Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riikalta evättiin hissikyyti linnan juhlissa, vaikka häntä väsytti.

Vierailija
11.12.2025 |

Vammainen juhlavieras pöyristyi Linnan juhlissa näin kommentoi presidentin kanslia

https://www.is.fi/viihde/art-2000011683220.html

En ihmettele sitä ettei hänelle tullut mieleen kiittää avokätistä tukea ja palveluita, joita hänelle verovaroista kustannetaan. Kyllähän yksi hissikyyti nyt antaa aihetta pöyristymiseen. Kukaan muukaan ei joudu koskaan milloinkaan ikinä ponnistelemaan, vaan pumpulipilvillä makaavat. 

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo paljon median tasosta. Silkkaa zaizea.

Vierailija
22/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tanssimista tämä vamma ei kuitenkaan haitannut yhtään. 

Näitkö hänet tanssilattialla? No, vaikka olisit nähnytkin. Tanssi on monesti sellaista huojumista, jossa jalat eivät juuri liiku. Portaat pitkien helmojen kanssa on eri asia,  minkä tietävät kaikki hääpuvussa tai iltapuvussa liikkuneet. 

Niinpä, täällä kirjoittelevat koulusta päässeet murrosikäiset pojat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei ole sinne pakko mennä, vaikka on kutsuttu.

Vierailija
24/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän pyrki hissillä toimittajille varatulle parvelle ja vartija ihan oikein esti tämän. Näissä uutisissa on vain toisen puolen näkemys nykyään. 

Mutta muille juhlavieraille sallittiin sen hissin käyttö silloinkin, kun he menivät "toimittajien parvelle".

Ei voida tietää, onko kyseessä olevalla henkilöllä jonkintaista huonoa rasitusintoleranssia myös jaloissa, vaikka näkyvä oire on kädessä.

Tällaisen kohtelun ja ymmärtämättömyyden vuoksi en osallistu oikeastaan enää mihinkään tapahtumiin/ tilaisuuksiin. Sairauteni ei näy päälle päin, mutta voimani voivat loppua melko yllättäen. Ihmiset eivät ymmärrä, vaikka olen rautalangasta vääntänyt. Näkevät minut "pirteän" kävelemässä kauppaan, mutta eivät tajua, että sen jälkeen joudun makaamaan koko loppupäivän. Tai jopa monta päivää, jos olen esim. siivonnut ja käynyt kaupassa samana päivänä. 

Vierailija
25/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän pyrki hissillä toimittajille varatulle parvelle ja vartija ihan oikein esti tämän. Näissä uutisissa on vain toisen puolen näkemys nykyään. 

Mutta muille juhlavieraille sallittiin sen hissin käyttö silloinkin, kun he menivät "toimittajien parvelle".

Ei voida tietää, onko kyseessä olevalla henkilöllä jonkintaista huonoa rasitusintoleranssia myös jaloissa, vaikka näkyvä oire on kädessä.

Tällaisen kohtelun ja ymmärtämättömyyden vuoksi en osallistu oikeastaan enää mihinkään tapahtumiin/ tilaisuuksiin. Sairauteni ei näy päälle päin, mutta voimani voivat loppua melko yllättäen. Ihmiset eivät ymmärrä, vaikka olen rautalangasta vääntänyt. Näkevät minut "pirteän" kävelemässä kauppaan, mutta eivät tajua, että sen jälkeen joudun makaamaan koko loppupäivän. Tai jopa monta päivää, jos olen esim. siivonnut ja käynyt kaupassa samana päi

Surullista kuultavaa, voimia sinulle ja älä anna periksi! 

Vierailija
26/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymaailmassa on enää yksi ehtymätön luonnonvara: kitinä.

Vierailija
27/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mielestä vammaisille naureskelu on hauskaa. Vtu mitä apina. Onneksi Darwin huolehtii siitä, ettei sen geenit pääse jatkoon. 

Vierailija
28/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu. Siitä huolehtii palstanilcit, persut, maga-maggotit ja pjuuttinin röllit. Eli ihmis per ceet.

Vierailija
29/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on kuitenkin oikea cp-vamma, joka tekee rappusissa kävelystä huomattavasti haastavampaa kuin tervejalkaisilla ihmisillä. Ei liikuntavamma ole joko/tai että olet täysin terve tai täysin pyörätuolissa. 

Lisäksi hissiä ei ollut tarvetta pitää tuossa kohtaa poissa käytöstä, koska kättelyt olivat ohitse ja pääsy portaisiin oli avattu. 

Typerä case. 

Minulla on liikuntavamma, mutten huutele siitä ympäriinsä kuinka just minun pitää päästä joka paikkaan. En käytä pyörätuolia kepin kanssa pärjään, mutten huutele vaikken johonkin pääse.

Vierailija
30/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on kuitenkin oikea cp-vamma, joka tekee rappusissa kävelystä huomattavasti haastavampaa kuin tervejalkaisilla ihmisillä. Ei liikuntavamma ole joko/tai että olet täysin terve tai täysin pyörätuolissa. 

Lisäksi hissiä ei ollut tarvetta pitää tuossa kohtaa poissa käytöstä, koska kättelyt olivat ohitse ja pääsy portaisiin oli avattu. 

Typerä case. 

Minulla on liikuntavamma, mutten huutele siitä ympäriinsä kuinka just minun pitää päästä joka paikkaan. En käytä pyörätuolia kepin kanssa pärjään, mutten huutele vaikken johonkin pääse.

Pitäiskö huudella? Jos kukaan ei olis huudellut niin ehkäpä teillä olisi aika paljon nykyistä kurjempaa.

Vierailija
31/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, vamma joka estää portaiden käyttämisen (tai ainakin tekee siitä todella haastavaa ja mahdollisesti vaarallista) on vain väsymystä. Kyseisen ihmisen olisi pitänyt jäädä polvilleen kiittelemään nöyriä työntekijöitä siitä miten he niin kovin ystävällisesti sallivat tämän alhaisen maan matosen edes ilmestyä paikalle... Ei vaan siis. Miten olisi jos hyväksytään että cp-vammainen saa käyttää hissiä jos sitä tarvitsee?

Vierailija
32/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä case. 

Pitäiskö huudella? Jos kukaan ei olis huudellut niin ehkäpä teillä olisi aika paljon nykyistä kurjempaa.

Niin, siinäpä kaunis kiitos Kalle Könkkölälle ja muille  tienraivaaja vammaisaktivistille. 

Vierailija
33/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kommentteja täällä. Miksi ihmeessä ei olisi saanut mennä hissillä, noloa vartijalta. Ymmärrän turvallisuusnäkökulman, mutta tekisikö pyörätuoli hissin käyttäjästä "turvallisemman"? Kukaan tuskin yrittää vartioituun hissin linnan juhlissa ilman oikeaa syytä.

Ymmärrän hyvin harmituksen. Entä jos olisi kaatunut portaissa, siitä olisi noussut hirveä kohu.

Vierailija
34/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä case. 

Persu larppaa, lol.

Vierailija
35/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä case. 

Ei tämäkään henkilö huudellut. Keskustelu käytiin kahden kesken ko. tilanteessa. Palautetta sen sijaan kannattaa aina antaa, koska toimintatapa voidaan ottaa paremmin huomioon esimerkiksi seuraavissa linnan juhlissa. 

Vierailija
36/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Siitä huolehtii palstanilcit, persut, maga-maggotit ja pjuuttinin röllit. Eli ihmis per ceet.

Kakkapaavokin nelisti paikalle peräkammaristaan.

Vierailija
37/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuosta piti tehdä joku julkinen kannanotto? Eri asia, jos kyseessä olisi ollut joku julkinen virasto tmv paikka, jossa ihmiset tavallisesti asioivat. En ymmärrä miten laitetaan niin paljon painoarvoa tuollaiselle tapahtumalle, johon käytännössä kukaan ei elämänsä aikana päädy.

Miksi ei? Ja eduskunnan puolrsta pahoiteltiin virhettä, eli oli virhe ettei hänen annettu käyttää hissiä.. portaat voi olla vaaralliset hänelle. Jos jotain olisi tapahtunut, niin täällä kommentoisitte "miksi ei käyttänyt hissiiä". 

Vierailija
38/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

persuilla menee tunteisiin, vammaiset leirille? 

Vierailija
39/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä case. 

Jos sinut on kutsuttu , ja sitten ei anneta käyttää olemassa olevaa hissiä? 

Onko nyt alkanaut maalitus vammaisia kohtaan? Onko niiden toimeentuloon suunnitteilla geikennyksiä? 

Vierailija
40/52 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä case. 

Niin, siinäpä kaunis kiitos Kalle Könk

Niimpä. Loka Laitinen kirjoittikin hänestä osuvan kolumnin: Suomen kallein.

Mm jokainen asunto pitää rakentaa esteettömäksi. Ihan kiva liikuntarajoitteisille, mutta ennestään korkeat rakennuskustannukset ovat nousseet tämän takia isosti. Myös kaikki julkiset tilat rakennetaan niin että Könkkölä pääsee joka paikkaan siivouskomeroa myöten heti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi