Kauppareissu/inva-kortti
Nyt sitten tänään tapahtui mitä olen jo odottanutkin milloin joku ihmettelee meidän invaparkkipaikalle pysäköintiä. Kahden lapsen kanssa olin liikkeellä ja parkkeerasin invaparkkipaikalle. Toinen lapsi autistinen jolle kortti myönnetty. Yksi nainen katsoi pelko pahasti kun ajoin auton invapaikkiruutuun.Kun menimme kauppaan, satuin katsomaan kaupan ikkunasta ulos. Kyseinen nainen oli meidän auton luona nenä kiinni tuulilasissa katsomassa meidän invakorttia. Teki mieli palata takaisin mutta annoin olla. Otti vaan päähän. Oli varmaan ihmettelemistä naisella kelle meistä se invakortti oli tarkoitettu , kun kaikki käveleviä.
Kommentit (5)
eikä monet sitä varmaan tosiaan tiedä. Tuskin tuota kyttäily kannattaa henkilökohtaisesti ottaa. Teillä se invamerkki siellä on jos jotain kiinnostaa.
Ja onhan se sinänsä hyvä, että joku kyttää kun usein niitä invapaikkoja käytetään väärin - niin löytyy paikka teillekin.
Voin hyvin kuvitella ihmisten kyttäävän meitä parkkeeraajia. Itse emme ole edes inva-korttia hankkineet (laiskuutta varmaan) vaikka tiedämme lapsen olevan siihen oikeutettu.
Parkkeeraamme aina kun mahdollista lapsiperheruutuihin. Siellä kyllä sitten itse vähän kyttäilen. Turussa ainakin näyttää olevan yleinen tapa, että ko. ruutuihin parkkeeraavat keski-ikäiset hieman keskivertoa kalliimmilla autoilla ajavat henkilöt. Viimeksikin lasten kanssa kauppareissulla viereeni ajoi tosiaan keski-ikäinen nainen muistaakseni BMW.llä eikä puhettakaan mistään lapsista mukana. Mulkaisin naista pahan näköisesti, hänpä vain mulkaisi minua takaisin. En tiedä eivätkö ihmiset tule ajatelleeksi miksi ko. ruutuja on olemassa vai eivätkö vain yksinkertaisesti välitä. Tai välittävät vain autoistaan joihin ehkä on pienempi riski tulla lommoja naapuriautoista kun on isompi ruutu.
Mutta siis viestini oli, että parkkeerataan me sinne minne meillä on oikeus parkkeerata eikä välitetä muiden asenteista!!!
kolmenmami kera kahden erityislapsen ja yhden muuten vaan vilkkaan
Kyllä minua katsotaan usein pahasti ... kyllä näytän invakorttia... Ei en selitä kuka sen on saanut ja millä persuteella. Se on tasan tarkaan minun ja viranomaisten välinen asia.
Inva paikat on tarkoitettu yhtä lailla sinulle kuin muillekkin inva kortin saaneille. Jos paikoista on " pulaa" saatan laitaa omanautoni paikkaan joka välttämättä ei ole parkkiruuduksi osoitettu mutta soveltuu muuten parkeeraamiseen siten ettei auto ole kenenkään tiellä mutta lapsi ei joudu vaaralle altiiksi. Ja sitten laitan sen invakortin. Piste!
Kun " kansalaispoliisit" toisinaan siitä huomataa minulle totean että ikkunalla on asianmukainen merkki joka oikeuttaa parkeeraamaan siihen paikkaan johon olen autoni jättänyt. Jos autoni on hänen mielestään paikassa jossa se on tiellä pyydän kääntymään viranomaisten puoleen...
Koskaan en ole joutunut siirtämään autoa viranomaisen kehoituksesta.
Isälläni on myös invakortti ja kun menimme ostoksille ja laitoimme 2 inva korttia automme tuulilasille olistte nähneet yhden ukon ilmeen :DDDDD Näimme jo mennessämme että ei ole epäselvää aikooko hän käydä katsastamassa inva-merkin olemassaoloa.
Tai kun yksi nuorimies kiersi " vähän" erikoista autoamme ja oli näin ollen nähnyt sen inva-merkinkin. Oli näkemisen arvoinen hölmistys :) kun lastasin hyvin liikkuvaisia tenavia autoon.
Antakaa ihmisten katsoa. Ette te kuitenkaan pysty elämään toisille ihmisille mieliksi. Teidän ei tarvitse selittää tai tuntea häpeää... Jos yhteiskunta edes sen verran " hyvittää" meitä erityislasten vanhempia olemme sen " ansainneet" . Ymmärrän sen jos joku kokee ettei tarvitse merkkiä. Kuitenkaan en ymmärrä niitä jotka eivät kehtaa sitä hakea siltikään vaikka kokisivat sen tarpeelliseksi.
Inva kortti helpottaa meilläkin liikkumista ennen kaikkea oudoissa ympäristöissä.
Jos ja kun inva kortti helpottaa kaupassa käyntiä käytääkää sitä. Jos joku nipottaa niin kertokaa että se on sinun ja viranomaisten välinen asia ja jos siitä on sanottavaa oikea osoite on ottaa yhteyttä viranomaiseen. Yksikään viranomainen ei tule puuttumaan asiaan kun käytätte inva korttia ja pysäköitte invapaikalle silloin kun sen saaja on teillä mukana (lapsi tai aikuinen ).
Ihmiset joilla itsellään ei ole ollut erityislasta eivät aidosti ymmärrä mistä on kyse. Ei vaikka heille sen rautalangasta vääntäisi.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9585882&p=2&tmode=1&smode…
jos kiinostaa....
meidän kohdallamme usein asialla ovat vanhemmat miehet jotka ovat ottaneet asiakseen väijyä invapaikkojen oikeaa käyttöä. Meillekin on tultu sanomaan monta kertaa että tämä paikka on tarkoitettu liikuntavammaisille tai vanhuksille. Aha. Ei vanhemmalle väelle tule edes mieleen että invakortteja myönnettäisiin kenellekään muulle. Kukin tulkitkoon tavallaan, mutta meilläkin on oikeus pysäköidä niille paikoille.