Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ylipaino ja raskaus=rankka yhdistelmä

21.04.2007 |

Niin se vain on: itse on ylipaino aiheutettu ja nyt siitä sitten kärsii.

Esikoisen aikana paino nousi reilusti ja tämän lukuvuoden ajan olen yrittänyt hiljalleen tiputtaa painon takaisin siedettävän rajoihin. vajaa viikko sitten kuitenkin tein positiivisen testin ja paniikki iski! Miten jaksan painoni kanssa raskauden ajan?

Ajattelin neuvolassa pyytää jotain apua ja sit kertoa raskaudesta yhdelle hyvälle kaverille ajoissa, että alkaa " lenkittää" mua.

Onko muilla samoja paniikkituntemuksia? Mistä löydät tukea tai kuria, kun iskee himo syödä? Onko jotain hyviä vinkkejä raskausajan " laihdutukselle" (tarkoitan siis painon hallintaa!)? Itse ajattelin kokeilla uintia ja vesijuoksua.

Visbe rv 7 tai jotain :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tuli myös ekassa raskaudessa 19 kg, osa turvotuksena. Se lähti kuitenkin pitkän imetyksen aikana. Tokaa aloin odottamaan normaalilukemissa, mutta paino alkoi heti nousta ja heti tuli turvotukset mukaan kuvioon:( Se aiheutti turhautumisen, ja aloin syödä turhankin huolettomasti. Nyt on painoa tullut jo 7kg ja kammottaa. Aloitin kuitenkin nk diabetes- dieetin, eli leikin että minulla on raskausajan diabetes ja koitan syödä sen mukaan. Kaverillani nimittäin oli, ja hän sai sillä ruokavaliolla pari kg putoamaan raskausaikana ja synnytyksen jälkeen oli tosi helppo karistaa loput.

Olen yrittänyt tehdä päivittäin kävelylenkkejä, mutta tässä raskaudessa supistelee ihan pienikin tärinä, joten aika vaivaista on tuo lenkkeily.

T:Gekko rv 23+2

Vierailija
2/10 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin reilusti ylipainoinen jo ennen ensimmäistä raskautta.

Elikkä ylipainoa oli +40kg ja nyt kolmatta odotteassa sama tilanne.

Esikoisesta lihosin 3,5kg koko aikana ja jaksoin tosi hyvin. Poika kyllä syntyi istukan vuoksi rv 34+2.

Laihduinkin lähtöpainosta synnytyksen jälkeen 6kg.

Sitten pari kuukautta myöhemmin synnytyksestä tulin uudelleen raskaaksi. Ja tyttö syntyi 11kk pojan jälkeen rv 40+0.

Ja voi luoja että loppuraskaus otti koville. Ja paino nousi 15kg ihan viimeisinä viikkoina. Ja kaikki tippui taas kuukaudessa synnytyksen jälkeen.

Nyt odottelen kolmatta ja sama lähtö paino ja en ota kamalaa stressiä syömisistä. Kaikki mikä tulee lähtee myös kuitenkin heti pois. Ja sitten tämän jälkeen on aika laihduttaa itseään vähän parempiin mittoihin.

Nyt rv 16 ja ihan ekoina viikkoina tuli 3kg painoa ja nyt se oli viimeksi jo hieman tippunut.

Loppuraskaus onkin sitten taas rankka ja luultavasti turpoan kuin pullataikina.

Tsirppana rv 16

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melkeinpä aina ollut ylipainoinen, mutta raskaudet ovat sujuneet suht hyvin mutta nyt kieltämättä kauhistuttaa kun kuudetta odotan ihan alkuviikoilla ja ylipainoa runsaasti. Tilasin jo ajan ravitsemusterapeutillekin ja päätin lopettaa kokonaan kaiken makean syömisen jne.

Me ylipainoiset odottajathan voisimme perustaa tänne semmoisen " laihdutus" ringin, vai mitä jossa voisimme keskustella kaikesta raskauteen ja ylipainoon liittyvästä...

Minni rv 5+4

Vierailija
4/10 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä kun aloin odottamaan esikoista bmi oli 24. Pidin silti itteeni pulleena ym. Painoa alko tuleen tasasesti ka loppua kohden vaan koko ajan enemmän (myönnän etten hirveesti kiinnittänyt huomiota syömiseen), mutta viimesillä viikoilla alko kerääntyä nesteitä n. 2 kg/vko. Synnyttämään mennessä painoa oli tullut tasan 30kg.

Sairaalaan jäi 10 kg tuosta.

Toista kun aloin odottamaan 1,5 vuoden päästä oli mulla taakkana vielä 10kg ekasen " jätteitä" kannettavana ja silloin pääsin kumminkin vaan 14kg lisäkilolla siinä raskaudessa.

Kolmatta odotan parhaillaan ja nyt on edelleen ekasen jätteet+ muutama lisäkilo (tuli juuri ennen raskautumista). Laihduin kumminkin alkupahoinvoinnin seurauksena 5kg ja nyt rv 34 mulle siis on tullu vaan 3 lisäkiloa tähän raskauteen.. Syönyt ihan tavallisesti ilman mitään himoja enkä juuri oo liikkunut (pari hassua kertaa käynyt uimassa ja kävelyllä), mutta noi pojat pitää liikkeessä joka päivä.. siis hyötyliikuntaa! Nyt ootankin kauhulla että varmasti paino tekee jonkun äkkihyökkäyksen näillä viimesillä viikoilla..

Uinti on ehkä kaikista paras liikunta muoto mitä raskaana voi harrastaa. Ottaa kaikkiin lihaksiin ja näin polttaa paljon caloreita. Siis jos vain voi käydä uimassa..

Stemppiä sulle että pysyt herkuista erossa..

Kasvikset ja hedelmäsalaattia vaniljakastikkeen kanssa suosittelen.. muhun uppos sankokaupalla!

mani ja purri 33+2

Vierailija
5/10 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ole yksin kilojeni kanssa. Ekalta jäi kaikki kilot kun en voinutkaan imettää, vaikka olisin halunnut. Sit vauvan ollessa 4kk piti palata koulun penkille ja siitä suoraan töihin. Stressiäkin on piisannu.

Ihana kuulla, että elämänasenne on niin monella mahtava vaikka muutamia kiloja ylimääräistä onkin (itsellä n.+30kg). Uskon, että toisten tuella tässä selvitään hyvin raskaudet alusta loppuun. Yhdessä voidaan hillitä niitä hankalia ruokahimotuksia tai keksiä jumppaideoita.

Eli eiköhän tehdä ihan oma pino meille kauniille, rohkeille ja pehmeille mammoille?!

Visbe

Vierailija
6/10 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoilen vähän miten olen itse päässyt kiloista.. Ensinnäkin olen itse todella perso kaikelle makealle ja on siis todella vaikea ajatellakaan elämää ilman herkkuja saati sitten raskaana ollessa/imettäessä, jolloin on muutenkin nälkä koko ajan..

Ekaa kun aloin odottaa olin hoikka 65kg (173cm pitkä), painoa tuli n. 11 kg odottaessa ja kaikki lähti parin ekan kuukauden aikana. Synnytyksen jälkeinen masennus toi mulle pikkuhiljaa 6 kk aikana 15kg ja nämä kilot sain, kun en syönyt kunnon ruokaa (en mukamas ehtinyt tehdä, kun oli vauva hoidettavana ja kummasti nyt 3 lapsen, neljättä odottaessa kotiäitinä sekä kotona työskentelevänä yrittäjänä ehdin ruokkia itseni ja perheeni 2 lämpimällä ruualla joka päivä) ja vetelin voikkareita ja jätskiä, suklaata jne pitkin päivää.

Kun ennen olin mahtunut 38 kokoon ja nyt piti ostaa 42 koon vaatteita, otin itseäni niskasta kiinni. Ehdin laihduttaa järkevällä ruokavaliolla (ihan kunnon ateriat, vähärasvaista ja paljon kasviksia, näitä perusparannuksia ruokavalioon löytyy joka terveyslehdestä, ei vaadi ihmeitä ja kun syöt kunnolla, ei tee mieli herkutella koko ajan) sekä 2xviikossa spinningissä käymällä 4 kg ja paljon senttejä, aloin taas odottaa..

Painoin siis 76kg kun aloin odottaa toista lasta. Jatkoin järkevää ruokavaliotani ja herkuttelin kohtuudella sekä jatkoin jumppaa rv 22 asti normaalisti. Painoa tuli koko raskausaikana vain 6 kg, josta vauvaa oli 4,4kg. Pian synnytyksen jälkeen painoin 73 kg. Itse en luota imetysajan laihtumiseen, itselläni ainakin tulee imetysaikana pari kiloa lisää, kun on nälkä koko ajan ja on vaikeampi taistella makeanhimoa vastaan kuin normaalisti.

Kolmatta odottaessa painoin 73 kg ja taas järkevällä ruokavaliolla (ei siis kahden edestä syömistä) raskausaikana tuli vain 4 kg. Ristiäisissä painoin 69kg.

Kun nuorin oli vuoden, aloitin yksityisyrittäjänä ja kun elämään tuli muutakin kuin koti ja lapset, ei syöminen enää ollut elämän suurin nautinto, ihan vain työn ohessa laihduin niin että olin takaisin 65kg painossa.

Itse sanoisin, että liikunta auttaa pysymään siinä painossa jossa olet ja kunnon lihaskuntoliikunta auttaa kiinteytymään, mutta painon saa kuriin vain järkevällä syömisellä. SInun pitää itse haluta olla hoikempi, et välttämättä tarvitse painonvartijoita, kunhan saat jostain tietoa siitä mitä on järkevä ruokavalio (että esim. tavallisessa jogurtissa on sokeria n. 10 palan verran jne.) ja sitten vain säännöllisesti vaa' alle, normaali ateriarytmi kunniaan, vaalea vilja vaihdetaan tummaan ja vältetään turhaa sokeria, tällöin verensokeri pysyy tasaisena, ei tule tarvetta napostella tai syödä karkkipussillista kerralla, täytetään puolet lautasesta kasviksilla, leivänpäälle ei joka kerta laiteta juustoa ja leikkeleet vaihdetaan kevyisiin. 1 kg viikossa laihtumisrytmi on sopiva, ehdit mukautua muutokseen, ihmedieetit saattavat tehota, mutta sinähän haet pysyvää muutosta..

Odotus/imetysaikanakin voi syödä järkevästi ja näin painonnousu on vain vauvaa, lapsivettä, nestettä kehossa, painoa rinnoissa jne. ja todellisuudessa oletkin laihtunut!

Itse olen ainakin nauttinut olosta 15 kg kevyempänä, mutta muistan hyvin kuinka vaikeaa oli aloittaa.

Mukavaa odotusaikaa kaikenkokoisille äideille!

Vierailija
7/10 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoa 20-30kg ja raskaana 4+4... Ja jotenkin psyykkisesti oon jo saanut aiheutettua itselleni kaiken maailman sydämentykytyksiä ja huimausta joista sit painoani syyttelen... Kolmatta odotan ja aloituspaino edellisissä raskauksissa ollut -8kg. Mielialalääkkeet nosti painoa viime vuonna +10kg ja niistä piti hankkiutua eroon ennen raskautta, mut tämä onkin nyt sit yllätysraskaus enkä ehtinyt laihduttaa kun 2-3 kiloa.

Unelmani olis se että raskaudessa tulis vaan alle 10kg ja sit olisinkin lähtöpainoa hoikempi kun olisin synnyttänyt.

Kummassakin raskaudessa tullut tasan 20kg: Ekassa se tuli tasaisesti ja tokassa se tuli lähes yksinomaan rv 30 jälkeen.

Teoriani onkin se, että muhun mahtuu ihan kevyesti 15 litraa turvotusta (ilman mitään diabetestäkin) kun olen näin iso.

Edell raskaudessa söin paljon karkkia ja vauva oli syntyessään lähes 5kg ja epäilen et se johtui osittain näistä karkeista vai sokeriarvot olikin koko raskauden OK.

Tosi paljon olen jotain ryhmää haikaillut! Ja vaikka ihan livetapaamisiakin :-)

Vierailija
8/10 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas tulossa ja alkupaino jälleen isompi =/ Molemmista edellisistä raskauksista tuli +25kg vaikka toisesta en pysynyt hetkeäkään paikoillaankaan kun remontoitiin taloamme! Ja todellakin osallistuin tekemiseen..ei sitten vaan vissiin kuluttanut tarpeeks sekään jatkuva hyötyliikunta! (mua lohduttaa ajatus että vanessa forssmannin kaltaselle hoikkeliinille tulee +30kg joka raskaudessa vaikka hää saakin ne sitten pois, minä en)

Imetys ei siis mulla ole vieny pois mitään, tosin en ole lihonnutkaan ja silti syönyt herkkuja. Jospa tällä kertaa osais jättää herkut vähemmälle, tiedä vaikka imetys sitten tehoiskin!? Tuskin!!

Kovasti haaveilin että seuraava raskaus olis ollu normaalipainosena mutta pah, liian kauan kesti tää pudotusvauhti. Vuodessa lähti kyllä -13kg..mutta siinä oli vasta kuopuksen raskauskilot! Mua ei varsinaisesti nää kilot ja raskausyhdistelmä rassaa vaan se että näytänkö sitten vaan lihavalta enkä raskaana olevalta ja se että jos sitä kiloa taas tulee sen 25kg!!!

Mä olisin myös enemmän kuin innostunut ryhmästä jossa tsempattais pysymään erossa herkuista!!!

rv8+4

Vierailija
9/10 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiks tuo jonkun ehdotus ois ihan kiva nimi tämmöiselle pinolle?

Itsellä kans huoli ettei paino pääsis entiseen malliin nousemaan sillä esikoisen jälkeen on nyt lähtöpainoa n. 10kiloa enempi, viidettä siis odotan ja työn ja tuskan takana on aina pudottaa raskauden aikaisia kiloja että jospa nyt vahingosta viisastuneena, Vertaistuen avulla;-), osais vähän ennaltaehkäsitä tätä ongelmaa, eli minut saapi laksea mukaan*vilkuttaa=)

Vierailija
10/10 |
22.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odotan nyt esikoista ja ylipainoa raskauden alussa oli varmaan jotain +30kg..Olin jo ihan valmistautunut siihen, että varmaan tulee todella rankka raskaus..Tähän mennessä(rv 36) on kuitenkin mennyt todella hyvin, ei ole ollut oikeestaan mitään vaivoja.. Sokerirasitus oli hyvä, verenpaine hyvä ja painokin on pudonnut noin 6kg. En ole mitään ihmeellisiä diettejä pitänyt ja herkkujakin on tullut popsittua, liikuntaa olen jonkun verran lisännyt joten se kai vaikuttaa siihen ettei paino ole noussut..Toivottavasti näin mennään loppuun asti..=)