Hirvittää miten toimeentulotukiperhe viettää joulua
Toimeentulotuki riittää juuri ja juuri arjessa pärjäämiseen siis ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin, alle 20€/päivä elämiseen aikuiselle. Joten miten toimeentulotukiasiakas, saati perheellinen viettää toimeentulotuella joulua ja ostaa lasten joululahjat ja jouluruuat, saati muun lähipiirin, mahdollisen kummilapsen jne. Hinnat ovat jo monta vuotta nousseet pilviin yritysten ahneusinflaatiokierteessä ja kaikki on todella kallista.
Itsekin noin mediaanituloisena keskituloisena perheellisenä duunarina jouluun menee ihan sikana rahaa kumppanin, parin oman jäljeläisen, kummilapsen ja lähisuvun lahjoihin, vaikkei mitään ihmeempää osta, ja jouluruokiin satasia, vaikkei siinäkään mitään luksusta, vaan perus joulukinkku, laatikot jne. Suklaakonvehtirasiat ja kahvikin on ihan sikahintaisia, jos lahjoiksi ajattelisi, puhumattakaan muista lahjoista.
Tekee pahaa ajatella pienituloisten joulua näinä leikkausten aikana. Joulun jälkeen ne joilla on rahaa vielä kertovat kouluissa omista lahjoistaan ja joulumatkoistaan, ja sitten joulun jälkeen hiihtolomalla laskettelumatkat ym.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
En saa toimeentulotukea vaikka olen varaton ja työtön. Ostan pienen kalkkunan ja juureksia. Vähän tummaa suklaata. Lapselle olen ostanut lahjoja mutta aikuisille en.
Hyvää joulua! Ei ole syytä ruikuttaa, ei meillä kukaan nälkään kuole! Itselläni oli aikanaan tiukkaa, kävin toki töissä mutta asuntolainat ja lapsen harrastus ne tahdoin hoitaa. Kävin Pelastusarmeijan ja seurakunnan pakeilla muutaman kerran. Selvisin, nyt oma koti ja lapsi raiteillaan. Toki minulla oli myös arvokas turvaverkko🥰
Vain vahvoista välittävä Suomi, ankeaa, mustaa ja pimeää, kuten säästäkin näkee.
Kun ei ole paljon annettu voi muilta ottaa - perskeko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa toimeentulotukea vaikka olen varaton ja työtön. Ostan pienen kalkkunan ja juureksia. Vähän tummaa suklaata. Lapselle olen ostanut lahjoja mutta aikuisille en.
Hyvää joulua! Ei ole syytä ruikuttaa, ei meillä kukaan nälkään kuole! Itselläni oli aikanaan tiukkaa, kävin toki töissä mutta asuntolainat ja lapsen harrastus ne tahdoin hoitaa. Kävin Pelastusarmeijan ja seurakunnan pakeilla muutaman kerran. Selvisin, nyt oma koti ja lapsi raiteillaan. Toki minulla oli myös arvokas turvaverkko🥰
Lässynlää. Kaikilla ei ole. Olet melkein kuin Jeesus.
Osta pari bisseä vähemmän ja jouluhjoja pitkin vuotta.
Ahaa. Minä olen keskituloinen, rahasta ei ole pulaa. Meillä joulua vietetään yhdessä ruokaillen ja lautapelejä pelaamalla. Nämä muutaman päivän runsaammat ruuat maksavat ehkä 50 euroa enemmän, kuin mitä ruuat maksaa tavallisina päivinä. Jos olisi aikaa ja tekisi kaiken itse, tuskin kuluisi edes tuota 50 euroa.
Maailma on paskaa täynnä, en ymmärrä miksi ihmiset ostavat sitä lisää toisilleen. Lopettakaa nyt ihmeessa lahjojen ostaminen, varsinkin jos rahasta on tiukkaa. Ei kukaan halua köyhältä lahjaa.
Kuusen alle voi paketoida vaikka kaurahiutalepaketteja koristeeksi. Ne lasten pari oikeaa lahjaa sekaan ja lapset arvuuttelee mikä on lahja ja mikä koriste.
Perinteinen jouluruoka on halpaa.
Riikan ja Petterin leikkausten antamisen ilo 🧑🎄
Seurakunnilla on jouluisia tilaisuuksia ja monin paikoin ruokajakoja. Niissä on usein joulukuusi ja jouluista ohjelmaa ja lounastakin saa.
Jos olisin itse tosi tiukissa, söisin jouluna riisipuuroa että olisi vähän vaihtelua muuhun arkeen. Ja koristeita ja kynttilöitäkin on jo edellisiltä vuosilta.
Jouluruoka on halpaa ja lapsille saa lahjoja keräysten kautta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi maksaan jonkun toisen joulu?
Sullapa onkin rutkasti joulumieltä.
Rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto. Kun jälkimmäistä ei enää juuri ole, niin miten alkaa käymään ekan kanssa?
Se pitää sitten tehdä kotiruokaa edullisesti. Ja jälkkärit edullisimmista päästä. Pannaria vaniljajätskillä.
Tänään tein jauheliha, linssi, keittojuures, riisipataa. Tuli 6 annosta. Hintaa annokselle hivenen yli yksi euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa toimieentulotukea vaikka olen varaton ja työtön. Ostan pienen kalkkunan ja juureksia. Vähän tummaa suklaata. Lapselle olen ostanut lahjoja mutta aikuisille en.
Lässynlää. Kaikilla ei ole. Olet melkein kuin Jeesus.
Lisään vielä, että kun isäni sairastui ja halusimme lapseni kanssa matkustaa häntä katsomaan menin Sossuun pyytämään apua. Sanottiin, että myy asunto ei senttiäkään apua. Jumalan kiitos, oli se turvaverkko🥰
Kyllä joka kuukausi voi nipistää jostain ja säästää rahaa Olen itse pienituloinen alle 1000 tuloilla. Olen silti säästänyt joka kuukausi 100 euroa ja ne rahat käytän joulun viettämiseen. Kannattaa miettiä juoko sen kahvin kahvilassa koska se maksaa 5 euroa vai voiko olla ilman kahvia ja juoda teetä joka on halvempaa. Lisäksi voi kulkea pyörällä ja jättää bussilla kulkemisen. Bussilla kulkeminen maksaisi minulle 400 euroa vuodesssa. Olen kulkenut fillarilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joka kuukausi voi nipistää jostain ja säästää rahaa Olen itse pienituloinen alle 1000 tuloilla. Olen silti säästänyt joka kuukausi 100 euroa ja ne rahat käytän joulun viettämiseen. Kannattaa miettiä juoko sen kahvin kahvilassa koska se maksaa 5 euroa vai voiko olla ilman kahvia ja juoda teetä joka on halvempaa. Lisäksi voi kulkea pyörällä ja jättää bussilla kulkemisen. Bussilla kulkeminen maksaisi minulle 400 euroa vuodesssa. Olen kulkenut fillarilla.
Ja sä luulet, että tuo on kaikille mahdollista? Voi hyvä tavaton.
"Lisään vielä, että kun isäni sairastui ja halusimme lapseni kanssa matkustaa häntä katsomaan menin Sossuun pyytämään apua. Sanottiin, että myy asunto ei senttiäkään apua. Jumalan kiitos, oli se turvaverkko🥰"
Menisit nyt muualle pois vitt*ilemasta. Hyppää vaikka sinne kivaan turvaverkkoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sä luulet, että tuo on kaikille mahdollista? Voi hyvä tavaton.
Ihan varmana on.
Alkaa ottaa päähän vinkumiset toimeentulotukeen. Sitä saa mitä tilaa, kouluun ja töitä hakemaan!
Jäin itse työttömäksi, 38v työvuosien jälkeen. Tukia en ole hakenut, ansiorahaa saan, se kuuluu mulle, enkä sitä anteeksi pyydä. Täällä rääkyy ihmiset kenellä ei mitään koulutusta saatika työkokemusta, nyt kun tuet pienenee, kamala parku ja kitinä
T. Puutarhuri 59v, hävetkää
Vierailija kirjoitti:
Alkaa ottaa päähän vinkumiset toimeentulotukeen. Sitä saa mitä tilaa, kouluun ja töitä hakemaan!
Jäin itse työttömäksi, 38v työvuosien jälkeen. Tukia en ole hakenut, ansiorahaa saan, se kuuluu mulle, enkä sitä anteeksi pyydä. Täällä rääkyy ihmiset kenellä ei mitään koulutusta saatika työkokemusta, nyt kun tuet pienenee, kamala parku ja kitinä
T. Puutarhuri 59v, hävetkää
Ei se 400 päivää kauempaa sullakaan kestä kuin meillä muillakaan. Sitten sulle kuuluu ne muut tuet, eikä niitäkään tarvitse anteeksi pyydellä. Ylimielisyyttäsi ehkä voit joutua anteeksi pyytelemään.
Petterin ja Riikan PataporvarinMusta ja Kylmä joulu, jonka aistii vastauksistakin.