Saako työntekijä matkustella sairaslomalla?
Aikanaan tuli hirveä polemiikki jo siitä, jos erehtyi saikulla käymään lenkillä tai kaupassa, nykyään näköjään saa jopa matkustella pitkin maita ja mantereita.
Kumma juttu
Kommentit (31)
Kyllä. Siis, jos sairaus sen sallii. Itse sain työuupumisesta masennusdiagnoosin. Maisemanvaihtoa oikein suositeltiin. Lähdin ulkomaille useammaksi viikoksi. Ensin nukuin kotona 2 viikkoa, koska olin niin väsynyt.
Tulevaisuudessa kun passisi ja rahasi ovat sirulla ihosi alla, sairasloman ajaksi voidaan passi mitätöidä ja raha saada toimimaan vain lähimmässä ruokakaupassa, ei esim. Alkossa ja ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nyt saikulla, enkös voikin lähteä vaikkapa Brysseliin shoppailemaan?
Jos sun kunto on sellainen, että pystyt eikä se haittaa tai hidasta sun toipumista, voit tosiaan lähteä.
Tietenkin saa jos terveyden puolesta siihen kykenee.
Riippuu ihan sairasloman syystä mitä voi ja saa tehdä.
Jos sairastaa jotain tartuntatautia, niin silloin ei pidä matkustella. Tai jos on selkä kipeä. Matkustaminen pahentaa selkäkipua, eikä kipeän selän kanssa pysty istumaan autossa, kentokoneessa tai muuallakaan.
Mutta jos on stressilomalla tai kärsii masennuksesta, niin silloin maiseman vaihdos voi edistää toipumista. Silloin kannattaa matkustaa jos vaan on siinä kunnossa että jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa kun passisi ja rahasi ovat sirulla ihosi alla, sairasloman ajaksi voidaan passi mitätöidä ja raha saada toimimaan vain lähimmässä ruokakaupassa, ei esim. Alkossa ja ravintoloissa.
Eli siis sun mielestä sairaana ei saa tilata ravintolasta valmista ruokaa. On käytävä lähikaupassa ja kokattava ruoka itse, ja jos ei jaksa niin sitten saa kuolla nälkään.
Olet diktaattoriainesta.
Ei saa poistua kotoa minnekään ihmisten ilmoille, ainakaan päivänvalossa. Iltapimeällä voi käväistä lähikaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa selvittää etukäteen mitä mieltä vakuutusyhtiö on asiasta.
Miten vakuutusyhtiö tähän liittyy?
Eivätkö vakuutukset ole mielestäsi voimassa sairausloman aikana?
Vierailija kirjoitti:
Ei saa poistua kotoa minnekään ihmisten ilmoille, ainakaan päivänvalossa. Iltapimeällä voi käväistä lähikaupassa.
Entä kesällä, kun ei ei tule pimeää?
Kyllä saa. Se onko se järkevää oman terveydentilan kannalta, riippuu sairaudesta. Esim. masentuneelle tai työuupuneelle voi olla erittäin hyväksi, kuumeisessa infektiosairaudessa ei taatusti. Mutta ei se missään tapauksessa laitonta tai epäeettistä ole (paitsi jos on tarttuva sairaus ja tartuttaa matkoillaan muita), eikä sitä tarvi häpeillä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin työuupumuksen takia kerran 6 kk pois töistä. En todellakaan piileskellyt, ja päin vastoin loman määrännyt psykiatri suositteli kaikkea ajatukset työelämästä ja tutuista ympyröistä poistavaa tekemistä. Olin lomastani 3 kk Kreetalla.
Ihosairauksiin sai ainakin ennen hakea etelänmatkoihin tukea. Se matka oli se hoito.