkea hyvää meille kaikille.

Vierailija
18/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ekat tortut ja joulukakut itsenäisyyspäiväksi. Tein myös lanttulaatikkoa ja rosollia porsaanpaistin kaveriksi. Pipareita syödään ja glögiä juodaan koko joulukuu. Silti varsinaiseksi jouluksi jää vielä paljon erilaisia syömisiä. Joulua on rakenneltu jo joulukuun alusta alkaen, viritelty valoja ja lyhtyjä ja koristeita. Näin ei synny hirveää stressiä ja varsinainen joulu ei myöskään tunnu ylivoimaiselta suorituksesta.

Vierailija
19/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska mamma käskee ja isäntä tottelee.

Vierailija
20/26 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isänpäivän jälkeen alkaa ja tammikuun loppuun kestää meillä joulu. Turha sitä on ängetä pariin päivään. 

Miten tämä reilun kahden kuukauden mittainen joulu teillä siis näkyy?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi