Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkö-, lääkäri- ja lääkelaskut kokonaan Kela-asikkaiden itse maksettaviksi

Vierailija
12.12.2025 |

On laskettu että tukien perusosan tulee riittää elämiseen ja asumisen kuluihin ja tämä on tulisi kattaa myös sähkö-, läkäri- ja lääkelaskut nylymuotoisen mallin sijaan jossa Kelan asiakas vain käy viemässä laskut Kelalle ja Kela maksaa ne asiakkaan puolesta. Samalla säästettäisiin huomattavasti rahaa siitä paljonko Kela joutuu maksamaan tukia asiakkailleen.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutkin maksamme itse sähkölaskumme. 

Vierailija
2/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta selvinnyt se säästö, tietty turhaan tekevät asiakkaiden puolesta, ja jos joku ei kykene itse hoitamaan asioitaan niin edunvalvontaan. Kela vetää tuosta välistä vaikka ei ole edes perustetta laissa, käytännössä hoitavat sitä edunvalvontaa ilman valtuuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaan ihan itse kaikki, sähköt ja lääkkeet kun, miksei sitten muut maksa ? 

Vierailija
4/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuosta selvinnyt se säästö, tietty turhaan tekevät asiakkaiden puolesta, ja jos joku ei kykene itse hoitamaan asioitaan niin edunvalvontaan. Kela vetää tuosta välistä vaikka ei ole edes perustetta laissa, käytännössä hoitavat sitä edunvalvontaa ilman valtuuksia. 

Esimerkiksi kun toimeentulotukea saava Kela-asiakas vie sähkölaskun Kelaan ei sitä vähennetä tämän toimeentulotuen perusosasta vaan Kela-asikas saa sen lisätukena jo aiemmin myönnetyn tuen päälle.

Vierailija
5/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja olen aina maksanut nuo kaikki itse. Myös syöpähoitolaskut melkein tonnin. Jouduin lainaamaan rahaa niitä varten. Kelasta en saanut mitään. 

Vierailija
6/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä yleistuella haetaan. Eriasia on että onnistuuko se. Vielä poliittinen retoriikka kuitenkin lähtee kaikilla puolueilla siitä, että jonkinlainen sosiaaliturva on jatkossakin myös Suomessa. Pelkät toiveet, halut ja laskelmat eivät vielä riitä, että ratkaisut myös toimivat. Toimeentulotuen leikkaaminen ei tarkoita vielä sitä, että se onnistuu.

Vierailija
7/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Kela ei maksa automaattisesti sähkölaskuja (joissa on myös raja) eikä lääkkeitä, joista korvataan vain akuutit, reseptilääkkeet. Aloitit sitten taas uuden panetteluketjun samasta asiasta.

Vierailija
8/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muutkin maksavat ne itse. Ja luulin että se olisi vain pelkkä vitsi ja sarkasmia että Kela maksaisi esim sähkölaskut asiakkaidensa puolesta, en että Kela tekisi sitä oikeasti.

Vierailija
9/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi kun toimeentulotukea saava Kela-asiakas vie sähkölaskun Kelaan ei sitä vähennetä tämän toimeentulotuen perusosasta vaan Kela-asikas saa sen lisätukena jo aiemmin myönnetyn tuen päälle.

Miten niin esimerkiksi. Minä, joka saan vaan työmarkkinatukea en saa Kelasta yhtään mitään ylimääräistä, ymmärrätkö? Tuo koskee ainoastaan toimeentulotukiasiakkaita. 

Vierailija
10/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se muuta sitä perustetta millä tuki myönnetään, maksaja ei ole se peruste eikä sillä voida perustella jos aikomus muuttaa toisenlaiseksi. Vähän tervettä järkeä nyt peliin. 

Vierailija
11/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi saa vain Kelasta siinä tapauksessa että saat toimeentulotukea. 

Vierailija
12/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muutkin maksavat ne itse. Ja luulin että se olisi vain pelkkä vitsi ja sarkasmia että Kela maksaisi esim sähkölaskut asiakkaidensa puolesta, en että Kela tekisi sitä oikeasti.

Ei ole mitään kela-asiakkaita, termi on toimeentulotuen asiakas. 

Vierailija
13/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön ja olen aina maksanut nuo kaikki itse. Myös syöpähoitolaskut melkein tonnin. Jouduin lainaamaan rahaa niitä varten. Kelasta en saanut mitään. 

Saithan: suurimman osan hoidosta/hoitokuluista, lääkekuluista ja matkakuluista, jos hoitoon menit julkisella kulkuneuvolla, omalla autolla tai kela-taksilla. Kukaan ei SAA Kelasta mitään jos ei hae. Jos sun hoitokulut on tonnin etkä saa taloudellista apua niin silloin sun tulotkin ovat ylittäneen rajan, jolloin et ole oikeutettu rahalliseen apuun.

Vierailija
14/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon mukaan uuden yleistuen myötä näin tulee tapahtumaan ja käymään. Tuo on ollut suorastaan vääryyttä ja kiusantekoa kun kuitenkin kaikki muut joutuvat maksamaan sähkölaskut ja lääkkeet itse eikä Kela ole ollut auttamassa niiden kanssa ollenkaan.

Vierailija
15/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on toimeentulotuella,  niin asumiskulut maksetaan. Siihen sisältyy sähkö ja kotivakuutus. Saunavuorokin ainakin ennen.

Vierailija
16/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hyöty ja apu tuosta on edes kenellekään ollut?

Vierailija
17/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saithan: suurimman osan hoidosta/hoitokuluista, lääkekuluista ja matkakuluista, jos hoitoon menit julkisella kulkuneuvolla, omalla autolla tai kela-taksilla. Kukaan ei SAA Kelasta mitään jos ei hae. Jos sun hoitokulut on tonnin etkä saa taloudellista apua niin silloin sun tulotkin ovat ylittäneen rajan, jolloin et ole oikeutettu rahalliseen apuun.

Ei ole. Tulot on ainoastaan työmarkkinatuki ja asumistuki. 

Vierailija
18/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela hoitaa sen maksamisen koska haluavat varmistua siitä että on oikea validi lasku, eikä mikään tekaistu. Tottakai voisi sen oikeellisuuden tarkistaa muullakin tavoin, mutta ei muuta sitä laissa olevaa määräytymisperustetta, jos sähkö kuuluu toimeentulotuen piiriin, niin se pitää silloin maksaa, riippumatta hoitaako sen laskun kela vai asiakas itse. 

Älkää nyt ihan höpöjä puhuko. 

Vierailija
19/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon mukaan uuden yleistuen myötä näin tulee tapahtumaan ja käymään. Tuo on ollut suorastaan vääryyttä ja kiusantekoa kun kuitenkin kaikki muut joutuvat maksamaan sähkölaskut ja lääkkeet itse eikä Kela ole ollut auttamassa niiden kanssa ollenkaan.

No mikset jää toimeentuloasiakkaaksi kun noin kateellinen olet?

Vierailija
20/27 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus vie kalatkin vedestä.

Sinäpä se olisit ollut kivitysjonossa myymässä kiviä halukkaille aikoinaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän