Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi trendi kasvattaa nopeasti suosiotaan: älä hanki lapselle tänä jouluna yhtäkään lahjaa

Vierailija
12.12.2025 |

Joulu on kauoallisen ja maallisen kulutusjuhlan suurinta sesonkia ja joka vuosi me hukutamme lapsemme (myös vastasyntyneet!) jouluna tavaraan, jonka naamioimme punanuttuisen papparaisen tonttupajassa tuotetuksi. Todellisuudessa idän lapsi- ja hikipajat on monen tavaran alkulähde ja maapallo huutaa hoosiannaa läntisten maiden kulutushulluuden alla. Kati Valjaksen tuttava ilmoitti somessa, etteivät he aio hankkia parivuotiaalle lapselleen yhtäkään lahjaa, koska niitä tulee muutenkin ovista ja ikkunoista ja heidän lisäkseen moni muukin aikoo tehdä tänä vuonna ja vastaisuudessa samoin. Valjaksesta tuntuu hullulta, että nykylasten normaaliksi on muodostunut lahjavuori, kun pari harkittua lahjaa täyttäisi hyvin pakettien avaamisen ilon.

https://www.kaleva.fi/tuttava-ilmoitti-ettei-hanki-pienelle-lapselleen-…

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hippusen huvittaa nämä tavaravuorista vaikertajat, jotka kuitenkin lapsen lahjatoiveita kysyttäessä pyytävät lisää tavaraa, eivätkä edes mitään vaatetta tms. vaan lelua, peliä jne. jota lapsi käyttää ehkä kerran, kunnes se unohtuu niiden tavararöykkiöiden sekaan. Näin ainakin omassa lähipiirisssä. Kauhea rutina, kun on niin paljon tavaraa lapsella, ettei yksi huone tahdo riittää kaiken säilömiseen, mutta niin vain aina jouluna ja merkkipäivinä lahjatoiveet ovat lisää tavaraa myös sen ikäisille lapsille, jotka eivät itse osaa vielä toivoa mitään. 

Jos tavaran määrä olisi oikeasti ongelma, nämä vanhemmat pyytäisivät aineettomia lahjoja, vaikka että isovanhemmat/kummit veisivät lapsen jonnekin tapahtumaan tms. Todellisuudessa haluavat vain säästää omat rahansa ostattamalla lasten lahjat muilla. 

Suomalaiset vaikertavat liiasta tavarasta vaikka ovat länsimaiden köyhimpiä. Ei suomalaisella keskiluokalla ole varaa mihinkään suureelluseen shoppailuun. Pääosin keskiluokalla ei ole muuta kuin välttämätön.

Vierailija
62/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten varttuessa teini-ikäisiksi voi ottaa sellaisenkin tavan lahjojen suhteen, että jokainen ostaa samalla rahamäärällä lahjan vain yhdelle perheen jäsenelle ja etukäteen arvotaan kuka kenellekin ostaa. Itse olen perheetön täti ja annan sisarusteni lapsille jouluna rahalahjan millä sitten voivat joulun jälkeen shoppailla vaikka alennusmyynneistä itselleen jotain kivaa ja mieleistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan itsekkäät tiedostavat ovat saaneet itse lapsuudessaan nauttia lahjoista ja perinteistä, mutta haluaa viedä lapsilta kaiken hauskan. 

Tekisin lasun jos joku woke ei ole ostanut pennulleen joululahjoja.

Ei mulla muuta.

Vierailija
64/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on lapsia vain lyhyen aikaa ja joulu on vain kerran vuodessa. Lapsuuden joulujen taianomainen ja juhlava muisto säilyy ihmisen mielessä usein koko elämän, ja ne ihanat lahjat jotka joulupukki toi.

Häpeä sellaisia vanhempia, jotka haluavat sen pienen ilon lapsilta riistää.

Vierailija
65/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jotenkin koomista, että tästä tehdään joku juttu. Tiedän monia (me mukaan lukien) jotka eivät lapsensa ensimmäisinä vuosina ostaneet yhtään lahjaa, koska lapsi sai niitä muualta niin paljon.

Nykyisin ostetaan, koska teinin toiveet ovat niin kalliita, ettei niitä kehtaa muilta edes pyytää.

Vierailija
66/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten jos perhe oikeasti säästää, niin ensimmäinen säästökohde minun mielestäni ei ole lasten joululahjat, vaan aikuisten lahjat. Jotenkin ärsyttää aina perheet, joissa vanhemmat kulkevat uusissa merkkivaatteissa ja lapsille ostetaan kaikki vaatteet ja lelut kirpparilta. Ei näin.

Tällaisia perheitä on yllättävän paljon. Mietin aina, että eikö niitä vanhempia hävetä? Itse ollaan päästä varpaisiin viimeisen päälle merkkivaatteissa ja lapsi vieressä on nuhjuisia kymmenen lapsen käyttämissä vaatteissa. Kyllä perheissä kaikilla pitää olla sama elintaso. Noloja sellaiset vanhemmat, jotka kuluttavat vaan itseensä. Miksi ovat edes tehneet lapsia?

Vierailija
67/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai voisi tietyssä iässä kun lapsella on järkevyyttä rahan käytössä, hankkia hänelle säästöjä ja sijoituksia.  Kovin pientä lasta ei voi jättää ilman leluja.

Vierailija
68/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole tarvetta olla trendikäs, niin teini saa tänäkin vuonna paljon paketteja. Lähinnä toivomaansa käyttötavaraa, kosmetiikkaa ja vaatetta. Jos nyt pitää miettiä mitä ilman voisi elää, niin toiveissa oli yksi pehmolelu ja yksi koru, joiden tarvetta ei voi perustella. 

Vierailija
69/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai voisi tietyssä iässä kun lapsella on järkevyyttä rahan käytössä, hankkia hänelle säästöjä ja sijoituksia.  Kovin pientä lasta ei voi jättää ilman leluja.

Kyllä meillä ainakin saa säästöjä ja sijoituksia myös. Mutta ei niiden vuoksi joulua ankeuteta.

Vierailija
70/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on kyllä niin päin että vanhemmat itse hankkivat lapsilleen lahjat eikä odoteta muiden niitä hankkivan. Sukulaisilta tulee pari pientä pakettia mutta en niiden varaan lahjoja jätä. Vastaavasti ei ostella itse koko suvulle lahjoja vaan lähimmille. Kaikilla sama ajatus että vanhemmilla on vastuu lahjoista.

Vierailija
71/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lahjavuoren sijaan ostettaisiin yksi tai kaksi laadukasta lahjaa krääsän sijaan?

Vierailija
72/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos lahjavuoren sijaan ostettaisiin yksi tai kaksi laadukasta lahjaa krääsän sijaan?

Miksi kuvittelet, että ostetaan krääsää, jos lahjoja on paljon? Kyllä meillä ainakin ostetaan laadukkaita ja fiksuja lahjoja, vaikka lahjoja on määrällisesti paljon.

Vierailija
73/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen lapseton täti jaksoi meillä käydessään kauhistella, miten lapsilla on niin paljon leluja. Sitten hän toi lapsille joululahjaksi kasapäin paketteja, joissa määrä ylitti laadun. Osa niistä muoviräpsyistä hajosi ennen kuin ne saatiin irti paketista ja ne meni suoraan roskiin. Eipä niistä iloa ollut.

Vierailija
74/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sen lahjojen antamisiän voisi nostaa johonkin ala-asteikään. Koska pienempi lapsi ei mitään lahjoja osaa arvostaa, eikä tajua, miksi lahjoja annetaan. Pienempi lapsi on vielä anna mulle-iässä, jossa pääasiassa on se saaminen, eikä se idea saamisen takana.

Vierailija
75/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen järkevyys rahan käytössä kehittyy siinä 30-35 vuoden iässä. Sitä nuoremmat eivät osaa muuta kuin tuhlata.

Vierailija
76/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lässyti lässyti. Me ostellaan lahjoja ja paljon. 

Muistan jo 22 vuotta sitten kun ystäväni kertoi että heidän lapsi, 1v. oli saanut 50 pakettia. Ihan sairasta. 

Vierailija
77/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hippusen huvittaa nämä tavaravuorista vaikertajat, jotka kuitenkin lapsen lahjatoiveita kysyttäessä pyytävät lisää tavaraa, eivätkä edes mitään vaatetta tms. vaan lelua, peliä jne. jota lapsi käyttää ehkä kerran, kunnes se unohtuu niiden tavararöykkiöiden sekaan. Näin ainakin omassa lähipiirisssä. Kauhea rutina, kun on niin paljon tavaraa lapsella, ettei yksi huone tahdo riittää kaiken säilömiseen, mutta niin vain aina jouluna ja merkkipäivinä lahjatoiveet ovat lisää tavaraa myös sen ikäisille lapsille, jotka eivät itse osaa vielä toivoa mitään. 

Jos tavaran määrä olisi oikeasti ongelma, nämä vanhemmat pyytäisivät aineettomia lahjoja, vaikka että isovanhemmat/kummit veisivät lapsen jonnekin tapahtumaan tms. Todellisuudessa haluavat vain säästää omat rahansa ostattamalla lasten lahjat muilla. 

Suomalaiset vaikertavat liiasta tavarasta

Saako nauraa? 

Vierailija
78/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan itsekkäät tiedostavat ovat saaneet itse lapsuudessaan nauttia lahjoista ja perinteistä, mutta haluaa viedä lapsilta kaiken hauskan. 

Tekisin lasun jos joku woke ei ole ostanut pennulleen joululahjoja.

Ei mulla muuta.

En voinut kun nauraa. Suomessa kukaan ei tarvitse yhtään lisää tavaraa.

Vierailija
79/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Vierailija
80/85 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä niin kaipaan aikaa, kun lapsi oli pieni ja joulun taika maagista. Hänelle oli ihanaa ostaa lahjoja! Minä nimenomaan halusin ajatuksella valita jokaisen lahjan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan