Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautajaiset aiheuttivat järkytyksen.

Vierailija
11.12.2025 |

En ole vuosikymmeniin käynyt hautajaisissa, viimeksi juuri aikuistuneena.

Siksi tulikin järkytyksenä, kun  isäni hautajaisissa pappi ilmoitti: Seuraavaksi vuorossa vainajan muistelu!

Olisiko minun ja siskoni pitänyt osallistua tähän muisteluun? Nyt istuimme selkä kyyryssä pöytäliinaa tuijottaen. No, onneksi joku naapuri sanoi jotain kaunista, vaikka isämme ei ollutkaan koskaan "suosittu".

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pappi kutsutaan syömään, yleensä hän pitää pienen puheen ja rukouksen ja sanoo jotain että tähän väliin sopii hyvin kun kerrotte muistojanne "wilhelmistä." 

Tääkin tuli ihan puskista. Että piti istua papin kanssa samassa pöydässä. Ja kanttorin. Ei ollut mitään puhuttavaa.

On yleensä ihan selvää, että pappi ja kanttori istuvat lähiomaisten seurassa. Aika moni asia ei ole enää niin järkyttävä, kun vähän selvittää etukäteen, siksi papin kanssa käydään ensin keskustelu.

Vierailija
22/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan sitä voinut sanos vaikka sen, isä jäi vieraaksi kun pwrheen elämä meni niin.

Jos pappi kutsutaan syömään, yleensä hän pitää pienen puheen ja rukouksen ja sanoo jotain että tähän väliin sopii hyvin kun kerrotte muistojanne "wilhelmistä." 

Hautajaiset suunnitellaan papin kanssa.  Itse mainitsin hänelle ettemme ole laulavaa porukkaa ja muutenkin tuppisuisia hämäläisiä vaikka  täti olikin  meille kaikille läheinen ja mukava täti.

Ei hautajaisia suunnitella papin kanssa! Siunaustilaisuus ja hautaanlasku käydään yhdessä läpi, muistotilaisuus on omaisten oma asia. Pappi voidaan kutsua mukaan ja häneltä voidaan pyytää rukousta tms., mutta ei pappi ole seremoniamestari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole ollut hautajaisissa, joissa tuollainen osio olisi ollut. Kuka teillä sopi hautajaisista papin kanssa? Siinä keskustelussahan käydään läpi hautajaiskaava (koska siinä on joitain vaihtoehtoisia osia ja osia, joita voi jättää pois jne). Luulisi, että vainajan lapsina olisitte edes jollain tasolla olleet tästä tietoisia?

Kaikissa hautajaisissa joihin olen osallistunut on ollut tuo muisteluhetki.-N. 69v.

Joo, muistotilaisuudessa, ei siunaustilaisuudessa. Ei kai pappi enää toimi muistotilaisuudessa seremoniamestarina?

Pappi kutsutaan ja kanttorikin usein mukaan ja he ovat "seremoniamestareita."  Heillä on rutiinia.

Vierailija
24/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan sitä voinut sanos vaikka sen, isä jäi vieraaksi kun pwrheen elämä meni niin.

Hautajaiset suunnitellaan papin kanssa.  Itse mainitsin hänelle ettemme ole laulavaa porukkaa ja muutenkin tuppisuisia hämäläisiä vaikka  täti olikin  meille kaikille läheinen ja mukava täti.

Ei kannata enää sanoa "tähän väliin" tai joku alkaa ryystää juomaansa. :)

Vierailija
25/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää taas...... nykyihmiset järkyttyy joka asiasta.

Vierailija
26/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kirkon jäsen.

Isäni suku asuu Euroopassa.

Äidin puolelta läheisimmät

eli äiti itse ja minulle läheiset

tädit ovat jo menneet.

Muut ovat jääneet

etäisiksi pitkän välimatkan tähden.

Tulen muuttamaan

ulkomailla muutaman vuoden 

sisällä. Ei minua rummona 

Suomeen tuhkata, joten ei 

sellaisia murheita kenelläkään. 

En välitä mistään prameuksista

muutenkaan.

Vierailija
27/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyneissä perheissä on aina suurissa perhejuhlissa myös puheita. Vapaamuotoisia tai etukäteen kirjoitettuja. 

Esimerkiksi häissä ja hautajaisissa ja 50-vuotisjuhlissa ja rippijuhlissa. 

Pappi puhuu kappelissa ja omaiset sanovat lyhyesti jotain viedessään kukkia arkulle. Tämän jälkeen siirrytään muistotilaisuustilaan, jossa omaiset puhuvat muisteluitaan kaikille ääneen seisten. 

Vierailija
28/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tääkin tuli ihan puskista. Että piti istua papin kanssa samassa pöydässä. Ja kanttorin. Ei ollut mitään puhuttavaa.

No sun isä ei sitten mikään tavisvainaja ollutkaan, jos kanttorillakin oli aikaa tulla muistotilaisuuteen. Meillä on hautajaisia 3-5 kpl peräkkäin, kanttori ei lähde mihinkään muistotilaisuuksiin, kun on jo seuraavan vainajan siunaustilaisuuden aika. Pappi voi vaihtua, kanttoreita harvoin on useita.

Vierailija
29/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hautajaisia suunnitella papin kanssa! Siunaustilaisuus ja hautaanlasku käydään yhdessä läpi, muistotilaisuus on omaisten oma asia. Pappi voidaan kutsua mukaan ja häneltä voidaan pyytää rukousta tms., mutta ei pappi ole seremoniamestari.

Papeilla on se rutiini, kuten huomaamme, monelle hautajaiset on harvinaisempi juttu.   Tietysti on joku emäntä/isäntä/pitopalvelun emäntä joka kehoittaa että nyt ottamaan ruokaa tai nyt on kahvipöytä valmiina, menkääpä ottamaan.

Vierailija
30/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän pappi voi tietää haluaako joku sanoa jotain tai millaiset välit teillä vainajan kanssa on ollut. Yleensä omaiset haluavat sanoa edes jotain, 

Nyt tää näyttäytyi kieltämättä hautajaisväelle, että vainaja oli ollut huonoissa väleissä lastensa kanssa. Vaikka kyse oli "wanhan ajan" etäisistä väleistä.

Vierailija
31/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole ollut hautajaisissa, joissa tuollainen osio olisi ollut. Kuka teillä sopi hautajaisista papin kanssa? Siinä keskustelussahan käydään läpi hautajaiskaava (koska siinä on joitain vaihtoehtoisia osia ja osia, joita voi jättää pois jne). Luulisi, että vainajan lapsina olisitte edes jollain tasolla olleet tästä tietoisia?

Kaikissa hautajaisissa joihin olen osallistunut on ollut tuo muisteluhetki.-N. 69v.

Joo, muistotilaisuudessa, ei siunaustilaisuudessa. Ei kai pappi enää toimi muistotilaisuudessa seremoniamestarina?

Pappi kutsutaan ja kanttorikin usein mukaan ja he ovat "seremoniamestareita."  Heillä on rutiinia.

En ole koskaan tuollaista tapaa huomannut, vaikka kanttori olenkin.

Vierailija
32/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein oli kanttorikin mukana tarinassasi. Mielenkiintoista,  suorastaan. 

Vierailija
33/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pappi pidä mitään perinteisiä muistopuheita muualla kuin siunaustilaisuudessa, muistotilaisuudessa hän on pyynnöstä paikalla, mutta käytännössä sivuosassa. Hän voi ehdottaa virren laulamista ja lukee Raamatusta joitain lohduttavia säkeitä, mutta ei enää pidä puhetta.

Tämäkin riippuu siitä mitä on sovittu. Virren ja lyhyen, vähän siunaustilaisuutta kevyemmän muistopuheen jälkeen pappi voi poistua näyttämöltä sanomalla, että nyt on hyvä hetki muistella Perttiä. Siinä on tietysti hyvä varmistaa etäkäteen että jollain on jotain hyvää sanottavaa Pertistä ettei tule pelkkää kiusallista hiljaisuutta.

Vierailija
34/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaiset nimenomaan suunnitellaan papin kanssa. Muistotilaisuuden haluavat useimmat itse suunnitella, mutta se on hyvä silti tehdä selväksi papin kanssa, jotta tämä on kärryillä miten edetään. Moni myös haluaa papin nimenomaan olevan ainakin osittain juontajan roolissa, ja osallistuvan ohjelman rungon suunnitteluun. Kaikki käy, kunhan se etukäteen on selvästi sovittu.

T: pappi

Vierailija
35/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Papeilla on se rutiini, kuten huomaamme, monelle hautaja

Mistä ihmeestä olet tämän keksinyt? Pappi on siellä yksi vieraista, kyllä muistotilaisuuden kulku on kokonaisuudessaan omaisten vastuulla. Poikkeuksena tilanteet, joissa paikalla on hyvin iäkästä väkeä ja tilaisuus järjestetään esim. palvelutalossa.

Vierailija
36/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt todella monissa hautajaissa ja tuollaista muistelua en ikinä ole tavannut. Tilaisuushan käydään papin kanssa etukäteen läpi, ihan kuten häät ja kastamisetkin. Muistotilaisuudessa on pidetty puheet ja nekin päättää omainen, joka on siis kutsun myös laittanut ja pappikin on siellä vieraana. 

Vierailija
37/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, koska hautajaisissa omaiset usein haluavat keskittyä suremiseen, joten ammattilaisen halutaan olevan vähintään tukijana. Monen monta kertaa olen saanut olla seremoniamestari, koska erityisesti silloin kun vainaja ei ole itselle tuutu, koko tilanteeseen osaa suhtautua oikeanlaisella viileydellä. Omaiset saavat keksittyä suremaan ja toisiaan tukemaan.

Vierailija
38/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini järjesti toisella paikkakunnalla isäni hautajaiset ja olin odottanut että minulta olisi kysytty edes jotain millainen isäni oli mutta ei. Pappi ei kysynyt ennen hautajaisia eikä hautajaisissa, olin jotenkin pettynyt. Siis kun tv:ssä monesti näkee että hautajaisissa vainajaa muistellaan niin luulin että niin monesti tehdään. Ja puheessa pappi vielä sanoi virheellisesti että isälleni hänen aikuiset lapsensa olivat tärkeät, joo minä varmaan kyllä mutta velipuoleeni hän ei ikänsä aikana pitänyt mitään yhteyttä eikä velipuoleni ollut edes hautajaisissa.

Vierailija
39/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän pappi voi tietää haluaako joku sanoa jotain tai millaiset välit teillä vainajan kanssa on ollut. Yleensä omaiset haluavat sanoa edes jotain, 

Nyt tää näyttäytyi kieltämättä hautajaisväelle, että vainaja oli ollut huonoissa väleissä lastensa kanssa. Vaikka kyse oli "wanhan ajan" etäisistä väleistä.

Siksi se olisi ollut hyvä käydä etukäteen papin kanssa läpi, koska kuulostaa nyt siltä, ettei pappi ole tiennyt perheen väleistä mitään.

Vierailija
40/68 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivistyneissä perheissä on aina suurissa perhejuhlissa myös puheita. Vapaamuotoisia tai etukäteen kirjoitettuja. 

Me ollaan kaikki maalaistolloja: isän puolelta maajussi-evakoita, äidin puolelta renkejä ja piikoja. Me emme ole kasvaneet tunneälyän - eikä ilmeisesti muunkaan - hellessä huomassa.

En tiedä. Ehkä muut perheet sitten parempia... kun osaavat tulla neuvomaan tähänkin keskusteluun.