Yle: Tuoreet Move mittaukset 2025: Maalaisten kunto romahtanut yhä kauemmas helsinkiläisten taakse
Moni maalaislapsi ei jaksa tai pysty juosta edes sataa metriä. Kaupungeissa iso osa lapsista harrastaa tavoitteellista liikuntaa. Kehityssuunta pahenee vuosi vuodelta.
Kommentit (103)
Ei mikään ihme, ei muuta tehdä kuin nostellaan housuja, tukia ja syödään läskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutettiin puolison kanssa maalle reilu vuosi sitten, ja arkiliikunnan määrä väheni selkeästi. Siitäkin huolimatta, että nyt on puutarha ja koira. Se on se auto, joka oli pakko hankkia. Huomattiin syksyllä, että pyörät, joita käytettiin päivittäin kaupungissa, ovat olleet koko kesän autotallissa. Talven jälkeen aion huoltaa pyörän ja alkaa taas tehdä pienemmän kauppareissut pyörällä autoilun sijaan. Ei tällainen peli vetele.
Arkiliikunta on täysin myytti. Se, että pyöräilee jonkun pari kilsan matkan, ei auta kunnonsäilymiseen mitään. Eikä varsinkaan energiatasapainon osalta. Itse fillaroin vain ja ainoastaan kuntoperusteisesti ja sellainen 1.5h - 2h tempovauhtinen (korkeailla sykkeillä) fillarilenkki on aikalailla minimi kunnon kehittämiseen sillä saralla. Siinäkään ei ihan kamalasti kaloreita kulu loppupeleissä, joten painonhallinnan osalta joku kevyt ei-urheilufillar
Minä joka päivittäin liikun kävellen kymmenisen kilometriä, pidemmät matkat muutaman kerran viikossa pärjäsin erittäin hyvin työpaikan kuntotestissä.
Se on myytti, että pari kertaa autolla salille viikossa, olisi kunnon kannalta merkittävää.
Parempi tietysti kuin ei mitään.
Toki sinun liikkumiksesi on toisella tasolla ja ymmärrän näkökulmasi. Ei meidän kuitenkaan kansakunnan tasolla tarvitse mitään kilpaurheilijoita olla. Kunhan nyt normaalipainoisia ja kohtalaisessa kunnossa.
Täällä kyläkoulun lopettamisen jälkeen lähimpään kouluun 24km taksikuljetuksella kolme tuntia päivässä, koska bussi ja taksi kiertää. Lähin luistelu-ja jalkapallokenttä yhtä kaukana siellä taajaman koululla. Omalla autolla 25 min ajo. Pimeää riittää ja koirasusia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kyläkoulun lopettamisen jälkeen lähimpään kouluun 24km taksikuljetuksella kolme tuntia päivässä, koska bussi ja taksi kiertää. Lähin luistelu-ja jalkapallokenttä yhtä kaukana siellä taajaman koululla. Omalla autolla 25 min ajo. Pimeää riittää ja koirasusia.
Ikinä en laittaisi lastani istumaan bussissa kolmea tuntia joka arkipäivä.
Mikä teitä riivaa kun tuollaisissa perslävissä asutte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttuuko asuinpaikka persläveksi, jos kunta / kaupunki lopettaa kyläkoulun ja miten sen kylän asukas voi estää koulun loppumisen jos kunnalla rahat vähenee? Ja miten asukkaat on tämän voineet tietää esim. 30 vuotta sitten rakentaessaan taloaan sinne? Luuletko, että kyläkoulu säilyisi jos seisomme koulun oven edessä ja estämme oppilaiden poistumisen koulurakennuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on yllättynyt? Ainahan ne on ollut merkittävästi lihavempia, viimevuosina paisunut entisestään. Juntit vanhemmat ei opeta mitään tapoja, ei edes tapoja pitää itsestään huolta.
Voin sanoa että minä olen vähän yllättynyt. Silloin kun minä olin armeijassa maalta kotoisin olevat olivat järjestään kovakuntoisempia kuin kaupunkilaiset.
70-luvulla?
1870-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei taidettu puhua helsinkiläisistä vaan kaupunkilaisista. Meillä pienemmässä kaupungissa lyhyet välimatkat on pakko kävellä tai pyöräilllä, kun ei ole kunnon julkista liikennettä. Valitettavasti nuoriso siirtyy nykyään sähkö- tai moottoriavusteiseksi teini-iässä.
Tuo sähköpotkulautojen ja skuuttien yleistyminen peruskouluikäisten keskuudessa on kyllä omituinen ilmiö. Mitä ihmettä lapsi tekee tuollaisella laitteella? Ei sillä sen paremmin mihkään kouluun tai harrastuksiin kuljeta, kuin tavallisella polkupyörällä. Ainoastaan se vähäinenkin arkinen hyötyliikunta poistetaan.
Itse en teininä harrastanut yhtään mitään liikuntaa ja olisin varmaan ollut ihan petipotilas kuntoinen jos ne koulumatkojen fillaroinnit (n. 3,5km suuntaansa) olisi korvattu jollain sähköskootterilla köröttelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttuuko asuinpaikka persläveksi, jos kunta / kaupunki lopettaa kyläkoulun ja miten sen kylän asukas voi estää koulun loppumisen jos kunnalla rahat vähenee? Ja miten asukkaat on tämän voineet tietää esim. 30 vuotta sitten rakentaessaan taloaan sinne? Luuletko, että kyläkoulu säilyisi jos seisomme koulun oven edessä ja estämme oppilaiden poistumisen koulurak
Et muuttamisesta ole kuullut?
Onhan tuo nyt ihan sairasta, että lapsen koulumatkan menee kolme tuntia joka päivä.
Ehkä siirtymineen ja odotteluineen enemmänkin.
Sitä tarinasi ei kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttuuko asuinpaikka persläveksi, jos kunta / kaupunki lopettaa kyläkoulun ja miten sen kylän asukas voi estää koulun loppumisen jos kunnalla rahat vähenee? Ja miten asukkaat on tämän voineet tietää esim. 30 vuotta sitten rakentaessaan taloaan sinne? Luuletko, että kyläkoulu säilyisi jos seisomme koulun oven
"
Et muuttamisesta ole kuullut?
Onhan tuo nyt ihan sairasta, että lapsen koulumatkan menee kolme tuntia joka päivä.
Ehkä siirtymineen ja odotteluineen enemmänkin.
Sitä tarinasi ei kerro. "
Ostatko minulle samanlaisen omakotitalon ja -tontin uudelta asuinpaikkakunnalta?
Itse asun Helsingissä ja kyllä sen omin silmin näkee, että läheiset futiskentät on joka ilta ihan täynnä pelaajia. Ja jos julkisilla matkustaa, niin aina on kyydissä nuoria matkalla harjoituksiin tai sieltä pois. Tietysti Helsingissä on mahdollisuus harrastaa niin monta eri lajia, että harrastajiakin riittää.
On täällä kyllä niitä läskejäkin, joille liikkuminen on vihoviimeinen asia. Kyllä heitäkin näkee katukuvassa.
Ylipäätään oman kokemukseni mukaan Helsingissä luonnostaan liikutaan aika paljon kävellen ja kuntoilijoita on joka puolella.
Olen tuo, jolle vastasit.
Paree varmaan unohtaa koko pyöräily sitten, kun siitä ei mitään hyötyisikään. :D
En muuten ole lihava, ja ruokavalio on suht kunnossa. Paino (61 kg) ei ole noussut, vaikka liikunkin vähemmän.
Kaikki syyt olla liikkumatta ovat tekosyitä.
-UKK
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutettiin puolison kanssa maalle reilu vuosi sitten, ja arkiliikunnan määrä väheni selkeästi. Siitäkin huolimatta, että nyt on puutarha ja koira. Se on se auto, joka oli pakko hankkia. Huomattiin syksyllä, että pyörät, joita käytettiin päivittäin kaupungissa, ovat olleet koko kesän autotallissa. Talven jälkeen aion huoltaa pyörän ja alkaa taas tehdä pienemmän kauppareissut pyörällä autoilun sijaan. Ei tällainen peli vetele.
Arkiliikunta on täysin myytti. Se, että pyöräilee jonkun pari kilsan matkan, ei auta kunnonsäilymiseen mitään. Eikä varsinkaan energiatasapainon osalta. Itse fillaroin vain ja ainoastaan kuntoperusteisesti ja sellainen 1.5h - 2h tempovauhtinen (korkeailla sykkeillä) fillarilenkki on aikalailla minimi kunnon kehittämiseen sillä saralla. Siinäkään ei ihan kamalasti kaloreita kulu loppupeleissä, joten painonhallinnan osalta joku kevyt ei-urheilufillar
Korjaan viestiketjun:
Olen tuo, jolle vastasit.
Paree varmaan unohtaa koko pyöräily sitten, kun siitä ei mitään hyötyisikään. :D
En muuten ole lihava, ja ruokavalio on suht kunnossa. Paino (61 kg) ei ole noussut, vaikka liikunkin vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi, että se lapsi istuu kotona, tai kaverin sohvalla, sen kännykkänsä kanssa sen 3h per päivä?
Lapsen päivässä 3h ei ole mitään. Sen ajan voi lukea vaikka kirjaa. Aika harvassa on sitäpaitsi 1.5h suuntaansa bussimatkat.
PK-seudulla menee helposti 2h per päivä julkisella liikenteellä. Tiedän nuoren, joka käy Jollaksesta käsin Ressun lukiota ja tuo aika hurahtaa helposti ruuhka-aikaan kulkiessa, vaikka on "hyvät yhteydet".
Aikanaan kävin itse pohjois-Helsingistä julkisilla töissä länsi-Helsingissä ja matkaan meni 1h - 1.5h per sivu, riippuen kellonajasta. Ei pääse ovelta ovelle yhdellä välineellä.
Oma auto on osittainen ratkaisu molemmissa tapauksissa. Landella se leikkaa matka-ajan nopeasti. PK-seudulla edes oma auto ei välttämättä lyhennä kuluvaa aikaa, jos se on ruuhkaiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi, että se lapsi istuu kotona, tai kaverin sohvalla, sen kännykkänsä kanssa sen 3h per päivä?
Lapsen päivässä 3h ei ole mitään. Sen ajan voi lukea vaikka kirjaa. Aika harvassa on sitäpaitsi 1.5h suuntaansa bussimatkat.
PK-seudulla menee helposti 2h per päivä julkisella liikenteellä. Tiedän nuoren, joka käy J
25min ajo muuten harratuspaikkaan/kentälle on PK-seudunkin mittakaavassa täysin normaali. Toinen muksu harrastaa fudista ja ulkotreenit on 15km päässä olevalla kentällä. Sinne menee autolla n. 30min iltasella suuntaansa. Hallitreenit on n. saman matkan päässä, mutta johtuen reitistä ja treenien alkuajasta, matkaan menee n. 40 minuuttia per suunta. Julkisilla menisi selvästi pidempään, koska vuorovälit, parikin vaihtoa ja välissä kävelyt - etenkin hallin päässä.
Asumme Kehä I:sen kupeessa, aikalailla "keskellä" Helsinkiä maantieteellisesti.
Itse pelasin aikanaan jääkiekkoa ja salibandya eikä siitä olisi mitään tullut ilman, että faija kuskasi treeneihin ja peleihin. Sama juttu se oli muillakin. Pohjois-Helsingissä asuttiin tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmentaja juoksuttaa lapsia verenmaku suussa, kun vanhemmat eivät itse kehtaa painostaa lapsiaan liikkumaan.
Tee-se-itse valmennus on köyhän perheen valinta. Lapsi viedään autolla vaikkapa 10 km päähän mistä lapsen on käveltävä takaisin jos meinaa päästä kotiin. Toinen vaihtoehto on pelikiellolla uhkaaminen jos lapsi ei punnerra.
Tuloksena likuntaa vihaavia aikuisia, jotka menevät sohvalta jääkaapillekin skuutilla.
Asun itse maalla ja uskon kyllä että teini-ikäisillä käy täällä aika pitkäksi eikä liikuntaa tule harrastettua. Itse leikkaan nurmikkoa ja teen muita puutarhatöitä, teen lumitöitä ja käyn kävelyllä, mutta ymmärrän kyllä jos joku kasiluokkalainen ei tuollaisesta innostu. En todellakaan olisi aikoinaan itsekään innostunut. Lenkillä käyminenkin on osan vuodesta haastavaa, kun usein pienet tiet jätetään auraamatta ja oikeastaan ainoa paikka missä voi lenkkeillä on ison tien laita, ja se saattaa olla vaarallista. Ei usein itseäkään houkuta sinne lähteä. Ja eipä täältä tosiaan tule käväistyä kävelemällä tai edes pyörällä lähikaupassa, kun sinne on 20km suuntaansa. Naapuritkin kilometrien päässä, ja melko usein ovat vanhempaa väkeä, ei ole teineille kavereita kenen kanssa hengailla.
Sympatiat maaseudulla asuville teineille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No jos sä nyt kattelet vaikka jotain itsä-Suomen aikuisia, niin melkoisia pullataikinoitahan ne on. Luuleksä, että ne kykenee ohjeistaa lapsiaan noihin tapoihin kun itsekään ei taivu. "
Väännetään rautalangasta. Liikuminen on kulttuurikysymys, ei olosuhde. Siksi nämä sivujen mittaiset selittelyt seuroista ja välimatkoista on jokseenkin turhia. Siitähän se juuri lähtee, että kun kodit eivät tue liikunnallista elämäntapaa, lapset eivät liiku.
Toki liikkumista edesauttaisi liikkuvat kaverit ja toki teini-iässä niiden merkitys korostuu.
Kun oli kyläkoulut niin lapset liikkuivat joka päivä kävellen, pyörällä, tai suksilla kouluun. Nyt ne liikkuvat bussilla tai taksilla puoli tuntia kouluun. Mikä tässä on kulttuurikysymys?
Kulttuurikysymys on juuri se, ettet ymmärrä vanhempien roolia. Esim. sinä kuvittelet, että lapset liikkuvat, koska muut ohjaavat ne liikkumaan, eivät siksi, että sinä liikkuisit niiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Noo meän maaseutu kylällä pojat, tytöt, naiset ja miehet kalastelee, metsästää, linnustaa. Patikoi tuntureilla ja metsillä. Talvella tehdään lumityöt. Kaadetaan puut omasta metsästä siellä otetaan moottorisaha ja vesuri käteen. Tarvitaan myös halkomakirves sauna-ja lämmityspuiden tekoon. Ei pääse ihrat vartaloon kertymään.
Katos. Siinähän se maaseudun tee-se-itse - tyyppi onkin.
Tilastojen mukaan ette todellakaan.