"Siivoojaksi pääsee kuka tahansa"
Kyllä. :D
Itselläni 10 vuoden työkokemus siivosutyöstä (ei ole siivouskoulutusta). Jäin työttömäski oman alan töistä ja ajattelin, että lähden takaisin siivojaksi. Minulla kuitenkin työkokemusta mennesyydessä löytyy. Nyt olen hakenut jo kolmea eri avoimena olevaa siivojoan työpaikkaa ja ei ole tullut kutsua edes työhaastatteluun?
Tätäkö tää nyt sitten on? 2000-luvun alussa pääsin töihin melko helposti, vaikka ei ollut edes työkokemusta eikä koulustusta siistijän työstä
????
Kommentit (51)
Mä hain melkein vuoden ajan kaikkia mahdollisia siivoojanpaikkoja, jos vain täytin vaatimukset. (Mulla ei ole omaa autoa.) Pääsin vain kahteen haastatteluun, ja jälkimmäisestä sitten työllistyin osa-aikaiseksi. Suurin osa ei edes vastannut hakemukseen mitään, tai jos oli vuokratyöfirmasta kyse, lisäsivät vain listoilleen ja lähettivät ilmoituksia paikoista, joihin en selvästikään sopinut. (Edellytettiin autoa / alan koulutusta / pitempää työkokemusta kuin mulla oli.
Veikkaan että pääasialliset helpon työllistymisen esteet olivat ikäni (50+), maisterintutkinto ja arvelu siitä, että lähden heti takaisin oman alan töihin kun pääsen. Kun sitten toisessa työhaastattelussa onnistuin kertomaan, miten tukossa tää mun aikaisempi alani on, yhtä paikkaa hakee yleensä 300-500 ihmistä, niin siitä oli varmaan apua, että valitsivat minut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sairaalahuollossa vaaditaan tutkinto. Työnantaja kouluttaa oppisopimuksella. Tässä on ryhdistäydytty viime aikoina, ennen sijaisuuksia pystyi tekemään vuosia ilman papereita.
Mä veikkaan, että olet liian kallis (ikälisät) ja osaat lukea työehtosopimuksen.
Riippuu kyllä paikasta ja firmasta tosi paljon. Jotain perus toimistoja pääsee siivoamaan vähemmälläkin osaamisella, samoin rappusiivoojaksi on usein matala kynnys. Terveydenhuollon puolella taas ollaan ymmärrettävästi varsin tarkkoja osaamisesta.
Sairaaloissa ulkkarit hoitaa siivoamisen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin suoraan että eivät halua suomalaisia, koska "ulkomaalaisilla on parempi työmoraali"
Eli suomeksi sanottuna eivät tiedä työehtosopimuksista, lisistä eivätkä oikeuksistaan. Ja voi palkata halvalla. Tätä tietämätöntä halpatyövoimaa tänne maahan halutaan. Ei ole mitään työvoimapulaa. Kunnollisia, säädyllistä palkkaa maksavia työnantajia ei ole. Meidän duunarit halutaan vaihtaa halvempiin, jotka eivät sitten tule palkallaan toimeen ja joiden elämisen osittain tukina sitten me veronmaksajina kustannamme. Tosi fiksua kansantaudellisesti?
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin suoraan että eivät halua suomalaisia, koska "ulkomaalaisilla on parempi työmoraali"
Aivan päinvastoin jas kokemusta todellakin on.Ovat jatkuvasti poissa ja pitkään kun käyvät lomalla kotimaassaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät edes osaa siivota. Ihmettelin pitkään erästä roskaa työpaikan toimiston lattialla. Miten se voi olla viikosta toiseen siinä. No siivooja veteli mopilla roskan ympäri eikä vaivautunut laittamaan roskiin. Siivooja oli kuulemma hyvin kokenut työssään.
Toinen siivooja toisessa paikassa jätti lavuaarit sen näköisiksi, ettei niitä ole siivottu. Hänen mielestään ne olivat ok. Niissä oli tahroja ja muutamia hiuksia. Hän ei vain nähnyt mitään vikaa. Kyse oli hotellihuoneista.
Juu,pyyhkivät samalla liinalla kaikki pasikat.Ei kukaan ennää valvo kun ovat taloon päässeet ja milläs todistat kun samoja paikkoja siivoaa moni eri siistijä.
Öööh,
Nimenomaan pelkällä rallienkulla toimivat enemmän ruskettuneet pantomiimikot työllistyy Suomessa ihan hetkessä!
Se "pikku mutta" on pienellä printillä nollasopparissa eli palkka on hierottu paikallisesti sopien muutaman euron alle tes-minimin. Ap. alan konkarina jopa säikäyttää osaamisellaan nuorta nousukiidossa olevaa välipomoa joka käy näitä pantomiimikkoja sitten ohjaamassa joka päivä kohteissa.
Olet liian kokenut siivousalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme on, jollei siivoja saa töitä edes vuokratyöfirman kautta. Näihin kelpaa koulutytötkin.
Ei siivousfirmat halua käyttää kalliita vuokratyöntekijöitä. Meillä niitä ei käytetä ollenkaan, ja olen työssä isossa siivousfirmassa.
No mitähän ne vuokratyöfirmat niillä palkkaamillaan siivoojilla sitten tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sairaalahuollossa vaaditaan tutkinto. Työnantaja kouluttaa oppisopimuksella. Tässä on ryhdistäydytty viime aikoina, ennen sijaisuuksia pystyi tekemään vuosia ilman papereita.
Mä veikkaan, että olet liian kallis (ikälisät) ja osaat lukea työehtosopimuksen.
Riippuu kyllä paikasta ja firmasta tosi paljon. Jotain perus toimistoja pääsee siivoamaan vähemmälläkin osaamisella, samoin rappusiivoojaksi on usein matala kynnys. Terveydenhuollon puolella taas ollaan ymmärrettävästi varsin tarkkoja osaamisesta.
Sairaaloissa ulkkarit hoitaa siivoamisen.
Mä tuossa aiemmin kirjoittelin meidän uudesta kielitaitovaatimuksesta. Täällä säikähdettiin niin pirusti kun toisaalla imeytettiin raskas siivouskone magneettiputkeen. :D Vähemmän enää nykyään hinkutetaan siivouksen kanssa, mun dosnosaurusnäkökulmasta siitä on tingitty ihan hirveästi säästöjen nimissä (viimeiset 15 v, poislukien koronavuodet). Mä itse olen esh:n akuuteilla, ja keittiö työllistää noin puolet päivästä. Siinä saa tosissaan miettiä että mitä syöttää potilaille, jotka ovat eri tyyppejä, kuin joille ruoat on tilattu. Hitonmoinen vaihtuvuus nykyään, ei pysy raskas keskuskeittiö perässä. Osastokeittiö sitten soveltaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kantiksia enää haluta palkata kun ulkkareita on paljon helpompi kyykyttää.
t.siivooja
tämä on totta. Siivousala on hyväksikäyttöä. Siivousaikaa on aivan liian vähän, lisämyyntiä on tehtävä tietty määrä, turvallisuushavaintoja tietty määrä jne. Turvallisuushavainnot eivät johda mihinkään. Onneksi sain oman alan töitä
Mun suosikki oli siivooja, jonka työkaverini oli nähnyt harjaavan wc-pöntön rengasta vessaharjalla.