Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon erityisyyttä pitää sietää

Vierailija
13.12.2025 |

Sinulla on lähipiirissäsi henkilö, jolla on kaikki mahdolliset ruoka-aineherkkyydet.

Tämän lisäksi ääniherkkyys ja hajuherkkyys.

Kyseinen henkilö haluaa, että kaikki muut pyörivät hänen tarpeidensa ympärillä. 

Onko kokemuksia ja miten tällaisten henkilöiden kanssa olette toimineet?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No entäs se sun oma fipromualkia vai mikä se oli? 

Fibromyalgia on toiminnallinen oireyhtymä, jonka hallitsevat piirteet ovat krooninen laaja-alainen kipu eri puolilla vartaloa, selittämätön uupumus, uni- ja mielialahäiriöt sekä tiedonkäsittelyn ongelmat.

Fibromyalgian katsotaan johtuvan keskushermostoperäisestä kivun säätelyhäiriöstä ja autonomisen hermoston epätasapainosta, jotka selittävät toiminnalliset oireet monissa elimissä.

Keskushermoston yleistynyt herkistyminen ulkoisille ärsykkeille aiheuttaa fibromyalgiapotilaille voimakkaammat oireet kuin muille henkilöille. Kudoksissa ei ole vaurioita tai tulehdusta eikä fibromyalgia aiheuta kudostuhoa.

Oireyhtymää sairastaa noin 4 % väestöstä. Sen esiintyvyys lisääntyy iän myötä, ja valtaosa potilaista on naisia.

Vierailija
22/35 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kaikkea, en nirsoile kyläpaikassa. 

En ole millään muotoa 'hankala'

tai erityistarjoilua vaativa. 

On täysin minun oma valintani elää

puolisotta omissa oloissani.

Eihän olemiseni ketään häiritse,

kun kuulokkeet ovat korvillani,

kaikki soittoäänet pois, jopa

lauluharrastuskin pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomioin läheisteni ja rakkaitteni tarpeet. En ala tinkimään omasta mukavuudestani siksi, että joku serkunkaima on herkkä. 

Vierailija
24/35 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Fibromyalgia ei minulta.

(C-ptsd täällä).

Poistun ketjusta. Huom.

Minulta ei naljailevia, vain asialliset,

rivivälein kirjoitettuna. 

Korvaukset minulle kuuluvat.

Sen jälkeen paiskaan kyllä kättä.

Epäoikeudenmukaisuuden

tunne jäynää syvällä. Syystä. 

Vierailija
25/35 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä kunhan hlö ei odota että kaikki pyörii sen eritysyyden ympärillä. Yleensä he joilla on NS. oikea rajoite, ovat omaksuneet tavat ja menetelmät elää ilman isoja draamoja. Huomionhakuiset yksisarviset huutavat niitä omia rajoitetaan joka välissä. Itsekkäitä, ärsyttäviä ja raskaita tyyppejä.

Vierailija
26/35 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Fibromyalgia _tuplaväli_

ei tule kaikille naisille.'

- pilakommentti ei minulta.

Hyvää iltapäivää, sosio/psykopaatit.

Vierailija
27/35 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalisti tällaiset karsiutuisivat aika nopeasti evoluution kulussa pois, mutta koska ihmiskunta on kehittynyt tähän pisteeseen niin paapotaan kaikenlaisia ja heikkolaatuinenkin aines roikkuu mukana.

Aika heikkoa pelätä erilaisuutta.

Ja eihän kenenkään ole pakko olla erilaisuuttaan mainostavan seurassa, oma päätös.

Ei työ- ja opiskelukavereita tai sukulaisia voi kyllä valita.

Mutta onhan se heikkoa pelätä erilaisuutta.

Pelätä?

Itsekkyyttä tuo on.

Otan omat eväät, kun en voi allergian takia syödä mitä vaan. Näin tekee moni muukin. Kun ei haluta mitään huomiota asialle, tai muille tuottaa vaivaa.

Vierailija
28/35 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä voi asiallisesti ilmoittaa jo kutsuessa, että tilaisuudessa on tarkoitus olla rennosti musiikkia kuunnellen ja ruokaa on tarjolla, mutta halutessaan voi ottaa mukaan omat eväät?

Itse arvostaisin sellaista, jos en muuten ymmärtäisi joustamisen aiheuttavan hampaiden kiristelyä. Joissain piireissä kun erityistarpeet huomioidaan mielellään ja itsekin niin teen. Toisaalta joissain piireissä myös sanotaan, että "ei ole mitään vaivaa, höpsis" ja sitten selän takana voihkitaan. SIksi suora puhe on parasta, ellei sopivampien ihmisten seuraan hakeutuminen tosiaan ole aloittajalle vaihtoehto. Kanna vastuusi omastakin hyvinvoinnistasi.

Vierailija
29/35 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sallitaan tällainen pieni ajatusleikki.

Mitä jos Suomeen tulisi sota? Tarjolla ei olisi muuta ruokaa, kuin mitä tarjolla on ja sitäkin vähän. Vastamelukuulokkeisiin ei olisi pattereita ja muutenkin äänimaailma olisi massiivinen: lentokoneita, droneja ja räjähdyksiä. Hajumaailma olisi varmasti hirveä, kun ihmiset eivät voisi käydä suihkussa.

Miten nämä yliherkät tällaisessa maailmassa pärjäisivät?

Vierailija
30/35 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaasa kodissaan ja itse järjestämissä tilaisuuksiasa hän päättää. Tullessaan vieraaksi hän tuo omat juttunsa mukanaan.

Vierailija
31/35 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos Suomeen tulisi sota? Tarjolla ei olisi muuta ruokaa, kuin mitä tarjolla on ja sitäkin vähän. Vastamelukuulokkeisiin ei olisi pattereita ja muutenkin äänimaailma olisi massiivinen: lentokoneita, droneja ja räjähdyksiä. Hajumaailma olisi varmasti hirveä, kun ihmiset eivät voisi käydä suihkussa.

Luuletko, että suihkussa käyminen on ainoa keino peseytyä? :-) Luuletko todella, että vastamekukuulokkeet ovat ainoa keino pitää melua loitolla tai että ne toimivat oikeasti pattereilla? 

Vierailija
32/35 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin "maitorupi" oli lapsilla todella yleistä ja kaikenmoiset muut allergioista ja yliherkkyyksistä johtuvat vaivat. Monet kuolivat jo lapsena. Lääketiede on kehittynyt ja lapsikuolleisuus lähes kadonnut Suomessa. Maailmalla ei. Samointein voit ihmetellä, että sota-aikana monet kuolisivat lääkkeiden puutteeseen, vaikkapa diabeetikot, ja syöpäsairaat jne. saisivat kaiken toivon heittää. Moni kuolisi varmaan myös ihan ravinnonpuutteeseen ja nälkään.

Mitenkä sinä itse siellä sodan keskellä pärjäisit? Siellä kuule hullut rulaa, eikä ole kukaan viemässä heitä laitokseen ja sinua suojelemassa. Laitos on suljettu ja hoitajat rintamalla. 

Vierailija
33/35 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi, niin mitä sitten? Huolehtii itse syömisistään ja olemisistaan. En mä ala ketään passaamaan muita enempää.

Vähemmän mua jonkun allergiat häiritsee kuin sinä, joka yrität kitistä siitä, ettei kaikki ole samanlaisia pällejä kuin sinä.

Sensijaan mitään erityisyyskitinää en kuuntele enempää kuin sinunlaistasi suvaitsematontakaan. Olette yhtä typeriä. Hankkikaa elämä.

Vierailija
34/35 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme asenne sulla. Ihan kuin herkät (huom. yli-etuliitettä ei tarvita, koska se on vain epäherkkien keksimä sana, jolla voi dissata paremmat aistikyvyt omaavia!) itse olisivat vastuussa kyvystään aistia ja reagoida.

On huomattava, että kaikki mikä käy herkille, käy myös epäherkille. Eli näin päin kun erityisyysasioihin suhtautuu, ei kenenkään tarvi 'sietää' ylimääräistä.

Tarjolla oleva ruoka voi olla sellaista, että se suopii kaikille/useimmille. -Alatko nyt itse urputtaa, kun et saa sitä omaa tavanomaista annostasi?

Kaikki hyötyvät melun rajoittamisesta ja aistiärsykkeiden vähentämisestä, niin tuoksujen kuin kirkkaiden, välkkyvien valojen. 

Henk koht en menisi kriisitilanteessa yleiseen väestönsuojaan, vaan omalle mökilleni, joka sijaitsee maaseudulla. Näin helpottaisin oloani ja vähentäisin kuormittumista. Minulla on kotivaraa eli sellaista säilyvää ruokaa, jota voin syödä ongelmitta.

Vierailija
35/35 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti tämä on

äärimmäisen sairasta kiusaamista. 

Käytökseni välttää johtuu

epäluottamuksestani yhteisöön.

Ruoka-aineallergioita minulla nolla.

Lopettakaa tämä sirkustelu.