Hirvittää miten toimeentulotukiperhe viettää joulua
Toimeentulotuki riittää juuri ja juuri arjessa pärjäämiseen siis ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin, alle 20€/päivä elämiseen aikuiselle. Joten miten toimeentulotukiasiakas, saati perheellinen viettää toimeentulotuella joulua ja ostaa lasten joululahjat ja jouluruuat, saati muun lähipiirin, mahdollisen kummilapsen jne. Hinnat ovat jo monta vuotta nousseet pilviin yritysten ahneusinflaatiokierteessä ja kaikki on todella kallista.
Itsekin noin mediaanituloisena keskituloisena perheellisenä duunarina jouluun menee ihan sikana rahaa kumppanin, parin oman jäljeläisen, kummilapsen ja lähisuvun lahjoihin, vaikkei mitään ihmeempää osta, ja jouluruokiin satasia, vaikkei siinäkään mitään luksusta, vaan perus joulukinkku, laatikot jne. Suklaakonvehtirasiat ja kahvikin on ihan sikahintaisia, jos lahjoiksi ajattelisi, puhumattakaan muista lahjoista.
Tekee pahaa ajatella pienituloisten joulua näinä leikkausten aikana. Joulun jälkeen ne joilla on rahaa vielä kertovat kouluissa omista lahjoistaan ja joulumatkoistaan, ja sitten joulun jälkeen hiihtolomalla laskettelumatkat ym.
Kommentit (106)
Just katselin Prismassa, että joulukinkku on järjettömän halpaa, neljä euroa kilo. Lahjathan kukin ostaa varojensa mukaan. Aikuisille ei lahjoja yleensä edes ostella.
Hölömöt!
t.suurperheellinen yksityisyrittäjä
En saa toimeentulotukea vaikka olen varaton ja työtön. Ostan pienen kalkkunan ja juureksia. Vähän tummaa suklaata. Lapselle olen ostanut lahjoja mutta aikuisille en.
Joulu on ensisijaisesti tunnelma. Saat lahjapaperia vaikka kukkapakkauspaperista. Ja värikästä lahjanarua. Voit vaikka piirtää paperin itse. Kääreeseen esim 1 suklaapötkö. Lahjapaketin näkeminen on jo jouluntunnelma, lahjan antajalta lahjan saajalle.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on ensisijaisesti tunnelma. Saat lahjapaperia vaikka kukkapakkauspaperista. Ja värikästä lahjanarua. Voit vaikka piirtää paperin itse. Kääreeseen esim 1 suklaapötkö. Lahjapaketin näkeminen on jo jouluntunnelma, lahjan antajalta lahjan saajalle.
Wtf. Kerro lapselle että euron suklaapatukka kukkapaperissa on hyvä lakeja. 🙄🤣
Näin se on aina ollut, ap. Ja näin se on aina oleva.
Jouluksi on varattuna broileri ja kinkkua. Rosolliainekset on valmiina. Laatikot tehty pakastimeen. Kala-allergisena selviän halvalla. Jälkiruuaksi on leipäjuustoa ja hillaa kermakastikkeen kera. Limput leivottu pakastimeen, rieskat teen vasta ensi viikolla. Syödään jouluruokia miehen kanssa 3-4 päivää. Meillä ei tarvitse koko loppuvuonna käydä edes kaupassa.
Miksi minun pitäisi maksaan jonkun toisen joulu?
Vierailija kirjoitti:
Just katselin Prismassa, että joulukinkku on järjettömän halpaa, neljä euroa kilo. Lahjathan kukin ostaa varojensa mukaan. Aikuisille ei lahjoja yleensä edes ostella.
Halvat kinkut ovat 10 kilon kinkkuja eli 40 euroa ja ylikin. Sillä rahalla pitäisi saada koko joulu ja lahjatkin.
Joululaatikot on alessa usein jo aattona. Muutamalla kymmenellä sentillä saa.
Suklaa onkin vaikeampi juttu. Se on kallista.
Kyllä on selvästi niukempi joulu edessä meilläkin. Mutta kaikkea kyllä saadaan mutta vähemmän raaskii ostaa.
Perheelliset saa enemmän toimeentulotukea, lapsilisät tulee ennen joulua. Kahdella kympillä saa yhdelle ruokaa myös jouluksi. Valmis jouluateria maksaa alle vitosen.
Sen sijaan sua ei huoleta ne ihmiset maapallolla, jotka oikeasti elävät absoluuttisessa köyhyydessä ?
Saisivat viettää joulun etsimällä töitä.
Minä voisin ostaa vaikka pari Roblox-lahjakorttia ja suklaalevyt parille lapselle lahjaksi. Pojat yleensä saa vähemmän lahjoja keräyksissä, niin ehkä sitä silmällä pitäen.
Mutta mitä kautta saa sitten tarvitseville. Tiedän, että täällä Itä-Helsingissä tarvitsevia on.
Vienkö kirkolle, ottaako ne vastaan
Mua ei hirvitä. Joulua voi viettää ilman materiaa, niinkuin itsekin teen.
Minulla on tapana osallistua aina johonkin joulukeräykseen. Yleensä ainakin Pelastusarmeijan, sillä se on helposti saavutettavissa. Tänä vuonna ostin lahjan myös joulupuukeräykseen.
Haluan ilahduttaa heikommassa asemassa olevia, vaikka itsekin olen nyt työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
En saa toimeentulotukea vaikka olen varaton ja työtön. Ostan pienen kalkkunan ja juureksia. Vähän tummaa suklaata. Lapselle olen ostanut lahjoja mutta aikuisille en.
Pikkupossun persauksen pala halvempi.
Turhuuden turhuus kaikki on, niin turhaa touhu tää.
Me kylmin käymme sydämin, laps sivuun vain jos jää.
Me lahjat jaamme runsahat,
laps - tyhjät kätes ihanat.
Oi ystävät, jos myöskin me kuin tietäjämme nuo
veisimme kullan, mirhamin tuon rakkaan lapsen luo,
niin meille joulu maallinen
ois alku joulun taivaisen.
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin ostaa vaikka pari Roblox-lahjakorttia ja suklaalevyt parille lapselle lahjaksi. Pojat yleensä saa vähemmän lahjoja keräyksissä, niin ehkä sitä silmällä pitäen.
Mutta mitä kautta saa sitten tarvitseville. Tiedän, että täällä Itä-Helsingissä tarvitsevia on.
Vienkö kirkolle, ottaako ne vastaan
Pelastusarmeijan joulupatoja on yleensä ainakin isoimpien markettien edustalla ja ostoskeskuksissa. Niihin voi viedä vaikka suklaata, hyvin säilyviä ruokia ja mitä nyt haluaa viedä. Ottavat vastaan myös rahalahjoituksia.
Joulupata-keräys Suomen perinteisin joulukeräys kotimaan vähävaraisille - Pelastusarmeija https://share.google/QaCGHa2qK2zTTozo0
Elämä on. Tarviiko kaiken aina maksaa? Ostaa ne tärkeimmät eli hyvät ruuat eikä sukua tarvi hukuttaa lahjoihin ja tai sitten hankki jonkun yhden mietityn lahjan yms.
Ainakin on perhe jonka kanssa viettää pyhiä.