En tiedä olisiko ihan paras vai huono ajatus muuttaa Lappiin?
Tämä elämä täällä eteläisemmässä Suomessa, pimeässä, joulukuun vesisateessa on niin kurjaa. Muutenkin tuntuu ettei vapaa-aika täällä lataa akkuja, illat ja viikonloput ei ole "mitään". Puuttuu se sanomattoman kaunis luonto ja rauha. Asuimme Lapissa muutaman vuoden mutta muutimme takaisin olosuhteiden pakosta. Nyt sitä pakkoa ei enää ole ja olisimme vapaat lähtemään jos vain puoliso saisi töitä sieltä. Nykyasunto jäisi mökiksi etelämpään ja tänne pääsisi aina halutessaan.
Sitten taas mietin olisiko muutto väärä päätös. Aikuiset lapset puolisoineen, iäkkäät vanhemmat ja koko muu suku jäisi tänne. Lapissa olisi "vain" puoliso ja sikäläiset ystävät. Jos saamme lapsenlapsia, asummeko "liian kaukana"? Toisaalta sieltä ajaa 12 tunnissa alas. Joskus tosin sekin voi olla liian pitkä aika, mutta voiko elämää elää pahinta peläten.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Todella vaativaa, sillä on luontoa loputtomiin eikä sitten muuta olekaan, harrastusmahdollisuudet aika rajoittuneita, vaikeudet tulee siitä ympäristöstä, pitkät etäisyydet, vähän ihmisiä, ankarat vuodenajat, et voi uida kesällä etkä olla ulkonakaan mäkäröiden vuoksi, ei valoja, lunta metrin, eikä ulkoiluteitä, kannattaisi mennä olemaan muutamaksi viikoksi sekä kesällä että talvella.
Tässä ketjussa ei ole kyse Siperiasta vaan Suomen Lapista. Kesällä ei ole lunta ainakaan metriä eikä talvella mäkäröitä. Tievaloja täällä kyllä löytyy pienistäkin kylistä ja jos ne eivät riitä, valaistuja latuja.
Harrastusmahdollisuudet ovat kieltämättä rajalliset, mutta monet pitävät Lapissa vakituisen osoitteen metsästysoikeuksien vuoksi, ja Ivalossakin on toimiva jääkiekkoseura.
Etäisyydet ovat kieltämättä pitkiä eikä julkista liikennettä ole. Jos ei asu jossakin taajamassa, on oltava oma kulkuväline.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin hitaaksi luulet koneittein menevät, jos lento Helsinkiin Kittilästä tai Ivalosta 12 tuntia kestää. Enemmän aikaa menee kentällä varsinkin ruuhka-aikaan kuin matkalla. Suurin ongelma on sekä työn että asunnon saaminen samalla paikkakunnalla, jos ei ole valmis ostamaan.
Aloituksessa puhuttiin ajamisesta. Ei lentokoneella lentämisestä.
Ehkä aloittaja ei tiennyt, että Lappiin pääse junalla ja ulkomailtakin lentäen, kun ajamisesta kirjoittaa. Tai ehkä hän vaan pitää kovasti autolla ajamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Lapissa on hyvä olla. Mutta ihmiset ovat aivan umpihulluja pienillä paikkakunnilla.
Samanlaisia nurkkajusseja on myös etelässä. Kytätään jokaisen tekemiset .
Kannattaa katsoa ensin se asunto. Ei meinaan ole helppoa, kun omistajat vuokraa ensisijaisesti airbnb ja toissijaisesti kausityöntekijöille. Ostaminen yhtään mistään keskuksen läheltä maksaa saman mitä Helsingissä.
No kyllä itse miettisin myös suvun sijaintia. Omat vanhempani muuttuvat 7-kymppisinä toiselle puolelle Suomea yksiöön tuntematta ketään ja siinäpä nyt sitten vinkuvat apua töissäkäyviltä kaukana asuvilta lapsiltaan Asuinpaikan saa valita toki itse, mutta pitää ymmärtää realiteetit.
Olen lapista kotoisin, asunut 25v pk-seudulla ja palasin lappiin reilu 4v sitten. Muuten olen viihtynyt mutta lapsia on ikävä (aikusia jo) ja lapsipuoli sai ensimmäisen oman lapsen, joten olen joutunut tässä pohtimaan, että palaanko vielä etelään. Toisaalta taas mun äitini kanssa olemme eläneet koko elämämme 900km päässä toisistamme ja hän on silti ollut lastenlasten elämässä ihan kivasti mukana
LAPPI:
Talvella kylmä ja (lunta lukuunottamatta) pimeä. Kesällä hyttyset. Sairaalat kaukana. Ulkomaanmatkojen hinnat korkeat, koska ensin pitää päästä Helsinkiin, jossa isompi lentokenttä ja satamassa suuret laivat.
Ei mun juttu 😕
Vierailija kirjoitti:
LAPPI:
Talvella kylmä ja (lunta lukuunottamatta) pimeä. Kesällä hyttyset. Sairaalat kaukana. Ulkomaanmatkojen hinnat korkeat, koska ensin pitää päästä Helsinkiin, jossa isompi lentokenttä ja satamassa suuret laivat.
Ei mun juttu 😕
Mä voin sulle kertoa, että pimeää on tällä hetkellä etelä-Suomessa. Lapissa on lunta ja kaunis kaamos, etelässä eletään märässä, pimeässä säkissä
Olisi liian suuri muutos, ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
LAPPI:
Ei mun juttu 😕
Oletko käynyt Norjassa? Hieno paikka, komeat maisemat. Ja Lapista sinne hyvin lyhyt matka 😊 ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa ensin se asunto. Ei meinaan ole helppoa, kun omistajat vuokraa ensisijaisesti airbnb ja toissijaisesti kausityöntekijöille. Ostaminen yhtään mistään keskuksen läheltä maksaa saman mitä Helsingissä.
Keskusten lähelle ei ole mitään halua 😀 Ja asuntoasioissa on paljon apuja paikallisista. Kaikki kun ei halua vuokrata asuntoaan turisteille, taloja monesti löytyy. Ap
Vierailija kirjoitti:
No kyllä itse miettisin myös suvun sijaintia. Omat vanhempani muuttuvat 7-kymppisinä toiselle puolelle Suomea yksiöön tuntematta ketään ja siinäpä nyt sitten vinkuvat apua töissäkäyviltä kaukana asuvilta lapsiltaan Asuinpaikan saa valita toki itse, mutta pitää ymmärtää realiteetit.
Olemme vasta viisikymppisiä, joten tätä nyt ei ihan tässä kohtaa onneksi vielä tarvitse miettiä, vaikka lapset eteläisessä Suomessa asuukin. Ap
En voisi ikinä asua etelässä talvisin. Märkyys, mustuus, pimeys, rapa ja räntä. Puuttuu kauniit lumipuut, valkoinen hanki, tähtitaivas ja hohtavat revontulet. Oma rauha ja hiljaisuus, lepo. Kesällä valoisat yöt.
Vierailija kirjoitti:
LAPPI:
Ei mun juttu 😕
Rovaniemeltä puolet vuodesta paljon halvemmat suorat lennot lähes koko Eurooppaan. Ivalosta välillä myös. Pimeää on etelässä, kaamos ei ole pimeä verrattuna etelän talveen.
Vierailija kirjoitti:
En voisi ikinä asua etelässä talvisin. Märkyys, mustuus, pimeys, rapa ja räntä. Puuttuu kauniit lumipuut, valkoinen hanki, tähtitaivas ja hohtavat revontulet. Oma rauha ja hiljaisuus, lepo. Kesällä valoisat yöt.
Tämä juuri ahdistaa. Mustaa, pimeää, märkää. Asvaltti syö lopunkin valon. Ja somessa muistot näyttää valkoista metsää, revontulia, jo kuvassa näkyvää rauhaa. Pakko sinne on päästä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme vasta viisikymppisiä, joten tätä nyt ei ihan tässä kohtaa onneksi vielä tarvitse miettiä, vaikka lapset eteläisessä Suomessa asuukin. Ap
Joo ei avun saamisen näkökulmasta varmaan vielä tarvitse miettiä, mutta toki kauas muutto muuttaa suhteita teidän aikuisiin lapsiinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei avun saamisen näkökulmasta varmaan vielä tarvitse miettiä, mutta toki kauas muutto muuttaa suhteita teidän aikuisiin lapsiinne.
Olen vähän eri mieltä. Emme nytkään asu samalla paikkakunnalla, he ovat muuttaneet opintojen ja työn perässä muualle. Tapaamme muutaman kuukauden välein, ja se onnistuisi jatkossakin. Plus että nykyiselle paikkakunnalle he eivät useinkaan lähde käymään, mutta Lappiin kyllä houkuttaa sitten jo harrastuksetkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän eri mieltä. Emme nytkään asu samalla paikkakunnalla, he ovat muuttaneet opintojen ja työn perässä muualle. Tapaamme muutaman kuukauden välein, ja
No mutta sittenhän olette asiaa miettineet 🙂 En ollut sinällään asiasta mitään mieltä, lähinnä vaan muistutin pohtimaan myös lähisuhteiden näkökulmasta.
Muutin pääkaupunkiseudulta Napapiirin pohjoispuolelle noin kymmenen vuotta sitten, enkä ole päätöstäni sekuntiakaan katunut. Kaamos ei haittaa, lumen ansiosta täällä on valoisampaa kuin etelän kaiken valon ja ilon syövässä sumussa ja vesisateessa. Itikoidenkin kanssa kesäisin pärjää, ohvia vaan suihkaus eikä tarvii huitoa. Uimaankin pääsee, vaikka täällä joku jotain muuta väittikin, mikä lie arkajalka. Sosiaalinen elämä hiljeni aikalailla, mutta tilalle tulivat luontoharrastukset ja stressitön elämä. Ei tämä ehkä kaikille cityapinoille sovi, mutta ainakin minä löysin täältä itseni ja onnen elämään.
Toteuta ihmeessä! On niin oma maailmansa, ja Lapin luontoa rakastavalle yksinkertaisesti sanoinkuvaamattoman hieno paikka asua! Ap