Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mikä on se BABY WISE tyyli, jolla 2 kk vauva saadaan nukkumaan 12 tuntia?

Vierailija
21.04.2007 |

haluaa tietää

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten psykiatrit tunnistavat kaikkein eniten terapiaa (ja huostaanoton) tarvitsevat lapset siitä, että ne tyytyvät vähään ja pysyvät tyytyväisinä itsekseen, yksin, tuntikausia, puoli vuorokautta ja ylikin.

Vierailija
2/32 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

BABY WICE METHOD ja löysin vastauksen kysymykseesi. Katsoppa sinäkin, kun en vielä ole tyhjentävästi päässyt perille tästä metodista, että voisin siitä omin sanoin alkaa sulle kertomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kaipaa vain läheisyyttä. Onko se muka liikaa vaadittu?

Itsekkäät äidit vain tahtovat nukkua rauhassa, huutakoot kakara siellä yssikseen, kyllä se oppii. Miksi edes tehdä lapsi jos ei ole valmis antamaan toiselle läheisyyttä ja hellyyttä.

Jos 9kk on kulkenut äidin masussa jatkuvasti niin eikait pieneltä voi odottaa että osaisi nukkua yksin pitkiä pätkiä.

uskomattomia idiootteja sitä pitää olla. Omaa napaa vian ajatellaan

Vierailija
4/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tilasin Baby Wise -kirjat kuusi vuotta sitten, kun tulin äidiksi ensi kertaa. Opiskelin asian ja käytin metodia. Tuloksena aurinkoiset (joskin temperamenttiset) vauvat, jotka oppivat nukkumaan jo muutaman viikon ikäisinä.

Itse en pidä itseäni huonona äitinä. Päinvastoin. Olen jaksavainen ja hyvinvoiva äiti. Koko perheeni voi hienosti. Ymmärrän toki niitäkin, jotka valitsevat toisin. Jokainen tuntee itsensä parhaiten. Minä tiesin jo ennen äitiyttä, etten pysty vuosikausia elämään ilman keskeytymättömiä yöunia.

Hyvää kevättä kaikille.

Vierailija
5/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kk:n ikäinen vauva nukkuisi 12 tuntia. Rintamaito sulaa nopeasti ja pieni vauva (joka ei vielä hallitse imuotetta täydellisesti ja jaksa imeä kerralla riittävästi maitoa) tarvitsee ravintoa yön aikana mm. siksi, että happi kulkisi veressä. Varmasti erilaisilla metodeilla saa pienen vauvan vaikka hyppäämään päällään jos haluaa, mutta pitäisi pysähtyä ajattelemaan onko tuo metodi hyväksi lapselle.

Vai pyritäänkö 2 kk:n ikäinen vauva saamaan nukkumaan koko yö vain, koska vanhemmat sitä toivovat? Vauvan edun pitäisi olla ensisijainen.

Kyllä minäkin olisin aurinkoinen jos aivot eivät kunnolla toimi enkä osaa enää tuntea nälkää.

Vierailija
6/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma perustuu aikalailla matematiikkaan: vauvalla on tietty unentarve ja uni pyritään keskittämään yöhön. Päivällä ihan pientäkin vauvaa herätellään ja pidetään aktiivisena.

Ihan pienellä vauvalla syöttöväli on 2,5 tuntia ja tästä syöttövälistä sitten lopulta siirrytään traditionaaliseen neljään tuntiin pikku hiljaa, kun vauva osoittaa olevansa siihen valmis.

Syötöissä ja syöttöväleissä on seuraava kaava:

1. Vauva herätetään syömään.

2. Vauvan kanssa ollaan ja tehdään kaikkea.

3. Vauva pannaan nukkumaan yksin omaan sänkyyn ilman maitoa.

Viimeinen syöttö (esim. klo 22) tehdään eleettömästi. Vauva vain herätetään syömään ja pannaan takaisin nukkumaan.

Alussa tietenkin syötetään yölläkin. Mutta hyvin pian rytmitykseen tottunut vauva haluaa nukkua pitkät yöunet.

Jotkut vauvat (oma esikoiseni esim.) eivät heti opi nukahtamaan yksin. He itkevät muutaman minuutin. Se on väliaikaista.

Jotkut vauvat heräävät 45 minuutin unisyklin jälkeen. Silloin pitää improvisoida. Itse kikkailin tutilla a´la Anna-Leena Härkönen.

Vierailija
7/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. eäs imetystukihlö neuvoi minua nostamaan päiväunilla nukkuvan vauvan syliini ja syöttämään sekä laskemaan takaisin nukkumaan. Näin voi päivällä tankata vauvaa enemmän ja vauva ei herää enää yöllä niin usein kuin ennen. Mutta tätäkään tapaa en toteuttaisi ennen kuin vauva on 6 kk:n ikäinen, hallitsee jo imuotteen hyvin ja kykenee imemään tarpeellisen määrän ravintoa. Pieni 2 kk:n ikäinen ei vielä kykene.

Vierailija
8/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se nukkunut kuin 8 tuntia, kun nukkui päivälläkin pikiä unia.

Vierailija
9/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siitä, että vauvan tulisi olla päivällä hereillä niin ei tarvitse kukkua yöllä.

Se, mitä BW-menetelmässä voidaan kritisoida, onkin tämä:

Vauvaa pidetään päivällä väkisin hereillä.

Luonnostaanhan vauva ei sopeudu pienenä aikuisten valvomis-unirytmiin.

Se BW-äiti

Vierailija
10/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväunet päivällä ETTÄ olla hereillä päivällä. Ei kai vauvasi sentään koko päivää ole hereillä? ;D

Meillä on ollut selkeä päivärytmi n. 2 kk:n ikäisestä asti. Kun vauva on hereillä, leikimme ja vauva saa tarpeeksi virikkeitä, se on tietysti tärkeää jotta yöunet sujuisivat. Sen ymmärtämiseen ei tarvitse mitään BW-opuksia. ;-)

Vauva nukkuu yönsä hyvin, ei kuku. Hän herää syömään 2-3 kertaa yössä. Ja minä syötän, koska YMMÄRÄN mitä ravinnon puute voi pienille kasvaville aivoille aiheuttaa. Se, että pakoittaisin vauvan nukkumaan 12 tuntia putkeen yössä olisi todella itsekästä ja hieman suoraan sanottuna tyhmääkin lapsen parasta ajatellen.

Vierailija
11/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun oma oli pieni. En ole kolmeen vuoteen nukkunut yhtään yötä kokonaan. Alle vuoden ikäisenä lapsi oli unikoulussa ja oppi nukkumaan yönsä, mutta minun kannalta se oli myöhäistä koska unettomuuteni oli kroonistunut. Nykyisin lapsi taas heräilee ja ei anna minun nukkua. Unilääkkeetkin menee ihan haaskuuseen kun tullaan viereen kirkumaan.

Vierailija
12/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joudutte tinkimään yöunista. Paras tapa on mennä vauvan ehdoilla. Mm. huudatus-unikoulun suosittelusta ollaan luopumassa. Pari vuotta voi uni olla katkonaista, mutta pikku hiljaa lapsi alkaa nukkua kokonaisia öitä, ilman vippaskonsteja.

Vierailija
13/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuitenkin vauvat olivat alkuvaiheessa hereillä enemmän kuin olisivat luonnostaan olleet.

Minä tarvitsin tuon opuksen, koska en ollut ikinä hoitanut vauvoja ennen omaa esikoistani. Tein rationaalisen päätöksen hoitaa vauva sillä tyylillä, joka tuntui itselleni sopivalta. Siksi Baby Wise.

Nyttemmin tietysti huvittaakin se mieletön höösäys ja kirjanplaraus.

Mutta nukkua on koko perhe saanut, ja se on hyvä asia!

Vierailija
14/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahinkoa kieltämällä ravinnon yöllä? Ymmärräthän sen, että pienen vauvan maha on pieni, sinne ei mahdu kerralla paljon ravintoa. Ja rintamaito sulaa nopeasti. Siksi vauva herää öisin syömään, ei kiusallaan tai siksi että hänellä olisi univaikeuksia.

Vierailija
15/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole.

16

Vierailija
16/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

BW-metodista, ennen kuin jatkat sen suosittelua. Hän sanoo sinulle samat asiat kuin minä. 17

Vierailija
17/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka perkele jaksaa valvoa vapaaehtoisesti kaksi vuotta? Meillä unettomuutta jo kolmatta vuotta ja ei näytä tästä paranevan.

Ai lapsia ei saa tehdä jos ei ole valmis loppuelämäänsä valvomaan?

Vierailija
18/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itselläni on myöhäistä asiaa enää miettiä.

Lapseni ovat 6- ja 7-vuotiaat.

Jokainen tekee asiat, kuten näkee parhaaksi. Kerroin tässä, mitä itse tein.

BW-mude

Vierailija
19/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lukea kaavoista. Lajinmukainen vaisto toimia vanhempana voisi ohjata hoitamaan ja kaitsemaan jälkeläistään, jos vain luottaisi itseensä.

Joo, ei tarvitse valvoa kolmea vuotta vauvan/lapsen takia, mutta noin kärjistetysti esitettynä oman itsen ja huvin vuoksi kyllä valvotaan;-).

Ihminen kasvaa ihmiseksi kaltaistensa kanssa, lähellä heitä ja vauvana siis hellässä huomassa, sylissä ja kainalossa.

Vuorovaikutustaidot opitaan vain vuorovaikutuksessa. Ja jälleen kärjistettynä, jos ihmislapsen varhainen vuorovaikutus perustuu jonkun amerikklaishörhön kaavoihin ja aikuisen mukavuudenhaluun, sääliksi käy - lasta.

Vierailija
20/32 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen ennemmin tai myöhemmin tottuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä