En tiedä olisiko ihan paras vai huono ajatus muuttaa Lappiin?
Tämä elämä täällä eteläisemmässä Suomessa, pimeässä, joulukuun vesisateessa on niin kurjaa. Muutenkin tuntuu ettei vapaa-aika täällä lataa akkuja, illat ja viikonloput ei ole "mitään". Puuttuu se sanomattoman kaunis luonto ja rauha. Asuimme Lapissa muutaman vuoden mutta muutimme takaisin olosuhteiden pakosta. Nyt sitä pakkoa ei enää ole ja olisimme vapaat lähtemään jos vain puoliso saisi töitä sieltä. Nykyasunto jäisi mökiksi etelämpään ja tänne pääsisi aina halutessaan.
Sitten taas mietin olisiko muutto väärä päätös. Aikuiset lapset puolisoineen, iäkkäät vanhemmat ja koko muu suku jäisi tänne. Lapissa olisi "vain" puoliso ja sikäläiset ystävät. Jos saamme lapsenlapsia, asummeko "liian kaukana"? Toisaalta sieltä ajaa 12 tunnissa alas. Joskus tosin sekin voi olla liian pitkä aika, mutta voiko elämää elää pahinta peläten.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi sitä pimeyttä talvisin, muuten kyllä Lappi on ihan ok. Jo joku Joensuu on minulle liian pimeä.
Pimeämpää täällä etelässä on kun ei ole yhtään lunta.
Välillä tuntuu että nykyään tulee nähtyä pk-seudulla asuvia sukulaisia ja ystäviä melkeinpä enemmän kuin silloin kun asuin itse Espoossa. Asui muka lähellä mutta ei kuitenkaan oikein ehtinyt, jaksanut tai saanut aikaiseksi. Nyt kun käy niin tulee sovittua sitten kerralla enemmänkin tärskyjä jos vaikka pitkän viikonlopun tai viikonkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi sitä pimeyttä talvisin, muuten kyllä Lappi on ihan ok. Jo joku Joensuu on minulle liian pimeä.
Pimeämpää täällä etelässä on kun ei ole yhtään lunta.
Näinpä se. Minulla on paikka molemmissa päissä Suomea niin mielellään on pohjoisessa siihen asti että etelässäkin alkaa olla lunta. Ei tuota mustaa loskapaskaa jaksa jos ei ole pakko, kaamoshämy pastellisävyineen on paljon parempi.
Vierailija kirjoitti:
Muutin pääkaupunkiseudulta Napapiirin pohjoispuolelle noin kymmenen vuotta sitten, enkä ole päätöstäni sekuntiakaan katunut. Kaamos ei haittaa, lumen ansiosta täällä on valoisampaa kuin etelän kaiken valon ja ilon syövässä sumussa ja vesisateessa. Itikoidenkin kanssa kesäisin pärjää, ohvia vaan suihkaus eikä tarvii huitoa. Uimaankin pääsee, vaikka täällä joku jotain muuta väittikin, mikä lie arkajalka. Sosiaalinen elämä hiljeni aikalailla, mutta tilalle tulivat luontoharrastukset ja stressitön elämä. Ei tämä ehkä kaikille cityapinoille sovi, mutta ainakin minä löysin täältä itseni ja onnen elämään.
Aivan totta tuon uimisen suhteen, on käyty Lapissa kesällä uimassa ja uimarannoillahan siellä usein viihtyy porotkin, kun aukealla paikalla on vähemmän sääskiä 😊 ap
Ei siellä ole asuntojakaan. Teltta pitäisi olla mukana.
https://share.google/mCx64wtAZJFGv4lZV