TET-harjoittelija otti Snapchatiin kuvan työpaikalla, ja taustalla näkyi arkaluontoisia tietoja olenko minä vastuussa?
Meillä oli TET-harjoittelija, ja toimin hänen ohjaajanaan päivän ajan (tai no, esihenkilöni oli ottanut tämän tettiläisen, ja kiertävä ohjaus sysättiin minulle ilmoittamalla asiasta sinä hetkenä, kun tettiläinen tuotiin työpisteeni luokse). Nyt on tullut ilmi, että hän oli harjoittelun aikana ottanut Snapchat-kuvia työpaikalla, ja kuvissa näkyy taustalla tietoja, joita ei olisi saanut näkyä ulkopuolisille.
En tiennyt kuvista mitään siinä hetkessä, enkä huomannut kuvaamista. Hän siis istui viistosti takanani (ahdas työtila), kun näytin hänelle mitä teen tietokoneella työpäiväni aikana. Nyt asia on kuitenkin noussut esiin, ja olen itse vähän ymmälläni siitä, kuka tässä on vastuussa ja mistä. Työpaikalla asiaa selvitetään, ja itselleni on tullut olo, että olenko minä nyt ongelmissa siitä, mitä harjoittelija on tietämättäni puhelimellaan tehnyt. Vähän siihen suuntaan aistin tunteiden menevän, kun esihenkilöni asiasta minulle kertoi. Ensimmäisenä päivänä tietenkin kerroin harjoittelijalle, että nämä ovat arkaluontoisia tietoja, ja salassapitovelvollisuus tietenkin pätee, vaikka näkisit tuttuja nimiä tai tietoja.
Onko muilla ollut vastaavia tilanteita TET-harjoittelijoiden kanssa? Miten vastuu yleensä menee, kun kyse on alaikäisestä? Olen aidosti vähän hämmentynyt tästä kokonaisuudesta. Ymmärtääkseni hän ei ole suoraan tietokonetta tai papereita kuvannut, vaan ne ovat olleet taustalla hänen kasvojensa ollessa kuvien pääpointtina.
Kommentit (31)
Saat Vauva-palstalta vastuuvapautuksen. Näytä tämä viesti työpaikalla, niin uskovat.
Kuka vastaa perehdytyksestä? Myös tettiläiset pitää heti perehdyttää tiettyihin asioihin ja tärkeimpiä on puhelimen käyttö ja tietosuoja.
Siis et kai sä ole näyttänyt tettiläiselle salassa pidettävää tietoa ylipäänsä?
Kuka ne arkaluontoiset tiedot on jättänyt näkyville? Perehdytyksestä vastaa esihenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Näytin tettiläiselle ihan tavallisia työtehtäviäni, niin kuin ohjeistettiin. Teen taloushallinnon töitä, ja sinä päivänä työlistalla oli lähinnä laskuja, saapuneita maksuja ja kirjanpitojärjestelmän käyttöä. En tietenkään näyttänyt mitään salassa pidettäviä tietoja, kuten palkkoja, ulosottoasioita tai henkilöstötietoja - sen verran nyt on itsestään selvää, mitä saa ja ei saa näyttää.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytin tettiläiselle ihan tavallisia työtehtäviäni, niin kuin ohjeistettiin. Teen taloushallinnon töitä, ja sinä päivänä työlistalla oli lähinnä laskuja, saapuneita maksuja ja kirjanpitojärjestelmän käyttöä. En tietenkään näyttänyt mitään salassa pidettäviä tietoja, kuten palkkoja, ulosottoasioita tai henkilöstötietoja - sen verran nyt on itsestään selvää, mitä saa ja ei saa näyttää.
- AP
No miten se sitten niistä kuvan sai?
Eikös tuollaiseen ohjelmiston tai järjestelmän esittelyyn ja käytön harjoitteluun ole ihan promoversio keksittyine tietoineen?
Näytit hänelle salassa pidettäviä tietoja tietokoneesi näytöltä? Potilastietoja kenties? Ei niitä saa työelämään tutustuville koululaisille näyttää. Menettelysi voi täyttää salassapitorikoksen tai virkasalaisuuden rikkomisen tunnusmerkistön.
Sysäät vastuun sille, joka on ottanut harjoittelijan töihin ja suunnitellut perehdytyksen ym. Älä missään nimessä ota vastuuta tästä vaan puolusta itseäsi vaikka syyllinen olisi esimiehesi.
"kuvissa näkyy taustalla tietoja, joita ei olisi saanut näkyä ulkopuolisille."
Jos ne eivät saa näkyä ulkopuolisille, niitä ei olisi saanut näyttää tettiläisellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
Eli mistä tettiläinen sai kuvansa taustalle salassa pidettäviä tietoja, jos et niitä hänelle näyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Sysäät vastuun sille, joka on ottanut harjoittelijan töihin ja suunnitellut perehdytyksen ym. Älä missään nimessä ota vastuuta tästä vaan puolusta itseäsi vaikka syyllinen olisi esimiehesi.
Valmistaudu etukäteen puolustamaan itseäsi. Mieti tarkkaan mitä sinulle sanottiin ja pyydettiin tekemään. Mieti mitkä kaikki asiat olisi pitänyt jonkun muun hoitaa. On hyvin todennäköistä, että sinusta yritetään leipoa syyllinen. Siihen kannattaa valmistautua hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
Eli mistä tettiläinen sai kuvansa taustalle salassa pidettäviä tietoja, jos et niitä hänelle näyttänyt?
En minä edes tiedä, mitä siinä kuvien taustalla on väitetysti ollut arkaluontoista, koska en ole kuvia nähnyt. Esihenkilö käytti sanoja arkaluontoinen ja salassapidettävä, mutta en tiedä, millä perusteella tai millä kriteereillä hän niitä tässä tapauksessa tarkoitti.
Teen taloushallinnon töitä, eli käsittelen yrityksen rahaliikennettä. Esihenkilöni tietää tämän tarkalleen, hän on tehnyt tätä samaa työtä aiemmin. Jos mitään euromääriä, yritysten nimiä tai järjestelmänäkymiä ei saisi näkyä lainkaan, en rehellisesti sanottuna tiedä, miten tettiläiselle olisi voinut näyttää yhtään mitään konkreettista työstäni.
- AP
Oliko ne kuvat otettu juuri sen päivän aikana, jolloin hän oli sinun ohjauksessasi?
Missä vaiheessa hän on päässyt olemaan itsekseen salassapidettävien tietojen kanssa?
Jos esimiehesi yrittää tehdä sinusta syntipukkia niin hän on todennäköisesti syyllinen itse. Käy jonkun työkaverin kanssa läpi millä argumenteilla voit parhaiten puolustaa itseäsi. Esimiehesi ei selvästikään tulee omaa osuuttaan tunnustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Oliko ne kuvat otettu juuri sen päivän aikana, jolloin hän oli sinun ohjauksessasi?
Missä vaiheessa hän on päässyt olemaan itsekseen salassapidettävien tietojen kanssa?
Kuka oli jättänyt salassapidettäviä papereita pöydälle tai kuka antoi oikeudet niihin?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että kuvat on otettu minun töistäni, sillä esihenkilöni asetti ankaran katseensa vain minuun. Harjoittelija ei ole ollut yksin ollenkaan työpisteelläni, ei edes vessataukojeni ajan, sillä kävin vessassa kahvitaukojen yhteydessä, ja silloin työhuone on ollut lukittuna.
- AP
Yrityksen rahaliikenne tietysti on sellaista, minkä yritys itse haluaa salata. Mutta siinä tuskin on gdpr:n alaisia henkilötietoja, jotka oikeasti pitää salata. Joskin monet firmat tuntuvat suhtautuvan leväperäisemmin ihmisten henkilötietoihin kuin taloustietoihinsa.
Tämä on kyllä hyvä herätys kaikille, että niiltä tettiläisiltä pitää ottaa heti aamulla puhelin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että kuvat on otettu minun töistäni, sillä esihenkilöni asetti ankaran katseensa vain minuun. Harjoittelija ei ole ollut yksin ollenkaan työpisteelläni, ei edes vessataukojeni ajan, sillä kävin vessassa kahvitaukojen yhteydessä, ja silloin työhuone on ollut lukittuna.
- AP
Koska esimies haluaa saada sinusta syyllisen niin hän ei halua avata tarkemmin mitä oli kuvattu. Näin mahdollisuutesi puolustautua ovat heikot. Vaadi saada selville mitä kaikkea tarkalleen ottaen oli kuvattu.
Tietty vastaat. Kuka muukaan?