Tourettensyndrooma äiti vastailee kysymyksiin!
Kommentit (11)
Ja en kiroile sen enempää kuin muutkaan.
Hävyttömien sanojen toistelu on erittäin harvinaista, mutta tullut suuren yleisön tietouteen elokuvista, joissa piirrettä käytetään monesti " hassuna" piirteenä ;-)
ja pelkään periytyneen lapsellemme!
Tai sitten lapsi on muuten vain tosi herkkä..
Oma lapseni oireili paljon 5-9 vuotiaana. Rykimistä, hyppyjä (esim. kantapäiden pitää osua pakaroihin), pas-ka sanan sanomista, ym. oireet vaihtuivat noin 2-3kk:n välein joksikin muuksi, mutta koko ajan niitä oli.
huomasin olevani liian määräilevä ja hellitin joka sai oireilun häviämään. vieläkin jos komennan tai riitelemme mieheni kanssa hän alkaa rykiä.
Aikaisemmin arveltiin, että oireyhtymä liittyisi 18. kromosomin vaurioon. Geenimutaatioita oli kuvattu sen lisäksi mm. 7. ja 9. kromosomin vaurioiden yhteydessä. Yhdeksännen kromosomin deleetioiden yhteydessä tavattua oireyhtymää oli pidetty oireyhtymän lievänä muotona.
Minulla se ilmenee " jumiutumisena" , alan hoilottaa, jankuttaa jotain lausetta. Ihmisten ilmoilla on turhauttavaa olla, kotona päästelen sitten kunnolla noiden tilanteiden jälkeen.
Olen jatkuvassa liikkeessä, pyörittelen nilkkoja, napsutan sormia, haron hiuksia jne jne.
Syy-yhteys ei ole minulle päivän selvää. Asiat joutuu opettelemaan " ulkoa" . Olin vähintäänkin haastava lapsi;-)
Olen impulssiivinen, ja käytökseni on monesti " outoa" .
ap
Vierailija:
Aikaisemmin arveltiin, että oireyhtymä liittyisi 18. kromosomin vaurioon. Geenimutaatioita oli kuvattu sen lisäksi mm. 7. ja 9. kromosomin vaurioiden yhteydessä. Yhdeksännen kromosomin deleetioiden yhteydessä tavattua oireyhtymää oli pidetty oireyhtymän lievänä muotona.Minulla se ilmenee " jumiutumisena" , alan hoilottaa, jankuttaa jotain lausetta. Ihmisten ilmoilla on turhauttavaa olla, kotona päästelen sitten kunnolla noiden tilanteiden jälkeen.
Olen jatkuvassa liikkeessä, pyörittelen nilkkoja, napsutan sormia, haron hiuksia jne jne.
Syy-yhteys ei ole minulle päivän selvää. Asiat joutuu opettelemaan " ulkoa" . Olin vähintäänkin haastava lapsi;-)
Olen impulssiivinen, ja käytökseni on monesti " outoa" .ap
Ticseihein ei tulisi juuri kiinnittää huomioita.
Itse en juuri huomaa " oireilujani" , tulevat niin syvältä ja ovat sillä lailla hallitsemattomia. Voin lykätä " kohtauksia" , tai lieventää tarvetta juuri kehon levottomuudella, mutta kyllä niitä minulla aina on!
Vaihtelevat kyllä, että mitä pitää ulos suoltaa:)
ap
Kohta 17 vaikuttaa ihan mieheltäni. Alan kyllä uskoa, että Tourettea se on. Mies käyttäytyy oudosti ja impulsiivisesti, jankuttaa ja hoilottaa yms. Ei aina ymmärrä syy-seuraus- juttuja jne.
Siis en tajuu. Miten näkyy?
Kirjottiko ap ite?
Kälylläni on se,ja hän suunnittelee vauvaa.