HS: Trumpin hallinto ehdottaa: Myös suomalaisturistien pitäisi toimittaa some-historiansa päästäkseen maahan
"YHDYSVALTAIN presidentin Donald Trumpin hallinto suunnittelee vaativansa maahan ilman viisumia saapuvia turisteja toimittamaan sosiaalisen median historiansa viiden vuoden ajalta.
Sosiaalisen median tietojen lisäksi uuden ehdotuksen mukaan hakijoiden tulisi ilmoittaa puhelinnumeronsa ja sähköpostiosoitteensa useiden vuosien ajalta ja kertoa lisää perheenjäsenistään."
https://www.hs.fi/maailma/art-2000011683911.html
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo jotain uutta? Tätä kysyttiin jo kesällä. Siellä kysytään paljon muutakin.
On, etkö lukenut uutista, urpo?
Selitätkö miten se eroaa nykyisestä? Sosiaalisen median tilejä kysytään jo.
Vtun juntti, eihän kysytä
Kolme viikkoa sitten Seattlen kentällä rajatarkastuksessa kyllä virkailija kysyi, millä sosiaalisen median alustoilla olen ja kuinka usein niitä päivitän? Eniten tuntui kiinnostavan, että löytyykö minulta tik tok, telegram tai wechat sovellus. Kun vastasin asiallisesti kolmeen aiheeseen liittyvään kysymykseen, se oli siinä. Ei tarvinnut kännykkää ja sen some- tilejä näyttää.
Onnekseni itselläni ei ole tik tokia tai wechat sovelluksia.
Vierailija kirjoitti:
Miten somehistoria toimitetaan?
Kerrot tunnuksesi niin jenkkiviranomaiset saavat historiasi sormia napsauttamalla suoraan some-jättiyhtiöiltä. Todennäköisesti epäilyttävät viestit valmiiksi korostettuna ja AI:n tekemän pikaprofiloinnin kera.
Ne haluaa myös DNA:t, sormenjäljet, silmätunnisteet, terveystiedot, lähisukulaisten henkilötiedot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo jotain uutta? Tätä kysyttiin jo kesällä. Siellä kysytään paljon muutakin.
On, etkö lukenut uutista, urpo?
Selitätkö miten se eroaa nykyisestä? Sosiaalisen median tilejä kysytään jo.
Uutisen mukaan ei kysytä tällä Esta-lomakkeella.
Tämän hetkinen muotoilu on: Do you want to disclose any social media accounts? Voit käydä tarkistamassa asian Yhdysvaltain hallinnon virallisilta Esta-hakemus sivuilta jos et usko.
Ehkä tämä sitten on uusi asia briteille, mutta suomalaisilta on kysytty jo hyvän aikaa.
Ei taideta kysyä, ainakaan tämän sivun mukaan. Ja ainahan tuollaiseen voi vastata
Oletko hakenut estaa kuluneen vuoden aikana? Minä olen. Ennen vanhaan ei kysytty, nykyään kysytään.
Sananvapaus puolueen sanavapaus koskettaa vain heitä.
Tämä asia on pistänyt useampaan kertaa miettimään. Minulla ei ole kännykkää, joten ei ole sosiaalisen median tilejäkään, voiko se olla ongelma joskus kun se vaikuttaa epäilyttävältä? Tai jos löytyy toinen samanniminen, pidetäänkö sitä minun tilinä vaikka kuva on erilainen, mutta kun ei löydy osuvampaakaan tiliä? Nimelläni löytyy tunnettu musiikintekijä, joka on nyt jo kuollut. Häneksi minua on luulta nimen perusteella. Sukuahan hän on, että ei kovin kauaksi mennyt oikeasta, ulkonäössäkin on samaa. Eli ihan aito huoli, että löytyy liian samanlainen henkilö netistä joka en kuitenkaan ole minä mutta milläs todistat?
Matkailen lähinnä Euroopassa, mutta kunhan nuorimmat lapset kasvavat hiukan vanhemmiksi, kiinnostus istua pidempään lentokoneessa kasvaa.
Kun mennään muutama vuosi eteenpäin, tilanne voi muuttua. Tosin se voi muuttua pahempaankin suuntaan: tarkistetaan puoluekirjat, terveystiedot yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sometilit on jo yhdysvaltain viranomaisten saatavilla milloin tahansa, koska jenkkimammuttien alustoille olen rekisteröitynyt. Sen kun katsoo ihan rauhassa sieltä minut, ei mulla ole mitään salattavaa.
Tuskinpa vain ovat. Vai linkititkö ne sinne henkilötunnuksesi taakse?
Kerran käytät luottokorttia johonkin nettiostokseen ja se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli suunnitelmissa matkustaa parin vuoden sisällä Jenkkeihin, mutta jää väliin. Pohjois-Koreakin houkuttelee jo enemmän.
No mikäs siinä, ihmisellä on toki oikeus fanittaa halutessaan Pohjois-Koreaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli suunnitelmissa matkustaa parin vuoden sisällä Jenkkeihin, mutta jää väliin. Pohjois-Koreakin houkuttelee jo enemmän.
No mikäs siinä, ihmisellä on toki oikeus fanittaa halutessaan Pohjois-Koreaa
Pohjois-Korean sananvapaus alkaa näyttää paremmalta entä Trumplandian.
Vierailija kirjoitti:
Ne haluaa myös DNA:t, sormenjäljet, silmätunnisteet, terveystiedot, lähisukulaisten henkilötiedot
Sormenjäljet on otettu jo vuosia monessa eri maassa, kun matkustaa Schengen maiden ulkopuolelle. Se on ihan normitoimintaa. Myös nuo kasvo/silmätunnisteet yleistyy monin paikoin.
Ei suvakkivihapuja pääse enää karkuun trumpin herjaamista. Skannaus ja vankilaan.
Eiköhän Suomalaisten tiedot ole jo Usalaisten hallussa, ei niitä tarvitse erikseen sinne viedä. Siitä ovat pitäneet huolta Usan netti palvelut esim Google.
Moni suvaitsevainen hurrasi trumpin salamurhayritystä somessa omalla nimellä. Nyt joutuvat tilille! Pitkä kakku odottaa jossain välissä. Onhan leillä dca joukkoja jo suomessakin. Ei tarvitse enää jenkkeihin lähteä.
Täällä kauhistelevat sossuelätti palstamammat eivät ole koskaan olleet Yhdysvalloissa, saati koskaan sinne menisivät. LOL.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ilmiö on sukua sille Suomessa koetulle mielipidesyrjinnälle jota mm Yle on harrastanut rekrytoinneissaan eli jos olet persu niin Ylelle töihin et ole päässyt.
Kyseessä täysin sama ilmiö, ideologinen syrjintä.
Tämä olisi aivan hirvittävä dystopia ellei olisi välttämätön vastaisku intersektionaalisten sosialistien vastaavalle syrjinnälle.
Olet joko puolesta tai vastaan, keskitietä ei ole. Tämä ajattelu aloitti syrjinnän ja se ei tullut oikealta.
No johan on jutut. Itse olen rehellisesti persu ja töissä ylessä. Kukaan ei ole täällä koskaan puoluekantaani kysellyt, eikä se ketään kiinnosta. Ei rekry vaiheessa eikä muutenkaan missään kohtaa.
Olet siis talonmies Ylellä.
Ylessä ei ole talonmiehiä, ainakaan Pasilassa. Jos sinäkin olisit aikuinen niin tietäisit, että ihmisten puoluekantaa ei saa kysellä rekrytoidessa ihmistä (kuuluu GDPR suojan alle). Se ei kuulu työnantajalle pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei suvakkivihapuja pääse enää karkuun trumpin herjaamista. Skannaus ja vankilaan.
Oi, näen jo zuu wakin istumassa amerikkalaisessa vankilassa ristikoiden takana.
Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Kuka tietää kaikki puhelinnumeronsa vuosien varrella? Lasketaanko lapsuuden lankapuhelin nro mukaan?
Jenkit tietää. Kaikki tiedot löytyy sinusta. Älä huolehdi
Vierailija kirjoitti:
Moni suvaitsevainen hurrasi trumpin salamurhayritystä somessa omalla nimellä. Nyt joutuvat tilille! Pitkä kakku odottaa jossain välissä. Onhan leillä dca joukkoja jo suomessakin. Ei tarvitse enää jenkkeihin lähteä.
Entä sitten. Sananvapaus jne. Republikaanien mielestä vihainen ja ilkeäkin puhe pitää sallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten. Sananvapaus jne. Republikaanien mielestä vihainen ja ilkeäkin puhe pitää sallia.
Heh, uskallatko mennä? Pelottaako?
Yhdysvallat ei ole kehitysmaata nähnytkään, päinvastoin, haluavat suojata hienon maan persläpimaiden kansalaisilta. Olen yhdysvaltalaisen kanssa aviossa ja siten tunnen maata suhteellisen hyvin. Upea maa, elintaso heittämällä korkeampi ihan taviksillakin kuin Suomessa. Ei työttömyyttä edes. Ja mikä mahtava luonto.