Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Siivoojaksi pääsee kuka tahansa"

Vierailija
11.12.2025 |

Kyllä. :D

Itselläni 10 vuoden työkokemus siivosutyöstä (ei ole siivouskoulutusta). Jäin työttömäski oman alan töistä ja ajattelin, että lähden takaisin siivojaksi. Minulla kuitenkin työkokemusta mennesyydessä löytyy. Nyt olen hakenut jo kolmea eri avoimena olevaa siivojoan työpaikkaa ja ei ole tullut kutsua edes työhaastatteluun? 

Tätäkö tää nyt sitten on? 2000-luvun alussa pääsin töihin melko helposti, vaikka ei ollut edes työkokemusta eikä koulustusta siistijän työstä

????

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanottiin suoraan että eivät halua suomalaisia, koska "ulkomaalaisilla on parempi työmoraali"

Aivan päinvastoin jas kokemusta  todellakin on.Ovat jatkuvasti poissa ja pitkään kun käyvät lomalla kotimaassaan.

Jep. Meillä kielletty pitkät lomat nyt alkuvuonna,mut kappas ketkä saa pitää viikkojen lomia. Mun piti yksi lomapäivä siirtää tästä kevään kynnykseltä viime vuoden puolelle ja pitää sekin ennen vuodenvaihdetta pois.

Vierailija
62/79 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme on, jollei siivoja saa töitä edes vuokratyöfirman kautta. Näihin kelpaa koulutytötkin.

Ei siivousfirmat halua käyttää kalliita vuokratyöntekijöitä. Meillä niitä ei käytetä ollenkaan, ja olen työssä isossa siivousfirmassa. 

No mitähän ne vuokratyöfirmat niillä palkkaamillaan siivoojilla sitten tekee?

No meille ainakin ne tulee vaan pyörittää peukaloita. Johdolle riittää et paperilla on tarpeeksi työntekijöitä,kun vakkareilta kielletty ylityöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät edes osaa siivota. Ihmettelin pitkään erästä roskaa työpaikan toimiston  lattialla. Miten se voi olla viikosta toiseen siinä. No siivooja veteli mopilla roskan ympäri eikä vaivautunut laittamaan roskiin. Siivooja oli kuulemma hyvin kokenut työssään. 

Toinen siivooja toisessa paikassa jätti lavuaarit sen näköisiksi, ettei niitä ole siivottu. Hänen mielestään ne olivat ok. Niissä oli tahroja ja muutamia hiuksia. Hän ei vain nähnyt mitään vikaa. Kyse oli hotellihuoneista. 

Paljon on aikaa hotellihuoneen siivoamiseen nykyään? Vieläkö se on 10 minuuttia vai onko entisestään tiukennettu? Tuossa syy hiuksiin ja moneen muuhun, ei ole aikaa tuollaiseen nysväämiseen, kunhan pahimmat oksennukset ym. saa siivottua.

Vierailija
64/79 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli itse vahtimestarina ja lähdin toiseen työhön 3 vuodeksi, sitten yritys lopetti toimintansa.

Hain omaa entistä paikkaani uudestaan, kun siellä sattui tulemaan paikka hakuun.

Sain vastauksen, "Sinulla ei ole vartijakorttia, emme voi ottaa" - Whaaaat, työhön jota on jo useamman vuoden tehnyt?

Nää on kyllä upeita systeemeitä, kaikki pysyy työttöminä kun aina puuttuu joku kortti tai passi tai joku muu, sairasta!!!

Et varmaan ollut oikeutettu palkkatukeen. Veikkaan, ettei silloin kukaan olisi mitään kortteja kysellyt, jos olisit ollut...

Vierailija
65/79 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useinmiten avoimia työpaikkoja ilmoittavat firmat ovat ihan huuhaata.

Haluavat vaan jäseniä rekisteriinsä.

Onnea etsintään.

Mitä he siitä rekisteristä hyötyvät? 

Niitä myydään mm. mainostajille. Samaa tekee mm.facebook

Onkohan tuo laillista, että kerätään tietoja valheellisin väittein (lupaillaan työpaikkaa, jota ei ole olemassa) ja myydään eteenpäin?

Vierailija
66/79 |
11.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se oli millä ainakin meitä millenniaaleja peloteltiin, että jos ei koulunkäynti maistu, niin JOUDUT siivoojaksi. On ajat muuttuneet. 

Jep. Ankeat on ajat, kun osa-aikainen siivoojan työ on lottovoitto.

Vierailija
67/79 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas! Hakemastani työpaikasta tuli ilmoitus että sen sai *** ***. Katsoin nimen facebookista. Vaikuttaa vietnamilaiselta ja ilmoittaa ammatikseen toisen ammatin kuin siivooja. Eikä edes mistään nuorimmasta päästä, kuten en itsekään.

Mielenkiinnosta haluaisin kysyä työpaikalta ne valintakriteerit joilla tämä voitti meistä kaikista muista. Sillä joukossa täytyy olla muitakin suomalaisia joilla on ammattitaitoa jo plakkarissa. Onko tämä rasismia jopa.

Nyt on pakko tehdä se johtopäätös että todellakin tässä on muutettava toiseen maahan jos aion töihin vielä päästä. Tosin sitten kukaan ei pidä huolta vanhemmistani. Mutta tämä kotimaani ei anna minun pitää heistä huolta, en saa pitää edes itsestäni huolta että saisin työtuloja. Viesti tuntuu olevan: "olet turha".

Vierailija
68/79 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä kunto siivous töihin!Olen 53-vuotias.

Persie siis sohvalta ja salille ja lenkille.

Vierailija
69/79 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään siihen tarvitaan ammattitutkinto kemikaalialtistusten ja hygieniavaatimusten takia.

Hygieniapassitesti.

Vain jos tekee ruokahuoltoa eli yhdistelmätyötä.

Vierailija
70/79 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se oli millä ainakin meitä millenniaaleja peloteltiin, että jos ei koulunkäynti maistu, niin JOUDUT siivoojaksi. On ajat muuttuneet. 

Jep. Ankeat on ajat, kun osa-aikainen siivoojan työ on lottovoitto.

Miten sen nyt ottaa.

Tein pitkään koko aika koulusiivousta ja työalueet olivat jäätävän isoja, esim koko koulurakennus monessa kerroksessa. Sain siirryttyä eri kohteeseen 6h päivä jossa pinta-ala on murto-osa koulusta, tähän toki kuuluu myös pyykkihuoltoa. 

Minulle sopii, nyt on inhimillinen mitoitus. Tulen ihan toimeen nykypalkallani myös, säästöönkin jää.

Vierailija
71/79 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sairaalahuollossa vaaditaan tutkinto. Työnantaja kouluttaa oppisopimuksella. Tässä on ryhdistäydytty viime aikoina, ennen sijaisuuksia pystyi tekemään vuosia ilman papereita.

Mä veikkaan, että olet liian kallis (ikälisät) ja osaat lukea työehtosopimuksen.

Eipä taida alalla (yksityiset) enää olla mitään ikälisiä. 

Vierailija
72/79 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään siihen tarvitaan ammattitutkinto kemikaalialtistusten ja hygieniavaatimusten takia.

Meillä vaatimuksena on kielitaidottomuus, että henkilölle saadaan palkkatukija, ettei meidän tarvitse maksaa mitään ja voimme ottaa työstä veloitetut summat henkilökohtaiseen virkistyskäyttöön.

Vierailija
73/79 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas! Hakemastani työpaikasta tuli ilmoitus että sen sai *** ***. Katsoin nimen facebookista. Vaikuttaa vietnamilaiselta ja ilmoittaa ammatikseen toisen ammatin kuin siivooja. Eikä edes mistään nuorimmasta päästä, kuten en itsekään.

--

Nyt on pakko tehdä se johtopäätös että todellakin tässä on muutettava toiseen maahan jos aion töihin vielä päästä. Tosin sitten kukaan ei pidä huolta vanhemmistani. Mutta tämä kotimaani ei anna minun pitää heistä huolta, en saa pitää edes itsestäni huolta että saisin työtuloja. Viesti tuntuu olevan: "olet turha".

Eli jos pieni osakin näistä maahanmuuttajan syrjäyttämäksi joutuneista muuttaa pois toiseen maahan työn perässä ja jättävät vanhempansa tänne yhteiskunnan hoidokiksi, missä oli se säästö kun maahanmuuttajia tänne haalittiin? Ei voi syyllistää että tulee jäädä vanhempiensa vuoksi tänne ilman tulevaisuuden toivoa, kun ulkomailla voi olla töissä ja on edes jotain toivoa.

Itse harkitsen Norjaa.

Vierailija
74/79 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo muuttaminen maahanmuuttajan viemän työn vuoksi olisi lopulta väestön vaiht oa sekin.

Vierailija
75/79 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vastaus löytyy kirjasta Pitkä vuoro/Paavo Teittinen.

Suosittelen kaikille luettavaksi miten Suomessa toteutetaan orjatyötä 2020-luvulla.

Vierailija
76/79 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään siihen tarvitaan ammattitutkinto kemikaalialtistusten ja hygieniavaatimusten takia tai joku viron passi riittää.

SOL siivouspalvelut

Vierailija
77/79 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vaatimuksena on kielitaidottomuus, että henkilölle saadaan palkkatukija, ettei meidän tarvitse maksaa mitään ja voimme ottaa työstä veloitetut summat henkilökohtaiseen virkistyskäyttöön.

COOR Management

Vierailija
78/79 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkkarit hoitaa ne vanhuksetkin, kun kantikset muuttaa ulkomaille töihin.

Vierailija
79/79 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse. Hain RTK siivousfirmaan joka on iso työnantaja täällä Raumalla niin en saanut töitä niiltä koska ei ole kummempaa kokemusta. Olen 5 kertaa lähettänyt niille hakemuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan