Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Siivoojaksi pääsee kuka tahansa"

Vierailija
11.12.2025 |

Kyllä. :D

Itselläni 10 vuoden työkokemus siivosutyöstä (ei ole siivouskoulutusta). Jäin työttömäski oman alan töistä ja ajattelin, että lähden takaisin siivojaksi. Minulla kuitenkin työkokemusta mennesyydessä löytyy. Nyt olen hakenut jo kolmea eri avoimena olevaa siivojoan työpaikkaa ja ei ole tullut kutsua edes työhaastatteluun? 

Tätäkö tää nyt sitten on? 2000-luvun alussa pääsin töihin melko helposti, vaikka ei ollut edes työkokemusta eikä koulustusta siistijän työstä

????

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme on, jollei siivoja saa töitä edes vuokratyöfirman kautta. Näihin kelpaa koulutytötkin.

Vierailija
22/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään siihen tarvitaan ammattitutkinto kemikaalialtistusten ja hygieniavaatimusten takia.

Niin tarvitaan suomalaisilta. Muilta tarvitaan vain pitkän vuoron tekemistä. Lukekaa Tetokirjallisuuden Finlandialla palkittu, Paavo Teittisen kirja Pitkä vuoro. Selviää monta asiaa suomalaisten työttömyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahanmuuttajat vie nämä työpaikat. 

Vierailija
24/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme on, jollei siivoja saa töitä edes vuokratyöfirman kautta. Näihin kelpaa koulutytötkin.

Lue kirja Paavo Teittinen, pitkä vuoro, niin ei tarvitse ihmetellä.

Vierailija
25/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siivousfirmat halua käyttää kalliita vuokratyöntekijöitä. Meillä niitä ei käytetä ollenkaan, ja olen työssä isossa siivousfirmassa. 

Vierailija
26/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sairaalahuollossa vaaditaan tutkinto. Työnantaja kouluttaa oppisopimuksella. Tässä on ryhdistäydytty viime aikoina, ennen sijaisuuksia pystyi tekemään vuosia ilman papereita.

Mä veikkaan, että olet liian kallis (ikälisät) ja osaat lukea työehtosopimuksen.

Riippuu kyllä paikasta ja firmasta tosi paljon. Jotain perus toimistoja pääsee siivoamaan vähemmälläkin osaamisella, samoin rappusiivoojaksi on usein matala kynnys. Terveydenhuollon puolella taas ollaan ymmärrettävästi varsin tarkkoja osaamisesta.

Jep, meillä on nykyään kielitaitovaatimuskin, B2. Ei tosin koske vanhoja rekryjä, mutta ensi vuonnahan irtisanominen on helppoa. Nämä ovat oikeasti merkittäviä parannuksia siihen villiin länteen, mitä tämä on viime vuosina ollut. 23 v alalla.

Vierailija
27/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät edes osaa siivota. Ihmettelin pitkään erästä roskaa työpaikan toimiston  lattialla. Miten se voi olla viikosta toiseen siinä. No siivooja veteli mopilla roskan ympäri eikä vaivautunut laittamaan roskiin. Siivooja oli kuulemma hyvin kokenut työssään. 

Toinen siivooja toisessa paikassa jätti lavuaarit sen näköisiksi, ettei niitä ole siivottu. Hänen mielestään ne olivat ok. Niissä oli tahroja ja muutamia hiuksia. Hän ei vain nähnyt mitään vikaa. Kyse oli hotellihuoneista. 

Vierailija
28/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut avoimena olevia työpaikkoja vuonna 2025? Hakemuksia saattaa tulla satoja, joskus tuhansia. 

Vierailija
29/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät edes osaa siivota. Ihmettelin pitkään erästä roskaa työpaikan toimiston  lattialla. Miten se voi olla viikosta toiseen siinä. No siivooja veteli mopilla roskan ympäri eikä vaivautunut laittamaan roskiin. Siivooja oli kuulemma hyvin kokenut työssään. 

Toinen siivooja toisessa paikassa jätti lavuaarit sen näköisiksi, ettei niitä ole siivottu. Hänen mielestään ne olivat ok. Niissä oli tahroja ja muutamia hiuksia. Hän ei vain nähnyt mitään vikaa. Kyse oli hotellihuoneista. 

Kyllä. Itse siivosuyrityksessä töissä ja tuntuu, että on enemmän sellaisia, jotka ei osaa tyyliin yhtään siivota. Vähän käydään näyttäytymässä ja mukamas jotain tekemässä. 

Vierailija
30/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään siihen tarvitaan ammattitutkinto kemikaalialtistusten ja hygieniavaatimusten takia.

Vaikea uskoa sillä hommissa näkyy olevan paljon ulkomaalaistaustaisia kieltä osaamattomia ihmisiä. Suomalainen ei kelpaa, koska näille voi maksaa huonompaa palkkaa kun eivät valita eivätkä ymmärrä meidän lakia ja sopimuksia.

Vierailija
31/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse. Olen hakenut tänä vuonna todella monii siivousalan töihin. Minulla ei siis ole koulutusta, mutta monissa on lukenut että perehdytetään. Sitten monissa myös vaaditaan koulutusta ja alan kokemusta, ja ajokorttia. Nyt haen bussien siivojaaksi, saa nähdä pääsenkö...

Vierailija
32/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi ulkomailta kotoisin oleva tuttu ei enää päässyt siivoojaksi, kun oppi suomea aika hyvin, itsekin epäilee sitä syyksi vaikka aiemmin oli pitkään. Oppi myös lainsäädäntöä. No hän kouluttautui lähihoitajaksi ja on nyt palvelutalossa töissä.  Sinne vielä pääsee vaikka osaa suomea.  

Vierailija
33/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niihin ei nimenomaan kelpaa liian kokeneet ja liikaa tietävät. Koulutytöt on vielä naiiveja. 

Sukulaislikka oli siivooja koko opiskeluaikansa. Sitten sai puoleksi vuodeksi valmistuttuaan oman alansa sijaisuuden. Ei päässyt enää samaan firmaan kun sijaisuus loppui eikä muuallekaan, koska oli "ylikoulutettu". 

Vierailija
34/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli itse vahtimestarina ja lähdin toiseen työhön 3 vuodeksi, sitten yritys lopetti toimintansa.

Hain omaa entistä paikkaani uudestaan, kun siellä sattui tulemaan paikka hakuun.

Sain vastauksen, "Sinulla ei ole vartijakorttia, emme voi ottaa" - Whaaaat, työhön jota on jo useamman vuoden tehnyt?

Nää on kyllä upeita systeemeitä, kaikki pysyy työttöminä kun aina puuttuu joku kortti tai passi tai joku muu, sairasta!!!

Vierailija
35/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useinmiten avoimia työpaikkoja ilmoittavat firmat ovat ihan huuhaata.

Haluavat vaan jäseniä rekisteriinsä.

Onnea etsintään.

Mitä he siitä rekisteristä hyötyvät? 

Niitä myydään mm. mainostajille. Samaa tekee mm.facebook

Vierailija
36/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän se oli millä ainakin meitä millenniaaleja peloteltiin, että jos ei koulunkäynti maistu, niin JOUDUT siivoojaksi. On ajat muuttuneet. 

Vierailija
37/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli itse vahtimestarina ja lähdin toiseen työhön 3 vuodeksi, sitten yritys lopetti toimintansa.

Hain omaa entistä paikkaani uudestaan, kun siellä sattui tulemaan paikka hakuun.

Sain vastauksen, "Sinulla ei ole vartijakorttia, emme voi ottaa" - Whaaaat, työhön jota on jo useamman vuoden tehnyt?

Nää on kyllä upeita systeemeitä, kaikki pysyy työttöminä kun aina puuttuu joku kortti tai passi tai joku muu, sairasta!!!

Kun käy vartijakurssin, työkkäri pakottaa metrovartijaksi, sitten puolustaudut puukon kanssa kimppuu tulevalta Mehmetiltä ja saat potkut ja ikuisen karenssin.

Tällaista on suomalainen työ tänä päivänä, ei todellakaan kannata, ellei joku tarjoa jotain 4 tonnin etätöitä, mitä ei voi edes työksi tuon rinnalla kutsua.

Vierailija
38/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ehdotettu vartijakurssia, jotta saat kortin? 

Ennen työnantaja saattoi jopa maksaa kurssin. 

Vierailija
39/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä ihmeellistä. Itse töissä siivousalla (SOL PAlvelut). Yritys on täynnä muista maista tulleita ja nuoria välivuosien viettäjiä. LIsäkis on sellainen ilmiö, että työntekijöiden taso on vuosi vuodelta huonompi. Myös alan koulutusta ei tunnu kovinkaan monella olevan, vaan pelkkä perehdytys.

Kyllä se vika saaatta olla iässä, liikaa työkokemusta alalta ja suomalaisuudessa. 

Vierailija
40/51 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä ihmeellistä. Itse töissä siivousalla (SOL PAlvelut). Yritys on täynnä muista maista tulleita ja nuoria välivuosien viettäjiä. LIsäkis on sellainen ilmiö, että työntekijöiden taso on vuosi vuodelta huonompi. Myös alan koulutusta ei tunnu kovinkaan monella olevan, vaan pelkkä perehdytys.

Kyllä se vika saaatta olla iässä, liikaa työkokemusta alalta ja suomalaisuudessa. 

En usko että iässä. Ite oon nuorehko ja en oo päässyyt. Liikaa hakijoita ja joillekin käy vaan tuuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi