Hautajaiset aiheuttivat järkytyksen.
En ole vuosikymmeniin käynyt hautajaisissa, viimeksi juuri aikuistuneena.
Siksi tulikin järkytyksenä, kun isäni hautajaisissa pappi ilmoitti: Seuraavaksi vuorossa vainajan muistelu!
Olisiko minun ja siskoni pitänyt osallistua tähän muisteluun? Nyt istuimme selkä kyyryssä pöytäliinaa tuijottaen. No, onneksi joku naapuri sanoi jotain kaunista, vaikka isämme ei ollutkaan koskaan "suosittu".
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole ollut hautajaisissa, joissa tuollainen osio olisi ollut. Kuka teillä sopi hautajaisista papin kanssa? Siinä keskustelussahan käydään läpi hautajaiskaava (koska siinä on joitain vaihtoehtoisia osia ja osia, joita voi jättää pois jne). Luulisi, että vainajan lapsina olisitte edes jollain tasolla olleet tästä tietoisia?
Kaikissa hautajaisissa joihin olen osallistunut on ollut tuo muisteluhetki.-N. 69v.
Joo, muistotilaisuudessa, ei siunaustilaisuudessa. Ei kai pappi enää toimi muistotilaisuudessa seremoniamestarina?
Olen ollut muistotilaisuudessa noin 60 kertaa eikä koskaan pappi tai kanttori ole toiminut seremoniamestarina. Aina on joku omaisista tai heidän etukäteen pyytämänsä henkilö huolehtinut siitä, että kahville kutsutaan, adressit luetaan ja vainajaa muistellaan. Pappi ja joskus kanttori ovat vieraina, eivät töissä muistotilaisuudessa.
Pappi kutsutaan ja kanttorikin usein mukaan ja he ovat "seremoniamestareita." Heillä on rutiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole ollut hautajaisissa, joissa tuollainen osio olisi ollut. Kuka teillä sopi hautajaisista papin kanssa? Siinä keskustelussahan käydään läpi hautajaiskaava (koska siinä on joitain vaihtoehtoisia osia ja osia, joita voi jättää pois jne). Luulisi, että vainajan lapsina olisitte edes jollain tasolla olleet tästä tietoisia?
Kaikissa hautajaisissa joihin olen osallistunut on ollut tuo muisteluhetki.-N. 69v.
Eli muistotilaisuudessa siunauksen jälkeen. Muistotilaisuuteen kutsutaan myös vainajan siunannut pappi, joka pitää puheen. Ja pappi sanoo sitten, että on vapaa sana muistella edesmennyttä. Minusta se on hyvin kaunis ja kunnioittava tapa ja tietenkään ei kukaan tuo epämiellyttäviä muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan sitä voinut sanos vaikka sen, isä jäi vieraaksi kun pwrheen elämä meni niin.
Jos pappi kutsutaan syömään, yleensä hän pitää pienen puheen ja rukouksen ja sanoo jotain että tähän väliin sopii hyvin kun kerrotte muistojanne "wilhelmistä."
Hautajaiset suunnitellaan papin kanssa. Itse mainitsin hänelle ettemme ole laulavaa porukkaa ja muutenkin tuppisuisia hämäläisiä vaikka täti olikin meille kaikille läheinen ja mukava täti.
Ei hautajaisia suunnitella papin kanssa! Siunaustilaisuus ja hautaanlasku käydään yhdessä läpi, muistotilaisuus on omaisten oma asia. Pappi voidaan kutsua mukaan ja häneltä voidaan pyytää rukousta tms., mutta ei pappi ole seremoniamestari.
Pape
Ihan työn puolesta on tullut ilmi. Se vaihtelee hyvinkin paljon miten suuressa roolissa ihmiset haluavat papin olevan muistotilaisuudessa, siksi etukäteen se käydään läpi, että on selvää onko pappi vain vieras vai ottaako isomman roolin. Molempia tapauksia on tullut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, muistotilaisuudessa, ei siunaustilaisuudessa. Ei kai pappi enää toimi muistotilaisuudessa seremoniamestarina?
Harvassa seurakunnassa on vain yksi siunaustilaisuus päivässä. Ei kanttorilla ole mahdollisuutta lähteä muistotilaisuuksiin, siellä on seuraava siunaustilaisuus jo odottamassa.
Pappi kutsutaan ja kanttorikin usein mukaan ja he ovat "seremoniames
UlkomaillE,
korjaus treenilaitteen selästä! 🥳
Jospa tässä vielä keskittyisi
elämään, muutaman
vuosikymmenen verran.
Senioreita olemme > 60 eteenpäin.
Vanhuus alkaa > 75-vuotiaana.
Ei pidä sabotoida itseään ennenaikaiseen
vanhuuteen synkeilllä ajatuksillaan. 🙂
Moni on täysin kyllästynyt itseensä,
puolisoonsa, työhönsä
ja koko elämäänsä jo 45-vuotiaana.
Mä taas ajattelen, että
paras on vielä edessä. Onneni ei ole
miehestäkään riippuvainen. (Hyvä mies
voi olla lisä, muttei välttämättömyys).
Jollet ole onnellinen yksin -
et ole onnellinen kaksin.
Tämän tosiasian joudumme kohtaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan sitä voinut sanos vaikka sen, isä jäi vieraaksi kun pwrheen elämä meni niin.
Jos pappi kutsutaan syömään, yleensä hän pitää pienen puheen ja rukouksen ja sanoo jotain että tähän väliin sopii hyvin kun kerrotte muistojanne "wilhelmistä."
Hautajaiset suunnitellaan papin kanssa. Itse mainitsin hänelle ettemme ole laulavaa porukkaa ja muutenkin tuppisuisia hämäläisiä vaikka täti olikin meille kaikille läheinen ja mukava täti.
Ei hautajaisia suunnitella papin kanssa! Siunaustilaisuus ja hautaanlasku käydään yhdessä läpi, muistotilaisuus on omaisten oma asia. Pappi voidaan kutsua mukaan ja häneltä voidaan pyytää rukousta tms., mutta ei pappi ole seremoniamestari.
Pape
Olen nyt viidet hautajaiset järjestänyt, neljissä on ollut pappi ja kanttori, viidennissä vain pappi.
Papin kanssa on aina sovittu puheet ja rukoukset ja hän on tavalllaan tilaisuuden juontaja kuten joku sanoi. Syömis/kahvikehoituksista huolehtii tietysti joku muu. Esim pitopalvelun emännän snnettua merkin että nyt pastori on hyvä, ruola on pöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut muistotilaisuudessa noin 60 kertaa eikä kos
Ja minä olen ollut mukana muistotilaisuuksissa niin vieraana kuin töissä, vaihtelee paljon. Sinulle on osunut monta tapausta, joissa pappi on vain vieras, eikä se silti kerro mitään voiko muutakin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva
Itse asiassa on aika tavallista, että on vain yhdet hautajaiset päivässä ja silloin papilla ja kanttorilla on aikaa olla muistotilaisuudessa jos omaiset niin haluavat. Mutta jos on useita, mitä sitäkin tapahtuu, niin sitten ei tietenkään mennä ja siitä myös kuuluu omaisille kertoa etukäteen.
Läheisen hautajaisissa pappi jossain vaiheessa sanoi, että jos joku haluaa, voi muistella vainajaa. Itse sanoin, että olisi paljonkin kerrottavaa, mutta alkaa itkettää. Ette saanut suuta auki, vaan tuijottelitte pöytäliinaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tääkin tuli ihan puskista. Että piti istua papin kanssa samassa pöydässä. Ja kanttorin. Ei ollut mitään puhuttavaa.
Oikein oli kanttorikin mukana tarinassasi. Mielenkiintoista, suorastaan.
Mitäs erityisen mielenkiintoista siinä on? On aika tavallista että kanttori on mukana, jos ei erikseen sovita muuta.
Hassua saivartelua joiltakin puhua vain siunaustilaisuudesta hautajaisina ja ihmetellä pidetäänkö sielläkin muistopuheita. Kyllä hautajaiset on se koko paketti, siunaustilaisuus ja muistotilaisuus. Kumpikaan ei ole pakollinen mutta kumpikin on osa hautajaisia.
Kerran olen ollut tällaisessa että olisi pitänyt muistella. Edes isäni hautajaisissa sitä ei pyydetty. Mutta jotkut kertoivat vapaaehtoisesti isästäni juttua. Jokainen voi halutessaan puhua vainajasta, mutta ei siihen pitäisi erikseen pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut muistotilaisuudessa noin 60 kertaa eikä kos
Kyllä yleensä pappi ja kanttori ovat "töissä." Pappi pitää pienen puheen vielä, rukoilee, kanttori säestää virsiä.
Tilaisuuden emäntä/isäntä huolehtii tietysti syömiskehoitukset, järjestänyt adressin lukijat jne.
Hautajaisväkeä on niin monenlaista, on rutinoitutta "parempaa väkeä" . On tavallista hämillisempää väkeä. Jolloin on hyvä että joku sanelee sitä runkoa. Syönnin jälkeen pappi puhuu, lauletaan, luetaan adressit. Pitopalvelu pitää "isännän" kanssa silmällä milloin kaikki on sanottu ja kahvia aletaan kaataa.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini järjesti toisella paikkakunnalla isäni hautajaiset ja olin odottanut että minulta olisi kysytty edes jotain millainen isäni oli mutta ei. Pappi ei kysynyt ennen hautajaisia eikä hautajaisissa, olin jotenkin pettynyt. Siis kun tv:ssä monesti näkee että hautajaisissa vainajaa muistellaan niin luulin että niin monesti tehdään. Ja puheessa pappi vielä sanoi virheellisesti että isälleni hänen aikuiset lapsensa olivat tärkeät, joo minä varmaan kyllä mutta velipuoleeni hän ei ikänsä aikana pitänyt mitään yhteyttä eikä velipuoleni ollut edes hautajaisissa.
Pappi käy aina etukäteen keskustelun omaisten kanssa ja jos haluaa saada papin tietoon oman näkökulmansa, niin pitää olla keskustelussa mukana. Muussa tapauksessa pitää tyytyä siihen, että muut saavat äänensä kuuluviin. Pappi ei välttämättä tiedä vainajasta mitään ja on ihan sen varassa, mitä hänelle kerrotaan, vailla velvollisuutta etsiä käsiinsä joka ikistä joka vainajan on tuntenut.
Kaikenlaisista asioista ne ihmiset järkyttyy.
"Harvassa seurakunnassa on vain yksi siunaustilaisuus päivässä. Ei kanttorilla ole mahdollisuutta lähteä muistotilaisuuksiin, siellä on seuraava siunaustilaisuus jo odottamassa."
Esim turun ylösnousemuskappelissa on siunaustilaisuuksia kuin liukuhihnalla. Kun edellinen loppuu, on seuraavan siunaustilaisuuden osallistujat jo odottelemassa. Heillä on eri pappi. Se "meidän" pappi tulee meidän muistotilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt en enää ihmettele, kun siunaustilaisuudelle saa ajan vasta 3 kk päähän, jos siellä seurakunnassa todella siunataan vain 2 vainajaa viikossa, toinen torstaina ja toinen perjantaina. Meillä kuitenkin kuolee yli 100 ihmistä päivässä.
Vierailija kirjoitti:
No yleensä omaiset sanoo jotain, eivätkä istu tuppisuuna
Minulle ihmisen kuolema ja hautajaiset on niin suuri järkytys, etten pysty sanomaan mitään. Oli kyseessä sitten lähi tai kauempi sukulainen. En pysty kuin itkemään, jos jotain pitäisi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yleensä omaiset sanoo jotain, eivätkä istu tuppisuuna
Minulle ihmisen kuolema ja hautajaiset on niin suuri järkytys, etten pysty sanomaan mitään. Oli kyseessä sitten lähi tai kauempi sukulainen. En pysty kuin itkemään, jos jotain pitäisi sanoa.
Siksi ennen hautajaisia kuuluu käydä papin kanssa läpi, jotta hän tietää olla pyytämättä puhumaan. Jos ei itse saa aikaiseksi infota, niin voi syyttää kiusallisuudesta itseään.
En tiedä missä seurakunnassa olet, mutta useimmissa, joissa itse olen työskennellyt, on selvää kanttorin olla mukana, jos ei erikseen sovita muusta.