Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Keliakiatesti postitiivinen (?) vai ei??

Vierailija
10.12.2025 |

Jos testiin tuli testiajalla hyvin vaalea mutta selkeästi erottuva vaaleanpunainen viiva. Pakkauksessa ohjeessa näytettiin positiiviseksi todella tummaa tai vähän vaaleamman tummaa viivaa. Negatiivinen oli ei viivaa ollenkaan. Mitä tämä tarkoittaa? Pelottaa keliakia :(

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko positiivinenkin on positiivinen...

Vierailija
2/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pelkäämistä siinä on? Olen jo pitkään noudattanut gluteenitonta ruokavaliota. Ihanaa kun ei ole vatsa jatkuvasti kipeä eikä turvoksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pelottaa? Itse sairastuin siihen (se todettiin) reilu kolme vuotta sitten eikä elämäni ole huonoksi muuttunut. Päinvastoin, monet vaivat jäivät pois kun gluteenitonta ruokavaliota aloin noudattamaan. 

Vierailija
4/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pelkäämistä siinä on? Olen jo pitkään noudattanut gluteenitonta ruokavaliota. Ihanaa kun ei ole vatsa jatkuvasti kipeä eikä turvoksissa.

Kun meillä on alkamassa lapsettomuushoidot keskenmenojen (3kpl) takia ja luin että keliakia lisää keskenmenon riskiä entisestään. :(

Vierailija
5/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun meillä on alkamassa lapsettomuushoidot keskenmenojen (3kpl) takia ja luin että keliakia lisää keskenmenon riskiä entisestään. :(

Hoitamaton keliakia. Osanottoni keskenmenojen takia ja onnea&menestystä hoitoihin <3

Vierailija
6/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pelottaa? Itse sairastuin siihen (se todettiin) reilu kolme vuotta sitten eikä elämäni ole huonoksi muuttunut. Päinvastoin, monet vaivat jäivät pois kun gluteenitonta ruokavaliota aloin noudattamaan. 

Kaikki liitännäissairaudet ja etenkin keskenmenon kasvanut riski pelottaa. 

Vierailija
7/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et syö ruista, vehnää ja ohraa, niin voit paremmin kuin ennen. Siitä ei varmasti ole haittaa. Päinvastoin.

Vierailija
8/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jut tuon takia onkin syytä selvittää asia nopeasti! Jos sulla on keliakia, niin alat noudattamaan gluteenitonta dieettiä. Sen myötä raskauden mahdollisuuskin on parempi, kun ohutsuoli ei ole enää huonossa kunnossa. 

Vierailija
9/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta sehän on vain hyvä jos syynä on keliakia, nyt jätät gluteenin pois ja suolistonukka paranee ja muut häiriöt jotka keliakiaan liittyy. Mahdollisuus saada lapsi paranee huimasti.

Vierailija
10/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitamaton keliakia. Osanottoni keskenmenojen takia ja onnea&menestystä hoitoihin <3

Kiitos! Toivotaan, että hoitojen avulla saadaan onnistunut raskaus aikaiseksi... Mutta jos mulla on keliakia niin eikö sen tasapainottumiseen mene kauan? Tuskin mulle voidaan siis heti hoitoja aloittaa kun riskit keskenmenoille on edelleen. Se pelottaa :(

Vierailija
11/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun noudatat gluteenitonta ruovaliota, poistuvat hoitamattoman keliakian tuomat riskit.

Vierailija
12/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Toivotaan, että hoitojen avulla saadaan onnistunut raskaus aikaiseksi... Mutta jos mulla on keliakia niin eikö sen tasapainottumiseen mene kauan? Tuskin mulle voidaan siis heti hoitoja aloittaa kun riskit keskenmenoille on edelleen. Se pelottaa :(

Riippuu missä kunnossa se suolinukka on mutta paraneminen alkaa tosi nopeasti kun jätät kotimaiset viljat pois. Kokonaan pois eli jos käytät valmistuotteita, kasvisliemikuutioita, valmiskastikkeita ,herkkuja ym niin tarkista aina ainesosaluettelo.

Vierailija
13/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa on se, että tietää, että ettei myrkytä itseään väärällä ruokavaliolla, joka saattaa käydä hyvinkin kohtalokkaaksi; ainakin allekirjoittanut kasvaisi horsmaa, jollen olisi lopulta saanut oikeaa diagnoosia ja ravintoaineet alkoivat pikkuhiljaa imeytyä elimistööni ja ripulointi ja vatsanääännöt jne loppuivat.

Ikävää on se, että kyllähän gluteenittomat tuotteet maksaa "tavallsia enemmän" - En valita serkku on keliaakikko ja hän muistaa kyllä usein näpäyttää, jos arvostelen miten keliakia olisi raska sairaus.kun Suomessa on tänäpäivänä paljon gluteenittomia vaihtoehtoja tarjolla ja kuten hän muistuttaa häntä(kään) ei enää viime vuosina ole pidetty päästää kajahtaneena kun kertoo olevansa keliaakikko, jolle ei käy vehnä, ruis ohra tai ns. likaine kaura. 

Kun hän muistaa hyvin ajan jolloi keliakiaa ei ollut juuri kukaan kuullut sai typeriä ja vielä typerämpiä ennakkoluuloja osakseen, kun mm. ihmeteltiin kun hän kieltäytyi tuoreesta vehnänisusta ja ruisleivästä......  Hän kyllä on uksoakseni mm. varmasti aina muistanut kutussta kiittäessän hyvissä ajoin informoida kutstun lähettäjää sairaudestaan ettei vain kukaan ennättäsi nähdä häntä kohtaan turhaa vaivaa.  - Vaikka josku hänen muista puuskahtaneen, että olis se vain kiva, jos voisi mennä ja syödä ja nauttia kaikkea niinkuin kaikki muutkin koska toinaan inhottaa kun saa syynätä kaiken syömisensä niinkin tarkkaan kuin saa j a samaan hengen vetoon no onneks riittää "vain" kun muistaa pitää oikean ja tarkan ruokavalion.  

Vierailija
14/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdi siitä, että saat riittävästi foolihappoa, B12-vitamiinia ja D-vitamiinia nyt ja sitten kun olet gluteenittomalla ruokavaliolla. Kannattaa opetella suoraan syömään ruokakauraa riisin sijasta, koska se on monin verroin terveellisempää kuin riisi. 

Lue raskaana olevien ruokavaliosta ja noudata sitä gluteenittomana.

Vierailija
15/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elimistösi alkaa parantua ja keskenmenon riski vähetä heti kun jätät gluteenin pois ruokavaliosta. Muistaakseni suolinukan täydellinen paraneminen vie n. 3 kk. 

Vierailija
16/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mua hämää yksi asia: tein siis tuon co-test keliakiatestin ja siinä tuo positiivisen raja oli 5 joka nyt mulla kai sitten on, mutta netissä lukee että se raja on 7. Eli mulla ei välttämättä ole virallisesti keliakiaa? Mutta jättäisittekö silti gluteenin pois hoitojen ajaksi? Kysyn kyllä lääkäriltä, mutta se on vasta ensi vuonna ja varmaan olisi hyvä jo ennen sitä syödä mahdollisimman hyvin. 

Vierailija
17/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolinukka alkaa parantua heti kun jättää gluteenin. Siis jo ensimmäisenä päivänä. 

Vierailija
18/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit siis kotitestin? Kannattaa vielä käydä ainakin verikokeissa ennen gluteenittoman ruokavalion aloittamista että saat oikean diagnoosin ja tulee suljettua mahdolliset muut sairaudet pois. Koepalaa ei kai nykyään yleensä otetakaan.

Vierailija
19/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mua hämää yksi asia: tein siis tuon co-test keliakiatestin ja siinä tuo positiivisen raja oli 5 joka nyt mulla kai sitten on, mutta netissä lukee että se raja on 7. Eli mulla ei välttämättä ole virallisesti keliakiaa? Mutta jättäisittekö silti gluteenin pois hoitojen ajaksi? Kysyn kyllä lääkäriltä, mutta se on vasta ensi vuonna ja varmaan olisi hyvä jo ennen sitä syödä mahdollisimman hyvin. 

Jättäisin pois. Haittaa siitä ei ainakaan ole. 

Vierailija
20/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teit siis kotitestin? Kannattaa vielä käydä ainakin verikokeissa ennen gluteenittoman ruokavalion aloittamista että saat oikean diagnoosin ja tulee suljettua mahdolliset muut sairaudet pois. Koepalaa ei kai nykyään yleensä otetakaan.

Tein. Mulla on ollut vatsa ihan sekaisin ja kipeä viimeiset kaksi-kolme kuukautta. Olen tehnyt oikeastaan kaksi testiä mutta kuuksusi sitten tuo testi oli puhdas nega mutta nyt tänään oli tuo haalea viiva... Suvussa on keliakiaa ja siksi sitä aloinkin pelkäämään. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi