Mitä ammattikoulutukselle on tapahtunut? Työharjoittelijat eivät osaa edes perusasioita!
Enkä edes puhu alaan ja ammattiin liittyvistä perusasioista, vaan kaikesta lähtien käytöstavoista ja työelämän pelisäännöistä.
Työpaikalla ollaan puhelimella, hoidetaan omia asioita, sorvataan työvuoroja omien menojen mukaan, pidetään jatkuvasti taukoja "koska väsyttää" tai johonkin sattuu, kymmeniä vessataukoja päivän aikana, ei pidetä kiinni sovituista asioista, aikuisia joutuu neuvomaan kuin pikkulapsia, jne, jne.
Sitten itse työhön liittyen lähes kaikki on liian raskasta, ei näytetä mitään halua uuden oppimiseen, hyvä jos jaksetaan edes olla työpaikalla koko päivä. Kiva olisi tietysti saada tehdä töitä pelkästään puhelimella tai tietokoneella, mutta sitten kun niihin töihin pääsee, ei osata kirjoittaa edes tavallisia sanoja oikein. Ylipäätään kommunikointi asiakkaiden kanssa on lähestulkoon mahdotonta, sekä verbaalisesti että kirjallisesti.
Ja kunpa puhuisin vain teineistä, mutta tämä koskee yhtä hyvin aikuisiakin harkkareita. Hyviäkin toki on, mutta tämä on pistänyt ilmiönä silmiin viime vuosina. Missä vika?
Kommentit (104)
Kyseessähän on palkaton työ harjoittelujakso.
Hullu paljon töitä tekee. Viisas elää vähemmällä.
Sipilän hallituksen, jossa keskusta, kokoomus ja persut, amisreformi tapahtui. Hyvin onnistui ja varmaan säästettiin taas
Valitettavasti menkkojen takia joutuu ravaamaan veskissä koko päivän.
Se on tätä kun päästetään poliitikkoja sorvailemaan asioita, joista heillä ei ole hölkäsen pölähtämän verran tietoa. Koulutuksesta ei leikata. Juu, ei toki.
Eiköhän se pian laatu parane kun hallitus leikkasi taas reilusti rahoitusta!
Metallipuolen amiskaope sanoi että keskimäärin kaksi kymmenestä valmistuu ammattilaiseksi. Liian paljon omaehtoista etä opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Se on tätä kun päästetään poliitikkoja sorvailemaan asioita, joista heillä ei ole hölkäsen pölähtämän verran tietoa. Koulutuksesta ei leikata. Juu, ei toki.
En ole Marin fani. Mutta sitäkin pilkattiin ja pilkataan kun oli tehnyt TÖITÄ ennen ministeripestiä. Onko nyt parempi ministeri kun ei varmaan eläissään ole mitään työtä tehnyt ja päättää työntekijöidenkin asiat?
Oppilaat tekevät keskenään ryhmätöitä ym. Opetusta vähän. Ei ole ns. mestari-kisälli vaan ennemminkin sokea taluttaa toista sokeaa. Fiksuimmat pärjäävät huonollakin opetuksella, muut rämpivät jotenkin läpi. Lisäksi osa käyttää tekoälyä, eivätkä sitten pärjää ilman sitä.
Ihan hyviä pointteja, mutta tästä samasta aiheesta on valitettu ties kuinka kauan. Ei ole vain nykyajan juttu. Tosin ehkä muuttanut muotoaan. Muistan lukeneeni jonkin lehtikirjoituksen nuorten harjoittelijoiden huonoudesta jo 90-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Säästettiin koulutuksesta.
Kunpa olisikin noin yksinkertainen ongelma. Silloin se olisi ratkaistavissa rahalla.
Opettajat eivät viitsi opettaa ja vanhemmat eivät viitsi kasvattaa. Harkkarit eivät viitsi tehdä töitä. Raha ei liity tähän mitenkään.
Monilla nuorilla on työelämän pelisäännöt hakusessa. Olen huomannut tämän jo vuosia sitten monissa työpaikoissa. Työpaikan ovesta astutaan sisään silloin, kun jo työt pitäisi alkaa. Menee vaatteiden vaihtoon 15 min työaikaa. Puhelin tarkistetaan 10 min välein, tauot venytetään jne. On sanottava kuitenkin, että olen myös tavannut tosi ahkeria nuoria.
Ne palkattomat harjoittelut saisi lopettaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyviä pointteja, mutta tästä samasta aiheesta on valitettu ties kuinka kauan. Ei ole vain nykyajan juttu. Tosin ehkä muuttanut muotoaan. Muistan lukeneeni jonkin lehtikirjoituksen nuorten harjoittelijoiden huonoudesta jo 90-luvulta.
Mutta mistä silloin valitettiin? Eivätkö nuoret oikeasti esimerkiksi osanneet tervehtiä tai kirjoittaa? Mielestäni suurin osa osasi kyllä peruskoulussa opetetut asiat ja hallitsi käytöstavat siihen aikaan.
Ollan vaiheessa "good times create weak men".
Oppiminen koulussa on minimoitu ja potkaistaan liian pian työharjoitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Ne palkattomat harjoittelut saisi lopettaa kokonaan.
Maksaako vielä pitäisi ilmaisesta opetuksesta, jota iso osa ei halua edes ottaa vastaan? Harkkari sitoo aina yhden työntekijän ajan itseensä, eikä se ole ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Ne palkattomat harjoittelut saisi lopettaa kokonaan.
Harjoittelussa oppii kaikista eniten. Mutta ei vielä tuota mitään työnantajalle, päin vastoin, joten palkkaa on turha vaatia. Ei pitäisi lopettaa.
Se on ajanhenki. Kotona ei komenneta, lapsen kiukuttelu ja kyvyttömyys toimia järkevästi on kohtuuton vaatimus ja ahdistaa lasta. Koulussa tuetaan tätä ja tavallaan sen ymmärtää, koska kodit tukee "yksilöllisyyttä" ja pelkää henkihieverissä, että lapsi ahdistuu/traumatisoituu/masentuu, jos vaatii liikaa. Eli käytännössä ei vaadita mitään. Sama jatkuu amiksessa. Kaikki pitää pitää mukana, kaikille räätälöidään jne.
Ja siinä on tulos työelämässä. Kaupan päälle tapa jäädä kotiin jokaisesta nuhatipasta, koska korona-aikana opetettiin, että koulusta voi olla pois, jos vähänkin oiretta. Nämä sitten tulee työelämään tuolla asenteella ja sairaslomien määrä on tajuton. Vanhemmat voivat itsekin olla esimerkiksi nuivia olemaan pois töistä sairaana ja paheksuvat saikuttajia, mutta samalla lapselle annetaan heti lupa jäädä kotiin, jos hiukankin tuntuu siltä.
Kuulostaa ihan soten normi työpäivältä.